گزارش کانترپوینت از بازار گوشی‌های هوشمند پیشرفته: 19 درصد رشد در سه‌ماهه سوم 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1397/10/11        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، کانترپوینت Counterpoint ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، گوگل Google ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2018 با افت محسوسی روبرو شد که این افت طبق گزارش Counterpoint از بازار جهانی موبایل در سه‌ماهه سوم 2018 به 5 درصد رسیده و طبق پیش‌بینی TrendForce، این شرایط در سه‌ماهه پایانی 2018 نیز ادامه خواهد داشت. اوضاع اما ظاهرا در بخش گوشی‌های پیشرفته گران‌قیمت‌تر متفاوت بوده و طبق گزارشی که موسسه Counterpoint روز شنبه 29 دسامبر 2018 (8 دی 1397) منتشر کرد، بازار اسمارت‌فون‌های پریمیوم در سه‌ماهه سوم سال 2018 با 19 درصد رشد همراه بوده است. کانترپوینت علت اصلی این رشد را بیش از همه چیز به عرضه آیفون‌های جدید و گوشی‌های پیشرفته برندهای چینی نظیر Oppo و Vivo‌ مرتبط می‌داند.

Apple iPhone XS and XS Max

آیفون XS و آیفون XS Max

به گفته کانترپوینت، سهم اسمارت‌فون‌های پیشرفته (با رده قیمتی بالاتر از 400 دلار) از کل بازار موبایل در فاصله زمانی مابین جولای تا سپتامبر 2018 به 22 درصد می‌رسد که این رقم در مقایسه با سال گذشته در همین زمان، 19 درصد رشد را نشان می‌دهد و این در حالی‌ست که کلیت بازار گوشی‌های هوشمند در این فاصله با افت 5 درصدی روبرو شده است. طبق این گزارش، نزدیک به 40 برند مختلف در زمینه ساخت گوشی‌های هوشمند پیشرفته فعال هستند که از این بین، پنج برند اول نزدیک به 89 درصد از کل عرضه جهانی را به خود اختصاص داده‌‌اند. همانطور که به سادگی می‌توان حدس زد، اپل در صدر برندهای برتر حاضر در این رده است که یک‌تنه 47 درصد از سهم بازار دسته پریمیوم را تأمین می‌کند. بعد از اپل، سامسونگ با فاصله‌ای بسیار زیاد با اختصاص سهم بازار 22 درصدی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و هواوی، ویوو، اوپو و شیائومی نیز با سهم‌بازارهای به ترتیب 12، 5، 5 و 3 درصدی در جایگاه‌های سوم تا ششم قرار می‌گیرند. سهم بازار هواوی در این لیست برای اولین بار به یک عدد دو رقمی ارتقاء یافته که علت را ظاهرا بیش از پیش باید در موفقیت گوشی‌های پیشرفته سری P20 جست‌وجو کرد.

Huawei P20 Pro

Huawei P20 Pro

کانترپوینت دسته گوشی‌های پیشرفته و پریمیوم را از لحاظ قیمتی به بازه‌های کوچک‌تری تقسیم کرده که شلوغ‌ترین و پر ترافیک‌ترین بازه، به رده 400 تا 600 دلاری تعلق دارد جائی‌که نزدیک به 46 درصد از کل حجم عرضه رده پریمیوم در این رده قیمتی رخ می‌دهد. در این رده، سامسونگ با اختصاص سهم بازار 25 درصدی، عملکرد بهتری از سایرین داشته و اپل و هواوی با سهم بازارهای 21 و 17 درصدی به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم قرار می‌گیرند. Vivo با 10 درصد و Oppo‌ با 7 درصد لیست پنج برند برتر را تکمیل می‌کنند و جایگاه ششم نیز به Xiaomi با 6 درصد تعلق دارد.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report Q3 2018

رده قیمتی گوشی‌های هوشمند پیشرفته و سهم بازار برندهای مختلف

جایگاه برتر ویوو و اوپو در این لیست به عملکرد موفق‌شان در چین و با گوشی‌هائی نظیر R17 و Find X‌ در یک سمت و X23 و NEX در سمت دیگر مرتبط است و شیائومی نیز با تسخیر بازار هند و گوشی‌‌های موفقی مثل Pocophone F1 به این مهم دست یافته است. کانترپوینت همچنین، عملکرد وان‌پلاس را نیز شایسته تقدیر دانسته و از آن به عنوان یکی از برندهای دارای سریع‌ترین نرخ رشد در رده قیمتی 400 تا 600 دلاری یاد کرده است. کشورهای محرک فروش وان‌پلاس طبق این گزارش، شامل بریتانیا،‌ چین و هند می‌شود که از آن جمله باید به عملکرد موفق وان‌پلاس 6 در بازار هند اشاره کرد که این برند را برای دومین فصل پیاپی با کسب 30 درصد از بازار به برترین ارائه‌کننده گوشی‌های پیشرفته در این کشور بدل کرده است. وان‌پلاس 6 همچنین در کشورهای اروپای غربی نیز به ارتقاء جایگاه OnePlus کمک فراوانی کرده تا جائی‌که این برند در هر شش کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، سوئد و بریتانیا در مقام چهارم شرکت‌های سازنده اسمارت‌فون‌های پیشرفته قرار گرفته است.

OnePlus 6

OnePlus 6

شرایط در یک پله بالاتر یعنی در رده قیمتی 600 تا 800 دلاری کاملا متغاوت شده و طبیعتا برندهای اقتصادی چینی از دایره محاسبات کانترپوینت خارج می‌شوند. اپل و سامسونگ روی هم رفته نزدیک به 83 درصد از سهم بازار گوشی‌های این بخش را به خود اختصاص می‌دهند هرچند اپل با 61 درصد، اختلاف بسیار زیادی با سامسونگ که تنها 21 درصد این بازار را در اختیار دارد، ایجاد کرده است.

اپل تنها برندی‌ست که در رده قیمتی بالاتر از 800 دلار نیز جایگاه برتر خود را حفظ می‌کند و در حالی‌که از سایر شرکت‌ها در این رده قیمتی خبر چندانی نیست، اپل به تنهائی، 79 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

طبق پیش‌بینی کانترپوینت، دو برند اپل و سامسونگ در آینده جایگاه خود در این بخش از بازار را در کشورهای پیشرفته‌ای نظیر آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپائی غربی تشبیت می‌کنند و روند رشد در این رده با احتساب یک فصل فروش کامل آیفون‌های جدید اپل در سه‌ماه چهارم 2018 ادامه پیدا خواهد کرد. از جمله نام‌های جدید مطرح شده در این گزارش باید به گوگل اشاره کرد که ظاهرا برای اولین بار در جمع پنج سازنده گوشی‌های‌ پیشرفته منطقه آمریکای شمالی و اروپای غربی قرار گرفته است.

Counterpoint Global Premium Smartphone Market Report Q3 2018

جایگاه سازندگان گوشی‌های هوشمند پیشرفته براساس منطقه جغرافیائی در سه‌ماهه سوم 2018

کانترپوینت در انتهای این گزارش، فروش بالای گوشی‌های پیشرفته را به میزان زیادی به عملکرد کانال‌های فروش آفلاین مرتبط دانسته و از نقش پررنگ‌ اپراتورهای عمده موبایلی و فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالا به هر دو فرم آنلاین و آفلاین در این زمینه، سخن به میان آورده شده است  

منبع : Counterpoint


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا