پیش‌بینی TrendForce از بازار موبایل در سه‌ماهه چهارم 2018 – رکود در عرضه و تقاضا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/13        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، ترندفورس TrendForce ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : بازار جهانی موبایل از نزدیک به یک سال پیش و برخلاف روند عادی چند سال اخیر با افت محسوسی روبرو شد که به کاهش عرضه و درآمدزائی برخی از شرکت‌های بزرگ در این حوزه دامن زد. به عنوان نمونه‌ای جهت بررسی شرکت سامسونگ در چهار فصل گذشته یعنی سه‌ماهه چهارم سال 2017 و سه فصل جاری سال 2018 به ترتیب با افت سالیانه 4.4، 2.4، 10.4 و 13.4 درصدی روبرو شده و اوضاع اپل نیز دست‌کمی از سامسونگ ندارد. در این میان تنها یکی دو برند مهم چینی شرایط نسبتا مطلوبی را در این فاصله زمانی پشت سر گذاشتند. این شرایط طبق گزارش منتشر شده از TrendForce ظاهرا در سه‌ماهه چهارم امسال نیز با تغییر روبرو نشده و رکود، پدیده غالب این بازار خواهد بود.

TrendForce Global Smartphone Forecast Q4 2018

آمار عرضه و فروش گوشی‌های هوشمند طبق یک رسم دیرینه در سه‌ماهه‌های چهارم هر سال به دلیل ارائه گوشی‌های جدید از سوی برندهای مختلف به ویژه آیفون‌های اپل و البته نزدیک شدن به فصل تعطیلات آخر سال با افزایش روبرو شده و ظاهرا امسال نیز روی کاغذ با حضور گوشی‌های متعدد ارائه شده در این نوبت همچون آیفون‌های سه‌گانه، این شرایط می‌تواند مجددا تکرار شود. محققان ترندفورس اما نظر دیگری در این رابطه داشته و با وجود اشاره به افزایش درخواست‌ها برای تهیه آخرین محصولات هواوی و اپل، فروش پائین‌تر از سطح انتظار آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR را عاملی برای کاهش ارائه آیفون از سوی اپل و در نتیجه کاهش و یکسان شدن حجم عرضه سه‌ماهه چهارم با سه‌ماهه سوم امسال دانسته است.

ترندفورس شباهت‌های نزدیک گوشی‌های موبایل به یکدیگر و رسیدن بازار به حد اشباع را عامل مهمی برای رکود ایجاد شده در این صنعت دانسته و از تمایل اندک کاربران برای تعویض گوشی خود با نمونه‌های جدیدی که معمولا تفاوت‌های بزرگی را ارائه نمی‌کنند صحبت به میان می‌آورد. به این ترتیب شرکت‌های سازنده برای برجسته‌تر کردن محصولات خود در میانه این رقابت شدید به تلاش بیشتری احتیاج داشته و با وجود اینکه تلاش‌هائی مثل به‌کارگیری منابع بیشتر در مسیر توسعه مدل‌های پیشرفته و ارتقاء چشمگیر مشخصات پردازشی با قیمتی بهینه‌تر شرایط رقابتی بهتری را برای سازندگان ایجاد می‌کند اما همین موضوع به نوبه خود با افزایش هزینه‌های تولید، حاشیه سودآوری این شرکت‌ها را به شدت محدود می‌کند.

گزارش این موسسه تحقیقاتی جدا از عواملی مثل نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت قطعات داخلی گوشی‌های هوشمند، از نبود اطمینان بر سر آینده مشاجرات تجاری فعلی آمریکا و چین به‌عنوان فاکتور تأثیرگذار دیگری در روند سودآوری شرکت‌ها سخن می‌گوید که به کوچک‌تر شدن شرکت‌های کوچک و بزرگ‌تر شدن سهم بازیگران اصلی این بازار (با وجود کاهش حجم عرضه) منجر خواهد شد. ترندفورس در ادامه گزارش خود به پیش‌بینی خود در مورد وضعیت تولیدکنندگان برتر دنیای موبایل در سه‌ماهه چهارم سال 2018 پرداخته است.

TrendForce Global Smartphone Forecast Q4 2018

شش برند جهانی برتر اسمارت‌فون برحسب حجم تولید و سهم بازار جهانی

سامسونگ

در سه‌ماهه سوم سال 2018 به گفته ترندفورس، شرکت سامسونگ با حجم عرضه 74.5 میلیونی و با سهم بازاری در حدود 20 درصد در جایگاه نخست جدول عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند قرار گرفت. سامسونگ در طی چند ماه گذشته از پرچمدار جدیدی با نام گلکسی نوت9 رونمائی کرد که عملا تفاوت بزرگ و تعیین‌کننده‌ای نسبت به نوت8 سال گذشته نداشته و از همین‌رو تأثیر اندکی در افزایش حجم عرضه سامسونگ در سه‌ماهه سوم 2018 ایفا نمود. بدین‌ترتیب هنوز باید سری Galaxy J را یکی از مهم‌ترین فاکتورهای حفظ شاخص تولید در سامسونگ محسوب نمود.

Samsung Galaxy A9

Samsung Galaxy A9

تأکید سامسونگ در سه‌ماهه چهارم بیش از همه روی گوشی‌های رده میانی گلکسی A با تأکید بر بهبود کارائی نسبت به هزینه (cost-to-performance ratios) و افزایش تعداد دوربین‌ قرار گرفته که گلکسی A7 با سه دوربین و گلکسی A9 با چهار دوربین شاهدی بر این مدعاست. طبق پیش‌بینی TrendForce حجم عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سه‌ماهه چهارم سال جاری به 75 میلیون عدد می‌رسد که تفاوت چندانی با سه‌ماهه قبلی نداشته و البته با انتظارات سامسونگ در این زمینه نیز هماهنگ است.

هواوی

هواوی یکی از معدود شرکت‌های بزرگ دنیای موبایل است که در طی یک سال گذشته نه‌تنها با افت ارائه گوشی هوشمند به بازار روبرو نشد بلکه حجم عرضه آن در هر فصل، افزایش نیز یافته است؛ میزان عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت در سه‌ماهه سوم سال جاری، با افزایش سالیانه 44 درصدی به 55.5 میلیون دستگاه رسید که این افزایش از نگاه ترندفورس به تقاضای بالای کانال‌های توزیع برای جدیدترین محصولات این شرکت مرتبط است. هواوی در طی دو فصل گذشته با عبور از اپل در جایگاه دومین برند عرضه‌کننده اسمارت‌فون قرار گرفت و با سبد کالائی متنوع با تکیه بر بخش تحقیق و توسعه‌ای قدرتمند در حال گسترش هرچه بیشتر برند خود به بازارهای خارج از چین (البته به‌جز آمریکا) است. نوآوری هواوی در زمینه سخت‌افزار و ساخت پردازنده مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمند این شرکت در همین مجموعه از دیگر دلائل موفقیت این برند ذکر شده است.

Porsche Design Huawei Mate 20 RS

Porsche Design Huawei Mate 20 RS

طبق پیش‌بینی ترندفورس هواوی با ادامه فروش جدیدترین محصولات این شرکت به گسترش بازار جهانی خود ادامه می‌دهد اما میزان عرضه اسمارت‌فون‌های این شرکت نیز در سه‌ماهه چهارم سال جاری تفاوت بزرگی با فصل قبلی نحواهد داشت. این وضعیت البته با انتظار شرکت سازنده در یک راستا قرار دارد اما پر بودن بیش از اندازه انبارهای هواوی ممکن است روند تولید این شرکت در سه‌ماهه چهارم امسال و سه‌ماهه اول سال 2019 را با مخاطره روبرو سازد.

اپل

اپل در سه‌ماهه سوم سال 2018 با عرضه 47.1 میلیون آیفون برای دومین فصل پیاپی پس از هواوی در جایگاه سومین برند تولیدکننده موبایل هوشمند قرار گرفت. اپل در سال جاری با ارتقاء بی‌سابقه قیمت فروش متوسط آیفون‌های این شرکت در پی دستیابی به رکوردی تازه در زمینه درآمدزائی و سودآفرینی بوده است امری که حداقل در سه‌ماهه چهارم 2018 به دلیل قیمت فراتر از انتظار دو آیفون XS و XS Max و عرضه دیرهنگام آیفون ارزان‌قیمت XR هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن سخن گفت. مسائلی نظیر دعوای تجاری مابین چین و آمریکا و افزایش قیمت دلار منجر به ایجاد محدودیت‌هائی بر فروش آیفون در خارج از آمریکا شده و بدین‌ترتیب ترندفورس نقش آیفون XR در افزایش تولید گوشی هوشمند در مجموعه اپل را چندان بزرگ تلقی نمی‌کند.

Apple iPhone XR

Apple iPhone XR

ترندفورس بدین‌ترتیب با توجه در پیش بودن فصل فروش حداکثری آیفون، میزان عرضه این کالا از سوی اپل در سه‌ماهه پایانی 2018 را در حدود 76 میلیون عدد عنوان می‌کند که امکان گذر کردن اپل از هواوی و حتی سامسونگ و مطرح شدن این شرکت به عنوان برند شماره یک دنیای موبایل (از لحاظ حجم عرضه) را فراهم می‌کند.

شیائومی

شیائومی در سه‌ماهه سوم سال 2018 با عرضه 31.7 میلیونی، تقریبا در یک سطح با سه‌ماهه دوم قرار گرفته و برخلاف گذشته موفق به ثبت یک رشد دو رقمی در این مقطع نشد. این رکود در عرضه اسمارت‌فون‌های شیائومی از نگاه ترندفورس بیش از همه چیز به کاهش تقاضا در بازارهای اصلی آن یعنی چین و هند مرتبط بوده و این شرکت به همین دلیل با تغییر سیاست سعی در ممانعت از پر شدن بیش از اندازه انبارهای کالای خود دارد؛ امری‌که در صورت تحقق نیافتن فشار فراوانی را بر جریان نقدی این برند خواهد داشت. طبق پیش‌بینی ترندفورس، حجم عرضه Xiaomi در سه‌ماهه چهارم 2018 به 30 میلیون گوشی خواهد رسید که این رقم کل اسمارت‌فون‌های ارائه شده توسط این برند در سال 2018 را به حوالی 120 میلیون عدد می‌رساند.

Xiaomi Pocophone F1

Xiaomi Pocophone F1

سیاست کلی شیائومی از نگاه ترندفورس در مواردی مثل ارجحیت حجم عرضه در مقابل حاشیه سود، کنترل شدید هزینه قطعات و انتقال پروسه تولید به داخل کشورهای خارجی برای به حداقل رساندن هزینه‌های مونتاژ و تعرفه‌های گمرکی استوار شده است که در مورد این آخری به وضوح می‌توان به وضعیت شیائومی در بازار هند اشاره کرد. پائین بودن حاشیه سود در این شرکت البته با یک نکته منفی بزرگ نیز همراه است جائی‌که عوامل خارجی مرتبط با اقتصاد کلان ممکن به صورت ناگهانی به افزایش هزینه‌های تولید این شرکت منجر شده و در نتیجه کل پروسه تولید و سودآوری شیائومی را با خطر بزرگی روبرو سازند.

Oppo و Vivo

مجموع تولید گوشی‌های هوشمند دو برند Oppo‌ و Vivo در سه‌ماهه سوم سال 2018 هر دو نزدیک به 30 میلیون عدد اعلام شده که از نگاه ترندفورس با ارائه پرچمداران جدید و افزایش تقاضای بازارهای مصرف با افزایش ملایمی نسبت به سه‌ماهه دوم سال جاری روبرو شده‌اند. سیاست این دو شرکت در طی سال‌های اخیر بر بهبود سخت‌افزار به ویژه در زمینه مشخصات حافظه متمرکز شده و از این طریق قصد شناساندن خود به بازارهای مختلف را دارند. بازار هدف اصلی Oppo و Vivo به جز چین، شامل منطقه آسیای جنوب شرقی می‌شود که البته هردوی این بازارها به تازگی با افت تقاضا روبرو شده‌اند و از این رو شرایط سختی برای رشد و ادامه فعالیت در آنها وجود دارد. اوپو و ویوو نیز مثل اکثر دیگر برندها با چالش طولانی‌تر شدن چرخه تولید روبرو هستند.

Oppo Find X

Oppo Find X

طبق پیش‌بینی ترندفورس، حجم عرضه کلی Oppo‌ در سه‌ماهه چهارم با کاهش فصلی 23 درصدی به 24.5 میلیون کاهش پیدا می‌کند و این در حالی‌ست که عرضه 24.1 میلیونی Vivo نیز کاهش فصلی 20 درصدی را به ثبت می‌رساند.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا