گزارش گارتنر از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 – هواوی در فروش هم از اپل گذشت

نمایش خبر

تاریخ : 1397/6/7        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، گارتنر Gartner ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : نزدیک به یک ماه پیش در گزارش IDC از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 تغییر مهمی در جدول برندهای ارائه‌کننده اسمارت‌فون به بازار صورت پذیرفت و اپل که از سه‌ماهه دوم سال 2010 همواره در یکی از جایگاه‌های اول یا دوم این لیست قرار داشت توسط هواوی به زیر کشیده شد. طبق گزارش IDC، هواوی در سه‌ماهه دوم 2018 نزدیک به 13 میلیون گوشی بیشتر نسبت به اپل به بازار وارد کرده و پس از سامسونگ جایگاه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. موسسه تحقیقاتی گارتنر در 28 آگوست 2018 (6 شهریور 1397) با انتشار گزارشی از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم 2018 بار دیگر به این موضوع در فروش تأکید کرده و هواوی را در جایگاه بالاتری نسبت به اپل قرار داده است.

Gartner Smartphone Market Report Q2 2018

طبق گزارش جدید گارتنر، تعداد کل گوشی‌های هوشمند به فروش رسیده به کاربران نهائی در سه‌ماهه دوم سال 2018 به 374.33 میلیون عدد می‌رسد که نسبت به زمان مشابه در سال قبل با 2 درصد افزایش روبرو بوده است. جالب اینکه در گزارش IDC از همین برهه زمانی، تعداد گوشی‌های عرضه شده 342 میلیون عدد ذکر شده که نه‌تنها با افزایش سالیانه روبرو نبوده است بلکه نسبت به سال قبل، 1.8 درصد نیز کاهش نشان می‌دهد و به خوبی به تفاوت عرضه و فروش در بازار اشاره دارد.

Gartner Smartphone Market Report Q2 2018

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب برند در سه‌ماهه دوم سال 2018 - تعداد به 1000 عدد

آنشول گوپتا (Anshul Gupta) مدیر تحقیقاتی موسسه گارتنر در رابطه با جایگاه دوم شرکت هواوی در این لیست ضمن اشاره به افزایش 38.6 درصدی فروش هواوی در سه‌ماهه دوم سال 2018 می‌گوید: «هواوی به ارائه ویژگی‌های نوآورانه در اسمارت‌فون‌های خود ادامه داده و سبد کالای اسمارت‌فون خود را برای تحت پوشش قرار دادن مشتریان بیشتر، گسترش می‌دهد.» به گفته گوپتا سرمایه‌گذاری هواوی در کانال‌های مختلف، برندسازی و ایجاد جایگاه جدید برای دستگاه‌های honor، به ارتقاء فروش این برند کمک فراوانی کرده است. برند آنر در حال حاضر در 70 کشور جهان حضور دارد و از نگاه این مدیر گارتنر به عنوان محرک کلیدی رشد هواوی محسوب می‌شود.

Huawei Nova 3

هواوی Nova 3

در ادامه به صورت مجزا به جایگاه هر برند در گزارش گارتنر از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال 2018 می‌پردازیم.

  • سامسونگ

شرکت سامسونگ در سه‌ماهه دوم 2018 با فروش 72.3 میلیون گوشی هوشمند همچنان در جایگاه نخست جدول جای دارد اما حجم فروش این شرکت در مقایسه با 82.8 میلیون عدد سال گذشته با کاهش 12.7 درصدی روبرو شده و سهم بازار 22.6 درصدی آن در سال قبل حالا به حوالی 19.3 درصد رسیده است. گوپتا علت عملکرد نچندان فوق‌العاده سامسونگ را در روند کند تقاضای اسمارت‌فون در جهان و رشد بیش از اندازه رقبای چینی این شرکت می‌داند. به گفته این مدیر تحقیقاتی گارتنر تقاضای اندک برای گوشی‌های پرچمدار سود کمتری را نصیب سامسونگ کرده اما این شرکت انتظار دارد با ارائه نوت9 مجددا به روند رشد باز گردد.

Samsung Galaxy Note9

سامسونگ گلکسی Note9

  • هواوی

هواوی در این بازه زمانی با فروش 49.8 میلیون گوشی هوشمند نسبت به زمان مشابه سال قبل با رشد فوق‌العاده 38.6 درصدی روبرو شده و سهم بازار خود را نیز از 9.8 درصد به 13.3 درصد افزایش داده است. اختلاف گوشی‌های عرضه شده هواوی نسبت به اپل در این بازه به بیش 5 میلیون عدد می‌رسد که با وجود آنکه به احتمال قریب به یقین در سه‌ماهه پایانی سال جاری و با ارائه آیفون‌های جدید به بازار کاملا جبران می‌شود اما نشان از عملکرد مثبت و رو به رشد هواوی در سال‌های اخیر دارد.

Huawei Mate 20 Lite

هواوی Mate 20 Lite

  •  اپل

شرکت اپل با فروش 44.7 میلیون آیفون، عملکرد ثابت و ایستائی نسبت به سال گذشته داشته و میزان رشد آن به کمتر از یک درصد (0.9 درصد) بالغ می‌شود. از نگاه گوپتا، ارزش افزوده حداقلی در آیفون‌های پرچمدار فعلی بازار منجر به رکود و روند رشد آهسته این برند در سه‌ماهه دوم سال 2018 شده و تقاضا برای آیفون X نیز بسیار زودتر از مدل‌های پیشین با کاهش روبرو شده است. گوپتا در ادامه می‌افزاید: «رقابت در حال رشد از [طرف] برندهای چینی و انتظارات بزرگ‌تر مصرف‌کننده‌گان برای ارزش گوشی، فشار شدیدی را روی اپل برای ارائه ارزش ارتقاء یافته در آیفون‌های پیشرفته این شرکت جهت بهبود رشد وارد می‌کند.» سهم بازار بازار اپل در سه‌ماهه دوم 2018 نسبت به سال قبل از 12.1 به 11.9 درصد کاهش یافته است.

  • شیائومی

جایگاه چهارم این لیست به شرکت شیائومی تعلق دارد که از نگاه گارتنر در سه‌ماهه دوم سال 2018 موفق به فروش نزدیک به 32.8 میلیون گوشی هوشمند در سطح جهانی شده است. این رقم در زمان مشابه سال قبل تنها 21.1 میلیون عدد بود که در سال جاری با نزدیک به 55 درصد رشد روبرو شده است. سهم بازار این برند نیز از 5.8 درصد در سال قبل حالا به 8.8 درصد رسیده که تنها 3.1 درصد با اپل در جایگاه سوم اختلاف دارد. تنوع محصول و اتخاذ یک مدل فروش واحد با ترکیب فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین به رشد شیائومی در اوضاع رو به رکود بازار فعلی اسمارت‌فون کمک فراوانی است.

Pocophone F1

شیائومی Pocophone F1

  • Oppo

پس از شیائومی اوپو با رشد ناچیز 9.2 درصدی، 28.5 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده و سهم بازار آن نیز تنها با 0.5 درصد رشد از 7.1 به 7.6 درصد رسیده است. شرکت اوپو در حال تنوع‌بخشی و گسترش بازار خود در سایر کشورها به ویژه هند بوده و همچون هواوی و شیائومی به تازگی از ساب‌برند جدیدی به نام Realme در این بازار رونمائی کرده است.

Realme 2

اوپو Realme 2

در بخش اسمارت‌فون‌های موبایلی همچنان اندروید با در اختیار داشتن بیش از 329.5 میلیون گوشی از مجموعه 374 میلیون اسمارت‌فون به فروش رسیده در Q2 2018، با سهم 88 درصدی در صدر قرار دارد که نسبت به سال قبل با 0.2 درصد رشد روبرو شده است. این رقم برای iOS، برابر با 44.7 میلیون عدد است که نسبت به سال 0.2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

Gartner Smartphone Market Report Q2 2018

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب سیستم‌عامل در سه‌ماهه دوم سال 2018- تعداد به 1000 عدد

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا