پتنت ال‌جی برای ساخت اسمارت‌فونی با 16 دوربین در پشت

نمایش خبر

تاریخ : 1397/9/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : ال‌جی جزو نخستین برندهایی‌ست که ایده اسمارت‌فون با دوربین دوگانه را عملی کرد. اوایل سال 2011 بود که ال‌جی از اسمارت‌فون LG Optimus 3D رونمایی کرد. دوربین دوگانه در این گوشی، افزودن افکت‌های 3 بعدی به عکس‌ها را امکان‌پذیر می‌کرد، هرچند که در مجموع این گوشی چندان موفق نبود. اما می‌توان سال 2016 را به معنای واقعی کلمه، سال شکوفایی دوربین‌های دوگانه نامید. در این سال نیز ال‌جی در زمینه تولید اسمارت‌فون‌های با دوربین دوگانه پیشتاز بود و با تولید LG G5، نخستین دوربین دوگانه با یک لنز استاندارد و یک لنز زاویه باز 135 درجه را به دنیای صنعت معرفی کرد. پس از آن بود که دوربین دوگانه به گرایشی جدید در صنعت تبدیل شد.

LG Optimus 3D

LG Optimus 3D

کم‌کم وجود دو دوربین در پشت به یک استاندارد تبدیل شد و طولی نکشید که گوشی‌هایی با سه و حتی چهار دوربین هم به بازار آمدند. طبق تصاویر و خبرهایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شود، به احتمال زیاد پرچمدار بعدی نوکیا – با نام احتمالی Nokia 9 PureView – با 5 دوربین در پشت به تولید می‌رسد. اما اگر فکر می‌کنید این آخر بازی است، در اشتباهید. اخیرا وب‌سایت هلندی LetsGoDigital از ثبت پتنت جدیدی به نام ال‌جی خبر داده که نشان می‌دهد ال‌جی ایده تولید اسمارت‌فونی با 16 دوربین را در سر می‌پروراند!

LG Smartphone with 16 Camera Lenses Patent

در روز سه‌شنبه 20 نوامبر 2018 (29 آبان 1397) پتنتی تحت عنوان "پایانه موبایلی و روشی کنترلی برای این پایانه موبایلی" در وب‌سایت اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) منتشر شد. این پتنت، اسمارت‌فونی را توصیف می‌کند که 16 لنز دوربین در قالب ماتریسی با 4 سطر و 4 ستون در پشت آن قرار گرفته است. چینش لنزها در آرایش ماتریسی، با انحنای خاصی صورت گرفته تا لنزهای مختلف بتوانند در آن واحد از چندین منظره‌ متفاوت عکس بگیرند.

در اینجا سناریوهای متعددی مطرح است؛ به عنوان مثال، کاربر می‌تواند برای عکاسی تنها از یک لنز استفاده کند. سناریوی دیگر آن است که برای گرفتن یک عکس، چندین لنز در آن واحد درگیر باشند. در این صورت، کاربر می‌تواند با مقایسه بین عکس‌های گرفته شده، بهترین عکس از سوژه خود را انتخاب کند. گزینه دیگر آن است که می‌توان با ترکیب عکس‌های گرفته‌شده توسط این 16 لنز، یک تصویر متحرک ساخت. بنا بر آنچه در این پتنت آمده، این ایده هم پیشنهاد شده که بتوان بخش‌هایی از یک عکس را با بخش‌هایی که از همان سوژه ولی از زاویه‌ای متفاوت گرفته شده، جایگزین کرد. ترکیب چندین بخش از عکس‌های مختلف با هم نیز، دور از ذهن نیست.

LG Smartphone with 16 Camera Lenses Patent

یکی دیگر از ایده‌هایی که ال‌جی در این پتنت مطرح کرده، آن است که پس از گرفتن عکسی از یک شخص (یا هر موجودی که سر و بدن داشته باشد)، می‌توان با انتخاب قسمت سر و چرخاندن آن در زوایای مختلف، به تصویر مطلوب رسید. ساز و کار این روش بدین گونه است: با انتخاب کردن سر، عملکرد تشخیص چهره نیز به تبع آن فعال می‌شود. سپس حافظه اسمارت‌فون مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد تا مشخص شود که آیا سر مشابهی قبلا در حافظه موجود است یا خیر. به این ترتیب، می‌توان تصویر سر در یک عکس را با تصویر سری در عکس دیگر جایگزین کرد. به عنوان مثال، فرض کنید در یک عکس گروهی، چشم یک نفر بسته باشد. در اینجا می‌توان با استفاده از قابلیت ذکر شده، عکس را به خوبی ویرایش کرد.

LG Smartphone with 16 Camera Lenses Patent

در طرح پیشنهادی ال‌جی، در پشت اسمارت‌فون، علاوه بر فلش، یک آینه نیز تعبیه شده است. دوربین پشت با کمک این آینه می‌تواند از کاربر سلفی بگیرد. جالب آنکه به گفته ال‌جی، سلفی‌های گرفته‌شده با دوربین اصلی در پشت، در مقایسه با سلفی‌های دوربین جلو، کیفیت بیشتری دارند. البته این به معنی حذف دوربین جلو نیست. زیرا در مواردی که کاربر نیاز به عکس سلفی با حجم کم داشته و یا قصد برقراری تماس تلفنی دارد، ناگزیر به استفاده از دوربین جلو خواهد بود.

یکی دیگر از ایده‌های ال‌جی – که متأسفانه در تصاویر مربوط به این پتنت، دیده نمی‌شود – امکان اضافه کردن یک تاچ‌پد (یا حتی نمایشگر) در پشت است. طرح پیشنهادی دیگر، تعبیه اسپیکر در پشت است که در ترکیب با اسپیکر جلویی، صدای استریو را به گوش کاربر می‌رساند.

طبق گفته ال‌جی، این نوع از تکنولوژی دوربین، می‌تواند با اسمارت‌فون‌هایی در طراحی‌های کاملا متفاوت (مثل گوشی‌های هوشمند تاشو) به کار گرفته شود. جالب است بدانید، ایده به‌کارگیری توأمان 16 دوربین در یک جا، قبلا در دوربین Light L16 پیاده شده بود. از طرفی، برخی از ایده‌های مطرح شده در این پتنت، را می‌توان در پرچمدار اخیر ال‌جی – یعنی V40 ThinQ – مشاهده کرد؛ به عنوان مثال، رویکرد "عکاسی از هر چیزی در زاویه‌ای متفاوت" در این گوشی دیده می‌شود. همچنین، به موجب قابلیتی تحت عنوان Triple Shot (برداشت سه‌گانه)، کاربر V40 می‌تواند مجموعه‌ای از چشم‌اندازها (عادی، عریض، تله‌فوتو) را با توالیِ سریع برداشت کند. امکان خلق GIF با قابلیت جابجایی بین این سه چشم‌انداز نیز در V40 فراهم است.

Light L16 Camera

دوربین Light L16

اما مشکلی که در ساخت اسمارت‌فونی با 16 دوربین خودنمایی می‌کند، مسأله پیدا کردن فضا برای جا دادن این تعداد از لنز است. با توجه به اینکه در حال حاضر اجزای فراوانی در بدنه اسمارت‌فون‌ها وجود دارد، برای جا دادن 16 دوربین روی بدنه، لنزها بایستی بسیار کوچک‌تر از لنزهای امروزی باشند. البته این امر نیز به نوبه خود موجب بروز مشکلاتی در رابطه با عکاسی در محیط‌های کم‌نور می‌شود، زیرا لنزهای کوچک نمی‌توانند به اندازه لنزهای بزرگ‌تر، نور را جذب کنند. ممکن است ال‌جی برای غلبه بر این مشکل، از تکنیک "تلفیق تصویر" (image fusion) یا دیگر تکنولوژی‌های پردازشی کمک بگیرد.

صرف‌نظر از اینکه آیا پیاده‌سازی این ایده از لحاظ فناوری امکان‌پذیر است یا خیر، سؤال بزرگی که ال‌جی باید از خود بپرسد این است که آیا تعبیه 16 دوربین خیلی کوچک در یک اسمارت‌فون، زیاده‌روی نیست؟ وقتی به گوشی هوشمند Pixel 3 (محصول گوگل) با تنها یک دوربین در پشت نگاه می‌کنیم، این سؤال در ذهن‌مان نقش می‌بندد که آیا واقعا وجود دوربین دوگانه ضرورتی دارد؟ حال چه برسد به 16 دوربین!

در پایان، لازم به ذکر است که این پتنت تنها یک ایده بوده و اینکه چنین محصولی ساخته می‌شود یا خیر و یا در صورت ساخته شدن، این کار چه زمانی رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا