کوالکام، تنها سازنده IC غیر کارخانه‌ای با افت درآمد در سه‌ماهه سوم سال 2018

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/9/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : پردازنده Processor ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، کوالکام Qualcomm ، انویدیا Nvidia ، مدیاتک MediaTek

واحد خبر mobile.ir : ریزپردازنده‌های مختلف از جمله نمونه‌های حاضر در صنعت موبایل در شرکت‌های متعددی ساخته می‌شوند که اکثر این شرکت‌ها تنها وظیفه طراحی این ICها را برعهده دارند و فرایند ساخت فیزیکی آنها در شرکت‌های دارای تجهیزات سخت‌افزاری انجام می‌شود به این گونه شرکت‌ها که مکانیزم ساخت ریزپردازنده‌ها را در اختیار ندارند اصطلاحا Fabless یا بدون کارخانه گفته می‌شود که نام‌های بزرگی از جمله کوالکام، برادکام، مارول، مدیاتک و حتی AMD نیز در زمره آنها قرار می‌گیرند. طبق گزارش جدید منتشر شده از سوی مجموعه تحقیقاتی TrendForce در لیست 10 کمپانی برتر در این زمینه در سه‌ماهه سوم سال 2018، کوالکام تنها شرکت مواجه با افت درآمد است.

Trendforce Top Ten Fabless IC Design Houses Revenue Q3 2018

به گفته TrendForce به جز کوالکام که در این لیست با افت روبرو شده است هر 9 کمپانی دیگر رشد سالیانه نسبتا مناسبی را تجربه کرده‌اند؛ این رشد به گفته ترندفورس عمدتا در حوزه‌هائی مثل شبکه، دیتاسنترها، خودروسازی و لوازم الکترونیکی مصرفی رخ داده است. در صدر این لیست شرکت آمریکائی برادکام با درآمد 4 میلیارد و 989 میلیارد دلاری قرار دارد که نسبت به درآمد این شرکت در سال گذشته یعنی 4 میلیارد و 721 میلیون دلاری، 5.7 درصد رشد را نشان می‌دهد. شرکت برادکام در اواخر سال گذشته دست به تلاش گسترده‌ای برای خرید کمپانی کوالکام زد و رقم پیشنهادی برای این خرید را تا مبلغ گزاف 130 میلیارد دلار نیز افزایش داد اما طبق برخی گزارش‌ها، این معامله سرانجام با دخالت دولت آمریکا به دلیل نگرانی از معاملات برادکام با شرکت‌های چینی منتفی شد.

Trendforce Top Ten Fabless IC Design Houses Revenue Q3 2018

کوالکام دومین برند حاضر در این لیست در سه‌ماهه سوم سال 2018 به درآمد 4 میلیارد و 647 میلیون دلاری دست پیدا کرد که نسبت به سال گذشته و درآمد 4 میلیارد و 650 میلیون دلاری این شرکت با افت ناچیز 0.1 درصدی روبرو شده است. این شرایط البته در آینده نزدیک با تغییر روبرو می‌شود چرا که کوالکام به گفته ترندفورس تا پایان سه‌ماهه سوم سال 2018 با اتخاذ یک استراتژی تهاجمی پنج پروسسور موبایلی را در رده‌های مختلف روانه بازار کرده است که این طیف متنوع تولیدات سرانجام به افزایش عرضه محصولات این برند خواهد انجامید. البته کاهش قیمت ناشی از رکود در بازار جهانی اسمارت‌فون تا به امروز مانعی برای افزایش درآمد کوالکام بوده است.

Trendforce Top Ten Fabless IC Design Houses Revenue Q3 2018

10 سازنده برتر غیر کارخانه‌ای IC برحسب درآمد در سه‌ماهه سوم سال 2018 (درآمد به میلیون دلار)

بالاترین رشد در بین شرکت‌های حاضر در این لیست در Nvidia رخ داده است؛ انودیا با حضور گسترده در کاربری‌های پر مخاطبی همچون بازی‌های ویدئویی، دیتاسنترها، صنایع اتومبیل و آنچه professional vison خوانده شده، به بالاترین رشد در بین 10 شرکت سازنده ریزپردازنده دست پیدا کرده و درآمد 3 میلیارد و 24 میلیون دلاری آن نسبت به سال قبل، افزایشی معادل 32.1 درصد را نشان می‌دهد. کسب و کار مراکز داده یا دیتاسنترهای انویدیا بالاترین رشد را در این میان داشته و نسبت به سال قبل با 65.3 درصد افزایش درآمد روبرو شده است.

Trendforce Top Ten Fabless IC Design Houses Revenue Q3 2018

انویدیا اما با وجود کسب بالاترین میزان رشد درآمد در بین رقبای خود در این کلاس، عملا نسبت به انتظارات از این برند ضعیف‌تر عمل کرده که علت آن را به گفته TrendForce باید در فروش پائین‌تر از حد انتظار در رده بازی جست‌وجو کرد. بیشترین درآمد انویدیا طبق معمول در رده محصولات مربوط به بازی رخ می‌دهد و برای نمونه کارت‌های گرافیک در سه‌ماهه سوم سال 2018، نزدیک به 60 درصد فروش این شرکت را تشکیل داده‌اند در سوی دیگر اما افت تقاضا برای ماین کردن ارزهای رمزنگاری شده به تجمع وسیعی از کارت‌های گیمینگ رده میانی پاسکال در انبارهای این شرکت منجر شده است و انویدیا برای فروش بهتر کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری Turing عملا چاره‌ای جز خالی کردن هر چه سریع‌تر انبارهای خود ندارد؛ موضوعی‌که احتمالا در آینده نزدیک در درآمد این برند تأثیر مشهودی برجای می‌گذارد.

برندهای تایوانی شامل مدیاتک، Novatek و Realtek از جمله دیگر سازندگان موفق این لیست به حساب می‌آیند که عملکرد فوق‌‌العاده آنها را بیش از همه چیز باید به تقاضای رو به افزایش کالاهای الکترونیکی مصرفی در فصل تعطیلات پیش رو مرتبط دانست. مدیاتک به عنوان مطرح‌ترین شرکت تایوانی در زمینه کالای الکترونیکی مصرفی به خصوص در بخش موبایل، در حالی‌که در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی با کاهش درآمد روبرو شد اما حالا با درآمد 2 میلیارد و 185 میلیون دلاری و 3 درصد رشد نسبت به درآمد 1 میلیارد و 122 میلیون دلاری زمان مشابه در سال گذشته در جایگاه چهارم این جدول قرار گرفته است. بهبود اوضاع در این شرکت به گفته ترندفورس به ارتقاء ظرفیت تولید در بخش لیتوگرافی 12 نانومتری و بهبود ساختار هزینه‌های تولید پردازنده‌ها ارتباط مستقیمی دارد. حاشیه سود ناخالص این شرکت در سه‌ماهه سوم سال 2018 به 38.5 درصد رسیده که بالاترین رقم از سال 2016 به این سو است. از نگاه ترندفورس موفقیت شرکت Novatek به افزایش درخواست در بازار جهانی تلویزیون‌ها مرتبط بوده و Realtek سومین شرکت تایوانی حاضر در این لیست نیز موفقیت خود را مدیون رشد چشمگیر در بازار شبکه و نزدیک شدن به فروش آخر سال جاری است.

Trendforce Top Ten Fabless IC Design Houses Revenue Q3 2018

AMD با درآمد 1 میلیارد و 653 میلیون دلاری و رشد سالیانه 4.4 درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد و پس از آن کمپانی Marvell با رشد 28.2 درصدی جای گرفته که بعد از انویدیا بیشترین رشد را به خود اختصاص داده است. ترندفورس علت این شرکت مارول را به خرید کمپانی Cavium مرتبط می‌داند که منجر به رشد این شرکت و پشت سر گذاشتن کمپانی Xilinx شده است.

به گفته ترندفورس، کوالکام در سه‌ماهه چهارم سال جاری و سه‌ماهه اول سال 2019، سیاست تهاجمی خود در ارائه محصولات متنوع در رده‌هائی همچون قطعات فرستنده/گیرنده‌ RF، تجهیزات الکترونیکی خودروها و موارد مرتبط با اینترنت اشیاء را ادامه می‌دهد اما برای مشاهده تأثیر این سیاست در خنثی کردن رکود حاکم بر بازار جهانی گوشی‌های هوشمند و خارج کردن کوالکام از شرایط فعلی، باید به انتظار آینده نشست. 

منبع : TrendForce