جایگاه متزلزل اپل در بازار گوشی‌های هوشمند هند

نمایش خبر

تاریخ : 1397/4/27        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، هند India ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : کشور هند با داشتن بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، بازار جذابی برای تولیدکنندگان گوشی هوشمند محسوب می‌شود و بنا بر گزارش موسسات معتبر پژوهشی، عنوان سومین بازار بزرگ اسمارت‌فون جهان را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش IDC از بازار اسمارت‌فون هند در سه‌ماهه اول 2018، پررونق‌ترین فصل اول خود را پشت سر گذاشته است. اما تمام تولیدکنندگان حضور موفقی در این بازار وسیع ندارند؛ چنان که به گزارش بلومبرگ، کمپانی اپل حضور متزلزل و نه چندان موفقی را در بازار اسمارت‌فون هند تجربه می‌کند. مطابق این گزارش که در روز شنبه 14 جولای (23 تیر) منتشر شد، روند رشد اپل در کشور هند در سال 2018 بسیار کند بوده و این شرکت رقابت بر سر این بازار را به رقبایی همچون سامسونگ و شیائومی واگذار کرده است.

Apple Struggles in India's Smartphone Market

ظاهرا اپل سه تن از مدیران اجرایی کلیدی خود را در بازار هند، به دلیل مسائل داخلی، در طول هفته‌های گذشته از دست داده است. بر اساس اعلام بلومبرگ، سرپرست فروش اپراتورهای مخابراتی (head of telecom carrier sales)، سرپرست کسب‌وکار بازار میانی و کانال‌های تجاری (head of commercial channels and mid-market business) و رییس توزیع و فروش‌ کشوری (national sales and distribution chief) اپل در هند از کار خود استعفا داده‌اند و البته این شرکت آمریکایی در خصوص کناره‌گیری احتمالی این افراد هیچ توضیحی نداده است.

ناکامی اپل در نفوذ به بازار هند به مشکلات دیگر این کمپانی در سایر بازارهای آسیا افزوده شده است. نمونه‌ای مشخص از این مسئله را می‌توان در عرضه ناامید‌کننده آیفون 10 در چین مشاهده کرد. بر اساس گزارش Counterpoint، اپل در کشور هند در سال 2017 با سهم بازار 2 درصدی، تنها 3.2 میلیون دستگاه آیفون به فروش رسانده و پیش‌بینی شده است که در نیمه نخست سال جاری میلادی نیز کمتر از یک میلیون دستگاه آیفون در هند به بازار ارائه کرده باشد. پژوهش‌های این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که اپل در رتبه‌بندی پنج سازنده برتر گوشی هوشمند در کشور هند جای نگرفته است. مطابق گزارش Counterpoint، شیائومی با سهم بازار 31 درصدی در سه‌ماهه اول سال 2018 بازار هند پیشتاز است و پس از آن سامسونگ با داشتن 26 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. پس از این دو شرکت، به ترتیب سه شرکت چینی vivo ،Oppo و هواوی قرار دارند.

Apple Struggles in India's Smartphone Market

برندهای اصلی سازنده اسمارت‌فون در بازار هند از سه‌ماهه اول 2017 تا سه‌ماهه اول 2018 از نگاه Counterpoint

نیل شاه (Neil Shah)، یکی از مدیران Counterpoint ، با اشاره به فروش ضعیف آیفون در کشور هند طی نیمه نخست سال جاری میلادی، بر این باور است که حتی اگر اپل در نیمه دوم سال 2018 بر اساس رویه هر ساله خود نیز جهش بزرگی را تجربه کند، همچنان نسبت به سال گذشته با افت قابل توجهی مواجه خواهد بود.

اپل در ماه دسامبر سال گذشته، میشل کلمب (Michel Coulomb) را به عنوان سرپرست عملیاتی اپل در هند منصوب کرد. با آن که کلمب دارای تجارب زیادی در زمینه فروش محصولات از طریق اپراتورها است، اما مطابق گزارش بلومبرگ به نقل از منابع آگاه، تیم او در برقراری روابط کسب‌وکار با اپراتورهای محلی بازار هند با مشکل مواجه شده‌اند. به علاوه، دشواری فهم بازار این کشور نیز به عنوان دلیل دیگری برای کاهش فروش آیفون در هند عنوان شده که در نهایت تیم فروش این شرکت را دچار سرگردانی ساخته است. گفته می‌شود که اپل برای بهبود چشم‌انداز عرضه در بازار هند، در حال بازسازی تیم فروش خود در این کشور است.

در این میان، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اپل در هند، قیمت بالای آیفون‌های این شرکت است. هر گوشی آیفون در هند در حدود 35 هزار روپیه (500 دلار) تا 80 هزار روپیه (نزدیک به 1,100 دلار) قیمت دارد؛ در حالی که متوسط قیمت گوشی در این کشور، تنها 157 دلار است.

به علاوه، سامسونگ و شرکت‌های چینی همچون شیائومی و وان‌پلاس با ارائه گوشی‌های مقرون‌ به صرفه بازار هند را اشباع کرده‌اند، تا جایی که حتی موقعیت سامسونگ، به عنوان یکی از پیشتازان بازار گوشی‌های هوشمند در این کشور، به خطر افتاده است. به گفته کارن چاوهان (Karn Chau)، یکی از تحلیلگران Counterpoint، اپل تنها 2 درصد از عرضه گوشی‌های هوشمند در بازار هند را در اختیار دارد و 98 درصد بازار تحت سیطره اکوسیستم اندروید است.

از سوی دیگر، سیاست جدید دولت هند برای افزایش تعرفه‌های واردات و عوارض گمرکی باعث گران‌تر شدن گوشی‌های آیفون شده است. در حالی که رقبای اپل در بازار هند، با مونتاژ قطعات گوشی‌های هوشمند خود در این کشور، چنین عوارضی را پرداخت نمی‌کنند.

Apple iPhone SE

اپل آیفون SE

در همین راستا، با آن که اپل در پی آن است که با عرضه مدل‌های قدیمی‌تر و مونتاژ آیفون SE در کشور هند، قیمت‌ها را کاهش دهد، تا به حال در زمینه عرضه گوشی‌های بازسازی‌شده (refurbished) موفق نبوده است.

ناتوانی اپل برای رشد کسب‌وکار و سهم بازار تک‌رقمی این شرکت در هند، با نظرات خوش‌بینانه تیم کوک، مدیر عامل اپل در تضاد قرار می‌گیرد. کوک پیش از این وضعیت این شرکت را در هند بسیار مستحکم و مثبت ارزیابی کرده بود؛ اما در سفر اخیر خود به این کشور، سهم بازار بسیار پایین اپل را مورد تایید قرار داد و به موقعیت ناپایدار این شرکت اذعان کرد.

البته اپل به تازگی تولید آیفون 6اس را در کارخانه‌ای جدید در کشور هند آغاز کرده است و می‌کوشد تا از این طریق، هزینه‌های گمرکی و مالیات مرتبط با محصولات خود را کاهش دهد. امری که می‌تواند به رشد فروش گوشی‌های هوشمند اپل در این کشور بینجامد. 

منبع : Bloomberg


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا