گزارش مالی آلفابت از سه‌ماهه دوم سال 2017 – جریمه آلفابت از سوی کمیسیون اروپا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/5/5        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گزارش مالی Financial Report ، گوگل Google ، آلفابت Alphabet

واحد خبر mobile.ir : هولدینگ آلفابت – که گوگل مهم‌ترین زیرمجموعه‌ آن محسوب می‌شود – در روز دوشنبه 24 جولای 2017 (2 مرداد 1396) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه دوم سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر 26.01 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد این شرکت در مدت مشابه سال گذشته (21.5 میلیارد دلار) با 21 درصد رشد همراه بوده است. البته سود عملیاتی و سود خالص آلفابت در سه‌ماهه اخیر به‌ترتیب 4.13 و 3.52 میلیارد دلار اعلام شده که در مقایسه با سه‌ماهه دوم سال گذشته، کاهش داشته است (سود عملیاتی و سود خالص در دومین فصل از سال 2016 به‌ترتیب 5.96 و 4.87 میلیارد دلار گزارش شده بود). سود تقلیل‌یافته آلفابت در هر سهم (DEPS) نیز 5.01 دلار بوده است.

Alphabet Q2 2017 Financial Report

عمده درآمد آلفابت در سه‌ماهه دوم، مثل همیشه، از راه تبلیغات بوده و این شرکت موفق شد 22.67 میلیارد دلار را در سه‌ماهه اخیر از راه تبلیغات کسب کند (مقایسه کنید با 19.14 میلیارد دلاری که در مدت مشابه سال گذشته از این راه عاید آلفابت شده بود). علی‌رغم این موفقیت‌ها، باید به این نکته هم اشاره کرد که سهام آلفابت در معاملات بعد از ساعات اداری در روز دوشنبه، با 3 درصد افت مواجه شد. این افت را می‌توان به عملکرد پایین‌تر از سطح انتظار آلفابت در 2 پارامتر کلیدی نسبت داد: هزینه به ازای کلیک (CPC) و هزینه‌های خرید ترافیک (TAC).

در ابتدا بد نیست با تعریف CPC آشنا شویم. هزینه به ازای کلیک، مبلغی است که شرکت‌های تبلیغاتی به ازای هر یک بار کلیک کاربران روی آگهی‌هایی که گوگل آنها را منتشر کرده، به این شرکت پرداخت می‌کنند. علی‌رغم اینکه کلیک‌های تبلیغاتی گوگل در سه‌ماهه اخیر حدود 52 درصد رشد سالانه داشته، هزینه به ازای کلیک در این مدت، نسبت به مدت مشابه سال قبل، 23 درصد کاهش یافته است. البته مؤسسه StrretAccount این افت را در حدود 15 درصد پیش‌بینی کرده بود. علت این افت 23 درصدی آن است که حجم ترافیک جست‌وجو از دیوایس‌های موبایل، بیشتر شده است.

Alphabet Q2 2017 Financial Report

همچنین، کارشناسان هزینه‌های خرید ترافیک آلفابت را در فصل اخیر حدود 4.75 میلیارد دلار برآورد کرده بودند که طبق گزارش مالی منتشرشده، این میزان برابر با 5.09 میلیارد دلار شده است. روث پورِت (Ruth Porat)، مدیر ارشد مالی آلفابت، در ویدئوکنفرانسی که با تحلیلگران داشت، به این نکته اشاره کرد که روی آوردن کاربران به جست‌وجو با دیوایس‌های موبایل و خرید‌های اتومانیک از سوی مشتریان تبلیغاتی – که بیشتر با عنوان "تبلیغات برنامه‌ریزی‌شده" شناخته می‌شوند – دو عاملی هستند که هزینه‌های بالاتری را در بر داشته‌اند. وی در ادامه گفت: «ما انتظار داریم که هزینه‌های خرید ترافیک بیشتر شود.»

یکی از منابع مهم درآمدزایی آلفابت، درآمدی است که از راه تبلیغات در یوتیوب و جست‌وجوهای موبایلی عاید این کمپانی می‌شود. آلفابت در جهت کسب سهم بیشتر از بازار روبه‌رشدِ تبلیغات ویدئویی و دیجیتال، با فیس‌بوک و شبکه‌های تلویزیونی رقابت دارد، لذا برای موفقیت بیشتر در این عرصه، همواره در حال افزودن محتواهای جدید بوده است. یوتیوب در ماه ژوئن، ضمن اشاره به رسیدن کاربران ماهانه‌اش به 1.5 میلیارد نفر، اعلام کرد که قصد دارد 12 برنامه تلویزیونی جدید را به 37 برنامه‌ای که در سرویس YouTube Red در حال پخش دارد، اضافه کند. سوندار پیچای، مدیر عامل گوگل، ضمن اشاره به رشد قدرتمند یوتیوب در بازارهای نوظهور، تلویزیون را در اینگونه بازارها معادل قرار گرفتن کاربران موبایل و صفحه‌نمایش‌های بزرگ در کنار هم تعبیر کرد. وی که به‌تازگی به عنوان سیزدهمین نفر به جمع هیئت مدیره آلفابت پیوسته، اوضاع یوتیوب در سراسر دنیا را مطلوب خواند و آن را هم‌پای سرویس جست‌وجو [از طریق گوگل] دانست.

Alphabet Q2 2017 Financial Report

درآمد خالص کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل (بدون در نظر گرفتن هزینه‌هایی که به شرکا پرداخت شده) در سه‌ماهه دوم با 16 درصد رشد سالانه همراه بوده است، در حالی که رشد درآمد خالص تبلیغاتی گوگل در پایان سه‌ماهه دوم سال گذشته، 20 درصد اعلام شده بود. بن شَکتر (Ben Schachter)، از تحلیلگران مؤسسه Macquarie، در مصاحبه با خبرگزاری بیزنس‌اینسایدر، در توصیف درآمد خالص سه‌ماهه دوم، از عبارت "کاهش سرعت معنادار" استفاده کرد. وی در ادامه گفت این نتایج به منزله پایان دنیا نیست، اما نشان از تغییرات به وجود آمده در مدل کسب‌وکار گوگل دارد، به این شکل که بیشتر ترافیک جست‌وجوی گوگل در حال حاضر از دیوایس‌های موبایلی چون آیفون نشأت می‌گیرد که در این صورت گوگل موظف است بخشی از درآمدش را با آنها تقسیم کند.

گفتنی است، وال‌استریت درآمدی در حد 25.64 میلیارد دلار را برای این فصل آلفابت برآورد کرده بود. لذا مجموع درآمد آلفابت در سه‌ماهه اخیر (26.01 میلیارد دلار)، فراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. به‌علاوه، همانطور که گفته شد رشد سالانه درآمد آلفابت در سه‌ماهه دوم 21 درصد بوده و این در حالی است که وال‌استریت رشد 19 درصدی را پیش‌بینی کرده بود. به عقیده برخی کارشناسان، قسمتی از این موفقیت‌ها به لطف وضعیت مناسب بخش "سایر درآمدها" در آلفابت است. "سایر درآمدها" (other revenues)، عنوان درآمدهایی است که آلفابت در کسب‌وکارهای سخت‌افزاری و رایانش ابری به دست می‌آورد. طبق گزارش اخیر، درآمدهای این بخش در سه‌ماهه اخیر بالغ بر 3.09 میلیارد دلار بوده که در قیاس با درآمد این بخش در مدت مشابه سال گذشته (2.17 میلیارد دلار) افزایش خوبی داشته است.

ردیف درآمدی دیگری که در گزارش مالی آلفابت به آن اشاره شده، Other Bets (ریسک‌های دیگر) است. Other Bets، سایر کمپانی‌های زیرمجموعه آلفابت را شامل می‌شود، از جمله Waymo ،Nest ،Verily و ... . طبق گزارش اخیر، این کمپانی‌ها در سه‌ماهه دوم 2017، علی‌رغم کسب 248 میلیون دلار درآمد، 772 میلیون دلار زیان به بار آوردند.

Alphabet Q2 2017 Financial Report

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که عملکرد آلفابت در سه‌ماهه اخیر را تحت تأثیر قرار داد، جریمه سنگین کمیسیون اروپا برای این شرکت بود. کمیسیون اروپا، در 27 ژوئن (6 تیر) برخی اقدامات گوگل در زمینه نمایش و رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو و تبلیغات در حوزه فروش را مغایر با قانون رقابت در اروپا اعلام کرده و جریمه‌ای به مبلغ 2.74 میلیارد دلار برای آلفابت صادر نمود. به اعتقاد اعضای کمیسیون اروپا، گوگل از موقعیت برتر خود در تبلیغات مرتبط با جست‌وجو، به نفع سرویس فروش آنلاین خود، سوءاستفاده نموده که این حرکت، ناقض قوانین کمیسیون اروپاست. به گفته مارک ماهانی (Mark Mahaney)، از تحلیلگران مؤسسه RBC Capital Markets، این جریمه، ریسک‌های زیادی برای آلفابت به همراه خواهد داشت.. 

منبع : Alphabet


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا