X7 پرچمدار رده میانی نوکیا مجهز به چیپ‌ست Snapdragon 710

نمایش خبر

تاریخ : 1397/7/25        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، چین China ، اندروید وان Android One ، Nokia 8.1 (X7) ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : تولیدات هوشمند نوکیا در زمان مدیریت HMD بر این برند به جز یکی دو مورد معمولا در رده پائین و میانی قرار داشته و با ارائه گوشی‌های ارزشمند به ازای قیمت پرداختی سعی در جلب توجه خریدارانی داشته که به دنبال حداکثر امکانات با حداقل قیمت هستند. این رویه که تا مدت‌ها سیاست کاری همه برندهای چینی بود حالا در نزد اکثر این شرکت‌ها تغییر کرده و بسیاری از تولیدات برندهای هواوی، اوپو و ویوو به سمت گوشی‌های پرچمدار و رده لوکس میانی متمایل شده است. در این شرایط، نوکیا با معرفی گوشی‌های ارزشمند به ازای قیمت پرداختی تا حدودی در حال پر کردن جای خالی این برندها در بازار است و جدیدترین محصول آن یعنی Nokia X7 کاملا در این تعریف جای می‌گیرد.

Introducing Nokia X7

نوکیا X7 که احتمالا با نام Nokia 7.1 Plus به بازارهای جهانی عرضه می‌شود، همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد ادامه‌ای بر Nokia 7.1 به حساب می‌آید که چند روز پیش با مشخصاتی مثل صفحه‌نمایش 5.84 اینچی فول‌ اچ‌دی پلاس با نسبت 19:9، دوربین‌های دوگانه 12 و 5 مگاپیکسلی با نشان Zeiss‌ در بخش پشتی و پروسسور Snapdragon 636 معرفی شد و با توجه به نام‌گذاری X7، انتظار مشاهده بهبودهای مشخصی در امکانات این مدل می‌رود. نوکیا 7.1 همچنین در برنامه Android One شرکت گوگل قرار داشت و نسخه بین‌المللی X7 نیز به احتمال قوی در همین برنامه جای می‌گیرد.

در طراحی X7 بار دیگر از همان ناچ نازیبای بزرگ در بالای صفحه‌نمایش استفاده شده اما به لطف آن حاشیه‌های اندکی در بالا و پائین دیده می‌شود. شاسی پیرامونی از جنس آلیاژ منیزیم-آلومینیوم سری 6 هزار بوده و در پشت و روی آن نیز از شیشه با لبه‌گرد 2.5D استفاده شده است. نوکیا تأکید کرده در طراحی این گوشی از لایه‌های پلاستیکی استفاده نکرده و به همین دلیل به استحکام گوشی افزوده شده است. ابعاد دستگاه 7.97×75.76×154.8 میلی‌متر و وزن آن 178 گرم است که برای یک اسمارت‌فون 6.1 اینچی طول و عرض مناسبی را ارائه می‌کند.

Introducing Nokia X7

صفحه‌نمایش 6.18 اینچی نوکیا X7 با فناوری IPS CLD ساخته شده و وضوح فول اچ‌دی پلاس آن در نسبت 18.7:9 به 1080×2244 پیکسل می‌رسد. این صفحه‌نمایش با روشنائی مناسب 500 نیتی از کنتراست 15000:1، پشتیبانی از DCI-P3 و پوشش 96 درصدی از طیف NTSC برخودار است.

Introducing Nokia X7

بالای این صفحه‌نمایش در شکاف بزرگی که معمولا در گوشی‌های پیشرفته محل سیستم تشخیص سه‌بعدی چهره است، تنها دوربین سلفی دستگاه همراه با خروجی صدای تماس و سنسورهای معمول این قسمت قرار دارد و کارکرد دیگری برای این قسمت در نظر گرفته نشده است. دوربین سلفی گوشی دارای وضوح 20 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل تنها 0.9 میکرونی ست که البته با کمک قابلیت pixel binning و ترکیب پیکسل‌های مجاور، می‌تواند روی کاغذ عملکرد مناسبی در محیط‌های با نور کم داشته باشد هرچند نبود فوکوس خودکار انتظارات از این دوربین را چندان بالا نمی‌برد. گشودگی دیافراگم لنز این دوربین نیز f/2.0 است و گزینه‌هائی مثل AI portrait ،AI beauty و AI studio lights در آن حضور دارد.

Introducing Nokia X7

دوربین‌های اصلی دستگاه در برآمدگی مشخصی در بخش پشتی به صورت عمودی و بالاتر از سنسور اثر انگشت قرار گرفته و در میان خود نشان Zeiss را می‌بینند؛ دوربین اصلی این مجموعه، 12 مگاپیکسلی با اندازه سنسور 1/2.55 اینچی و ابعاد پیکسل 1.4 میکرونی‌ست که ظاهرا از نوع Sony IMX363 بوده و به تثبیت‌کننده نوری (OIS) نیز مجهز است. فناوری فوکوس این دوربین از نوع تشخیص فاز Dual Pixel است که شرکت سازنده به آن Dual PD گفته و در زمینه سرعت و دقت یکی از بهترین راه‌حل‌ها در این زمینه به حساب می‌آید. جدا از این دوربین یک دوربین 13 مگاپیکسلی فاقد فوکوس خودکار نیز در این بخش حضور دارد که طبق انتظار برای بهبود تصویر دوربین اول و ایجاد افکت‌ بوکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هوش مصنوعی طبق ترند این روزهای دنیای موبایل، در این دوربین نیز حضور پر رنگی دارد و نوکیا از امکان تشخیص اتوماتیک 18 صحنه و اعمال تنظیمات متناسب در این دوربین سخن گفته است.

Introducing Nokia X7

در حالی‌که با توجه به شواهد و قرائن خود را برای روبرو شدن با یک گوشی رده میانی در بخش پردازشی آماده می‌کنیم، نوکیا X7 با چیپ‌ست پیشرفته Snapdragon 710 (که در حال حاضر بعد از SD845 پیشرفته‌ترین پلتفرم موبایلی کوالکام به حساب می‌آید) کاملا غافل‌گیرانه عمل می‌کند. این پروسسور 10 نانومتری دارای دو هسته مبتنی بر معماری A75 با فرکانس حداکثر 2.2 گیگاهرتز و 6 هسته دیگر مبتنی بر معماری A55 با فرکانس حداکثر 1.7 گیگاهرتز است که کارائی آن نسبت به Snapdragon 660 تا 20 درصد ارتقاء یافته است. گرافیک Adreno 616‌ این پلتفرم نیز در مقایسه با Adreno 512 حاضر در SD660 تا 35 درصد بهبود را نشان می‌دهد.

Introducing Nokia X7

حافظه رم دستگاه 4 یا 6 گیگابایت از نوع LPDDR4X است و حافظه داخلی آن نیز به تناسب رم، 64 یا 128 گیگابایت (قابل ارتقاء تا 400 گیگابایت دیگر) خواهد بود. نوکیا X7 البته برخلاف پرچمداران و گوشی‌های پیشرفته رده میانی از حافظه UFS در این گوشی استفاده نکرده و حافظه داخلی آن از نوع eMMC 5.1 است.

سریع‌ترین گزینه ارتباطی تحت شبکه این مدل LTE Cat.6 با تجمیع اپراتوری دوگانه و حداکثر سرعت 300Mbps اعلام شده و این در حالی‌ست که مودم Snapdragon X15 حاضر در چیپ‌ست SD710 این گوشی با تجمیع اپراتوری چهارگانه از نرخ تبادل کاملا بالاتری تحت LTE Cat.15 با سرعت 800Mbps پشتیبانی می‌کند اما ظاهرا نوکیا به دلیل عنوان نشده‌ای این سرعت را محدود کرده است. جک هدست، پورت USB-C، وای‌فای ac، مسیریاب‌های GPS/GLONASS/BeiDou و بلوتوث نسخه 5 دیگر گزینه‌های ارتباطی گوشی را تشکیل می‌دهند.

ظرفیت باتری دستگاه 3,500mAh است که برای این ابعاد صفحه‌نمایش، ظرفیت مناسب و راضی‌کننده‌ای را ارائه می‌کند. برای این باتری شارژر پر سرعت 18 واتی در نظر گرفته شده که به گفته نوکیا می‌تواند تا نیمی از ظرفیت باتری را تنها در عرض 30 دقیقه پر کند. از شارژ بی‌سیم با وجود شیشه‌ای بودن بخش پشتی سخنی به میان نیامده و البته با توجه به رده قیمتی دستگاه نیز نباید انتظار دیدن این قابلیت که تنها در گوشی‌های پیشرفته وجود دارد را داشت.

Introducing Nokia X7

نوکیا X7 قرار است در چهار رنگ قرمز تیره (Night Red)، آبی (Dark Blue)، نقره‌ای (Magic Night Silver) و مشکی (Night Black) با نسخه 8.1 اندروید Oreo به بازار چین عرضه شود و قیمت آن برای نسخه 4GB/64GB برابر با 1,699 یوان (نزدیک به 245 دلار آمریکا)، برای نسخه 6GB/64GB برابر با 1,999 یوان (نزدیک به 289 دلار) و برای نسخه 6GB/128GB برابر با 2,499 یوان (361 دلار) است. این قیمت‌ها البته برای نسخه بین‌المللی گوشی یعنی Nokia 7.1 Plus‌ بسته به بازارهای مختلف، احتمالا اندکی بالاتر خواهد بود.  

منبع : Nokia


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا