رونمایی از نوکیا 7 – حلقه مفقوده اسمارت‌فون‌های HMD

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/30        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : اندروید Android ، گوشی هوشمند Smartphone ، زایس Zeiss ، Nokia 7 ، نوکیا Nokia

واحد خبر mobile.ir : کمپانی فنلاندی HMD – صاحب امتیاز برند نوکیا – موفق شد پس از چند سال ناکامی و تجارب تلخ، مجددا این برند محبوب را در سال 2017 به سطح اول دنیای اسمارت‌فون‌ها بازگرداند. HMD در ماه ژانویه از نوکیا 6 و در ماه سپتامبر از نوکیا 8 پرده برداشت. اما این نامگذاری‌ها تا حدی سؤال‌برانگیز بود، چرا که رفتن از 6 به 8 ظاهرا منطقی نیست (پرش از ویندوز 8 به 10 را فاکتور بگیرید!). البته HMD به تازگی خبری را منتشر کرد و همه را از ابهام بیرون آورد. این کمپانی در روز پنجشنبه 19 اکتبر 2017 (27 مهر 1396) از جدیدترین گوشی هوشمند خود با نام نوکیا 7 رونمایی کرد. در ادامه بیشتر با این اسمارت‌فون فنلاندی آشنا می‌شویم.

Introducing Nokia 7

نوکیا 7 در ابعاد 7.92×71.45×141.2 میلی‌متر طراحی شده است. بدنه این گوشی ترکیبی از فلز و شیشه است، به این شکل که یک شاسی فلزی (از جنس آلومینیوم سری 7,000) در وسط قرار داشته و دو طرف آن – یعنی جلو و عقب گوشی – با شیشه مقاوم گوریلا گلس پوشیده شده است. HMD حسگر اثر انگشت را نیز برای اولین بار در محصولات این برند در پشت دیوایس قرار داده است. در این مدل نیز مثل دیگر گوشی‌های جدید این شرکت، لوگوی نوکیا هم در جلوی دستگاه (بالا سمت راست) و هم در پشت آن (زیر حسگر اثر انگشت) به چشم می‌خورد. نوکیا 7 در دو رنگ مشکی براق و سفید مات به تولید می‌رسد.

Introducing Nokia 7

نمایشگر نوکیا 7 از پنل‌های LCD (با تکنولوژی IPS) تشکیل شده است. قطر صفحه نمایش 5.2 اینچ عنوان شده که رزولوشن فول اچ‌دی (1,920×1,080 پیکسل) تراکم پیکسلی آن را به 423ppi می‌رساند. همانطور که گفته شد، نمایشگر با پوششی از شیشه مقاوم گوریلا گلس (با لبه‌هایی به شکل 2.5 بعدی) محافظت می‌شود.

HMD در ساخت نوکیا 7 از چیپ‌ست یا به تعبیر کوالکام، "پلتفرم موبایلی" اسنپ‌دراگون 630 استفاده کرده است. اسنپ‌دراگون 630 یک تراشه 8 هسته‌ای‌ست که همه هسته‌های آن بر مبنای معماری پردازنده‌های Cortex A53 ساخته شده است. این 8 هسته در دو دسته 4 تایی جای گرفته‌اند که حداکثر سرعت کلاک دسته قوی‌تر 2.2 گیگاهرتز بوده و دسته ضعیف‌تر، سرعتی برابر با 1.8 گیگاهرتز دارد. واحد پردازش گرافیکی نیز Adreno 508 است. HMD برای حافظه RAM این گوشی، دو گزینه 4 و 6 گیگابایت را در نظر گرفته است. حافظه داخلی دستگاه نیز 64 گیگابایت اعلام شده که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می‌توان آن را تا 128 گیگابایت دیگر نیز افزایش داد.

Introducing Nokia 7

مثل نوکیا 8، در ساخت دوربین نوکیا 7 نیز از کمپانی آلمانی زایس کمک گرفته شده با این تفاوت که بر خلاف نوکیا 8 – که از سیستم 2 دوربینه بهره می‌برد – در پشت نوکیا 7 تنها یک دوربین 16 مگاپیکسلی در کنار فلش ال‌ای‌دی دورنگ دیده می‌شود. اندازه پیکسل این دوربین 1.12 میکرون بوده و گشودگی دیافراگم لنز آن f/1.8 اعلام شده که ظاهرا برای عکاسی در شرایط کم‌نور ایده‌ال به نظر می‌رسد. این دوربین قادر به ضبط ویدئوی 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه است. از دیگر امکانات مالتی‌مدیای نوکیا 7، می‌توان به فناوری ضبط صدای موسوم به Nokia OZO Audio اشاره کرد. به گفته شرکت سازنده، این فناوری می‌تواند صدا را با جزییات بالا ضبط کرده و آن را روی هر دیوایس یا سرویس وب دلخواه، پخش کند. ترکیب ویدئوی 4K و صدای OZO، می‌تواند بسیار جذاب باشد. گفتنی است دوربین جلوی دستگاه نیز وضوحی معادل 5 مگاپیکسل داشته و از لنز زاویه‌باز (با گشودگی دیافراگم f/2.0) برخوردار است. اما قابلیت‌های مالتی‌مدیای نوکیا 7 به اینجا ختم نمی‌شود.

Introducing Nokia 7

فناوری Dual-Sight یکی از امکانات نرم‌افزاری دوربین در نوکیا 7 است (درست مثل نوکیا 8). به موجب این فناوری، کاربر می‌تواند دوربین اصلی و سلفی را همزمان به کار اندازد. نتیجه این عمل، عکس یا ویدئویی خواهد بود که در آن واحد، نیمی از آن توسط دوربین اصلی و نیم دیگر به وسیله دوربین جلو گرفته شده است. HMD چنین عکس یا ویدئویی را Bothie می‌نامد. البته لازم به ذکر است که HMD مبتکر این ایده نیست، چون سامسونگ این ایده را قبلا در سال 2013 در Galaxy S4 پیاده کرده بود. HMD امیدوار است که گرفتن عکس‌ها و ویدئوهای Bothie به سرعت در میان کاربران محبوب شود (به خصوص بین کاربران اینستاگرام و Snapchat). البته برخی کارشناسان چنین نظری ندارند.

متأسفانه نوکیا 7 در حال حاضر از اندروید اوریو محروم بوده و سیستم عامل آن نسخه 7.1.1 اندروید نوقاست (البته طبق گفته شرکت سازنده، در آینده امکان ارتقا به اندروید اوریو فراهم خواهد بود). اما نکته مثبت در اینجاست که HMD هیچ پوسته یا رابط کاربری جداگانه‌ای برای نوکیا 7 در نظر نگرفته و کاربران این دستگاه، اندروید خالص را تجربه خواهند کرد. خبر خوش دیگر آن که HMD در کنار تجهیز نوکیا 7 به درگاه USB Type-C، جک 3.5 میلی‌متری هدفون را همچنان حفظ کرده است. ناگفته نماند ظرفیت باتری نیز 3,000 میلی‌آمپر ساعت اعلام شده است.

Introducing Nokia 7

گوشی‌های قبلی HMD (با برند نوکیا) ابتدا در چین و پس از مدتی در بازارهای اروپا و آمریکا عرضه شدند. نوکیا 7 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و عرضه آن از 24 اکتبر (2 آبان) در بازار چین آغاز خواهد شد. نسخه پیشرفته‌تر نوکیا 7 (با 6 گیگابایت RAM) قیمتی برابر با 2,699 یوان چین دارد که با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدودا 407 دلار خواهد بود. مدل پایین‌تر (با 4 گیگابایت RAM) نیز 2,499 یوان (377 دلار) قیمت‌گذاری شده است.  

منبع : HMD


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا