نخستین نسخه رسمی Android Things در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفت

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/2/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوگل Google ، Android Things ، سیستم عامل Operating System

واحد خبر mobile.ir : سیستم‌عامل Android Things قبلا در کنفرانس Google I/O 2016 توسط گوگل معرفی شده بود. حال پس از گذشت 2 سال، در روز دو‌شنبه 7 می 2018 (17 اردیبهشت 1397) (یک روز پیش از کنفرانس Google I/O) گوگل از عرضه نخستین ورژن غیرپیش‌نمایش این سیستم‌عامل خبر داد. اگر برای اولین بار است که واژه Android Things به گوش‌تان می‌خورد، باید بگوییم که مثل Android TV ،Android Automotive و Wear OS، این سیستم‌عامل هم از مشتقات پلتفرم اندروید محسوب می‌شود، با این تفاوت که Android Things به طور اختصاصی برای راهبری دیوایس‌های "اینترنت اشیا" (IoT) طراحی شده است، مثل ترموستات‌های هوشمند، سیستم‌های مانیتورینگ هوا و هر دیوایس هوشمند دیگری که سیستم‌عامل آن به یک رابط کاربری تمام‌عیار نیاز نداشته باشد (برخلاف اسمارت‌فون یا لپ‌تاپ).

Introducing Android Things 1

همانطور که گفته شد، Android Things در ابتدا در دسامبر 2016 به عنوان جانشینی برای "پروژه بریلو" (سیستم عامل قبلی گوگل در زمینه اینترنت اشیا) معرفی شده بود. نخستین نسخه پیش‌نمایش Android Things در همان تاریخ در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت و تا امروز چندین بار به‌روزرسانی شده است. به گفته گوگل، تا کنون بیش از 100 هزار نسخه از کیت توسعه نرم‌افزار Android Things دانلود شده و بیش از 10 هزار نفر از توسعه‌دهندگان حوزه اینترنت اشیا بازخوردهای خود را در رابطه با این سیستم عامل به گوگل فرستاده‌اند. Android Things به گونه‌ای طراحی شده که امکان دسترسی به سیستم یادگیری ماشینی گوگل و همچنین دستیار دیجیتال Google Assistant را برای توسعه‌دهندگان دیوایس‌های IoT فراهم می‌کند.

هسته Android Things بر سه پایه اساسی استوار شده: یک سیستم عامل بهینه‌سازی‌شده برای اجرا در دیوایس‌های کم‌مصرف، گلچینی از کیت‌های سخت‌افزاری مورد تأیید گوگل و نهایتا یک سیستم ساده و در عین حال مؤثر به منظور ارائه آپدیت‌های نرم‌افزاری و امنیتی برای دیوایس‌های اینترنت اشیا. شاید مورد آخر چندان مهم به نظر نرسد، ولی به اعتقاد برخی کارشناسان، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که معمولا دیوایس‌های کامپیوتری کوچکی که به وای-فای متصل می‌شوند، یکی از اولویت‌های هکرها برای دسترسی به شبکه خانگی افراد و سوء استفاده از آن محسوب می‌شوند.

Introducing Android Things 1

اکثر دیوایس‌های اندرویدی از امنیت بالایی برخوردار نیستند، اما علت اصلی مشکلات امنیتی در دیوایس‌های اندرویدی، همان است که اینترنت اشیا را نیز درگیر کرده: سازندگان تمایلی به آپدیت کردن دیوایس‌های خود ندارند. حال گوگل با ارائه نسخه رسمی Android Things 1.0، قصد دارد این مشکل را برطرف کرده و مسئولیت تمامی به‌روزرسانی‌ها را خود به عهده بگیرد. به این ترتیب که تمام محصولات مجهز به Android Things تا 3 سال، آپدیت‌های خود را به صورت رایگان و مستقیما از گوگل دریافت خواهند کرد. این آپدیت‌ها، رفع‌عیب‌های ثبات (stability fixes) و وصله‌های امنیتی (security patches) برای پلتفرم‌های سخت‌افزاری تولید را شامل شده و آپدیت‌های خودکار نیز به صورت پیش‌فرض برای تمامی دیوایس‌ها فعال خواهد شد. البته کمپانی‌های سازنده، حتی پس از اتمام پنجره پشتیبانی Android Things 1.0 هم می‌توانند برای دیوایس‌های خود آپدیت نرم‌افزاری ارائه کنند.

البته در حال حاضر Android Things 1.0 تنها از برخی سخت‌افزارها پشتیبانی می‌کند. به گفته گوگل، دیوایس‌هایی که از "سیستم روی ماژول" یا SoMهای جدید i.MX8M (محصول NXP)، مدل‌های SDA212 و SDA624 (محصول کوالکام) و MT8516 (محصول مدیاتک) برخوردارند با Android Things 1.0 سازگار خواهند بود. همچنین دیوایس‌های مجهز به سیستم روی ماژول‌های Raspberry Pi 3 Model B و NXP i.MX7D نیز از Android Things 1.0 پشتیبانی می‌کنند، اما فقط به عنوان سخت‌افزار توسعه‌دهندگان؛ به این معنی که توسعه‌دهندگان تنها برای امتحان کردن ایده‌های خود و ساخت نمونه‌های آزمایشی می‌توانند از آنها استفاده کنند. پشتیبانی از NXP i.MX6UL نیز ادامه نخواهد یافت.

Introducing Android Things 1

شاید عبارت "سیستم روی ماژول" هم برای شما نامأنوس باشد. اگر دنبال‌کننده اخبار دنیای فناوری باشید، به احتمال زیاد با مفهوم "سیستم روی تراشه" (SoC) یا همان چیپ‌ست آشنایی دارید. سیستم روی ماژول یا SoM هم تقریبا مشابه چیپ‌ست بوده و دارای CPU، RAM، فضای ذخیره‌سازی، وای-فای، ورودی و خروجی و هر چیز دیگری‌ست که یک مینی‌کامپیوتر به آن نیاز دارد. با این تفاوت که چون در اینجا اجزا به جای تراشه روی یک بورد سوار می‌شوند، سیستم روی ماژول‌ها بزرگ‌تر و ارزان‌تر از چیپ‌ست‌ها هستند.

در حال حاضر استفاده از Android Things Console برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری تنها به 100 دیوایس فعال و آن هم برای مصارف غیرتجاری محدود شده است. به گفته گوگل، آن دسته از توسعه‌دهندگانی که قصد دارند محصول تجاری خود را با سیستم عامل Android Things به بازار عرضه کنند، بایستی ابتدا یک تفاهم‌نامه توزیعی را با گوگل امضا نمایند تا این محدودیت برطرف شود.

Introducing Android Things 1

طی ماه‌های اخیر، گوگل برای تجاری‌سازی Android Things با برخی کمپانی‌ها وارد همکاری شده تا این شرکت‌ها محصولات اینترنت اشیای خود را با استفاده از این سیستم عامل تولید و عرضه کنند. در این میان می‌توان به اسپیکرهای هوشمند شرکت‌های ال‌جی و iHome و همچنین نمایشگرهای هوشمند ساخت کمپانی‌هایی مثل ال‌جی، لنوو و JBL اشاره کرد که از امکانات قدرتمندی چون Google Assistant و Google Cast نیز برخوردارند.

به گفته گوگل، نه تنها شرکت‌های صاحب‌نام، بلکه سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها هم برای به نمایش گذاشتن ایده‌های خود از Android Things استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، کمپانی بلژیکی-آمریکایی Byteflies موفق به تولید یک داک (docking station) شده که می‌تواند داده‌های مربوط به سلامت کاربر را از دیوایس‌های پوشیدنی به فضای ابری انتقال دهد. همچنین شرکت Mirego با استفاده از Android Things، شبکه‌ای از نمایشگاه‌های عکس را به راه انداخته که عکس‌های خود را از باجه‌های عکس فوری در شهر مونترآل به دست می‌آورد.  

منبع : Google Blog