پیش‌بینی TrendForce از 10 روند برتر صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2019

نمایش خبر

تاریخ : 1397/7/19        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : ترندفورس TrendForce ، حسگر اثر انگشت نوری Optical Fingerprint Sensor ، حسگر اثر انگشت التراسونیک Ultrasonic Fingerprint Sensor ، نسل پنجم 5G

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی TrendForce در روز دوشنبه 8 اکتبر سال جاری میلادی (16 مهر 1397) پیش‌بینی خود را از آینده صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر کرد. این گزارش که با تمرکز بر ده زمینه کلیدی در این حوزه منتشر شده است، از طریق تحلیل شرایط جاری و چشم‌اندازهای صنعتی و تجاری، عرصه‌هایی همچون تولید حافظه، فناوری 5G، مشخصات گوشی‌های هوشمند از جمله حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش، صفحه‌نمایش‌های Mini LED، اینترنت اشیاء و سیم‌کارت الکترونیکی (e-SIM) را مورد بررسی قرار داده است. نیازهای بازار، تقاضای مصرف‌کننده، چشم‌انداز ترکیب فناوری و کاربرد مصرفی آن از جمله محورهای اصلی این گزارش تحلیلی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

1. در صنعت حافظه شاهد رشد و تکاملی خواهیم بود که حاصل محصولات نسل جدید و فناوری پیشرفته مدار یکپارچه ‌سه‌بعدی (die-stacking) است

در صنعت نیمه‌رسانا‌ها، مهاجرت به هر کلاس جدید ساخت به سبب محدودیت‌های فیزیکی و مقیاس‌پذیری دشوارتر شده است. این صنعت در راستای قانون مور، به پیشرفت‌هایی تازه‌ای دست یافته است، در حالی که از طریق محصولات نسل جدید و فناوری پیشرفته مدار یکپارچه ‌سه‌بعدی همچون بسته‌بندی سه‌بعدی، productivity را افزایش داده است. سازندگان روش‌هایی مانند پر شدن اتصال از طریق سیلیکون (یا TSV کوتاه‌شده through-silicon via) را برای پشته کردن تراشه به کار گرفته‌اند و حافظه‌هایی با پهنای باند بالا (یا HBM مخفف High Bandwidth Memory) را به منظور افزایش ظرفیت در یک پکیج ارائه داده‌اند که سبب غلبه بر محدودیت‌های پهنای باند شده است. با نگاهی به آینده، در سال 2019 شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه راهکارهای پیشرفته خواهیم بود. محصولات نسل جدید علاوه بر فضای ذخیره‌سازی در یک پکیج، پاسخگوی تقاضا برای کاربردهای رایانش در لبه (Edge Computing) خواهند بود که نیاز به زمان واکنش کوتاه‌تر و ساختار متفاوتی دارند. راهکارهای محصولات نسل جدید در مقایسه با DRAMهای موجود می‌توانند با ساختارهای مختلف متناسب باشند. به طور مثال، در سیستم‌های تعبیه‌شده (embedded) محصولات حافظه به CPU نزدیک‌تر هستند. این راهکارها از نظر کارایی بسیار بهبود خواهند یافت و با تحقق حافظه غیر فرّار موجب ذخیره انرژی خواهند شد.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

2. نسل پنجم ارتباطات همراه یا 5G تجاری در سال 2019 گسترش خواهد یافت

استقرار زیرساخت‌های ارتباط نوری که پایه و اساس شبکه 5G محسوب می‌شود، به سال‌های گذشته باز می‌گردد. معماری 5G به تدریج از شبکه backbone تا شبکه‌ کلان‌شهری (metropolitan area network) و شبکه دسترسی (access network) گسترش یافت و پهنای باند سازگار با 5G را در قیمت اندک ارائه داد. به نظر می‌رسد نسل پنجم ارتباطات همراه در سال 2019 تجاری شود و خدمات مخابراتی 5G در ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و چین ارائه گردد. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود که اسمارت‌فون‌ها و دیگر دستگاه‌های پیشتبانی‌کننده از فناوری 5G در سال 2019 در دسترس کاربران قرار گیرد. مهم‌ترین پیشرفت در راهکار بی‌سیم موبایل 5G، پشتیبانی از پهنای باند بالاتر و سرعت اتصال بیشتر خواهد بود که اکوسیستم مخابرات را تقویت خواهد کرد. ورود 5G می‌تواند سبب ایجاد تقاضا برای طیف بیشتری از سرویس‌های مبتنی بر فناوری، شامل ویدئوهایی با وضوح بالا (یعنی 4K/8K)، بازی‌های واقعیت مجازی و افزوده و اپلیکیشن‌های مولتی‌مدیای غوطه‌وری (یا immersive)، اتوماسیون صنعتی، ربات‌های جراحی از راه دور، اینترنت اشیاء در حجم کلان و کنترل خودکار وسایل نقلیه و مواردی از این دست خواهد شد.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

3. مشخصات گوشی‌های هوشمند ارتقاء خواهد یافت، گوشی‌های تاشو و مبتنی بر 5G در سال 2019 روانه بازار خواهند شد

پیش‌بینی می‌شود که مشخصات گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی ارتقاء یابد و اسمارت‌فون‌های بیشتری مجهز به نمایشگر تمام‌صفحه، حاشیه‌های باریک‌تر، notch کوچک‌تر و در نتیجه ماژول‌های کوچک‌تر برای دوربین جلو باشند. به علاوه، با ظهور سیستم‌های مجهز به سه دوربین، استفاده از تشخیص هویت زیست‌سنجی در گوشی‌های هوشمند افزایش خواهد یافت. راه‌کارهای پیشرفتۀ صفحه‌نمایش‌های AMOLED انعطاف‌پذیر به سازندگان امکان خواهند داد تا در سال آینده گوشی‌های تاشو با یک صفحه‌نمایش ارائه دهند. در عین حال، همان گونه که پیشتر اشاره شد، به نظر می‌رسد اسمارت فون‌های مبتنی بر نسل پنجم ارتباطات همراه نیز در سال 2019 روانه بازار شوند. برندهای مشهور اینک در حال برنامه‌ریزی برای حضور در بازار 5G هستند و انتظار می‌رود این فناوری فرصت‌های تجاری زیادی را در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. همچنین ترکیب 5G و صفحه‌نمایش تاشو نیز می‌تواند پتانسیل عظیمی را در بازار گوشی‌های هوشمند ایجاد کند و محرکی برای رشد هر چه بیشتر این بازار باشد.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

4. حسگر اثر انگشت زیر صفحه‌نمایش در اسمارت‌فون‌های رده میانی و پیشرفته جای داده خواهد شد

موسسات طراحی گوشی‌ هوشمند با رشد تقاضا از سوی سازندگان اسمارت‌فون، روی ارتقاء عملکرد حسگرهای اثر انگشت سرمایه‌گذاری عظیمی کرده‌اند و به دنبال راهکارهای مقرون‌به صرفه‌تری هستند. در حال حاضر استفاده از حسگرهای اثر انگشت نوری زیر صفحه‌نمایش به طور معمول در گوشی‌های پرچمدار دیده می‌شود، اما بر اساس پیش‌بینی‌ها، در سال آینده اسمارت‌‌فون‌های اندرویدی میان‌رده و پیشرفتۀ بیشتری این فناوری را به کار خواهند گرفت. حسگرهای اثر انگشت التراسونیک درون صفحه‌نمایش نیز فرصت استفاده توسط سازندگان گوشی‌های اندرویدی را خواهند داشت. پژوهشگران TrendForce برآورد کرده‌اند که جای دادن حسگرهای اثر انگشت التراسونیک و نوری در زیر صفحه‌نمایش 13 درصد از کل فناوری‌های حسگر اثر انگشت را در سال 2019 به خود اختصاص خواهد داد؛ رقمی که نسبت به کاربرد 3 درصدی سال جاری، رشد قابل توجهی به شمار می‌رود. از سوی دیگر، اغلب موسسات طراحی برای غلبه بر محدودیت‌ها و افزایش بازدهی، در پی انتقال حسگر اثر انگشت به لبه‌های صفحه‌نمایش هستند. در صورت اجرایی شدن ایده انتقال حسگر اثر انگشت به لبه صفحه‌نمایش، می‌توان انتظار تغییر چشم‌انداز این بازار را در چند سال آینده داشت. با این حال، باید منتظر ماند تا واکنش بازار هدف و میزان پذیرش محصولاتی با این ویژگی‌ها مشخص گردد.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

5. نمایشگرهای مینی ال‌ای‌دی راه خود را به کالاهای الکترونیکی مصرفی باز خواهند کرد

نمایشگرهای Mini LED با برخورداری از مزایای چشمگیر در زمینه‌هایی چون میزان روشنایی و کنتراست صفحه‌نمایش، توانایی رقابت با صفحه‌نمایش‌های OLED را در بخش نمایشگر سینما و سینمای خانگی خواهند داشت. واحدهای نور پس‌زمینه مبتنی بر Mini LED از LED آبی به عنوان منبع نور پایه استفاده می‌کند که در مقایسه با نمایشگر دیجیتال RGB LED که نور خود-ساطع‌کننده دارد، مقرون‌به صرفه‌تر است. در نتیجه Mini LED پتانسیل بیشتری برای راه یافتن به صفحه‌نمایش کالاهای الکترونیکی مصرفی شامل گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های رومیزی، تلویزیون‌ها و نمایشگرهای وسایل نقلیه خواهد داشت. احتمالا در دو سال آینده شاهد افزایش تولید نمایشگرهای Mini LED خواهیم بود که ممکن است با ارزش بازار 1,699 میلیون دلاری در سال 2022 رکوردی جدید را از خود بر جای بگذارند.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

6. کاربردهای بیشتری برای استفاده از تعامل صوتی ارائه خواهد شد که باعث ایجاد فرصت‌های جدید در این زمینه می‌شود

اسپیکرهای هوشمند در سال 2018 یکی از کانون‌های اصلی توجه بازار بودند و جذابیت ابزارهایی همچون تلویزیون‌های هوشمند، وسایل نقلیه و هدست‌های هوشمند را برای استفاده از قابلیت‌های تعامل، افزایش دادند. به نظر می‌رسد در سال 2019، تعداد کاربردهایی همچون دستیار مجازی، تشخیص صدا، خرید صوتی و غیره با قابلیت‌های برقراری تعامل صوتی افزایش یابد. به علاوه شرکت‌ها به تولید کاربردهای جدید صوتی ادامه خواهند داد تا پتانسیل‌های جدید بازار را شناسایی و مورد استفاده قرار دهند.

7. فناوری e-SIM برای ساعت‌های هوشمند ارزش‌های بیشتری ایجاد خواهد کرد و سبب رشد بازار این محصولات خواهد شد

سیم‌کارت داخلی یا e-SIM پس از معرفی به بازار، توسط شرکت‌های بزرگی مانند کوالکام، سامسونگ، اپل و هواوی مورد استفاده قرار گرفت. این فناوری با تحقق استقلال دستگاه‌های هوشمند از اسمارت‌فون‌ها، افزایش نرخ رشد بازار ساعت‌های هوشمند را در مقایسه با دست‌بندهای هوشمند به ارمغان آورد. به نظر می‌رسد، سیم‌کارت داخلی با قرارگیری در ساعت‌های هوشمند و PCهای متصل، امکان اتصال به اینترنت و کاربردهای بیشتر در سال 2019 را فراهم می‌کند و فعالیت‌هایی نظیر استریم موسیقی، برقراری تماس، ارسال پیام و دستیار صوتی را فعال می‌نماید.

Top 10 Trends in Information and Communication Technology Industry for 2019

8. سال 2019، سالی کلیدی برای اینترنت اشیاء خواهد بود که به تشدید رقابت در بازار می‌انجامد

در سال جاری میلادی، با استفاده تجاری از شبکه‌های دوربرد با توان پایین (یا LPWAN) در سراسر جهان، رشدی سریع در زمینه راهکارهای اینترنت اشیاء را شاهد بودیم. رایانش لبه و هوش مصنوعی ضمن یکپارچگی با معماری اینترنت اشیا، تغییراتی در صنایع عمودی را به همراه آوردند.گفتنی است که صنایع عمودی یا vertical industries به آن دسته از صنایع گفته می‌شود که در آن کالاها و خدمات خاص برای مشتریان ویژه ارائه خواهد شد. به نظر می‌رسد اینترنت اشیاء با روندهای فناوری و استقرار جهانی آن‌ها می‌تواند در سال‌های پیش‌ِ رو در عملیات‌ سازمان‌ها عملکرد جدی‌تری داشته باشد و سال 2019 را به سالی کلیدی برای ارزیابی نتایج پذیرش اینترنت اشیاء در کسب‌وکار تبدیل سازد. در عین حال، رقابت شرکت‌ها نیز در این عرصه تشدید خواهد شد و به همین جهت، سازمان‌ها باید مقرون‌به‌صرفه بودن و سود دراز مدت سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیاء را محاسبه نمایند.

9. فناوری‌های جدید چشم‌انداز صنعت خدمات درمانی را تغییر خواهد داد.

به دنبال لایحه حمایت از سلامت در قرن بیست و یکم (21st Century Cures Act)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا امسال از مقررات جدیدی برای توالی‌یابی نسل بعدی (NGS) و پزشکی دیجیتال خبر داد. به این ترتیب، فناوری‌های جدید می‌توانند چشم‌انداز صنعت بیوتکنولوژی را تغییر دهند و اهمیت فزاینده‌ای را برای نرم‌افزار‌ها در صنعت خدمات درمانی ایجاد کنند. به طور مشخص، درمان‌های دیجیتال با ترکیب ICT، نرم‌افزار و داروها در درمان تکامل یافته است. به علاوه، پیش‌بینی شده است که ربات‌های جراحی و سیستم‌های رهیاب جراحی (SNS)، فناوری‌های مختلف تصویربرداری پزشکی شامل تصویربرداری ترکیبی، تصویربرداری مولکولی، واقعیت مجازی و ترکیبی برای بهینه‌سازی جراحی با حداقل تهاجم را یکپارچه سازند. توالی‌یابی نسل بعدی از نظر توالی ژن در کاربردهای کلینیکی پذیرفته شده است. سازمان غذا و داروی آمریکا پایگاه‌های داده‌ ژنتیک ClinVar و ClinGen و همچنین PrecisionFDA را ایجاد کرده است که الگوریتم‌های توالی‌یابی را مورد بررسی قرار دهند. تحلیل داده‌های توالی‌یابی ژن و انواع ژن‌ها تمرکز آینده بازار کلینیکی NGS خواهد بود. به علاوه NGS در پیوند با درمان‌های تازه به گسترش پزشکی دقیق در آینده کمک خواهد کرد.

10. شبکه هوشمند، مدیریت انرژی و ذخیره انرژی، کلیدهای موفقیت در بازار جهانی فتوولتائیک (photovoltaic) خواهند بود

در سال 2018 شاهد افزایش دائمی ظرفیت نصب پنل‌های فتوولتائیک (تولید الکتریسیته از انرژی خورشیدی) در چین بودیم؛ اما به‌روزرسانی سیاست‌های دولت چین، با عرضه بیش از حد در بازار، موجب کاهش قیمت ماژول‌های جهانی و فشار هزینه در زنجیره تأمین شد. در نتیجه، ممکن است در صنعت جهانی فتوولتائیک تغییر چشم‌انداز را در سال‌های آینده تجربه کنیم. از سوی دیگر، هزینه تولید برق از پروژه‌های فتوولتائیک کاهش چشمگیری داشته و توازن شبکه در بازار جهانی فتوولتائیک برقرار شده است. با کاهش ثابت تعرفه تشویقی (feed-in tariff)، سیستم‌های شبکه هوشمند، مدیریت انرژی و ذخیره انرژی به عوامل کلیدی برای توسعه‌ سیستم‌های فتوولتائیک تبدیل خواهند شد. البته برای متعادل کردن بار نیروگاه‌ها و تثبیت کیفیت کلی صنعت برق در اتصال با شبکه و نیروگاه‌ها، این عوامل نیازمند دسترسی به شیوه‌های موثر ذخیره انرژی خواهند بود. 

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا