گزارش Counterpoint از عملکرد آیفون X در 10 ماه اخیر – قیمت بالا، درآمد بالا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/6/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، کانترپوینت Counterpoint ، Apple iPhone 10 (X) ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی Counerpoint در روز سه‌شنبه 11 سپتامبر 2018 (20 شهریور 1397) با انتشار گزارشی تحلیلی، میزان فروش آیفون X از هر دو جنبه تعداد و درآمد را مورد بررسی قرار داد و آن را با آیفون 6 مقایسه کرد. در تاریخ 3 نوامبر 2017 بود که آیفون X رسما عرضه شد و در دسترس مشتریان قرار گرفت. به گزارش سرویس بررسی بازار Counterpoint، از این تاریخ تا پایان آگوست 2018 (که یک بازه زمانی 10 ماهه را تشکیل می‌دهد) تعداد آیفون Xهای عرضه شده در بازارهای جهانی به 63 میلیون دستگاه بالغ شده است. این در حالی‌ست که آیفون 6، تنها 6 ماه پس از عرضه (در سپتامبر 2014) موفق شد به همین آمار در فروش دست یابد.

Counterpoint Apple iPhone x Sales Report

طبق گزارش Counterpoint، اگر آمار فروش آیفون 6 و آیفون X را در مدت زمان مشابه (یعنی 10 ماه پس از عرضه هر کدام) مقایسه کنیم، میزان فروش آیفون 6، حدود 30 میلیون دستگاه بیشتر از آیفون X بوده است (یعنی بیش از 90 میلیون دستگاه). پس می‌توان گفت، در بین تمام مدل‌های آیفون، تاکنون آیفون 6 با سریع‌ترین رشد (نسبت به بقیه مدل‌ها) در عرض 6 ماه پس از عرضه، به چنین آماری دست یافته است. اما این همه ماجرا نیست و نباید موفقیت یک گوشی را تنها از روی تعداد دیوایس‌های وارد شده به بازار قضاوت کرد. درست است که آیفون X از این لحاظ نتوانست رکورد آیفون 6 را تکرار کند، اما جالب است بدانید درآمد حاصل از فروش هر دو دستگاه در بازه زمانی مشابه (10 ماه پس از عرضه)، تقریبا یکسان بوده و حدود 62 میلیارد دلار عنوان شده است.

Counterpoint Apple iPhone x Sales Report

مجموع عرضه آیفون 6 و آیفون 10 در مدت 10 ماه

طراحی کاملا جدید آیفون X، متوسط قیمت فروش این محصول را – در حالی که بازار رو به اشباع شدن می‌رفت – به طور چشمگیری بالا برد. همین عامل موجب شد تا آیفون X درآمدزایی بی‌سابقه‌ای را برای اپل به همراه داشته باشد. به گفته Counterpoint، آیفون X در تبدیل اپل به نخستین کمپانی در جهان به ارزش فراتر از یک تریلیون دلار، نقشی کلیدی داشته است. گفتنی‌ست، از زمان عرضه آیفون X تاکنون، یک سوم از کل آیفون‌های عرضه شده اپل و همچنین نیمی از مجموع درآمدی که اپل از راه فروش اسمارت‌فون داشته است، به آیفون X مربوط می‌شود.

کاربران آمریکایی استقبال خوبی از آیفون X داشتند، به طوری که طی چند ماه اول پس از عرضه، تقاضا برای این اسمارت‌فون رکوردشکنی کرد. همچنین، در فصل‌های ابتدایی عرضه این محصول در بسیاری از بازارهای توسعه‌یافته، آیفون X در صدر جدول فروش قرار گرفته بود. البته وضعیت در بازار چین به این شکل نبود و پس از سال نو و آن هم به لطف ارائه تسهیلات و پیشنهادهای تشویقی به مشتریان بود که فروش آیفون X در چین رونق گرفت. ظاهرا عرضه آیفون X به سمت بازارهایی متمایل شده که همواره فروش آیفون در آنها قدرتمندتر بوده است؛ مثل آمریکا، ژاپن و چین. لازم به ذکر است، تقریبا دو سوم از مجموع عرضه آیفون X در همین 3 بازار بوده است.

Counterpoint Apple iPhone x Sales Report

مجموع درآمد کسب شده توسط ایفون 6 و آیفون 10 در مدت 10 ماه پس از ورود به بازار

طبق آمار ارائه‌شده از سوی Counterpoint، بیش از نیمی از کل آیفون Xهای عرضه‌شده در دنیا، به بازارهای آمریکا و چین وارد شده و این دو کشور از لحاظ تعداد آیفون Xهای عرضه‌شده، به ترتیب در رتبه‌های اول و دوم دنیا قرار می‌گیرند. ژاپن، بریتانیا و آلمان نیز، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. جالب است بدانید در بین 10 کشوری که آیفون X بیشترین عرضه را داشته، نامی از کشورهای خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین به چشم نمی‌خورد. همچنین، علی‌رغم اینکه هند یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اسمارت‌فون دنیا محسوب می‌شود، تاکنون تنها 1 درصد از مجموع آیفون Xهای عرضه‌شده در دنیا وارد این بازار شده است. به دلیل قیمت بالای آیفون X در بازارهای نوظهور، تقاضا برای خرید این محصول چندان قابل‌توجه نبوده، ولی آیفون‌های قدیمی‌تر همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند. این بدان معناست که اگر اپل به دنبال رشد کاربران و یا افزایش درآمد ناخالص خود در بازارهای نوظهور بزرگ است، بایستی در استراتژی خود تجدید نظر کند.

Counterpoint Apple iPhone x Sales Report

10 کشور برتر در زمینه عرضه آیفون X در مدت 10 ماه

در هنگام عرضه آیفون X در چین، Counterpoint یک نظرسنجی از مصرف‌کنندگان به عمل آورد. در این نظرسنجی، کاربران آیفون (برخلاف کاربران اندروید) از تصمیم جدی خود برای خرید آیفون X خبر دادند. در خارج از چین نیز آیفون X – به رغم قیمت بالا – عملکرد مناسبی داشت و توانست در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مثل آمریکا، ژاپن و بخش‌هایی از اروپای غربی محبوبیت خود را حفظ کند. با این اوصاف، هرچند آیفون X نتوانست آن طور که باید و شاید تعداد کاربران آیفون را افزایش دهد، اما این گوشی پرچمدار تأثیر به‌سزایی در رشد درآمد خالص و ناخالص و همچنین ارزش بازار اپل داشت. لذا نمی‌توان آیفون X را یک پروژه شکست‌خورده تلقی کرد.

از نکات جالبی که Counterpoint در گزارش اخیر به آن اشاره کرده، آن است که طی 10 ماه اخیر، درآمد حاصل از عرضه آیفون X، به تنهایی از هر یکاز 5 برند برتر اسمارت‌فون دنیا (به جز سامسونگ) بالاتر بوده است. این برندها عبارتند از هواوی، اوپو، Vivo و شیائومی. انتظار می‌رود با عرضه 3 آیفون جدید در سال 2018، متوسط قیمت فروش آیفون بالاتر رود. 2 مدل از این آیفون‌ها دارای نمایشگر OLED بوده و مدل سوم – که از نمایشگر LCD بهره می‌برد – ارزان‌تر است. انتظار می‌رود، متنوع شدن سبد محصولات آیفون، درآمد بیشتری را نصیب اپل کند، چرا که آیفون وارد چرخه عمر محصول جدیدی شده است.  

منبع : Counterpoint