پتنت هواوی برای جای دادن earbudهای بلوتوثی در ساعت‌ هوشمند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/4/13        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، ساعت هوشمند Smartwatch ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در حال طراحی و توسعه ساعت هوشمند Watch 3 است. اینکه این ساعت چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد، هنوز مشخص نیست اما جالب است بدانید طبق خبری که در وب‌سایت هلندی LetsGoDigital منتشر شده، اخیرا پتنت جدیدی در عرصه ساعت‌های هوشمند به نام هواوی به ثبت رسیده است. سازمان جهانی مالکیت معنوی یا همان WIPO، در روز پنجشنبه 28 ژوئن 2018 (7 تیر 1397) پتنتی را با عنوان "دیوایس پوشیدنی دارای هدست بلوتوثی" به نام کمپانی چینی هواوی منتشر کرد. این پتنت، نشان از ایده ساخت یک اسمارت‌واچ نوآورانه توسط هواوی دارد که می‌توان هدست‌های بلوتوثی (به عبارت دقیق‌تر earbudهای کوچک) را به روش‌های مختلف در داخل خود ساعت جای داد. به این ترتیب، کاربر دیگر نیازی به حمل یک هدست جداگانه نخواهد داشت.

Huawei Smartwatch With Integrated Wireless Earbuds Patent

بنا بر آنچه در این پتنت آمده، هواوی برای قرار دادن earbudها در ساعت، 3 گزینه احتمالی را پیش رو دارد. در گزینه اول – که کاربرپسندتر از بقیه به نظر می‌رسد – در دو طرف بدنه ساعت (محل اتصال بدنه با بندها) حفره‌هایی ایجاد می‌شود تا earbudها را در خود جای دهد. earbudها با مکانیسم فنری، که با یک کلیک آرام باز و بسته می‌شود، به راحتی از حفره‌ها خارج و پس از استفاده، مجددا در آنها قرار می‌گیرند. گزینه پیشنهادی دوم نیز، دقیقا از همین سازوکار تبعیت می‌کند، با این تفاوت که محل قرارگیری earbudها از اطراف بدنه، به داخل بند ساعت انتقال یافته است. اما سومین گزینه هواوی آن است که earbudها در یک محفظه کوچک قرار گرفته و به بند ساعت متصل شوند. به نظر می‌رسد این محفظه کوچک، جداشدنی باشد.

در ایده جدید هواوی، earbudها ضدآب بوده و به قابلیت "حذف نویز فعال" مجهز شده‌اند. اگر این ایده عملی شود، امکان برقراری تماس با استفاده از ساعت بسیار راحت‌تر خواهد بود و برای تنظیم کیفیت صدا دیگر نیازی به بالا آوردن مچ دست نبوده و از طرفی هم امکان تنظیم درجه بلندی صدا در earbudها پیش‌بینی شده است. مطمئنا اضافه کردن چنین آپشنی به یک ساعت هوشمند، قیمت آن را در مقایسه با ساعت‌های مشابه، بالا خواهد برد. باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اگر ساعتی بخواهد توانایی جای دادن دو earbud را داشته باشد، قطعا بزرگ‌تر خواهد بود. البته همانطور که می‌دانید این پتنت صرفا یک ایده بوده و هیچ تضمینی برای تجاری شدن آن وجود ندارد.

Huawei Smartwatch With Integrated Wireless Earbuds Patent

لازم به ذکر است پتنت اخیر، تنها ایده هواوی در زمینه ساعت‌های هوشمند نبوده و پتنت‌های دیگری نیز در این زمینه به نام هواوی ثبت شده است. به عنوان مثال، ایده این شرکت در طراحی ساعتی که بند آن قابلیت لمسی داشته باشد، جالب به نظر می‌رسد. همچنین هواوی پتنت دیگری را به ثبت رساند که در آن، طرح ساخت ساعتی هوشمند ارائه شده بود که برای تعامل با آن، الزاما نیازی به تماس انگشت با صفحه نمایش نبوده و به لطف سنسورهای مافوق صوت (و یا سنسور مادون قرمز) کاربر با حرکت دادن انگشت‌هایش در نزدیکی ساعت می‌تواند با آن کار کند (حتی نوشتن روی پشت دست، به منزله تایپ کردن در خود ساعت خواهد بود). پتنت برای اسمارت‌واچی با حاشیه‌های لمسی و پتنتی با تمرکز بر قابلیت‌های گیمینگ در ساعت‌های هوشمند را نیز به این لیست اضافه کنید.

با این اوصاف، شکی نیست که هواوی برنامه منسجمی برای مطرح شدن در بازار ساعت‌های هوشمند دارد. در مارچ 2017 بود که همزمان با رونمایی از سری اسمارت‌فون‌های P10، هواوی از ساعت هوشمند Watch 2 نیز پرده‌برداری کرد که البته به علت باگ‌های متعدد در بخش نرم‌افزار و باتری ضعیف آن، نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند. اما ریچارد یو (Richard Yu)، مدیر عامل هواوی، در جریان کنگره جهانی موبایل یا MWC 2018، اعلام کرد که این کمپانی در حال کار کردن روی ساعت هوشمند بعدی خود با نام Watch 3 است. احتمال دارد این اسمارت‌واچ همزمان با گوشی هوشمند P30 در کنگره جهانی موبایل در سال 2019 رونمایی شود.  

منبع : WIPO