درخواست پتنت سامسونگ برای اسپیکر هوشمند مجهز به دوربین و صفحه‌نمایش

نمایش خبر

تاریخ : 1397/3/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، حق اختراع Patent ، اسپیکر هوشمند Smart Speaker ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : بازار اسپیکرهای هوشمند در مدت زمان کوتاهی توانسته است به جایگاه مطلوبی در میان محصولات هوشمند، به ویژه در آمریکای شمالی، دست یابد. پژوهشگران پیش‌بینی کرده‌اند که بازار این دستگاه‌ها به رشد خود در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد داد؛ امری که با قابلیت پشتیبانی از زبان‌های مختلف، سرعت بیشتری می‌یابد. این عرصه در حقیقت بازاری نوپا است که شرکت‌های بزرگی همچون آمازون، گوگل، اپل، مایکروسافت و به تازگی ال‌جی در آن فعال هستند و حضور سامسونگ رونق بیشتری را به این بازار خواهد بخشید. کمپانی سامسونگ در جریان برگزاری MWC 2018، نه تنها از اسمارت‌فون‌های پرچمدار سری گلکسی اس9 رونمایی کرد، بلکه DJ Koh، رییس بخش ارتباطات موبایلی این شرکت، اعلام کرد که سامسونگ نخستین اسپیکر هوشمند خود را نیز در نیمه دوم امسال معرفی خواهد کرد.

Samsung Smart Speaker Rotate Camera Patent Aapplication

اگر چه تاکنون جزئیات چندانی در خصوص برنامه‌ سامسونگ برای این اسپیکر منتشر نشده است، اما درخواست پتنت جدید این کمپانی اطلاعات تازه‌ای در خصوص این اسپیکر مبتنی بر هوش مصنوعی و نحوه کار آن به دست می‌دهد. این درخواست پتنت با عنوان «دستگاهی الکترونیکی برای کنترل پارامترهای میکروفن» در روز 27 نوامبر 2017 در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و اداره ثبت اختراعات و علایم تجاری آمریکا (USPTO) به ثبت رسیده و USPTO آن را در آخرین روز ماه می سال جاری میلادی منتشر کرده‌ است.

اسپیکر هوشمند توصیف‌شده در این پتنت مجهز به 7 میکروفن، یک نمایشگر لمسی، یک دوربین و حافظه‌ای برای ذخیره‌ داده‌های طبقه‌بندی‌شده هر یک از میکروفن‌ها بر اساس زاویه چرخش است و دستیار دیجیتال سامسونگ یعنی بیکس‌‌‌بی مغز متفکر این دستگاه خواهد بود. این اسپیکرِ مدوّر از دو بخش تشکیل شده است. بخش پایینی که به عنوان پایه عمل می‌کند و بخش بالایی که می‌تواند به صورت 360 درجه بچرخد. میان این دو بخش غلتکی قرار گرفته است که حرکت چرخشی را آسان و بی‌صدا می‌سازد. همچنین حسگری برای تشخیص زاویه چرخش بخش بالایی و موتوری برای چرخاندن این بخش در نظر گرفته شده است.

Samsung Smart Speaker Rotate Camera Patent Aapplication

هر 7 میکروفن‌ مورد اشاره به منظور افزایش سرعت شناسایی صدا در بخش بالایی اسپیکر تعبیه شده‌اند. هنگامی که کاربر صحبت می‌کند، اسپیکر هوشمند به طور خودکار به سمت جهت صدا می‌چرخد. در نتیجه میکروفن‌ها می‌توانند اطلاعات صوتی را به طور جداگانه‌ دریافت و منشأ صدا را به طور دقیق شناسایی کنند. سپس این اسپیکر هوشمند به سمت جهت صدا می‌چرخد. این چرخش در دو مرحله انجام می‌گیرد. ابتدا اسپیکر حول محور خود می‌چرخد و سپس برای تشخیص دقیق‌تر صدا در جهت افقی زاویه خود را با منبع صدا تنظیم می‌کند. بخش بالایی اسپیکر نیز مجهز به نوعی بند لاستیکی است که در دست گرفتن دستگاه را راحت می‌سازد.

Samsung Smart Speaker Rotate Camera Patent Aapplication

همان طور که اشاره شد، این اسپیکر هوشمند مجهز به دوربینی است که می‌تواند چهره کاربر را شناسایی کند. اگر چهره کاربر با تصویر ذخیره‌شده در حافظه مطابقت داشته باشد، هویت آن کاربر به طور خودکار به عنوان منبع صدا تأیید خواهد شد. به این ترتیب، دوربین نیز می‌تواند در جهت صورت کاربر چرخش داشته باشد.

Samsung Smart Speaker Rotate Camera Patent Aapplication

اسپیکر بیکس‌بی علاوه بر تولید صدا، توانایی پاسخ به کاربر از طریق نمایش متن یا تصویر روی نمایشگر را نیز دارا است. این نمایشگر همانند دوربین و میکروفن‌ها در بخش بالایی اسپیکر قرار دارد و می‌تواند از نوع ال‌سی‌دی، ال‌ای‌دی یا OLED باشد. این صفحه‌نمایش حساس به لمس می‌تواند بعضی gestureهای حرکتی را هم تشخیص دهد و همچون اسمارت‌فون‌های سری گلکسی نوت سامسونگ، از دریافت ورودی از طریق نزدیک کردن قلم یا S Pen به صفحه‌نمایش نیز پشتیبانی می‌کند.

امکان دریافت و ارسال داده به دستگا‌ه‌های هوشمند مانند اسمارت‌فون و تبلت از دیگر ویژگی‌های این دستگاه است. این داده‌ها به طور مثال می‌تواند تصویر کاربر باشد که در صفحه‌نمایش اسپیکر نشان داده می‌شود. از این طریق امکان تبادل متن و گفتار نیز فراهم می‌شود؛ به این معنا که اسپیکر می‌تواند صدای گوشی هوشمند کاربر را پخش کند. بدین ترتیب، یک تماس تلفنی یا ارتباط ویدئویی قابل انجام خواهد بود و از سر و صداهای پس‌زمینه در محیط، به نحو موثری، کاسته خواهد شد.

Samsung Smart Speaker Rotate Camera Patent Aapplication

این اسپیکر علاوه بر این که می‌تواند همچون دیگر اسپیکرهای هوشمند فرمان‌های صوتی کاربر را اجرا کند، مجهز به ماژول موبایل، LTE، وای‌فای، بلوتوث، NFC و GPS نیز خواهد بود. از دیگر ویژگی‌هایی مندرج در این درخواست پتنت، می‌توان به احتمال وجود پورت USB و HDMI اشاره کرد. ضمن آنکه امکان استفاده از کارت حافظه نیز در این اسپیکر فراهم شده است.

طراحی اسپیکر بیکس‌بی سامسونگ در مقایسه با اسپیکرهای موجود پیچیده به نظر می‌رسد؛ اگر چه به طور معمول تمام قابلیت‌های ذکرشده در پتنت در نخستین نسخه از این محصول به کار گرفته نخواهد شد. از سوی دیگر زمان عرضه اولیه نخستین اسپیکر هوشمند سامسونگ به بازار نیز هنوز مشخص نیست. احتمال دارد این شرکت کره‌ای در جریان نمایشگاه IFA 2018 برلین که اواخر ماه آگوست برگزار می‌شود، علاوه بر رونمایی از اسمارت‌فون Galaxy Note 9 و نسخه جدید دستیار دیجیتال بیکس‌بی یعنی Bixby 2.0، نخستین اسپیکر هوشمند خود را نیز به دوست‌داران این دسته از محصولات معرفی نماید.  

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا