تست نخستین شبکه نسل پنجم تلفن همراه توسط ایرانسل

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/30        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : ایران Iran ، ایرانسل Irancell ، نسل پنجم 5G ، شبکه تلفن همراه Mobile Network

واحد خبر mobile.ir : شرکت ایرانسل روز چهارشنبه 29 شهریور ماه 1396 در جریان رویدادی در محل ساختمان مرکزی این اپراتور، آزمایش نخستین شبکه کامل نسل پنجم تلفن همراه موسوم به 5G را انجام داد. در این مراسم که با عنوان گردهمایی فرصت‌های اقتصادی نسل 5 انجام گرفت علاوه بر مدیران شرکت ایرانسل، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، جمعی از معاونان وزارت ارتباطات، مدیرعامل شرکت اریکسون، وزیر کشور سوئد و خبرنگاران رسانه‌های جمعی حضور به هم رساندند. سرعت بسیار بالاتر، تأخیر کمتر و مصرف پایین انرژی از جمله ویژگی‌های اصلی شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم به حساب می‌آیند که آنها را برای استفاده در کاربری‌هایی نظیر اینترنت اشیاء کاملا ایده‌آل می‌سازد. این نسل از ارتباطات در حال حاضر تنها در برخی اپراتورهای انگشت‌شمار در دنیا در مرحله آزمایشی قرار دارد.

Irancell First end to end 5G Network Test in Rran

محمد علی فرقانی رئیس هیئت مدیریه شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل نخستین سخنران این جلسه خبری بود که در ابتدای سخنان خود، شبکه‌های ارتباطی نسل 5 را از موضوعات اساسی بسیاری از مراکز علمی و تحقیقاتی دنیا در دهه اخیر دانست و ارتباطات نسل پنجم را عاملی برای رساندن اینترنت به همه جا و همه چیز در مبحث IoT (اینترنت اشیاء) قلمداد کرد. این نسل از ارتباطات به گفته محمد علی فرقانی موضوعی بسیار مهم و استراتژیک محسوب می‌شود چرا که «باعث ایجاد تغییرات بسیار اساسی و پایدار در سطح زندگی و حتی در عادات و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان‌ها خواهد شد». صحبت از 5G به گفته رئیس هیئت مدیریه ایرانسل تنها به ارتباطات موبایلی مربوط نمی‌شود بلکه مباحثی مثل «جامعه دیجیتال، اقتصاد دیجیتال و دسترسی بی‌سیم به همه‌جا و همه چیز و همه کس» و صحبت از «تغییر در فرهنگ، در سیاست،‌ در اجتماع و در اقتصاد» را در بر می‌گیرد. فرقانی در بخش دیگری از سخنان خود آماده شدن زیرساخت‌های فناوری‌های جدیدی از این دست در جنبه‌هایی همچون زیرساخت‌های حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی‌سیاسی را دارای اهمیت بسیار بالایی توصیف کرده و نسبت به پایه‌ریزی این زیرساخت‌ها در داخل کشور، همچون دیگر کشورهای جهان ابزار امیدواری کرد.

Irancell First end to end 5G Network Test in Rran

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل ایرانسل دومین سخنران این جلسه، سخنان خود را با نگاهی به روند گسترش شبکه این اپراتور در نسل‌های مختلف آغاز کرد. به گفته دزفولی در حال حاضر شبکه نسل 2 همراه ایرانسل 86 درصد پوشش جمعیتی را شامل می‌شود، تحت نسل سوم این اپراتور در حال حاضر 31 میلیون گوشی تلفن‌ همراه در حال سرویس‌دهی هستند و این تعداد در نسل چهارم به 11 میلیون تلفن همراه می‌رسد. در نهایت طبق آمار مدیرعامل ایرانسل تعداد مشترکان شبکه نسل 4.5 ثابت این اپراتور به 250 هزار نفر رسیده و شبکه نسل 4.5 همراه ایرانسل نیز در 366 شهر پوشش سراسری را ارائه می‌کند. از جمله دیگر آمارهای ارائه شده توسط دزفولی در این جلسه می‌توان به پهنای باند 363 گیگابیت برثانیه مصرفی مشترکان ایرانسل، کاهش 20 برابر Latency و افزایش 100 برابری سرعت برای مشترکان، بهره برداری از پنجمین و ششمین درگاه‌های بین المللی کشور در اهواز و اصفهان و افزایش 75 برابری ترافیک محتوای داخلی اشاره کرد.

دزفولی در ادامه سخنان خود با اشاره به استفاده 32 میلیونی گوشی‌ هوشمند از خدمات این شبکه تلفن همراه و در اختیار داشتن بیشترین سهم مصرف دیتای ایران که بیش از 3 هزار و 13 ترابایت در روز است، از ایرانسل به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور دیتای ایران یاد کرد.

Irancell First end to end 5G Network Test in Rran

مدیرعامل ایرانسل در رابطه با شبکه ارتباطی نسل پنجم به مطالعات و اقدامات این اپراتور از سال 1395 تا به امروز برای تحقق اهدافی نظیر دولت الکترونیک و دولت همراه (در جهت رشد تولید محتوا و توسعه ارائه خدمات)، توسعه IoE/IoT به عنوان واسطه کاربری بین شبکه و نیازهای بازار، سرمایه‌گذاری مستقیم در شرکت‌های فعال در جهت تسریع در رشد بازار و حمایت و پشتیبانی جدی از کسب‌وکارهای نوپای اینترنتی از آغاز تا ورود به بازار اشاره کرد و آزمایش یک شبکه نسل پنج (End to End) با همکاری شرکت اریکسون را در همین راستا توصیف نمود.

آرش بهگو مدیرکل «هسته شبکه» ایرانسل در ادامه ضمن اشاره به استانداردهای شبکه نسل پنجم، گفت : «طبق استانداردهای 3GPP در نسل پنجم شاخص‌هایی نظیر میانگین سرعت، حداکثر سرعت، ظرفیت شبکه، بهره‌وری طیف، بهره‌وری مصرف انرژی، تحرک، تأخیر و تراکم کاربر استانداردهایی دارند که نسل چهارم توانایی دست‌یابی به آنها را نداشته است». بهگو با ارائه نقشه راه شبکه نسل 5 ادامه داد : «ایران یکی از معدود کشورهایی است که طبق استاندارد جهانی در فاصله بین سال‌های 2017 تا 2018 توانسته در جهان شبکه کامل 5G را آزمایش کند. 76 درصد از اپراتورهای بزرگ جهان تاکنون تلاش کرده‌اند این شبکه را به طور کامل با موفقیت آزمایش کنند؛ اما موفق به این کار نشده‌اند. تنها تعداد محدودی از اپراتورها موفق به این آزمایش شده‌اند که ایرانسل یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه بوده است».

Irancell First end to end 5G Network Test in Rran

بهگو با اشاره به مزایای شبکه نسل 5 نظیر سرعت بیشتر، تاخیر کمتر، تعداد و تراکم کاربر بالاتر و شبکه پایدارتر گفت این مزایا منجر به مدیریت خدمات حیاتی، دستیابی به پهن باند سریع‌تر در همه جا و بهره‌گیری از اینترنت اشیای انبوه خواهد شد. وی در خصوص کاربرد این شبکه افزود: «این تکنولوژی می‌تواند در خصوص مواردی چون بهداشت و سلامت، دولت همراه، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و مسائل مالی راهگشا باشد به طوری که پیش‌بینی می‌شود در سال 2035، شبکه 5G اثری 16 تریلیون دلاری بر اقتصاد جهان داشته باشد». بهگو همچنین در خصوص اکوسیستم اینترنت اشیای صنعتی ادامه داد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2020 بیش از 220 میلیارد حسگر و 38.5 میلیارد دستگاه از این نسل استفاده کنند. وی همچنین ادامه داد تا سال 2020 حدود 85 درصد از شرکت‌های برتر جهان، API عمومی ارائه خواهند داد و دانلود اپلیکیشن‌های موبایل به 300 میلیارد بار خواهد رسید. حجم دیتای مصرفی نیز تا سال یاد شده به 2.4 اگزابایت در ماه می‌رسد.

Irancell First end to end 5G Network Test in Rran

بهگو با توضیح نحوه ساختارِ تستِ منجر به بهره‌برداری آزمایشی از اولین شبکه (5G) در ایران گفت: «در این بهره‌برداری آزمایشی، ایرانسل با راه‌اندازی یک سایت 5G با کریر 800 مگاهرتزی در باند 15GHZ و به‌کارگیری تکنیک‌های 5G نظیر Massive MIMO، Beam Forming و Beam Tracking توانسته است به سرعت قابل توجه 23 گیگابیت بر ثانیه دست پیدا کند». در ادامه این برنامه تست آزمایشی شبکه فوق در محل دفتر ایرانسل و با حضور مهمانان و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به انجام رسید.