همکاری گسترده کوالکام با اپراتورها و کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون در جهت گسترش شبکه 5G

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/11/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : نسل پنجم 5G ، کوالکام Qualcomm ، شبکه تلفن همراه Mobile Network

واحد خبر mobile.ir : در نیمه اکتبر 2017 بود که کمپانی کوالکام از مودم نسل پنجم خود با نام اسنپ‌دراگون X50 5G رونمایی کرد و از به کارگیری آن در آینده خبر داد. حال پس از گذشت حدود 4 ماه، کوالکام در روز پنج‌شنبه 8 فوریه 2018 (19 بهمن 1396) در وب‌سایت اصلی خود اعلام کرد که 19 کمپانی سازنده اسمارت‌فون به منظور بهره‌مندی از ارتباطات نسل پنجم یا 5G NR، تصمیم دارند در ساخت دیوایس‌های خود از مودم اسنپ‌دراگون X50 5G استفاده کنند. اما رویاهای کوالکام در زمینه 5G به اینجا ختم نمی‌شود، چرا که این شرکت همزمان در گزارشی دیگر اعلام کرد که 18 اپراتور برجسته دنیا برای استفاده از این مودم در تست‌های 5G NR (در هر دو باند طیف زیر 6 گیگاهرتزی و موج میلی‌متری) اعلام آمادگی کرده‌اند.

Qualcomm Snapdragon X50 to Feature in a Number of OEM Devices and Mobile Operators

قبل از پرداختن به جزییات این خبر، شاید این سؤال برای‌تان پیش آمده باشد که منظور از NR چیست. در پاسخ باید بگوییم، همانطور که در نام شبکه 4G پسوند LTE (خلاصه شده Long Term Evolution به معنی "تکامل بلند مدت") را داشتیم، ظاهرا در نامگذاری شبکه 5G هم از پسوند NR (خلاصه شده New Radio به معنای "رادیوی جدید") استفاده شده است.

لیست نوزده شرکتی که قرار است در ساخت دیوایس‌های خود از مودم اسنپ‌دراگون X50 5G استفاده کنند، به قرار زیر است: ایسوس، فوجیتسو با مسئولیت محدود، تکنولوژی‌های متصل فوجیتسو با مسئولیت محدود، HMD Global (صاحب برند نوکیااچ‌تی‌سی، Inseego/Novatel Wireless، ال‌جی، NetComm Wireless ،NETGEAR، اوپو، شارپ، Sierra Wireless، سونی، Telit، ویوو، Wingtech ،WNC، شیائومی و ZTE. انتظار می‌رود این کمپانی‌ها، دیوایس‌های مجهز به شبکه 5G خود را از سال 2019 روانه بازار کنند.

همانطور که ملاحظه می‌کنید، در این لیست، اسم‌های مطرحی مثل سامسونگ و اپل دیده نمی‌شوند. سامسونگ حدود 2 هفته قبل، تفاهم‌نامه‌ای را با کوالکام امضا کرد و همکاری‌های خود را با این شرکت گسترش داد که گفته می‌شود توسعه شبکه 5G نیز، از محورهای این تفاهم‌نامه بوده است. اما غیبت اپل در لیست فوق جای بحث دارد. به نظر می‌رسد اپل همچنان روی موضع خود مبنی بر عدم وابستگی به کوالکام تأکید داشته و احتمالا برای ارتقا به 5G، با اینتل همکاری خواهد کرد. جالب است بدانید اپل در زمینه شبکه‌های ارتباطی، هیچ‌گاه پیشتاز نبوده و همواره یک پله عقب‌تر از اندروید بوده است. البته تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مصاحبه‌ای که اخیرا با CNBC انجام داد با اشاره به ارتقای آیفون از 2.5G به 3G و از 3G به LTE، تأکید کرد که گذار از LTE به 5G نیز در نهایت صورت خواهد گرفت. هرچند به عقیده برخی کارشناسان، اپل در گذار به 5G، یک سال از رقبای اندرویدی خود عقب‌تر خواهد بود.

Qualcomm Snapdragon X50 to Feature in a Number of OEM Devices and Mobile Operators

الکس کاتوزیان (Alex Katouzian)، معاون ارشد و مدیر داخلی بخش موبایل در کمپانی کوالکام تکنولوژی، ضمن اشاره به تعهد کوالکام در کمک به شرکای خود در جهت ارائه تجربه ارتباطی نسل پنجم به مصرف‌کنندگان، افزود: «همانطور که همکاری ما با این کمپانی‌های ممتاز از سراسر جهان گواه است و همانطور که در پیاده‌سازی شبکه‌های 3G و 4G LTE نشان دادیم، [این بار نیز] Qualcomm Techonologies برای پشتیبانی از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز 5G NR، تخصص بالا و پیشتازی ما در فناوری را به کار گرفته و در اکوسیستم موبایل، ابتکار عمل را به دست خواهد گرفت.»

در این گزارش، به نام اسمارت‌فون‌ها اشاره نشده و کوالکام به ذکر نام کمپانی‌ها بسنده کرده است. احتمالا، خود کمپانی‌ها بعدها نزدیک به زمان عرضه محصولات‌شان، این جزییات را اعلام خواهند کرد. نکته دیگر آنکه، لیست فوق – به احتمال زیاد – تمام کمپانی‌های طرف قرارداد با کوالکام را پوشش نمی‌دهد، چرا که برخی شرکت‌ها مایلند در حال حاضر، اطلاعات مربوط به دیوایس‌های تولیدی خود در آینده را مخفی نگه دارند. با قبول این فرض، بهتر است بگوییم لیست فوق، دربردارنده حداقل تعداد کمپانی‌هایی‌ست که دست‌کم در یکی از دیوایس‌های خود در سال 2019، از مودم X50 5G استفاده خواهند کرد.

لازم به ذکر است، با ظهور نسل پنجم شبکه ارتباطات، دیوایس‌های بیشتری به موبایل تبدیل می‌شوند (به عنوان مثال، کامپیوترهای شخصی همیشه متصل یا “always connected PCs”). لذا این فرض که همه کمپانی‌های ذکر شده در لیست، فقط در اسمارت‌فون‌های‌شان اقدام به استفاده از مودم X50 5G می‌نمایند، اشتباه است.

شبکه 5G، از طریق گسترش ارتباطات موبایل به باند طیف‌های جدید و همه انواع طیف‌ها، باعث افزایش پهنای باند موبایل شده و متوسط سرعت دانلود را عملا برای تمام کاربران اسمارت‌فون افزایش خواهد داد. بنابر آنچه در وب‌سایت کوالکام آمده، تکنولوژی 5G NR، ضمن فراهم کردن امکان رد و بدل شدن داده‌ها با سرعت چندین گیگابیتی در ثانیه، میزان تأخیر را نیز به طور چشمگیری در مقایسه با شبکه‌های امروزی، پایین می‌آورد. این تکنولوژی قادر است نیازهای ارتباطی مصرف‌کنندگان در حوزه‌های نوظهوری چون واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و همچنین ارتباطات ابری با سرعتی همچون فیبر نوری را برآورده کند. به‌علاوه، برای "کامپیوترهای همیشه متصل"، کاهش چشمگیر تأخیر، موجب برقراری پیوندی آنی بین کامپیوتر و فضای ابری شده و می‌تواند اجرای اپلیکیشن‌هایی که به تعامل بی‌درنگ (real-time interaction) نیاز دارند را فراهم کند (مثل بازی‌های تعاملی، ترجمه بی‌درنگ صوت، ترجمه بی‌درنگ متن و ویرایش مشارکتی بی‌درنگ).

Qualcomm Snapdragon X50 to Feature in a Number of OEM Devices and Mobile Operators

اما همانطور که در ابتدا هم ذکر شد، در کنار خبر استفاده از مودم X50 5G توسط کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون، کوالکام از همکاری خود با اپراتورهای مشهور در جهت توسعه شبکه 5G نیز خبر داد. طبق گفته کوالکام، به زودی چندین اپراتور صاحب‌نام در سراسر جهان، از مودم X50 5G در تست‌های 5G NR خود استفاده خواهند کرد. لیست اپراتورهایی که قرار است با کوالکام همکاری کنند، به شرح زیر است: AT&T، بریتیش تلکام، چاینا تلکام، چاینا موبایل، چاینا یونیکام، دویچه تلکام، KDDI ،KT Corporation، ال جی یو پلاس، NTT DOCOMO، اورنج، Singtel ،SK Telecom، اسپرینت، تلسترا، TIM، ورایزون و Vodafone Group.

در پایان لازم به ذکر است، کوالکام تنها شرکت فعال در توسعه شبکه 5G نیست. کمپانی‌هایی مثل اینتل و سامسونگ هم قبلا تست‌های 5G خود را اعلام کرده‌اند. هر دو شرکت در سال 2019 از شبکه 5G خود بهره‌برداری خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود رقیب سختی برای کوالکام باشند.  

منبع : Qualcomm