گزارش گارتنر از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2018 – بازگشت به رشد پس از یک فصل ناکامی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1397/3/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : فروش جهانی گوشی‌های هوشمند در آخرین فصل از سال 2017 چندان مطلوب نبود و با 6.3 درصد افت مواجه شد، که نخستین افت فروش جهانی اسمارت‌فون به حساب می‌آمد. اما خبرها حاکی از آن است که این وضعیت در سه‌ماهه نخست سال 2018 تغییر کرده و بازار جهانی مجددا به رشد در فروش بازگشته است. طبق گزارشی که در روز سه‌شنبه 29 می 2018 (8 خرداد 1397) از سوی مؤسسه تحقیقاتی گارتنر منتشر شد، طی سه‌ماهه اخیر حدود 383.5 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در سراسر دنیا به فروش رسیده که در مقایسه با تعداد گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در مدت مشابه سال گذشته (378.5 میلیون دستگاه)، 1.3 درصد رشد داشته است.

Xiaomi Mi Mix 2S

شیائومی Mi Mix 2S

به گفته گارتنر مجموع گوشی‌های موبایل فروخته‌شده در فصل اخیر بالغ بر 455 میلیون بوده که با توجه به آمار فوق، سهم گوشی‌های هوشمند برابر با 84 درصد خواهد شد. به اعتقاد آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، مدیر پژوهشی مؤسسه گارتنر، صاحبان گوشی‌های پیشرفته و رده‌بالا در ارتقاء اسمارت‌فون خود به مدل بهتر، از امکانات چندان بالاتری بهره‌مند نمی‌شدند و همین مسأله باعث شد تا تقاضا برای این رده از اسمارت‌فون‌ها در فصل اخیر کاهش یابد. در مقابل، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های پایین‌رده (زیر 100 دلار) و میان‌رده سطح پایین (زیر 150 دلار) به علت عرضه مدل‌های باکیفیت‌تر، بهبود یافت.

ادامه کسادی بازار موبایل در منطقه چین بزرگ (شامل کشورهای چین، تایوان، هنگ‌کنگ و ماکائو) پتانسیل رشد را برای برندهای برتر، از جمله برندهای چینی مثل OPPO و Vivo، محدود کرده است. گفتنی‌ست بیش از 70 درصد فروش این برندها از منطقه چین بزرگ حاصل می‌شود. اما در حالی‌که بیشتر برندهای چینی با مشکلات ناشی از اشباع این بازار دست و پنجه نرم می‌کنند، برندهای هواوی و شیائومی، با تکیه بر صادرات اسمارت‌فون‌های خود به خارج از چین، به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q1 2018

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب برند در سه‌ماهه اول سال 2018 - تعداد به 1000 عدد

در ادامه نگاهی داریم به عملکرد کمپانی‌های برتر طی سه‌ماهه نخست سال 2018:

• سامسونگ

کمپانی سامسونگ طی فصل اخیر بیش از 78 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش رساند و با کسب 20.5 درصد از مجموع بازار جهانی اسمارت‌فون، جایگاه نخست خود را حفظ کرد. البته این میزان، در مقایسه با فروش سامسونگ در سه‌ماهه نخست سال گذشته اندکی کاهش یافته و سهم این غول کره‌ای از بازار جهانی را 0.3 درصد کمتر کرده است. گارتنر این کاهش را به رقابت شدید بین اسمارت‌فون‌های رده میانی سامسونگ با همتایان چینی خود نسبت می‌دهد. تأثیر این مسأله آن‌قدر شدید بوده که عرضه زودهنگام پرچمدارهای Galaxy S9 و S9+ و تأثیر مثبت Note 8 بر فروش فصل اول هم نتوانست مانع از کاهش فروش سامسونگ شود. با توجه به سیطره برندهای چینی و افزایش دامنه نفوذ آنها به بازارهای اروپا و آمریکای لاتین، نرخ رشد اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سال 2018 تحت فشار خواهد ماند. ظاهرا، در مواجهه با برندهای چینی که در حال تصاحب سهم بیشتری از بازار هستند، سامسونگ چاره‌ای جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت.

• اپل

به نظر می‌رسد بهبود فروش با تأخیر اپل از سه‌ماهه قبل، در این فصل خود را نشان داده است. مقایسه 54 میلیون آیفونی که در فصل اخیر به فروش رفته با حدود 52 میلیون آیفونی که اپل در مدت مشابه سال گذشته به فروش رساند، از رشد سالانه 4 درصدی این شرکت آمریکایی حکایت می‌کند. در این فصل هم اپل با در دست داشتن 14.1 درصد از سهم بازار، در رتبه دوم جهانی قرار گرفت. درست است که تقاضا برای آیفون X، از آیفون‌ 8 و 8 پلاس بیشتر بوده، اما اقدام کاربران برای تعویض گوشی خود و خرید آیفون جدید چندان چشمگیر نبوده و آنشول گوپتا رشد اپل در سه‌ماهه نخست 2018 را کندتر از حد انتظار می‌داند. وی بر این باور است که اگر اپل قصد دارد کاربران را به خرید آیفون جدید ترغیب کرده و در آینده نزدیک به رشدی قدرتمند دست یابد، بایستی تجربه کاربری آیفون‌های نسل بعد را به طور چشمگیری ارتقا بخشد.

• هواوی

محصولات جدید و به‌روزرسانی‌شده هواوی در تحکیم جایگاه سومی این شرکت نقش پررنگی داشت. در سه‌ماهه اخیر، هواوی موفق به فروش بیش از 40 میلیون دستگاه گوشی هوشمند شده که در قیاس با حدود 34 میلیون اسمارت‌فونی که این شرکت در مدت مشابه سال گذشته فروخته بود، 18.3 درصد افزایش داشته و با در دست گرفتن 10.5 درصد از بازار جهانی، توانسته فاصله خود با اپل را کمتر کند. البته گوپتا بر این باور است که رشد آینده این شرکت به 2 عامل بستگی دارد: یکی افزایش سهم هواوی از بازار نوظهور آسیا-اقیانوسیه و دیگری حل و فصل مشکلات این شرکت در بازار آمریکا. پرچمدارهایی مثل P20 و P20 Pro و Honor 10 – که اخیرا از سوی هواوی عرضه شده‌اند – نشان‌دهنده تلاش هواوی در جهت گسترش اسمارت‌فون‌های پیشرفته‌اش بوده و رقابت‌پذیری و پتانسیل رشد محصولات این شرکت را بالا خواهد برد.

Huawei P20 Pro

هواوی P20 Pro

• شیائومی

گارتنر شیائومی را برنده بی چون و چرای فصل اخیر می‌داند، نه صرفا به خاطر سهم 7.4 درصدی از بازار جهانی و چهارم شدن در دنیا، بلکه به دلیل رشد سالانه خیره‌کننده این کمپانی. طی سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، شیائومی حدود 28.5 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رساند. کافی‌ست این رقم را با تعداد گوشی‌های فروخته شده توسط این کمپانی در سه‌ماهه نخست 2017 (یعنی 12.7 میلیون دستگاه اسمارت‌فون) مقایسه کنید تا به رشد چشمگیر این شرکت، معادل 124 درصد، پی ببرید. گارتنر این موفقیت را در گرو اسمارت‌فون‌های به‌روز شیائومی و استراتژی این شرکت در قیمت‌گذاری تهاجمی (به منظور کنار زدن سایر رقبا) می‌داند. به گفته گوپتا، پیروی از همین استراتژی بوده که رشدی 330 درصدی در منطقه آسیا-اقیانوسیه را برای شیائومی در پی داشته است. بد نیست بدانید، با امضای تفاهم‌نامه‌ای بین هولدینگ CK Hutchinson و شیائومی، قرار است اسمارت‌فون‌های این کمپانی برای اولین بار در انگلستان عرضه شود.

در پایان گزارش، گارتنر بازار جهانی اسمارت‌فون را از لحاظ سیستم عامل نیز بررسی می‌کند. طی فصل اخیر 85.9 درصد از اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده اندرویدی بوده و مطابق گذشته، سیستم عامل اندروید اکوسیستم غالب صنعت اسمارت‌فون لقب می‌گیرد، چرا که تنها 14.1 درصد از گوشی‌های هوشمند به فروش رسیده در فصل اخیر آیفون بوده‌اند. اما این همه ماجرا نیست. طبق داده‌های گزارش، طی فصل اخیر، تعداد دیوایس‌های فروخته‌شده هر دو سیستم عامل اندروید و iOS نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته، با این تفاوت که سهم اندروید 0.2 درصد کاهش داشته و سهم iOS با 0.4 درصد افزایش همراه بوده است.

Gartner Global Smartphone Sales Report Q1 2018

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهائی برحسب سیستم‌عامل در سه‌ماهه اول سال 2018- تعداد به 1000 عدد

انتظار می‌رود عرضه اسمارت‌فون در آینده با رشدی حداقلی همراه باشد. با در نظر گرفتن افزایش رقابت و ناتوانی برندها از رشد در بازارهای بزرگی مثل چین، می‌توان پیش‌بینی کرد که سیطره سامسونگ بر سایر تولیدکنندگان روز به روز کمتر شود، چرا که برندهایی مثل هواوی و شیائومی استراتژی‌های تهاجمی‌تری را در پیش گرفته‌اند.  

منبع : Gartner