گارتنر اعلام کرد: آیفون 10 موتور محرکه فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2018

نمایش خبر

تاریخ : 1396/7/30        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، Apple iPhone 10 (X) ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 17 اکتبر سال جاری میلادی (25 مهر 1396)، عرضه جهانی گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها در سال 2018 در مجموع به بیش از 2,352 میلیون دستگاه خواهد رسید؛ رقمی که نشان‌دهنده رشد 2 درصدی نسبت به رقم 2,307 میلیون واحدی در سال جاری است. اما علی‌رغم کوچکی این درصد، باید توجه داشت که تغییر عرضه جهانی در فاصله این دو سال، در واقع بیشترین نرخ رشد سالانه از سال 2015 میلادی تاکنون به شمار می‌رود. نتایج این گزارش بر پایه نظرسنجی آنلاینی تهیه شده که در ماه‌های جون و جولای 2017، در میان 16,537 شرکت‌کننده از آمریکا، بریتانیا، آلمان، چین و هند، در فاصله سنی 18 تا 74 سال، برگزار شده است.

Gartner Worldwide Device Shipments in 2018 and 2019 Report

در گزارش گارتنر به آمار عرضه دستگاه‌های هوشمند به تفکیک نوع دستگاه اشاره شده است. این طبقه‌بندی رایانه‌های شخصی معمولی (نوت‌بوک و دسک‌تاپ)، فراموبایل‌های رده‌ بالا، فراموبایل‌های پایه و کاربردی (utility) و گوشی‌های موبایل را شامل می‌شود. فراموبایل‌ها به دستگاه‌های پردازشی سبک‌وزن در اندازه متوسط گفته می‌شود که تبلت‌ها، PCهای سبک و باریک و ابزارهای تبدیل‌شونده را در بر می‌گیرند. از نمونه‌های فراموبایل‌های رده بالا می‌توان به سرفس پروی مایکروسافت، یوگا 3 پروی لنوو و مک‌بوک ایر اپل اشاره کرد. در عین حال، دستگاه‌های ویندوزی با نمایشگر کوچک‌تر از 10 اینچ، آی‌پد و آی‌پد مینی اپل، کروم‌بوک‌ها و تمام تبلت‌های اندرویدی شناخته شده مانند نکسوس 9 گوگل در دسته فراموبایل‌های پایه و محصولات با حداقل مشخصات از لحاظ صفحه‌نمایش، سرعت، اندازه و دوربین در دسته کاربردی قرار می‌گیرند.

Microsoft Surface Book 2

مایکروسافت Surface Book 2

بر اساس این طبقه‌بندی، کارشناسان گارتنر برآورد کرده‌اند که میزان عرضه رایانه‌های شخصی معمولی از 204 میلیون واحد در سال جاری به 195 میلیون دستگاه در سال آینده میلادی برسد. این افت عرضه تا سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت و به188 میلیون دستگاه خواهد رسید. از سوی دیگر، در بازار فراموبایل‌های رده بالا افزایش عرضه از 59 میلیون واحد در سال جاری میلادی به 70 میلیون در سال 2018 و 81 میلیون در سال 2019 مشاهده خواهد شد؛ ضمن آن که عرضه فراموبایل‌های پایه و کاربردی نیز نسبتا پایدار خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی گارتنر، میزان فروش این دسته از ابزارها در سال 2017 برابر با 162 میلیون، در سال 2018 حدود 161 میلیون و در سال 2019 معادل 160 میلیون خواهد بود.‌ مطابق گزارش منتشرشده گارتنر، میزان عرضه گوشی‌های موبایل از 1,882 میلیون واحد در سال 2017 به 1,926 میلیون واحد در سال 2018 و 1,932 میلیون واحد در سال 2019 خواهد رسید که نشانگر رشدی پایدار است.‌

Gartner Worldwide Device Shipments in 2018 and 2019 Report

عرضه جهانی دستگاه‌ها برحسب نوع دیوایس از سال 2016 تا 2019 (به میلیون عدد)

با وجود تصور رایج و نادرست پیرامون این مسئله که بیشتر کاربران از گوشی‌های هوشمند برای انجام اکثر فعالیت‌های روزانه خود استفاده می‌کنند، نتایج بررسی اخیر گارتنر نشان می‌دهد که افراد برای انجام امور خود همان ‌اندازه که بر اسمارت‌فون‌ها متکی هستند، رایانه‌های شخصی و تبلت‌ها را به کار می‌برند. به گفته رانجیت اتوال (Ranjit Atwal)، یکی از مدیران پژوهشی گارتنر، 40 درصد از پاسخ‌دهندگان اظهار داشته‌اند که برای کارهای روزانه همچون خواندن و نوشتن ای‌میل‌های طولانی و همچنین مشاهده ویدئو، از رایانه شخصی یا تبلت استفاده می‌کنند. در همین حال، 34 درصد کاربران نیز گوشی‌های هوشمند را برای آسانی کاربری در حین حرکت به کار می‌برند.

با این وجود، مطابق پیش‌بینی گارتنر، میزان عرضه رایانه‌های شخصی در سال 2018 نسبت به سال جاری میلادی 4.4 درصد کاهش خواهد یافت. این در حالی است که فروش گوشی‌های هوشمند در سال آینده با رشدی 2.4 درصدی نسبت به سال 2017 مواجه خواهد شد. دلیل این امر از دیدِ رانجیت اتوال آن است که افراد رایانه‌های شخصی خود را برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنند که مسأله مهمی در بازار این محصولات به شمار می‌رود. در مقابل، کاربران به طور مرتب گوشی‌های هوشمند خود را تعویض می‌کنند.

 

البته در گزارش موسسه گارتنر پیش‌بینی شده است که عرضه PCهای تجاری تا انتهای سال 2017 مجددا با رشد مواجه شود. این رشد به سبب جایگزینی سریع‌تر ویندوز 10 در بسیاری از مناطق، به خصوص در کشورهای اروپای غربی است. جایگزینی ویندوز 10، با وجود افزایش قیمت ناشی از بالاتر رفتن بهای قطعات، بازار رایانه‌های شخصی را در سال 2017 نسبتا پایدار نگاه داشته است. بر اساس برآورد کارشناسان گارتنر، بازار رایانه‌های شخصی (شامل رایانه‌های دسک‌تاپ، نوت‌بوک و فراموبایل‌ها) در سال 2018 به رشد 0.8 درصدی باز خواهد گشت. این روند رشد در اثر دو عامل شکل گرفته است. نخست آن که بازار رایانه‌های شخصی در روسیه به طور مثبتی تحت تأثیر چشم‌اندازهای اقتصادی این کشور قرار گرفته است و باعث رشد 5 درصدی در هزینه کردن کسب‌وکارها روی رایانه‌های شخصی در سال 2017 شده که تا سال 2018 نیز ادامه خواهد داشت. تقاضای بازار در این حوزه عمدتا متمرکز بر رایانه‌های دسک‌تاپ است که قیمت بالاتری نسبت به دستگاه‌های هیبریدی و رایانه‌های شخصی موبایلی دارند.

Gartner Worldwide Device Shipments in 2018 and 2019 Report

عامل دوم در رشد بازار رایانه‌های شخصی، شرایط موجود در چین است. انتقال به ویندوز 10 در این کشور به دلیل نگرانی در خصوص مسائل امنیتی و حریم شخصی به تعویق افتاده و منجر به کاهش فروش رایانه‌های شخصی در سال 2017 شده است. با این حال، مایکروسافت در حال همکاری با آژانسی دولتی در کشور چین است تا نسخه‌ای مورد تأیید دولت این کشور تولید نماید. قابلیت‌های ویندوز 10 خصوصا برای دولت چین که به دنبال انتقال از رایانه‌های دسک‌تاپ و نوت‌بوک به فراموبایل‌های رده بالا است، می‌تواند مفید باشد. به همین جهت، انتظار می‌رود تولید این نسخه از ویندوز بتواند تأثیر مثبتی بر بازار رایانه‌های شخصی در سال 2018 داشته باشد.

با توجه به عرضه آیفون 10 در اوائل نوامبر، گارتنر پیش‌بینی کرده است که چرخه جایگزینی آیفون در سال 2018 روند قوی‌تری داشته باشد.‌ آیفون 10 یکی از گران‌ترین گوشی‌‌های حال حاضر بازار خواهد بود. صرف نظر از گران بودن این گوشی به خصوص در بازارهای بین‌المللی، (که خریداران بیش از 999 دلار برای ارزان‌ترین نمونه این اسمارت فون پرداخت می‌کنند)، به نظر می‌رسد این گوشی موتور محرکه فروش گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی خواهد بود. مطابق پیش‌بینی گارتنر، این اسمارت‌فون در بازارهای کلیدی مختلف از جمله آمریکای شمالی، چین و اروپای غربی فروش قابل توجهی خواهد داشت. پیش‌سفارش آیفون 10 از روز 27 اکتبر (5 آبان) آغاز خواهد شد و فروش آن یک هفته بعد یعنی در 3 نوامبر (12 آبان) شروع می‌شود.‌

Apple iPhone X

Apple iPhone X

در ادامه گزارش گارتنر به کمبود قطعات اشاره شده است که ممکن است سبب ناتوانی در برآوردن تقاضای مشتریان در سه‌ماهه چهارم 2017 شود و به این ترتیب فروش در سال 2018 را افزایش دهد. به گفته رابرتا کوزا (Roberta Cozza)، از دیگر مدیران پژوهشی گارتنر، کاهش در تقاضای کلی برای گوشی‌های هوشمند می‌تواند به بازار ضعیف‌تر گوشی‌‌های رده پایین هم مرتبط باشد. در این بخش، فروشندگان محلی به مبارزه با چرخش مشتریان به سمت اسمارت‌فون‌های برندهای برتر ادامه می‌دهند؛ در حالی که افزایش قیمت قطعات، توانایی برخی فروشندگان اندرویدی را برای رقابت جدی‌تر در بازار تحت تاثیر قرار می‌دهد. با آن که انتظار می‌رود این امر سبب محدود شدن رشد گوشی‌های هوشمند در سال 2017 شود، اما کارشناسان گارتنر برآورد کرده‌اند که نرخ رشد سال 2018 بیش از پیش‌بینی‌ قبلی باشد.  

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا