MWC 2018 : رونمائی از ایسوس Zenfone 5z ،Zenfone 5 و Zenfone 5 Lite

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : کنگره جهانی موبایل Mobile World Congress (MWC) ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Asus Zenfone 5z ZS620KL ، Asus Zenfone 5 ZE620KL ، Asus Zenfone 5 Lite ZC600KL ، ایسوس Asus

واحد خبر mobile.ir : شرکت ایسوس شب گذشته 27 فوریه 2018 (8 اسفند 1396) در دومین روز از کنگره جهانی موبایل در بارسلون اسپانیا از سه اسمارت‌فون جدید از خانواده زن‌فون 5 رونمائی کرد. این سه گوشی شامل دو مدل کاملا مشابه به نام‌های Zenfone 5 و Zenfone 5z (که در مشخصات پردازشی، حافظه و برخی موارد کوچک با یکدیگر تفاوت دارند) و یک مدل رده پائین به نام Zenfone 5 Lite می‌شود که هر سه دارای صفحه‌نمایش اصطلاحا فول اسکرین بوده و مشخصات نسبتا مناسبی را ارائه می‌کنند. دو مدل زن‌فون 5 ارائه شده در این نوبت از لحاظ طراحی بدنه، یک کپی باورنکردنی از پرچمدار اپل به حساب آمده و به طور مشخص همان حاشیه (notch) بخش بالائی آیفون X در اینجا نیز حضور دارد!

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

زن‌فون 5، زن‌فون 5z

طراحی : کپی ناشیانه از اپل

در برخورد اول با هر دو گوشی جدید Zenfone 5‌ و Zenfone 5Z شاید فکر کنید که در حال نگاه کردن به نسل آینده آیفون X با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر هستید اما واقعیت این است که ایسوس حتی از شرکت‌های چینی نیز در زمینه کپی کردن آیفون پا را فراتر گذاشته و این بار نه‌تنها شکل ظاهری صفحه‌نمایش و حاشیه (notch) بالائی را از اپل وام گرفته بلکه فریم فلزی، جنس شیشه‌ای پشت و جلوی دستگاه و حتی نحوه قرار گرفتن عمودی دوربین‌های دوگانه بخش پشتی را نیز به طور کامل از آیفون X به سری جدید زن‌فون 5 منتقل کرده است. جالب اینکه خود ایسوس نیز این موضوع را پنهان نکرده و مارسل کامپوس (Marcel Campos) مدیر بازاریابی جهانی شرکت ایسوس در این باره اینگونه می‌گوید : «بعضی مردم خواهند گفت که این [طراحی] کپی کردن اپل است، ولی ما نمی‌توانیم از آنچه کاربران می‌خواهند صرفنظر کنیم. شما باید روندها را دنبال کنید». جری شن (Jerry Shen) مدیرعامل شرکت ایسوس نیز قیمت را عامل برتری این گوشی نسبت به اپل دانسته و اینگونه می‌گوید : «قیمت ما [مناسب] برای هرکس جهت لذت بردن [از این طراحی] در مقایسه با آن کمپانی میوه‌ای است»!

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

نکته جالب‌تر اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته،‌ اپل قرار است در سال جاری میلادی سه آیفون دیگر با طراحی مشابه آیفون X فعلی به بازار ارائه کند که یکی دارای پنل LCD و دو مدل گران‌قیمت‌تر دیگر دارای صفحه‌‌نمایش‌های OLED هستند. مدل ارزان‌تر LCD در این پیش‌بینی دارای صفحه‌نمایش 6.1 اینچی و فشردگی پیکسلی 320 تا 330 پیکسل در هر اینچ است و جالب اینکه ظاهرا ایسوس با در نظر گرفته این نکته نیز سایز صفحه‌نمایش خود را با آینده نگری 6.2 اینچ با فشردگی 402ppi انتخاب کرده تا حتی در صورت به حققت پیوستن این خبرها و تولد این چنین آیفونی، هنوز دست بالا ! را در این بازار داشته باشد.

ایسوس حاشیه (notch) بالای صفحه‌نمایش این دو گوشی را 26 درصد کوچک‌تر از نمونه مشابه حاضر در آیفون X معرفی کرده که در تصویر نیز این کوچک‌سازی به چشم می‌خورد. روی صفحه‌نمایش از ورژن اعلام نشده‌ای از شیشه گوریلاگلس پوشیده شده اما بخش پشتی با وجود ظاهر شیشه‌ای، دارای پوشش گوریلاگلس نیست. ابعاد دستگاه 7.85×75.65×153 میلی‌متر است که نسبت به یک گوشی 6.2 اینچی دیگر همچون پرچمدار جدید سامسونگ یعنی Galaxy S9+ که همین چند روز پیش معرفی شد نزدیک به 5.1 میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد. این گوشی در مقایسه با زن‌فون 4 سال گذشته ایسوس با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی نیز با حذف حاشیه‌های پیرامونی ارتفاع و عرض کمتری دارد. وزن 155 گرمی این دو مدل برای این سایز صفحه‌نمایش مناسب است و با اینکه باتری آن اندکی ظرفیت کمتری نسبت به S9 پلاس دارد اما در مقایسه با پرچمدار سامسونگ، 34 گرم سبک‌تر است!

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

Zenfone 5‌ و Zenfone 5Z هیچ تفاوت ظاهری با هم ندارند و تنها مشخصات داخلی این دو گوشی متفاوت است.

صفحه‌نمایش :‌ نسبت تصویر جدید با قابلیت‌های هوشمند

سایز صفحه‌نمایش این دو گوشی، 6.2 اینچ با وضوح 1080×2246 پیکسل است که نسبت تصویر تازه‌ای را تقریبا معادل 19:9 تعریف می‌کند و بدین‌ترتیب ایسوس حتی از سامسونگ در سری S8 و S9 با نسبت تصویر 18.5:9 نیز صفحه‌نمایش کشیده‌تری را ارائه کرده است. این صفحه‌نمایش که به گفته شرکت سازنده نزدیک به 90 درصد سطح روئی دستگاه را پوشانده دارای فناوری ساخت IPS TFT LCD بوده و روشنائی آن به 500nits می‌رسد. حاشیه‌های بسیار اندکی پیرامون این صفحه‌نمایش وجود دارد و در این میان بیشترین حاشیه به بخش پائینی تعلق دارد که البته در حد چند میلی‌متر است. این صفحه‌نمایش با قابلیت‌های هوشمندانه جدیدی همراه شده که از آن جمله باید به تنظیم اتوماتیک گرمای رنگ اشاره کرد که این یکی نیز مشابه True Tone در آیفون X است. همچنین این صفحه‌نمایش تا زمانی که به آن نگاه می‌کنید روشن باقی می‌ماند که ایسوس از این مورد نیز به عنوان قابلیت دیگری در راستای هوش‌مصنوعی دستگاه یاد کرده است.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

تشخیص چهره و ZeniMoji : ادامه شباهت‌ها

برای تکمیل شدن پازل شباهت‌های این سری به آیفون X،‌ ایسوس از قابلیت Face Unlock نیز صرفنظر نکرده است؛ این قابلیت البته به پیچیده‌گی Face ID اپل نیست و در حقیقت همان ویژگی تشخیص چهره استاندارد اندروید است که از سال‌ها پیش در این سیستم‌عامل حضور دارد و البته از لحاظ سرعت و دقت هنوز در سطح بسیار پائین‌تری نسبت به سنسور اثر انگشتی‌ست که در بخش پشتی قرار دارد. اگر نگران نبود انیموجی‌های اپل هستید بهتر است نگران نباشید چرا که سامسونگ تنها شرکتی نیست که این ویژگی خلاقانه اپل را از قلم نینداخته و ایسوس نیز قابلیت مشابه‌ای به اسم ZeniMoji را در سری زن‌فون 5 معرفی کرده که تقریبا به همان صورتی که چند روز پیش در پرچمداران سامسونگ دیدیم عمل می‌کند و آواتر زنده‌ای را با توجه به حرکات صورت شما (که از طریق دوربین بالای صفحه‌نمایش ضبط می‌شود)، تولید می‌کند. این قابلیت که ایسوس در توصیف آن به اختصاصی بودن (exclusive to ASUS) اشاره کرده می‌تواند در ویدئو چت، استریم زنده و چت‌های متنی به کار گرفته شود.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

دوربین : ترکیب دوگانه

در بخش پشتی دستگاه مشابه آیفون X دو دوربین در یک طراحی عمودی در کناره سمت چپ قرار دارند که دوربین اصلی این مجموعه یک نمونه 12 مگاپیکسلی با سنسور IMX363 سونی با ابعاد بزرگ سنسور 1/2.55 اینچی و سایز مناسب 1.4 میکرونی برای سنسور است. دیافراگم این مجموعه نیز f/1.8 اعلام شده که یکی از گشوده‌ترین دیافراگم‌های موبایلی به حساب می‌آید. اتوفوکوس در این دوربین با فناوری تشخیص فاز انجام می‌شود که به گفته ایسوس تنها 0.03 ثانیه برای انجام فوکوس به زمان نیاز دارد. میدان دید این دوربین 83 درجه بوده و قابلیت‌های هوشمندانه‌ای همچون تشخیص خودکار سوژه برای این قسمت در نظر گرفته شده است. ظاهرا در این دوربین از لرزه‌گیر اپتیکال یا OIS که سال گذشته در Zenfone 4 وجود داشت صرفنظر شده یا حداقل ایسوس هنوز در صفحه مشخصات این گوشی به آن اشاره‌ای نکرده است. علاوه بر این دوربین، یک دوربین دیگر با رزولوشن اعلام نشده و میدان دید 120 درجه‌ای در این بخش در نظر گرفته شده که مثل گذشته فاقد فوکوس خودکار است و این بار نیز مثل دوربین 8 مگاپیکسلی دوم حاضر در زن‌فون 4، فاصله کانونی 12 میلی‌متری را ارائه می‌کند.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

دوربین سلفی هر دو گوشی 8 مگاپیکسلی با f/2.0 و میدان دید 84 درجه‌ای ست که فوکوس خودکار نیز در آن جائی ندارد.

پردازنده، حافظه : تفاوت بزرگ مابین 5 و 5z

بزرگ‌ترین تفاوت مابین این دو گوشی را باید در بخش پردازشی و حافظه آنها جست‌وجو کرد؛ در حالی‌که Zenfone 5 معمولی از پروسسور 14 نانومتری جدیدا معرفی شده Snapdragon 636 (حاوی 8 هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 و گرافیک Adreno 509) بهره می‌برد، در Zenfone 5z اوضاع کاملا متفاوت بوده و به سبک دیگر پرچمداران بزرگ سال 2018 از پیشرفته‌ترین راه‌حل موبایلی حال حاضر یعنی Snapdragon 845 با لیتوگرافی 10 نانومتری استفاده شده است. حافظه داخلی مدل معمولی 64 گیگابایت از نوع eMMC انتخاب شده اما در 5z نه‌تنها نوع حافظه به UFS 2.1 ارتقاء پیدا می‌کند بلکه ظرفیت آن نیز اینک 128 و 256 گیگابایت خواهد بود. این تفاوت در زمینه رم نیز طبیعتا به همین ترتیب تکرار شده است: رم دستگاه در نسخه معمولی 4 تا 6 گیگابایت از نوع LPDDR4X است در حالی‌که در نسخه 5z از 6 یا 8 گیگابایت رم از همین نوع استفاده می‌شود. هر دو گوشی از اسلات حافظه microSD به صورت هایبریدی یا ترکیبی با سیم‌کارت دوم بهره می‌برند بدین‌معنا که از بین دو سیم‌کارت (بدون کارت حافظه) یا یک سیم‌کارت همراه کارت حافظه باید یکی را انتخاب کرد.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

باتری :‌ تفاوت در سرعت شارژ

هر دو گوشی زن‌فون 5 و 5z از یک باتری مشترک با ظرفیت 3,300mAh بهره می‌برند و در حالی که پروسسور هر دو دستگاه از آخرین نسل شارژ سریع پشتیبانی می‌‌کنند اما شارژر مدل معمولی به صورت پیش‌فرض یک نمونه 10 واتی (5 ولت، 2 آمپر) در نظر گرفته شده ولی برای 5z یک شارژر 18 واتی (9 ولت، 2 آمپر) ارائه می‌شود؛ البته می‌توان برای نسخه معمولی نیز شارژر 18 واتی را به صورت جداگانه تهیه کرد. این دو مدل فاقد شارژ وایرلس هستند.

ارتباطات – سیستم‌عامل : تفاوت در 4G

اختلاف در پروسسور، حداکثر سرعت تبادل LTE این دو گوشی را نیز متفاوت کرده است جائی‌که مدل 5 با استاندارد LTE Cat.13 و 5z با استاندارد LTE Cat.18 به ترتیب حداکثر قادر به دستیابی به سرعت‌های 600Mbps و 1.2Gbps در دانلود تحت شبکه 4G (البته فعلا روی کاغذ) هستند. بلوتوث نسخه 5، وای‌فای ac دوباند، پورت USB-C (احتمالا با سرعت USB 2.0)، همراه با NFC و گزینه‌های اصلی مسیریابی (GPS/GLONASS/BDS) موارد ارتباطی حاضر در این دو گوشی را تشکیل می‌دهند.

سیستم‌عامل هر دو گوشی Android 8.0 Oreo ست که طبق معمول با پوسته نرم‌‌افزاری ایسوس ارائه می‌شود.

رنگ، قیمت، زمان ورود به بازار

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

ایسوس قرار است این دو گوشی را در رنگ‌های نقره‌ای (Meteor Silver) و آبی تیره (Midnight Blue) به بازار ارائه کند. زمان ارائه این مدل‌‌ها هنوز مشخص نیست و با اینکه قیمتی نیز برای نسخه معمولی Zenfone 5 تعیین نشده اما 5z قرار است با قیمت پایه 479 یورو (نزدیک به 499) دلار به بازار ارائه شود که با این قیمت کمتر از نصف نسخه 64 گیگابایتی آیفون 10 قیمت خواهد داشت!

Zenfone 5 Lite

در حالی‌که اکثر نگاه‌ها در فاصله کوتاه معرفی گوشی‌های ایسوس به دو مدل زن‌فون 5 و زن‌فون 5z دوخته شده، این شرکت یک گوشی ارزان‌قیمت دیگر با نام Zenfone 5 Lite نیز ارائه کرده که طراحی ساده‌تری دارد و مشخصات راضی‌کننده‌ای در آن دیده می‌شود. صفحه‌نمایش 6 اینچی این گوشی دارای نسبت 18:9 با وضوح 1080×2160 پیکسل است که حاشیه‌های نسبتا کمی در بالا و پائین آن دیده می‌شوند و 80.3 درصد از روی گوشی را در بر می‌‌گیرد. در بخش پشتی این مدل نیز علاوه بر سنسور اثر انگشت، از دو دوربین عمودی در مرکز بخش بالائی استفاده شده است.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

دوربین اصلی این گوشی، 16 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و میدان دید 80 درجه‌ای ست که به گفته ایسوس ظرف تنها 0.03 ثانیه با فوکوس تشخیص فاز، روی سوژه مورد نظر تمرکز می‌کند. علاوه بر این دوربین، یک دوربین دیگر نیز در این قسمت وجود دارد که طبق سیاست جدید ایسوس، وضوح آن اعلام نشده اما فاصله کانونی آن 12.5 میلی‌متر بوده و میدان دیدی برابر 120 درجه را برای ایجاد یک تصویر واید ارائه می‌کند. این دوربین فاقد فوکوس خودکار است.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

بر بالای صفحه‌نمایش نیز دو دوربین تعبیه شده تا جمع دوربین‌های گوشی را به عدد 4 برساند. دوربین اصلی این قسمت 20 مگاپیکسلی با سنسور Sony IMX376 و بدون فوکوس خودکار است که از دیافراگم f/2.2 و میدان دید 85.4 درجه‌ای برخوردار است. ایسوس از دوربین دوم این قسمت نیز بدون ذکر رزولوشن یاد کرده و مشخصات آن کاملا مشابه دوربین دوم پشت دستگاه است. در این قسمت نیز مثل پشت دستگاه یک فلش LED در نظر گرفته شده است.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

پردازش در این گوشی با توحه به منطقه توزیع با یکی از دو چیپ‌ست Snapdraogn 630 یا Snapdragon 430 انجام می‌شود که حافظه رم در اولی 4 گیگابایت از نوع LPDDR4 بوده و دومی با 3 یا 4 گیگابایت رم LPDDR3 عرضه می‌شود. حافظه دستگاه 32 یا 64 گیگابایت و از نوع eMCP بوده و اسلات حافظه مستقل آن نیز روی کاغذ تا 2 ترابایت امکان ارتقاء دارد. حداکثر وضوح فیلم‌برداری دوربین اصلی بخش پشتی در مدل دارای اسنپ‌دراگون 630 به 4K می‌رسد اما نسخه 430 حداکثر می‌تواند به وضوح 1080p دست پیدا کند. این اختلاف در زمینه وای‌فای نیز ادامه دارد و در حالی که مدل پیشرفته‌تر از وای‌فای ac دو باند پشتیبانی می‌کند، در نسخه ضعیف‌تر نه‌تنها وای‌فای به نسخه n تقلیل می‌یابد بلکه تنها در یک فرکانس (2.4 گیگاهرتز) قادر به فعالیت است. ظرفیت باتری گوشی 3,300mAh است که در نسخه مجهز به SD630 از یک شارژر 10 واتی (5 ولت، 2 آمپر) برای شارژ آن استفاده می‌شود. یک نکته منفی در مورد ارتباطات این گوشی، استفاده از پورت microUSB است.

Introducing Asus Zenfone 5 Zenfone 5z and Zenfone 5 Lite

Zenfone 5 Lite با Android 8.0 Oreo و پوسته ZenUI 5 با رنگ‌های مشکی، قرمز و سفید ارائه شده و هنوز اطلاع رسمی در مورد قیمت و زمان حضور آن در بازار منتشر نشده است.  



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا