معرفی رسمی اسمارت‌فون‌های ایسوس Zenfone AR و Zenfone 3 Zoom

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/16        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : Project Tango ، Daydream ، Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، گوشی هوشمند Smartphone ، Asus Zenfone AR ، Asus Zenfone 3 Zoom ، اندروید Android ، Asus Zenfone AR ZS571KL ، Asus Zenfone 3 Zoom ZE553KL ، ایسوس Asus

واحد خبر mobile.ir : شرکت ایسوس روز گذشته در تاریخ 4 ژانویه 2016 (15 دی 1395) در خلال نمایشگاه CES 2017 در لاس‌وگاس آمریکا از دو اسمارت‌فون جدید خود در دو کلاس متفاوت رونمایی کرد. Zenfone AR محصول ویژه ایسوس در این دوره عنوان دومین گوشی مجهز به پلتفرم تانگوی گوگل پس از لنوو Phab2 Pro‌ حساب می‌آید که علاوه بر این مورد با برخورداری از Snapdragon 821 از فناوری واقعیت مجازی Daydream گوگل نیز پشتیبانی می‌کند. Zenfone 3 Zoom نیز همانطور که از نام آن مشخص است نسل جدید گوشی‌های دارای زوم اپتیکال این سازنده به حساب می‌آید که سال گذشته با Zenfone Zoom خبر ساز شده بود. در این گوشی از دو دوربین به سبک نمونه‌ای چون آیفون 7 استفاده شده است.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

Asus Zenfone AR

در ماه ژوئن سال گذشته میلادی در طی مراسمی در سانفرانسیسکوی آمریکا شرکت لنوو از Phab 2 Pro به عنوان اولین اسمارت‌فون جهان با پشتیبانی از فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) گوگل موسوم به Tango رونمایی کرد. این گوشی غول‌آسای 6.4 اینچی دنیای واقعی را با المان‌های متفاوت دنیای مجازی روی صفحه‌نمایش ترکیب می‌کرد. شرکت ایسوس روز گذشته دومین اسمارت‌فون دارای این فناوری را به نام Zenfone AR معرفی کرد که از لحاظ سایز با صفحه‌‌نمایش 5.7 اینچی، ابعاد معقول‌تری را ارائه می‌کند و در مقوله پردازش نیز با حضور پروسسور Snapdragon 821، در قامت یک پرچمدار ظاهر می‌شود.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

ابعاد Zenfone AR برابر 8.95×77.7×158.67 میلیمتر است و ضخامت آن به گفته ایسوس در کمترین اندازه به 4.6 میلیمتر می‌رسد. این مجموعه 170 گرم وزن دارد که برای یک اسمارت‌فون 5.7 اینچی وزن استانداردی به حساب می‌آید.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

صفحه‌نمایش 5.7 اینچی این گوشی یک نمونه AMOLED با رزولوشن QHD است که تراکم پیکسلی در حدود 515 پیکسل در هر اینچ را به دست می‌دهد. این صفحه‌نمایش که به گفته شرکت سازنده تا 79 درصد سطح روی دستگاه را پوشانده است با شیشه گوریلاگلس نسل چهارم در برابر ضربات و صدمات فیزیکی محافظت می‌شود. نکته برجسته در بخش پردازشی این گوشی علاوه بر حضور پروسسور 14 نانومتری SD821 به حضور 8 گیگابایت حافظه رم LPDDR4 تعلق دارد که این میزان رم تا به امروز ظاهرا در اسمارت‌فون دیگری در این کلاس سابقه نداشته است. سیستم خنک‌کننده‌گی این مجموعه به گفته ایسوس براساس فرایند تبخیر پیچیده‌ای (vapor cooling system) ساخته شده که در بهبود عملکرد دستگاه نقش موثری را ایفا می‌کند. ذکر این نکته نیز خالی از لطف به نظر نمی‌رسد که طبق اطلاعات شرکت سازنده، Zenfone AR‌ در نسخه دیگری تنها ! با 6 گیگابایت رم نیز در دسترس قرار می‌گیرد. حافظه داخلی 32، 64، 128 یا 256 گیگابایت از نوع پر سرعت UFS 2.0 بوده و احتمالا رم 6 گیگابایتی مختص حافظه‌های پایین و رم 8 گیگابایتی برای حافظه بالاتر در نظر گرفته شده است. اسلات حافظه این مجموعه روی کاغذ تا 2 ترابایت قابل افزایش است.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

اما از جدا از نکات معمول در مورد Zenfone AR، مطمئنا مهم‌ترین نکته در رابطه با این گوشی به قابلیت پشتیبانی آن از فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) تانگو و واقعیت مجازی (Virtual Reality) موسوم به Daydream گوگل است بدین‌ترتیب بسته به دلخواه کاربران می‌توان در دنیای واقعیت افزوده عناصر تازه‌ای را به تصاویر لایو گرفته شده توسط دوربین افزود یا اینکه در فضای واقعیت مجازی با استفاده از هدست‌های مخصوص به سیر و سیاحت پرداخت. در حال حاضر امکانی برای ترکیب و استفاده همزمان از این دو فناوری ارائه نشده اما ممکن است شرایط در آینده تغییر کند.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

برای محقق شدن نیازمندهای پروژه تانگو، Zenfone AR علاوه بر دوربین اصلی بخش پشتی از یک دوربین تشخیص حرکت و یک دوربین fisheye (چشم ماهی) تشخیص عمق نیز بهره می‌برد. دوربین اصلی دستگاه یک نمونه 23 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.0 و مجهز به لنزهای شرکت Largan است. فوکوس لیزری در این دوربین به گفته شرکت سازنده در زمان 0.03 ثانیه عملیات فوکوس را انجام داده و پروسه نورگیری نیز در این مجموعه می‌تواند تا 32 ثانیه ادامه داشته باشد. سه برابر زوم اپتیکال، دیگر نکته جذاب در نظر گرفته شده برای دوربین اصلی این مجموعه به حساب می‌آید که به ظاهر از مجموعه Zenfone Zoom به عاریت گرفته شده است. لرزه‌گیر اپتیکال چهار جهته، پشتیبانی از تصویربرداری در حالت RAW و تجهز به دو فلش LED با توناژ رنگی متفاوت سایر موارد قابل اشاره در این مجموعه را تشکیل می‌ً‌دهند. این دوربین از وضوح فیلم‌برداری 2160p یا 4K نیز پشتیبانی می‌کند.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

دوربین سلفی Zenfone AR از گزینه‌های ساده‌تری بهره می‌گیرد؛ این دوربین 8 مگاپیکسی فاقد فوکوس خودکار همانند دوربین اصلی از گشودگی دیافراگم f/2.0 برخوردار است و میدان دید آن نیز 85 درجه در نظر گرفته که برای سلفی‌های معمول میدان دید معمول و مناسبی به حساب می‌آید.

Zenfone AR از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 برخوردار بوده و شارژ 18 واتی (9 ولت و 2 آمپر) آن به گفته ایسوس می‌تواند در 39 دقیقه 60 درصد از ظرفیت باتری 3,300mAh این مجموعه را شارژ نماید. قابلیت PowerDelivery 2.0 نیز در این مجموعه حضور دارد.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

وای‌فای ac، بلوتوث 4.2، اتصال LTE Cat.12 با سرعت 600Mbps در دانلود، پورت USB Type-C، اتصال NFC، جک 3.5 میلیمتری هدست و ظاهری چرمی در نسخه مشکی دستگاه در بخش پشتی سایز نکات حائز اهمیت در Zenfone AR را تشکیل می‌دهند. زمان حضور این گوشی در بازار که با اندروید 7 و پوسته ZenUI 3.0‌ ارائه می‌شود به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی موکول شده و هنوز اطلاعات رسمی در مورد قیمت آن منتشر نشده است.

Zenfone 3 Zoom

Zenfone Zoom با سه برابر زوم اپتیکال یکی از کلیدی‌ترین پرچمداران ایسوس در سال گذشته به حساب می‌آمد این گوشی با برخورداری از یک لنز دوربین نسبتا بزرگ، تا 3 برابر زوم اپتیکال را در اختیار کاربران قرار می‌داد. نسل جدید این گوشی با نام Zenfone 3 Zoom رویکرد متفاوتی را در این زمینه پیش رو گرفته و با ارائه دو لنز دوربین در بخش پشتی، میزان زوم اپتیکال را اندکی کاهش داده و به 2.3 برابر رسانده است.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

ابعاد این گوشی 5.5 اینچی برابر 7.99×77×154.3 میلیمتر بوده و همانند Zenfone AR از وزن 170 گرمی برخوردار است. ضخامت این مدل نسبت به Zenfone Zoom سال گذشته بیش از 4 میلیمتر کمتر شده و در زمینه وزن نیز با ثبات ماندن سایز صفحه‌نمایش نزدیک به 15 گرم کاهش وزن مشاهده می‌شود. این مدل در سه رنگ مشکی، نقره‌ای و رز-گلد ارائه شده و طراحی نوینی را ارائه می‌کند.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

صفحه‌نمایش 5.5 اینچی Zenfone 3 Zoom همانند سال گذشته دارای وضوح فول اچ‌دی است اما فناوری ساخت آن از IPS LCD به AMOLED تغییر پیدا کرده و روی کاغذ انتظار اشباع رنگ، کنتراست و زاویه دید بالاتری از آن می‌رود شرکت سازنده، روشنایی این پنل را 500nits اعلام کرده که در صورت به واقعیت پیوستن شرایط ایده‌آلی را حتی در مقایسه با پنل‌های TFT نشان می‌دهد.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

دوربین‌های دوگانه بخش پشتی در Zenfone 3 Zoom همانند آیفون 7 در همکاری با یکدیگر برای جدا کردن سوژه اصلی از پس‌زمینه و ایجاد افکت bokeh با محو کردن بک‌گراند به کار گرفته می‌شوند. دوربین عادی (فاقد زوم اپتیکال) در این مجموعه یک نمونه 12 مگاپیکسلی مجهز به سنسور IMX362 شرکت سونی با سایز 1/2.55 اینچ و سایز پیکسل 1.4 میکرون است که هر دو مورد در مقایسه با استاندارد معمول این رده ابعاد بزرگی به حساب می‌آیند. گشودگی دیافراگم در این دوربین رقم چشمگیر f/1.7 است و بنابراین با لنز پر سرعتی که حداقل روی کاغذ در محیط‌های کم‌نور عملکرد مناسبی دارد روبرو هستیم. این دوربین از میدان دید 82 درجه‌ای برخوردار است و توانایی برداشت ویدئوهای 4K‌ با 30 فریم در ثانیه را دارد. دوربین دوم که امکان زوم اپتیکال تا 2.3 برابر را ارائه می‌کند از فاصله کانونی 59 میلیمتری برخوردار است. لرزه‌گیر اپتیکال (OIS) و اتوفوکوس Dual Pixel تشخیص فاز سایر موارد قابل ذکر در مورد این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

دوربین سلفی این مجموعه یک نمونه 13 مگاپیکسلی فیکس‌فوکوس مجهز به سنسور IMX214 سونی با ابعاد سنسور 1/3.06 اینچ و سایز پیکسل 1.12 میکرونی بوده و حداکثر گشودگی دیافراگم آن نیز f/2.0 اعلام شده است.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

پردازش در Zenfone 3 Zoom با پروسسور 14 نانومتری Qualcomm Snapdragon 625 حاوی 8 هسته 2 گیگاهرتزی و گرافیک Adreno 506 صورت می‌پذیرد و حافظه داخلی آن نیز 32، 64 یا 128 گیگابایت از نوع eMMC است. در زمینه حافظه رم سایت ایسوس به عبارت "تا 4 گیگابایت" اشاره کرده و برخی منابع از حضور 2، 3 یا 4 گیگابایت بسته به حافظه داخلی در این مورد سخن گفته‌اند.

یک نکته جالب در مورد این گوشی ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعت آن است که یکی از حجیم‌ترین باتری‌های حال حاضر در اسمارت‌فون‌ها به حساب می‌آید اما در مشخصات دستگاه به شارژر سریع اشاره‌ای نشده و توان شارژر آن تنها 10 وات (5 وات و 2 آمپر) در نظر گرفته شده است.

introducing asus zenfone ar and zenfone 3 zoom

وای‌فای 11.n، بلوتوث نسخه 4.2، پورت USB Type-C، سنسور اثر انگشت بخش پشتی و قابلیت ارتباطی LTE Cat.7 (با سرعت 300Mbps‌ در دانلود) سایز مشخصات مهم این گوشی را تشکیل می‌دهند. ایسوس Zenfone 3 Zoom در فوریه سال جاری با اندروید 6 و پوسته ZenUI 3.0 به بازار ارائه می‌شود و در مورد قیمت آن هنوز اظهار نظر رسمی از سوی شرکت سازنده صورت نگرفته است.