IFA 2017: معرفی ASUS Mixed Reality Headset – هدست واقعیت ترکیبی ایسوس

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/6/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت افزوده Augmented Reality ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت ترکیبی Mixed Reality ، ASUS Windows Mixed Reality ، ایسوس Asus

واحد خبر mobile.ir : پس از رونمایی از هدست واقعیت ترکیبی دِل با نام Dell Visor، کمپانی تایوانی ایسوس نیز به تازگی در جریان نمایشگاه بین‌المللی IFA 2017 در برلین آلمان، از هدست واقعیت ترکیبی خود با نام کامل ASUS Windows Mixed Reality Headset رونمایی کرد. این هدست از طراحی زیبا و منحصر به فردی برخوردار بوده و به عقیده برخی کارشناسان، در بین دیوایس‌های مشابه (که در حال حاضر انگشت‌شمارند) زیباترین هدست واقعیت ترکیبی محسوب می‌شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه عبارتند از راه‌اندازی سریع، جابجایی سریع از دنیای مجازی به واقعی و بالعکس، رزولوشن بالا، رعایت بهداشت فردی و ... . ولی قبل از معرفی کامل این محصول، بهتر است ابتدا با فناوری واقعیت ترکیبی و پلتفرم آن آشنا شویم.

Introducing Asus Mixed Reality Headset

به احتمال زیاد نام فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را شنیده‌اید. به زبان ساده، واقعیت مجازی یا VR، دنیایی مصنوعی است که در آن شما با اجسام مجازی تعامل می‌کنید. پس تمام آنچه در واقعیت مجازی می‌بینید وجود خارجی نداشته و واقعی نیست. در مقابل، مفهومی به نام واقعیت افزوده یا AR قرار دارد. در واقعیت افزوده، اجسام مجازی به دنیای حقیقی اطراف اضافه می‌شوند (مثل فیلترهای برنامه Snapchat). پس بیشتر آنچه در واقعیت افزوده می‌بینید حقیقت دارد. اما واقعیت ترکیبی یا MR – همانطور که از نامش پیداست – این دو فناوری را ادغام می‌کند. در واقعیت ترکیبی، یا اجسام حقیقی به دنیای مجازی اضافه می‌شوند و یا اجسام مجازی به دنیای حقیقی افزوده می‌شوند و یا حتی ممکن است هیچ چیز حقیقی در کار نبوده و واقعیت ترکیبی شامل اجسام مجازی در دنیای مجازی باشد.

Introducing Asus Mixed Reality Headset

به لطف هدست‌هایی چون Google Cardboard (در سطحی ساده) و یا Oculus Rift و HTC Vive (در سطحی پیشرفته‌تر) افراد زیادی تجربه کار کردن با واقعیت مجازی را پیدا کرده‌اند. حتی در صورت عدم آشنایی با هدست‌های مذکور، واقعیت مجازی مفاهیمی دارد که ما را به یاد ایده‌های مطرح‌شده در فیلم‌هایی نظیر Tron ،The Lawnmower Man یا Virtuosity انداخته و درک آن را برایمان ساده‌تر می‌کند. ولی واقعیت افزوده کمی پیچیده به نظر می‌رسد. اما واقعیت ترکیبی از کجا شروع شد؟

باید قبول کرد که شرکت مایکروسافت در زمینه واقعیت ترکیبی پیشتاز بوده است. این کمپانی در 21 ژانویه 2015 از پلتفرم Windows Mixed Reality رونمایی کرد و حدود یک سال بعد در مارچ 2016، این پلتفرم را در عینک Hololens به نمایش گذاشت (البته این عینک فعلا در اختیار توسعه‌دهندگان بوده و نسخه مصرف‌کننده آن هنوز به بازار عرضه نشده است). تفاوت کلیدی این پلتفرم با برخی سیستم‌های واقعیت مجازی آن است که Windows Mixed Reality به گونه‌ای طراحی شده که شخص در هنگام کار با آن، به جای آنکه صرفا یک تماشاگر باشد، یک عضو فعال و شرکت‌کننده است.

Microsoft HoloLens

عینک واقعیت افزوده مایکروسافت HoloLens

حال که کمی با مفاهیم اولیه واقعیت ترکیبی آشنا شدیم، به سراغ هدست جدید ایسوس می‌رویم.

از نظر طراحی و شکل ظاهری، هدست واقعیت ترکیبی ایسوس بسیار زیبا و خلاقانه ساخته شده است. در ساخت بدنه دستگاه، صدها چندضلعی 3 بعدی در کنار هم قرار گرفته و الگویی خاص را تشکیل می‌دهند. به گفته شرکت سازنده، طراحان این دستگاه در ساخت آن از تکنولوژی خاصی بهره گرفتند که معمولا در معماری دیجیتال از آن استفاده می‌شود. گفتنی است سطح بدنه نمایی براق پیدا کرده و اثر tone-on-tone (دو جلوه از یک رنگ در یک زمینه) به خوبی در آن مشهود است.

Introducing Asus Mixed Reality Headset

هدست از نظر فیزیکی طوری طراحی شده که به راحتی می‌توان قسمت اصلی – یا در اصطلاح visor – را بالا زد و برای مدتی از دنیای مجازی فاصله گرفت.

Introducing Asus Mixed Reality Headset

کار ردیابی اجسام در این هدست بر عهده دو دوربینی است که در جلوی دستگاه تعبیه شده‌اند. این دو دوربین – با 6 درجه آزادی (6DoF) – به همراه 32 چراغ ال‌ای‌دی که روی تک‌تک کنترل‌گرها قرار دارند، باعث می‌شوند تا هدست بتواند از محیط اطراف نقشه‌برداری کرده و حرکات شما و کنترل‌گرها را ردیابی کند. سنسورهای متعددی در داخل دستگاه به کار رفته‌اند، از جمله ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و مغناطیس‌سنج. این سنسورها جهتگیری کاربر را مشخص کرده و به لطف "ردیابی از درون به بیرون" (inside-out tracking) دنیای مجازی و دنیای حقیقی اطراف شما به خوبی با هم هماهنگ می‌شوند، بدون هیچ‌گونه تأخیر یا اعوجاج (البته طبق ادعای شرکت سازنده).

Introducing Asus Mixed Reality Headset

برخلاف محصولات مشابه، در هدست ایسوس نیازی به سنسورهای خارجی نبوده و از آنجا که نیازی به دانلود نرم‌افزار اضافی هم نیست، راه‌اندازی این هدست در مجموع 10 دقیقه و حتی کمتر از آن طول خواهد کشید. نکته مثبت دیگر آن است که به دلیل نبود سنسور خارجی، کاربر دیگر به میز، صندلی یا اتاق خود محدود نبوده و عملا هر جا که بتوان لپ‌تاپ را انتقال داد، امکان استفاده از این هدست نیز فراهم خواهد بود.

با توجه به رزولوشن 3K یا (2,880×1,440 پیکسل) و همچنین نرخ تعویض فریم 90 هرتزی، تصاویر در هدست ایسوس کیفیت خوبی خواهند داشت.

ایسوس مدعی شده که کاربر در استفاده از این هدست، بسیار راحت خواهد بود چرا که اولا وزن آن کمتر از 400 گرم بوده و فشار زیادی را به سر تحمیل نمی‌کند. ثانیا هدست ایسوس از نوعی طراحی موسوم به "تاج متعادل" یا balanced-crown بهره می‌برد که در آن عمده وزن دستگاه به روی پیشانی و پشت جمجمه می‌‌افتد. این باعث می‌شود که دیگر فشاری به صورت و بینی وارد نشود.

یکی از نکاتی که در ساخت این دستگاه مد نظر ایسوس بوده بهداشت است، چرا که به احتمال زیاد صاحب این هدست ممکن است آن را در اختیار افراد دیگری مثل اعضای خانواده و دوستان هم قرار دهد تا آنها هم بتوانند دنیای واقعیت ترکیبی را تجربه کنند. به گفته ایسوس در ساخت این هدست از مواد نرم و مرغوب استفاده شده که هوا را به پوست رسانده و باعث تبخیر عرق می‌شوند. طبق ادعای ایسوس، این مواد آنتی‌باکتریال بوده و زود خشک می‌شوند.

Introducing Asus Mixed Reality Headset

به لطف بند مخصوص و مکانیسم تنظیم این هدست، افراد می‌توانند آن را به راحتی و تنها با یک دست تنظیم کنند.

شاید بیشتر افراد کاربرد این هدست‌ها را به بازی محدود کنند، اما حقیقت آن است که هدف از توسعه این دستگاه‌ها صرفا بازی نیست؛ مسافرت، ورزش، فرهنگ، کنسرت‌های زنده، تماشای فیلم، بازی‌هایی مثل Minecraft و ... تنها بخشی از کاربردهای این هدست‌ها هستند. به گفته ایسوس، در حال حاضر بیش از 20 هزار اپلیکیشن برای پلتفرم Windows Mixed Reality در دسترس است. به گفته برخی کارشناسان، بسیاری از برنامه‌های واقعیت مجازی – که برای هدست‌های Oculus Rift یا HTC Vive در دسترس هستند – روی پلتفرم Windows Mixed Reality نیز اجرا شده و مایکروسافت از محتوای SteamVR هم پشتیبانی می‌کند.

هدست واقعیت ترکیبی ایسوس 449 یورو (با نرخ تبدیل کنونی ارز، حدود 535 دلار) قیمت‌گذاری شده، اما تاریخ دقیق عرضه این محصول از سوی ایسوس اعلام نشده است.  

منبع : Asus