معرفی CAT S61، مقاوم‌ترین گوشی کاترپیلار – مرز بین اسمارت‌فون و ابزار، باریک می‌شود

نمایش خبر

تاریخ : 1396/12/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، Cat S61 ، کاترپیلار Cat

واحد خبر mobile.ir : معمولا با شنیدن نام کاترپیلار، به یاد بولدوزرها، کمپرسی‌ها و بیل مکانیکی‌های زرد رنگ این کمپانی می‌افتیم، اما این شرکت در چند سال اخیر، با تولید گوشی‌هایی که به مقاومت بالا شهرت دارند، در بخش خاصی از صنعت اسمارت‌فون ورود کرده است. کاترپیلار در روز پنجشنبه 22 فوریه 2018 (3 اسفند 1396) از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام CAT S61 رونمایی کرد. این گوشی – که نسخه پیشرفته‌تر CAT S60 محسوب می‌شود – قرار است تا چند روز دیگر، به طور رسمی در کنگره جهانی موبایل در بارسلونای اسپانیا به نمایش گذاشته شود. بدنه بسیار مقاوم، بهبود عملکرد دوربین حرارتی، مجهز شدن به سنسور تشخیص کیفیت هوای داخل اتاق و اندازه‌گیری ابعاد به روش لیزری، از مهم‌ترین ویژگی‌های این گوشی به شمار می‌روند.

Introducing CAT S61 Smartphone

درست است که این اسمارت‌فون – مثل مدل‌های پیشین – با نام تجاری کاترپیلار به بازار می‌آید، اما بد نیست بدانید کمپانی آمریکایی کاترپیلار، از همان ابتدا، ساخت گوشی‌های خود را به گروه صنعتی Bullitt Group واگذار کرده و در واقع، سازنده اصلی Bullitt است، نه کاترپیلار. در ادامه، پس از ذکر برخی از ویژگی‌های خاص CAT S61، مشخصات کلی آن را مرور خواهیم کرد.

قطعا در نگاه اول، نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌آید، ظاهر زمخت دستگاه است که از استحکام و مقاومت بالای آن خبر می‌دهد. فریم گوشی از جنس آلومینیوم تقویت‌شده است که به گفته شرکت سازنده، با استاندارد نظامی MIL-STD-810G همخوانی دارد. همچنین، CAT S61 موفق به کسب درجه حفاظت IP68 شده و لذا علاوه بر مقاومت کامل در برابر گرد و خاک، می‌تواند به مدت یک ساعت در عمق 3 متری آب (حتی آب شور) دوام بیاورد. طبق ادعای شرکت سازنده، این گوشی به گونه‌ای ساخته شده تا با افتادن‌های مکرر از فاصله 1.8 متری روی بتون، آسیب نبیند. حتی به گفته برخی منابع، CAT S61 سرما یا گرمای شدید (از 30- تا 65 درجه سلسیوس) را تحمل کرده و در برابر رطوبت و غبار شور هم مقاوم است.

Introducing CAT S61 Smartphone

شاید جالب‌ترین ویژگی این گوشی، تجهیز آن به دوربین حرارتی FLIR باشد. البته وجود دوربین حرارتی در دیوایس‌های این شرکت چیز جدیدی نیست و ورژن قبلی این گوشی – یعنی CAT S60 – نیز به چنین قابلیتی مجهز بود، اما Cat دوربین حرارتی S61 را از جنبه‌های مختلف ارتقا داده است، از جمله: کنتراست تصویر بالاتر، افزایش دامنه حرارتی از 20- تا 400 درجه سلسیوس، ارتقای رزولوشن از VGA به HD و بهینه‌سازی تصویر با استفاده از تکنولوژی MSX (اختصاصی شرکت FLIR). اپلیکیشن MyFlir نیز در این گوشی به‌روزرسانی شده و امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد، مثل پخش زنده ویدئوی حرارتی و کمک گرفتن از سایر کاربران.

Introducing CAT S61 Smartphone

ممکن است این سؤال برای‌تان پیش بیاید که دوربین حرارتی به چه کار می‌آید؟ این دوربین‌ها کاربردهای جالبی دارند، مثل پیدا کردن محل هدر رفتن گرما از طریق در و پنجره، تشخیص رطوبت و نقص در عایق، پیدا کردن محل نشتی در لوله‌ها، تشخیص داغ کردن وسایل الکتریکی و اضافه‌بار در مدارها، دیدن در تاریکی مطلق یا از میان موانعی چون مه سبک یا دود، تشخیص حیوانات در شب و ... . اما به گفته شرکت سازنده، با ارتقای دوربین حرارتی در S61، این دیوایس – علاوه بر کارهای متعارفی که ذکر شد – می‌تواند در عیب‌یابی خودرو، نظارت بر آسفالت و مانیتورینگ دقیق‌تر تجهیزات حرارتی نیز به کار رود.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد CAT S61، برخورداری از سنسور تشخیص آلاینده‌هایی موسوم به VOCها در محیط‌های سرپوشیده است. این سنسور ساخت شرکت Sensirion بوده و می‌تواند طوری تنظیم شود تا هر 30 ثانیه یک بار، کیفیت هوا را بررسی کرده و در صورت تشخیص آلاینده‌های مذکور، اعلام خطر کند. گفتنی‌ست، VOCs، کوتاه‌شده Volatile Organic Compounds، به معنی "ترکیبات آلی فرار" بوده و در رنگ‌ها، محلول‌ها، کف‌پوش‌ها، اسباب و اثاثیه و شوینده‌ها یافت می‌شوند. همانطور که گفته شد، سنسور یادشده، با نظارت بر کیفیت هوای محیط‌های بسته، در صورت افزایش بیش از حد آلاینده‌ها، هشدار می‌دهد تا افراد بتوانند برای جلوگیری از بروز مسمومیت، اقدام لازم را انجام دهند (مثل باز کردن پنجره‌ها یا بهبود وضعیت تهویه). به گفته شرکت سازنده، این سنسور می‌تواند دما و میزان رطوبت محیط را نیز اعلام کند.

Introducing CAT S61 Smartphone

ویژگی جالب دیگری که به CAT S61 اضافه شده، امکان اندازه‌گیری با استفاده از لیزر است. اشعه لیزری که از پشت دستگاه بیرون می‌آید، می‌تواند ابعاد را تا فاصله 10 متری اندازه‌گیری و مساحت محل مورد نظر را محاسبه کند. نکته جالب این قابلیت آن است که با توجه به ذخیره شدن تمام داده‌ها، برای اندازه‌گیری مجدد، نیازی به بازگشت به محل نیست.

طبق ادعای Cat، صفحه نمایش این گوشی طوری طراحی شده که با دستکش یا انگشتان خیس هم می‌توان با آن کار کرد.

تمام موارد بالا، نشان می‌دهد CAT S61 برای استفاده در محیط‌های کاری خاص ساخته شده و افراد مشخصی مشتری این گوشی هستند. همین ویژگی‌ها باعث شده تا شرکت سازنده، در توصیف این گوشی از کلمه tool (به معنی "ابزار") استفاده کند. به عنوان مثال، برق‌کاری را در نظر بگیرید که برای انجام برخی تعمیرات، به یک ساختمان اعزام شده است. او می‌تواند برای بررسی جعبه فیوز یا سیستم سیم‌کشی، از دوربین حرارتی استفاده کند و با کمک اندازه‌گیری لیزری، طول کابل مورد نیاز را تخمین بزند. به علاوه در صورت بروز مشکل، می‌تواند نتایج را به صورت زنده پخش کرده و از یکی از همکاران خود کمک بخواهد.

تا به اینجا، با توجه به قابلیت‌های ذکرشده، شاید با خود بگویید این گوشی بسیار کارآمد بوده و حتی می‌تواند برای یک فرد معمولی هم مفید باشد. اما، چند نکته دیگر هم هستند که با شنیدن آنها، ممکن است در نظر خود بازنگری کنید.

اول از همه آنکه، برخلاف مدل قبلی (CAT S60) که 600 دلار قیمت داشت، اسمارت‌فون جدید Cat بسیار گران بوده و 899 یورو (با نرخ کنونی تبدیل ارز، حدود 1,105 دلار) قیمت‌گذاری شده است. یعنی برای خرید CAT S61 باید همپای قیمت آیفون X و حتی بیش از قیمت پرچمدارهایی مثل گلکسی نوت 8، ال‌جی V30 و Pixel 2 XL هزینه کنید. به علاوه، همانطور که گفته شد، S61 اسمارت‌فونی برای حرفه‌های خاص بوده و لذا نسبت به سایر گوشی‌های معمولی، ضخیم‌تر و سنگین‌تر است. در زمینه مشخصات هم، نمی‌توان S61 را یک پرچمدار تمام عیار دانست. البته، مشخصات گوشی قابل‌قبول و مکفی به نظر می‌رسد.

Introducing CAT S61 Smartphone

Cat در ساخت CAT S61 از یک نمایشگر ال‌سی‌دی با قطر 5.2 اینچ و رزولوشن فول اچ‌دی (1,080×1,920) استفاده کرده که با پوششی از گوریلا گلس 5 محافظت شده و به گفته شرکت سازنده، برای استفاده در محیط‌های باز، بهینه‌سازی شده است. بار پردازشی S61 بر عهده چیپ‌ست میان‌رده اسنپ‌دراگون 630 (با 8 هسته پردازشی و حداکثر سرعت 2.2 گیگاهرتز) گذاشته شده است. حافظه RAM این گوشی 4 گیگابایت و فضای ذخیره‌سازی آن 64 گیگابایت عنوان شده که با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، قابل ارتقاست. دوربین 16 مگاپیکسلی در پشت (با توانایی ضبط ویدئوی 4K) و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز از دیگر مشخصات CAT S61 هستند.

برخورداری از سیستم عامل اندروید اوریو – که به گفته شرکت سازنده، به اندروید P قابل ارتقاست – در کنار باتری 4,500 میلی‌آمپر ساعتی (مجهز به نسخه 4 شارژ سریع)، در بین سایر مشخصات این گوشی، خودنمایی می‌کنند. همانطور که در ابتدای خبر هم گفته شد، اسمارت‌فون CAT S61 رسما در کنگره جهانی موبایل رونمایی خواهد شد. این گوشی مقاوم – که ظاهرا فقط در رنگ مشکی به تولید می‌رسد – از سه‌ماهه دوم سال 2018 وارد بازار می‌شود.  

منبع : CAT


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا