رونمایی کوالکام از طرح مرجع هدست واقعیت مجازی بر مبنای Snapdragon 845

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/12/4        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality ، کوالکام Qualcomm ، سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip)

واحد خبر mobile.ir : کمپانی کوالکام در روز چهارشنبه 21 فوریه 2018 (2 اسفند 1396) از طرح مرجع خود برای ساخت یک هدست واقعیت مجازی جدید بر مبنای تراشه اسنپ‌دراگون 845 رونمایی کرد. به گفته کوالکام، تأخیر کم، سرعت بالا در انتقال تصاویر و عملکرد مناسب در ردیابی سر کاربر، از مهم‌ترین شاخصه‌های این هدست محسوب می‌شوند. البته این محصول هیچ‌گاه با نام تجاری کوالکام به بازار نخواهد آمد! طرح مرجع یا reference design به طرح اولیه‌ای از یک سیستم اشاره دارد که برای کپی کردن در اختیار دیگر کمپانی‌ها قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، هدست معرفی‌شده از سوی کوالکام، در واقع نقطه شروعی برای سایر سازندگان خواهد بود تا با الگو گرفتن و اعمال برخی تغییرات دلخواه، هدست‌های خود را بر مبنای آن تولید کنند.

Qualcomm Snapdragon 845 Mobile VR Reference Design

گفتنی‌ست در کنار هدست مستقل (standalone)، کوالکام از یک طرح مرجع هدست اسمارت‌فونی نیز پرده‌برداری کرد که با پرچمدارهای 2018 (مجهز به اسنپ‌دراگون 845) سازگار خواهد بود. هوگو سوارت (Hugo Swart)، رییس گروه کسب‌وکار واقعیت مجازی و افزوده در کمپانی کوالکام، با ایده هدست‌های وابسته – که برای کار کردن نیاز به اتصال به PC دارند – مخالف بوده و معتقد است، این هدست‌های همراه هستند که تکنولوژی واقعیت مجازی را در اختیار توده‌های مردم قرار خواهند داد.

وی در رابطه با طرح مرجع جدید کوالکام می‌گوید: «همزمان با تصمیم مشتریان برای استفاده از صنعت رو به رشد [هدست‌های] واقعیت مجازی مستقل و اسمارت‌فونی، ما [نیز به تلاش خود] در جهت ارائه پیشرفت‌های جدید در تکنولوژی‌ها برای استفاده مشتریان‌مان ادامه می‌دهیم.» وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که طرح مرجع هدست اسنپ‌دراگون 845، نمونه‌ای‌ست از نسل آینده هدست‌های واقعیت مجازی مستقل و اسمارت‌فونی.

قطعا یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این هدست، به کارگیری چیپ‌ست اسنپ‌دراگون 845 در آن خواهد بود. از برتری‌های این چیپ‌ست در مقایسه با اسنپ‌دراگون 835، می‌توان به افزایش 30 درصدی در سرعت عملکرد گرافیکی، بهبود 30 درصدی در مصرف انرژی و 2 برابر شدن توان عملیاتی نمایشگر، اشاره کرد. نکته دیگر آنکه به گفته سوارت، نمایشگر این هدست جدید – به لطف بهره‌مندی از اسنپ‌دراگون 845 – می‌تواند از رزولوشن 2K × 2K (تا 4 میلیون پیکسل برای هر چشم) پشتیبانی کند.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که به طرح مرجع امسال کوالکام اضافه شده، توانایی ردیابی در مقیاس اتاق با 6 درجه آزادی (6DoF) است. این بدان معناست که علاوه بر ردیابی بدن، هدست می‌تواند اجسام موجود در دنیای حقیقی را نیز ردیابی کرده و بدون نیاز به استفاده از سنسورهای خارجی، آنها را به دنیای مجازی بیاورد.

برای روشن‌تر شدن موضوع موقعیتی را در نظر بگیرید که در هنگام کار با این هدست، در اتاقی‌ هستید که یک میز در آن قرار دارد. هدست، وجود این میز را تشخیص داده و با توجه به محیطی که در آن واقع شده‌اید آن را ردیابی کرده و لذا در هنگام کار با دنیای مجازی، بدن شما به میز برخورد نخواهد کرد. نکته جالب، آنکه این میز می‌تواند به شکل شیئی دیگر (مثلا یک تخته سنگ) در دنیای مجازی شما تجسم پیدا کند.

Qualcomm Snapdragon 845 Mobile VR Reference Design

لازم به ذکر است که ردیابی با 6 درجه آزادی در مقیاس اتاق در این هدست، در نتیجه پیاده‌سازی تکنیکی به نام SLAM در تراشه اسنپ‌دراگون 845 حاصل شده است. SLAM کوتاه‌شده simultaneous localization and mapping و به معنی " نگاشت و متمرکز کردن همزمان" است. به گفته سوارت، توان بالاترِ اسنپ‌دراگون 845، امکان وجود تکنیک SLAM را فراهم کرده است. این توان بالا، از حضور یک DSP (پردازنده سیگنال دیجیتال) اختصاصی در این تراشه نشأت می‌گیرد. البته در اسنپ‌دراگون 835 هم DSP وجود دارد، اما به گفته سوارت، در اسنپ‌دراگون 845، یک DSP فقط به اجرای SLAM اختصاص داده شده است. بد نیست بدانید، ردیابی‌های قدرتمند معمولا در هدست‌های وابسته به کامپیوتر (مثل Oculus Rift و HTC Vive) بوده و به لطف وجود سنسورهای خارجی در آنها محقق می‌شود. اما ردیابی در مقیاس اتاق بدون استفاده از سنسور خارجی در هدست جدید کوالکام، از تکنولوژی پیشرفته‌ای حکایت دارد که البته هنوز نمی‌توان درباره کیفیت آن نظر داد.

یکی از نقاط قوت اسنپ‌دراگون 845، زیرسیستم پردازشی گرافیکی Adreno 630 است. به لطف وجود این زیرسیستم، امکان اجرای تکنیکی خلاقانه در واقعیت گسترده (Extended Reality) به نام Adreno Foveation فراهم می‌شود. کوالکام مدعی‌ست، اجرای این تکنیک، می‌تواند تا حد قابل‌توجهی در انرژی و رندر کردن صرفه‌جویی کند، بدون آنکه کیفیت پایین بیاید. سازوکار Adreno Foveation به این ترتیب است که هدست می‌تواند تشخیص دهد که چشم کاربر در هر لحظه به کجا نگاه می‌کند. بر مبنای این تشخیص، هدست همان قسمت از تصویر را با وضوح بالا به نمایش می‌گذارد، در حالی که آن بخش از تصویر که در میدان دید کاربر قرار ندارد، تار و بی‌کیفیت است. لذا انرژی هدست برای بالا نگه داشتن وضوحِ آن قسمت از تصویر که دیده نمی‌شود، هدر نخواهد رفت. در نتیجه، همان طور که گفته شد، با اجرای این تکنیک، تا حد زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

در طرح مرجع هدست جدید کوالکام، 2 دوربین برای ردیابی حرکات چشم‌ها، در جلوی آنها قرار گرفته و 2 دوربین هم در بیرون هدست، برای ردیابی حرکات دست‌ها و بدن تعبیه شده است.

Qualcomm Snapdragon 845 Mobile VR Reference Design

سال گذشته کمپانی‌هایی چون گوگل، فیس‌بوک، لنوو، HTC Vive و ... هدست‌های خود را بر مبنای طرح مرجع هدست اسنپ‌دراگون 835 به تولید رساندند. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که در سال 2018، خیلی از همین کمپانی‌ها هدست‌های خود را این بار بر مبنای طرح مرجع هدست اسنپ‌دراگون 845 روانه بازار کنند. به نظر می‌رسد این استراتژی برای کوالکام جواب داده، چرا که هدست‌های جدید با سرعت بیشتری وارد بازار شده و روز به روز به تعداد شرکای کوالکام افزوده می‌شود. سوارت خاطر نشان کرد که در نوامبر 2017، دوازده شرکت دیگر برای تولید هدست بر مبنای طرح مرجع کوالکام، اعلام آمادگی کردند. به اعتقاد سوارت، مقبولیت، تأیید و استفاده کمپانی‌هایی چون گوگل، فیس‌بوک و Vive از طرح مرجع کوالکام، اثباتی‌ست بر این ادعا که استراتژی شرکت در حال ثمر دادن است.

به نظر می‌رسد هدست اسنپ‌دراگون 845، یک سر و گردن بالاتر از ورژن 835 باشد و این نویدبخش اتفاقاتی خوب در حوزه واقعیت مجازی موبایل در سال 2018 خواهد بود. انتظار می‌رود، هدست جدید کوالکام، تجربه واقعیت مجازی را در دسترس‌تر نموده و آن را از قید و بند اتصال به کامپیوترهای شخصی رها ‌کند. سوارت، یکی از مهم‌ترین اهداف کوالکام را ارائه واقعیت مجازی به عموم مردم می‌داند ولی در ادامه خاطر نشان می‌کند که نمی‌توان آن را با یک دستگاه گران‌قیمت محقق نمود (اشاره به هدست‌های وابسته به کامپیوتر). البته شکی نیست که اجرای بازی‌های سنگین و در اصطلاح AAA، به یک دستگاه بازی تمام‌عیار نیاز دارد، اما قابلیت‌های هدست جدید کوالکام برای تجربه واقعیت مجازی (به جز بازی‌های سنگین) کافی به نظر می‌رسد.

اطلاعات بیشتر در مورد هدست واقعیت مجازی اسنپ‌دراگون 845 (از جمله مشخصات، قیمت و تاریخ عرضه) در مارچ 2018 در جریان GDC 2018 (کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی) اعلام خواهد شد. تراشه اسنپ‌دراگون 845 نیز هفته آینده در CES 2018 (کنگره جهانی موبایل) واقع در بارسلونای اسپانیا، به نمایش گذاشته خواهد شد.  

منبع : Qualcomm