ارتقای قابلیت‌های ارتباطی هوشمند با استفاده از فن‌آوری جدید وا‌ی-‌فای

نمایش خبر

تاریخ : 1394/5/5        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : وای-فای Wi-Fi ، وای-فای اویر Wi-Fi Aware ، اتحادیه وای-فای Wi-Fi Alliance

واحد خبر mobile.ir : اتحادیه وای-‌فای از معرفی تکنولوژی جدیدی به نام Aware خبر داد.

مجاورت (proximity) یکی از عناصر مهم در زمینه ارتباطات موبایلی است و بازار اپلیکیشن‌های مبتنی بر مجاورت در سال 2015 و نیز در آینده رشد چشمگیری را تجربه خواهد کرد. این اپلیکیشن‌ها تجربه کاربری موبایل را ارتقا می‌دهند و استفاده از ویژگی مجاورت، چشم‌انداز ارتباطات هوشمند را از اساس تغییر خواهد داد. اتحادیه وای-‌فای (Wi-Fi Alliance) در تاریخ 14 جولای سال جاری میلادی (23 تیر) با بهره‌گیری از تجربه سه‌ ساله تحقیق و توسعه خود به پیشرفت قابل توجهی در زمینه وای-فای دست یافت. این فناوری جدید Wi-Fi Aware نام دارد و توسط اتحادیه وای-‌فای معرفی شده است. این اتحادیه سازمانی غیر انتفاعی با اسپانسرهایی نظیر کمپانی‌های اپل، مایکروسافت، اینتل و چند کمپانی دیگراست.

Wi-Fi Aware این امکان را به محصولاتی با وای-فای فعال می‌دهد تا به طور مستقیم دستگاه‌ها، اپلیکشن‌ها و اطلاعات نزدیک و در محدوده خود را شناسایی و با آنها ارتباط برقرار کنند. این کار بدون نیاز به اتصال اینترنتی صورت می‌پذیرد.

Wi-Fi Aware

Wi-Fi Aware

البته فناوری‌های دیگری نیز پیش از این توسط شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌های ارتباطی هوشمند معرفی شدهاندکه از نظر کارکرد به این تکنولوژی شباهت دارند. به طور مثال، تکنولوژی HAIP (موقعیت‌یابی با دقت بالا در مکان‌های بسته) توسط اتحادیه In-Location حدود سه سال پیش توسط نوکیا ارائه شده بود که برخی کاربردهای آن مشابه Aware است. کمپانی اپل نیز از دو سال پیش با خرید شرکت وای‌فای اسلم -- که در زمینه مکان‌یابی در محیط‌های بسته فعال بود -- قدم در این راه گذاشته است.

هنگامی که شما اپلیکیشنی را نصب می‌کنید که در آن فناوری Aware به کار گرفته شده است، دستگاه به طور پیوسته در حال تبادل محتوا با دستگاه‌های مجاور خود است و کاربران می‌توانند انتخاب کنند که اپلیکیشن آنها در دسترس بودن خود را انتشار داده و در عین حال دریافت اطلاعات از سایر دستگاه‌ها را تایید کند. این ویژگی کمک می‌کند افرادی که در نزدیکی آنها هستید را بدون نیاز به اتصال به هات‌اسپات مشترک شناسایی کنید. از آنجا که این سیستم به صورت p2p (نظیر به نظیر) عمل می‌کند، می‌تواند در هر جایی که بیش از یک دستگاه مجهز به Wi-Fi Aware وجود داشته باشد به خوبی کار کند.

Wi-Fi Aware

فناوری Wi-Fi Aware در تقابل مستقیم با ابزارهایی مانند BLE (بلوتوث با مصرف انرژی پایین) و دیگر تکنولوژی‌های مشابه در تلاش برای ساخت نوعی GPS در فضای داخلی است. به طور مثال، اگر شما وارد صفحه برند محبوب خود در فیس‌بوک شوید و امکان proximity notifications را فعال کنید، فیس‌بوک قادر خواهد بود هنگامی که به فروشگاهی نزدیک می‌شوید که برخی از موارد مورد نظرتان در حال فروش ویژه است به شما اطلاع دهد. یا اگر دستگاه شما تشخیص دهد که دوستی قدیمی در خیابان مجاور شماست، اعلانی (notification) دریافت می‌کنید که در صورت تمایل به طور مستقیم به آن فرد پیام دهید.

نحوه کار این فناوری به این ترتیب است: وای‌-فای دستگاه از طریق فرکانس‌های خود پیام‌هایی را ارسال می‌کند و به این ترتیب دیگر دستگاه‌ها و سرویس‌های مجهز به Wi-Fi Aware را در محدوده معمول وای-فای شناسایی می‌کند. هنگامی که چندین دستگاه با این فناوری یکدیگر را یافتند، گروهی تشکیل می‌دهند و برای تعیین زمان فعال بودن یا عدم فعالیت، فرستنده یک سیگنال (heartbeat) را -- برای نشان دادن رویه نرمال یا همزمان‌سازی اجزای شبکه -- به اشتراک می‌گذارند و به این ترتیب با پرهیز از ارسال دائم پیغام‌ها دستگاه می‌تواند در میزان انرژی مصرف‌شده که باعث افزایش سرعت تخلیه باتری می‌شود صرفه‌جویی کند.

در مثالی دیگر، اگر دو نفر یک بازی را روی گوشی تلفن همراه‌شان داشته باشند، با استفاده از Wi-Fi Aware می‌توانند یکدیگر را در یک مکان پیدا و در مقابل هم بازی کنند.

Wi-Fi Aware

Wi-Fi Aware

یا اگر دستگاهی در مجاورت یک نقاشی در موزه باشد می‌تواند به صورت خودکار اطلاعاتی درخصوص این نقاشی به بازدیدکنندگان ارائه نماید.

Wi-Fi Aware

اگرچه Aware به طور مداوم در پس‌زمینه فعال است و دستگاه پیش از اتصال از آنچه به آن متصل می‌شود کاملا باخبر است، اما طبق گفته ادگار فیگروا (Edgar Figueroa) -- رییس اتحادیه وای-فای -- به طور قابل توجهی از نظر مصرف انرژی کاراست و مصرف انرژی پایینی حتی پایین‌تر از وای‌فای‌های معمول دارد. در حقیقت آنچه اهمیت دارد آن است که دستگاه شما به طور مداوم از همه تجهیزات مجاور مجهز به این فناوری اطلاع دارد و در عین حال می‌توان انتخاب کرد تا به منابع مرتبطی از اطلاعات متصل شد.

نکته دیگر آن است که این فناوری در مکان‌های شلوغ مانند کنسرت‌های بزرگ یا مسابقات فوتبال نیز به خوبی عمل می‌کند. در این مکان‌ها ارسال پیامک غالبا دشوار است و با استفاده از این امکان جدید برقراری ارتباط میسر خواهد شد.

Wi-Fi Aware

به گفته رییس اتحادیه وای-فای به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی نظیر LinkedIn و فیس‌بوک به زودی استفاده از آن را آغاز خواهند کرد و کاربرد این تکنولوژی برای آنها سودمند خواهد بود.

منبع : Wi-Fi Alliance


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا