وضعیت بازار اسمارت‌فون آمریکا در سه‌ماهه پایانی 2017 طبق نظرسنجی CIRP – اپل، برترین برند اسمارت‌فون آمریکا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/11/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمریکا USA ، Apple iPhone 10 (X) ، Apple iPhone 8 ، Apple iPhone 8 Plus ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : نتایج نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی CIRP از 500 شهروند آمریکایی که طی سه‌ماهه چهارم سال 2017 اسمارت‌فون نو یا کارکرده خود را فعال‌سازی کرده بودند، نشان می‌دهد 39 درصد اسمارت‌فون‌های فعال‌شده طی این مدت، آیفون بوده است. با توجه به اینکه سهم فعال‌سازی آیفون‌های اپل در سه‌ماهه سوم 2017 حدود 29 درصد و در سه‌ماهه چهارم 2016، معادل 34 درصد اعلام شده بود، شاهد آن هستیم که اقبال کاربران به سمت آیفون در آمریکا بیشتر شده است. در مقابل، طی سه‌ماهه یادشده، 60 درصد از اسمارت‌فون‌های فعال‌شده در آمریکا اندرویدی بوده‌اند. نظر به اینکه این میزان در سه‌ماهه سوم 2017 برابر با 71 درصد و در سه‌ماهه پایانی 2016 معادل 64 درصد گزارش شده بود، باید گفت اندروید تاحدی در آمریکا افت کرده است.

Apple iPhone X

اپل آیفون X

با در نظر گرفتن عرضه سه پرچمدار اپل، از اواخر سپتامبر تا اوایل نوامبر 2017، یافته‌های این نظرسنجی چندان هم جای تعجب ندارد، مخصوصا زمانی که بدانید، مهم‌ترین دیوایس‌های اندرویدی عرضه‌شده در سه‌ماهه پایانی 2017، گوشی‌های Pixel 2 (محصول گوگل) و V30 (محصول ال‌جی) بوده‌اند.

جاش لویتز (Josh Lowitz)، بنیانگذار CIRP، افزایش سهم اپل از بازار آمریکا را به عرضه پرچمدارهای این کمپانی در پاییز سال 2017 نسبت می‌دهد. علی‌رغم اینکه عمده بازار اسمارت‌فون ایالات متحده هنوز در دست اندروید است، عرضه آیفون‌ X همراه با آیفون 8 و 8 پلاس (که به اعتقاد لویتز، در این سه‌ماهه مشابه اندرویدی برای آنها به بازار عرضه نشد) در سه‌ماهه پایانی 2017، موجب شد تا اپل بتواند سهم بیشتری از فعال‌سازی اسمارت‌فون‌ها را نسبت به سه‌ماه سوم 2017 و همچنین مدت مشابه سال قبل، به خود اختصاص دهد.

CIRP USA Smartphone Market Report Q4 2017

سهم سیستم‌عامل‌های مختلف در بازار موبایل آمریکا از سپتامبر 2016 تا دسامبر 2017

همانطور که گفته شد، در بازار آمریکا اندروید سیستم‌عامل غالب بوده و بعد از آن iOS قرار دارد. اما اگر بخواهیم بازار اسمارت‌فون ایالات متحده را از دیدگاه برندها بررسی کنیم، طی سه‌ماهه چهارم سال 2017، اپل با در دست داشتن 39 درصد از سهم بازار، برترین برند بوده و پس از آن برندهای سامسونگ و ال‌جی به ترتیب با کسب 32 و 13 درصد از سهم بازار، در مکان‌های دوم و سوم جای دارند. مجموع سهم سایر برندها – مثل موتورولا، اچ‌تی‌سی و ... – نیز به 15 درصد بالغ می‌شود. با این اوصاف، به نظر می‌رسد بازار اسمارت‌فون آمریکا تحت سیطره دوقطبی اپل و سامسونگ بوده و این وضع در آینده کوتاه تغییری نخواهد کرد.

CIRP USA Smartphone Market Report Q4 2017

سهم برندهای مختلف در بازار موبایل آمریکا از سپتامبر 2016 تا دسامبر 2017

به گفته لویتز، در نخستین فصل کامل پس از عرضه 3 آیفون جدید، اپل موفق شد سهم خود را نسبت به برندهای اندرویدی افزایش دهد. مقایسه میزان تغییر در سهم برندها طی سه‌ماهه‌های سوم و چهارم سال‌های 2016 و 2017، به وضوح نشان می‌دهد سهم اپل در سه‌ماهه چهارم نسبت به سه‌ماهه سوم (در هر دو سال)، همواره 10 درصد رشد داشته است. وی خاطر نشان کرد، سه‌ماهه سوم سال 2017 برای اپل، موفقیت‌آمیزتر از سه‌ماهه سوم سال 2016 بوده و همین امر موجب شد تا سه‌ماهه پایانی قدرتمندتری برای اپل رقم بخورد.

یافته‌های CIRP در رابطه با برتری برند اپل در آمریکا، مشابه همان گزارشی‌ست که Flurry Mobile (وابسته به یاهو) در پایان دسامبر 2017 راجع به فعال‌سازی اسمارت‌فون‌ها در سراسر دنیا منتشر کرده بود. در آن گزارش ادعا شده بود که در هفته منتهی به کریسمس، بالاترین سهم فعال‌سازی اسمارت‌فون در دنیا با 44 درصد، متعلق به آیفون‌های اپل بوده و دیوایس‌های اندرویدی سامسونگ با 26 درصد در جایگاه بعدی بوده‌اند.

Apple iPhone 8 and iPhone 8 Plus

اپل آیفون 8 و 8 پلاس

طبق گزارش Flurry Mobile در بین آیفون‌های اپل، 31.5 درصد از فعال‌سازی‌ها برای آیفون‌ X و آیفون‌های 8 و 8 پلاس ثبت شده و جالب است بدانید بالاترین میزان فعال‌سازی به آیفون 7 (با 15.1 درصد) و بعد از آن آیفون 6 (با 14.9 درصد) مربوط می‌شود. پس به احتمال زیاد، قیمت نقش مهمی در رفتار مشتریان ایفا کرده و به عنوان مثال، آن دسته از مشتریانی که در بازارهای نوظهور زندگی کرده و درآمدهای پایین‌تری دارند، نسبت به هزینه دیوایس‌های موبایل، حساسیت بیشتری دارند.

در پایان بد نیست بدانید، عملکرد اپل در چین نیز قابل‌قبول بوده و بنابر جدیدترین گزارش Counterpoint Research، آیفون 7 پلاس، دومین اسمارت‌فون پرفروش چین در سال 2017 لقب گرفته است. حال باید منتظر ماند و دید که آیفون X چه آینده‌ای را برای اپل رقم می‌زند. به گفته مؤسسه مالی مورگان استنلی (Morgan Stanley)، آیفون X باعث شده، آن دسته از آیفون‌دارها که قصد خرید آیفون جدید داشته و همچنین کاربران اندرویدی که تصمیم به مهاجرت به آیفون را دارند، در کار خود تعجیل کنند.  

منبع : CIRP