گزارش CIRP از سهم سیستم عامل‌ها و برندهای اسمارت‌فون در آمریکا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/2/8        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics

واحد خبر mobile.ir :  شرکت آمریکایی CIRP -- ارائه‌کننده تحلیل‌های بازار برای سرمایه‌گذاران -- در روز پنج‌شنبه 21 آوریل 2016 (2 اردیبهشت 1395) گزارشی از تحقیق خود درباره سهم سیستم‌عامل‌ها و برندهای مختلف در بازار موبایل آمریکا در سه‌ماهه منتهی به ماه مارچ سال جاری میلادی را منتشر نمود.

وقتی صحبت از رقابت بین اپل و گوگل به میان می‌آید، مشخص است که اندروید به مراتب فراگیرتر از iOS بوده و این یک حقیقت است. اندروید سیستم عامل بیش از 80 درصد از اسمارت‌فون‌های به فروش رسیده دنیا را به خود اختصاص داده، اما این آمار نتیجه فروش موفق گوشی‌های اندرویدی میان‌رده و پایین‌رده است؛ جایی که تقریبا می‌توان گفت اندروید بی‌رقیب است. ولی بازار موبایل آمریکا کمی متفاوت بوده و آمارها به هم نزدیک‌ترند.

یافته‌های CIRP حاکی از آن است که اندروید و iOS همچنان محبوب‌ترین سیستم عامل‌های موبایل در آمریکا بوده و 97 درصد از سهم بازار این کشور را به خود اختصاص می‌دهند، که در مقایسه با سهم 95 درصدی این دو پلتفرم در مدت مشابه سال گذشته، با افزایش همراه شده است. از مجموع اسمارت‌فون‌های فعال شده در آمریکا در ماه مارچ سال میلادی جاری، 57 درصد اندرویدی و 40 درصد مجهز به iOS بوده‌اند. این در حالی است که در مارچ 2015، اندروید سیستم عامل 69 درصد از اسمارت‌فون‌های فعال شده در آمریکا را تشکیل می‌داد و تنها 28 درصد از گوشی‌های فعال شده به iOS مجهز بودند.

CIRP research on mobile phone operating systems and brands in the US January March 2016

جاش لویتز (Josh Lowitz)، از شرکا و بنیانگذاران CIRP، بر این باور است که اپل در مقایسه با ماه‌های دسامبر و مارچ سال 2015 از وضعیت رقابتی بهتری برخوردار است. وی در این رابطه می‌گوید: «با در نظر گرفتن درصد مشتریان، اپل تعداد بیشتری از کاربران اندروید را در مقایسه با قبل به خود جذب کرد، که علت عمده این امر آن است که اپل پس از عرضه مدل‌های iPhone 6 در سپتامبر 2014، تعداد اسمارت‌فون‌های در حال استفاده این برند در آمریکا را ارتقا بخشید. برای اپل، معمولا سه‌ماهه منتهی به مارچ نسبت به سه‌ماهه منتهی به دسامبر [در سال گذشته] با افت همراه است. پس از عرضه گسترده آیفون‌های 6 و 6 پلاس، اپل شاهد آن بود که طی [فاصله زمانی] دسامبر 2014 تا مارچ 2015، سهم سیستم‌عامل این برند [از بازار موبایل آمریکا] به‌شدت کاهش یافت. با این وجود در بازه زمانی دسامبر 2015 تا مارچ 2016، اپل تقریبا همان سهم را داشت.»

شاید ناگوارترین نکته در این گزارش مربوط به ویندوزفون باشد. آخرین باری که ویندوزفون حداقل چند درصد از بازار را در اختیار داشت به دسامبر 2014 بر می‌گردد. اما از مارچ 2015 به بعد، سهم ویندوزفون از بازار موبایل آمریکا حتی از گوشی‌های غیرهوشمند (موسوم به فیچرفون) نیز کمتر بوده است.

Microsoft Lumia 950 XL

مایکروسافت لومیا 950XL

درست است که اپل و گوگل بر بازار موبایل حکمرانی می‌کنند، ولی راه‌های پیشرفت این دو کمپانی از هم جداست. اپل تنها شرکتی است که آیفون تولید کرده و امتیاز استفاده از سیستم‌عامل iOS را برای خود محفوظ نگه داشته، ولی در نقطه مقابل، گوگل پلتفرم اندروید را در اختیار سازندگان تلفن همراه قرار داده است. این امر باعث می‌شود تا برند اندروید به یک کمپانی محدود نشود. همین تفاوت در مدل کسب‌وکار اپل و گوگل، موجب شده تا در ارزیابی شرکت CIRP از فعال‌سازی گوشی‌ها بر اساس شرکت سازنده، گوگل جایی نداشته باشد. طبق گزارش CIRP، در سه‌ماهه نخست سال 2016، اپل با در اختیار داشتن 40 درصد از سهم بازار موبایل آمریکا، عنوان برترین برند تلفن همراه را به نام خود ثبت کرد. پس از آن سامسونگ با 37 درصد، همانند فصول اول و چهارم سال 2015 -- که به ترتیب 37 و 36 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت -- در رتبه دوم قرار گرفت. ولی سهم سایر برندها از بازار آمریکا -- از جمله LG، موتورولا و HTC که در جایگاه‌های بعدی قرار دارند -- نسبت به سه‌ماهه منتهی به مارچ سال 2015 کاهش یافته است.

CIRP research on mobile phone operating systems and brands in the US January March 2016

مایک لوین (Mike Levin)، از دیگر شرکا و مؤسسان CIRP، وضعیت برندهای تلفن همراه در آمریکا را این گونه توصیف می‌کند: «اپل و سامسونگ به سلطه خود بر بازار موبایل آمریکا ادامه می‌دهند. اپل به لطف قدرت پیوسته‌ای که از آیفون 6، 6 پلاس، 6s و 6s پلاس به دست آورد، در این سه‌ماهه نیز مجددا با فاصله کمی از سامسونگ پیشی گرفت؛ سامسونگی که به واسطه عرضه قدرتمند Galaxy S7، سهم خود [از بازار آمریکا] را از سه‌ماهه گذشته و سه‌ماهه مشابه سال گذشته همچنان حفظ نموده است.»

شرکت CIRP در انتهای این گزارش به این نکته اشاره می‌کند که یافته‌های خود را با نظرسنجی از 500 شهروند آمریکا بین یکم تا چهاردهم آوریل 2016 به دست آورده‌ است. گفتنی است این 500 نفر جزء افرادی بودند که در بازه زمانی سه ماهه اول سال 2016 یک گوشی نو یا کارکرده را فعال‌سازی کرده بودند.