درخواست پتنت جدید سامسونگ برای یادآوری رمز عبور فراموش‌شده از طریق اسکن کف دست

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/9/16        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در کف دست هر یک از انسان‌ها خط‌های زیادی وجود دارد که او را از دیگران متمایز می‌سازد. کف‌بینان ادعا می‌کنند که با استفاده از این خط‌ها می‌توان آینده افراد را پیش‌گویی کرد. شاید چنین ادعایی پذیرفتنی نباشد و نتوان آینده را با خطوط کف دست پیش‌بینی نمود، اما سامسونگ در تاریخ 30 نوامبر 2017 (9 آذر 1396) درخواست پتنتی را به ثبت رسانده است که به کمک خطوط کف دست، امکان یادآوری رمز عبور فراموش‌شده را در اختیار کاربران می‌دهد. بنابر ادعای سامسونگ، بیشترین تعداد سیستم‌های احراز هویت در جدیدترین پرچمداران این کمپانی ارائه شده است و اسمارت‌فون‌های اخیر این شرکت، از جمله گلکسی اس8 و نوت8، علاوه بر PIN و رمز عبور مبتنی بر الگو (pattern)، از فناوری حسگر اثر انگشت و اسکن عنبیه نیز بهره می‌برند.

Samsung Palm Scanning Remembering Forgotten Passwords Patent Application

درخواست پتنت اخیر سامسونگ روشی بسیار متفاوت را در زمینه روش‌های امنیتی زیست‌سنجشی یا بیومتریک توصیف می‌کند. بر اساس مستندات منتشر شده در این درخواست پتنت، از دوربین اسمارت‌فون برای ثبت تصویر کف دست کاربر استفاده می‌شود. سپس در صورتی که کاربر رمز عبور خود را فراموش کند، می‌تواند کف دست خود را اسکن نماید و اگر خطوط کف دست با تصویر اصلی مطابقت داشته باشد، راهنمای (hint) یادآوری رمز عبور نمایش داده خواهد شد.

در تصاویر این پتنت فردی نشان داده شده است که برای بازیابی رمز عبور فراموش‌شده خود در حال عکس گرفتن از دستش است. اما به جای آن که رمز عبور بلافاصله روی صفحه‌نمایش پدیدار شود، بخشی از حروف رمز عبور به طور تصادفی در تصویر اسکن‌شده از خطوط مختلف کف دست کاربر نشان داده می‌شود. در واقع، نمایش اجزای رمز عبور به صورت پراکنده و در هم ریخته به کاربر کمک می‌کند تا رمز عبور را به یاد آورد بدون آن که پاسخ بیش از حد آشکار باشد. به این ترتیب اگر فرد دیگری نگاه کوتاهی به گوشی بیاندازد، به سختی می‌تواند محتوای صفحه‌نمایش را ببیند، اما ذهن دارنده گوشی به سادگی رمز عبور فراموش‌شده را به یاد خواهد آورد.‌

Samsung Palm Scanning Remembering Forgotten Passwords Patent Application

البته باید توجه داشت که بنا نیست این سیستم برای باز کردن قفل گوشی هوشمند به کار رود، بلکه به کاربر اسمارت‌فون کمک خواهد کرد تا رمز عبوری را که فراموش کرده به خاطر آورد.‌ با این حال، احتمال دارد در صورت اجرایی شدن درخواست پتنت مذکور در آینده، این شیوه برای کارهایی از قبیل باز کردن قفل گوشی یا احراز هویت در Samsung Pay نیز مورد استفاده قرار گیرد.

Samsung Palm Scanning Remembering Forgotten Passwords Patent Application

البته هنوز مشخص نیست که این درخواست پتنت، در قالب فعلی یا به شکل‌های دیگر، در نهایت به مرحله اجرا برسد. با این حال به نظر می‌رسد سامسونگ در حال کار روی فناوری تشخیص چهره سه‌بعدی برای استفاده در اسمارت‌فون‌های آینده است. به گفته کارشناسان، این فناوری از جهاتی می‌تواند مشابه مکانیزم احراز هویتی باشد که اپل اخیرا در آیفون 10 معرفی کرده است. در این فناوری تازه که FaceID نامیده می‌شود، سیستمی کامل طراحی شده است که حسگرهای سه‌بعدی، دوربین‌های مادون قرمز و یک پروژکتور نقطه‌ای (dot projector) را در بر می‌گیرد و به گفته اپل از امنیت بالایی برخوردار است. اپل در آیفون‌های قبلی خود و همچنین در آیفون 8 و 8 پلاس حسگر Touch ID یا تشخیص اثر انگشت را برای شناسایی هویت کاربر به کار گرفته بود.

با وجود رقابت دیرینه میان اپل و سامسونگ، ظاهرا این دو کمپانی رویکردهای متفاوتی به مسأله احراز هویت دارند. سامسونگ در پی جست‌وجو و به‌کارگیری روش‌های مختلف تشخیص هویت برای ایجاد حق انتخاب‌های بیشتر برای کاربران است، در حالی که اپل روی یک روش خاص تمرکز کرده است و می‌کوشد آن را تا حد امکان امن سازد.

در مجموع، با توجه به ویژگی‌های ارائه شده در پتنت جدید سامسونگ، پیاده‌سازی مکانیزم اسکن کف دست به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. اما باید منتظر ماند و دید که آیا این قابلیت در پرچمداران بعدی سامسونگ به کار گرفته خواهد شد یا خیر. 

منبع : Patent Scope


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا