پتنت جدید سامسونگ - شناسایی کاربر هدست Gear VR از طریق اندازه و شکل سر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/4        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، kipris ، Gear VR ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : اخیرا درخواست پتنت تازه‌‌ای از سامسونگ منتشر شده که به روش‌های شناسایی کاربر در نمایشگرِ سربند (HMD) یا همان عینک‌ واقعیت مجازی مرتبط است. این حق ثبت اختراع بیش از یک سال پیش و در تاریخ 25 می 2016 با شماره 1,020,160,064,233 توسط سامسونگ درخواست شده و در تاریخ 20 ژوئن 2017 (30 خرداد 1396) در سرویس اطلاع‌رسانی حقوق مالکیت معنوی کشور کره (KIPRIS) به ثبت رسیده است.

در این پتنت به روشی برای تشخیص و احراز هویت کاربر از طریق اندازه و شکل سر و صورت او اشاره شده است.

Samsung Gear VR Head and Face Shape Detection Patent Application

در تصاویر منتشرشده از این پتنت، یک هدست واقعیت مجازی مشابه Gear VR دیده می‌شود که مجهز به چندین حسگر است. این حسگرها در واقع همان اتصالات و پَدهایی هستند که به ترتیب هدست را در محل خود ثابت نگه می‌دارند و روی صورت کاربر قرار می‌گیرند. با اعمال فشار و اندازه‌گیری میزان خمش و کشش این ساختار، الگویی از اندازه و شکل سر کاربر به دست می‌آید و سپس این الگو برای احراز هویت به کار گرفته می‌شود. این ایده جدید بیش از هر چیز به ویژگی‌های خاص عینک Gear VR مرتبط است.

عینک واقعیت مجازی Samsung Gear VR در زمره عینک‌های فاقد صفحه‌نمایش و پردازنده است و برای پردازش داده‌ها و پخش تصاویر واقعیت مجازی از گوشی هوشمند استفاده می‌کند. البته همه گوشی‌های سامسونگ با این دستگاه سازگار نیستند و تنها برخی از اسمارت‌فون‌های رده‌ بالای این شرکت قابلیت کاربری همراه با این عینک را دارند. اما در این میان نقطه ضعفی وجود داشته است که پتنت جدید ظاهرا برای رفع آن پیشنهاد شده است. در این عینک‌ها مکانیزمی برای احراز هویت کاربر تعبیه نشده است و روش‌هایی مانند اسکن اثر انگشت، اسکن عنبیه، تشخیص چهره یا وارد کردن Pin Code که برای گوشی هوشمند متصل به هدست به کار گرفته می‌شود، نیازمند جدا کردن هدست از سر و دسترسی مستقیم به گوشی است.

Samsung Gear VR Head and Face Shape Detection Patent Application

در واقع کاربر برای باز کردن قفل گوشی هوشمند متصل‌شده از طریق هدست Gear VR ناچار است هدست را از سر خود بیرون آورد و سپس PIN گوشی را وارد نماید. در فرایند توصیف شده توسط این درخواست پتنت ابتدا مشخصات منحصر بفرد کاربر (یعنی اندازه و شکل سر) در هدست تعریف و در حافظه آن ذخیره می‌شود. پس از آن هنگامی که کاربر مشغول کار با هدست است می‌تواند به راحتی قفل گوشی هوشمند خود را باز کند. به بیان دیگر هدست Gear VR از طریق تجزیه و تحلیل نقاط فشاری که با صورت و سر کاربر در تماس است، شناسایی می‌کند که چه کسی هدست را پوشیده است.

احتمال دارد این فناوری به نسخه‌های بعدی عینک Gear VR افزوده شود که گونه جدیدی از عملکرد زیست‌سنجی به شمار می‌آید. با این حال، امکان عملی شدن این طرح جدید در مجموع چندان زیاد نیست. چرا که طرح‌ها و درخواست پتنت‌های بسیاری توسط سامسونگ به ثبت رسیده‌اند، اما تنها بخش کوچکی از آنها جامه عمل پوشیده و به بازار عرضه شده است. 

منبع : KIPRIS