معرفی Samsung Connect Tag- ردیاب سامسونگ با استاندارد NB-IoT

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/7/26        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : اینترنت اشیاء IoT ، ردیابی Tracking ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در حال حاضر دستگاه‌های ردیابِ قابل حمل و کوچکی در بازار وجود دارند که می‌توان آنها را به کلید، کیف پول، گوشی هوشمند یا حیوان خانگی متصل کرد تا گم نشوند. با توجه به تقاضای زیاد برای این قبیل دستگاه‌های ردیاب، سامسونگ نیز به دنبال نفوذ در این بازار است. این کمپانی کره‌ای در روز دوشنبه 16 اکتبر 2017 (24 مهر 1396) محصول جدید خود را با نام Samsung Connect Tag معرفی کرده است. ‌نقطه قوت کلیدی این ردیاب امکان اتصال cellular آن با استفاده از استاندارد NB-IoT است. در واقع، این محصول یکی از نخستین محصولات جابجایی‌پذیر در حوزه مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود که از استاندارد NB-IoT برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کند و برخلاف نمونه‌های بلوتوثی نیازمند به موبایل عملکرد مستقلی دارد.

Introducing Samsung Connect Tag Narrowband Network Location Tracker

استاندارد NB-IoT یا اینترنت اشیاء کم‌پهنا (Narrowband)، یکی از فناوری‌های شبکه‌های دوربرد با توان پایین (LPWAN) است که امکان برقراری ارتباط از طریق شبکه‌های Cellular را فراهم می‌کند. از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به پوشش قوی، پشتیبانی از تعداد زیادی از دستگاه‌ها، افزایش بهره‌وری دستگاه، دوام بیشتر باتری، امنیت بالا و هزینه‌های عملیاتی پایین اشاره کرد. این استاندارد همان طور که از نام آن برمی‌آید، به طور خاص برای حوزه اینترنت اشیا طراحی شده است و تعداد زیادی از دستگاه‌های مبتنی بر این فناوری، از سطل‌های زباله هوشمند تا حسگرهای پارکینگ، می‌توانند با استفاده از آن به هم متصل شوند.

ردیاب Samsung Connect Tag مربعی‌شکل و از نظر اندازه بسیار کوچک است. این تگ با طول و عرض 4.21 سانتی‌متر تنها 11.9 میلی‌متر ضخامت دارد. ردیاب سامسونگ 25 گرم وزن داشته و با دارا بودن استاندارد IP68 در برابر آب و گرد و غبار مقاوم است. باتری این تگ 300 میلی‌آمپر ساعت ظرفیت دارد که مطابق اعلام سامسونگ، با یک بار شارژ می‌تواند تا 7 روز توان مورد نیاز دستگاه را تأمین کند. محصول جدید سامسونگ دارای چراغ LED با سه رنگ برای نشان دادن وضعیت است و از گزینه‌های مسیریابی GPS و Glonass بهره می‌برد. در واقع، Samsung Connect Tag با استفاده از GPS و سیستم مکان‌یابی مبتنی بر وای‌-فای (WPS) و همچنین Cell ID هم در محیط های داخلی و هم در فضاهای باز می‌تواند ردیابی را انجام دهد.

این تگ از سیم‌کارت الکترونیکی داخلی (e-SIM) بهره می‌برد که غیر قابل تعویض است. سامسونگ این تگ را با نسخه پوشیدنی سیستم‌عامل اختصاصی خود، موسوم به Tizen IoT، عرضه خواهد کرد و از نظر امنیتی از TrustZone بهره می‌برد. مطابق اعلام شرکت سازنده، ابزارهای هوشمند مجهز به سیستم‌عامل اندروید 6 و نسخه‌های بالاتر و iOS 10 و ورژن‌های بالاتر آن، از این ردیاب پشتیبانی خواهند کرد. ردیاب سامسونگ مجهز به حسگر شتاب‌سنج است و از نظر گزینه‌های ارتباطی مجهز به بلوتوث کم‌مصرف (BLE)، وای-فای (WPS & FOTA) و مایکرو یو‌‌اس‌بی 2.0 است.

از بدیهی‌ترین کاربردهای این ردیاب، استفاده از آن به عنوان جاکلیدی است که مانع از گم شدن کلیدها خواهد شد. همچنین می‌تواند برای ردیابی کودک یا حیوان خانگی به کار رود و با اطلاع‌رسانی از مکان فرزندان به والدین اطمینان خاطر دهد. جالب آن که سامسونگ این تگ را به همراه یک حلقه اختصاصی عرضه خواهد کرد و از آنجا که ردیاب سامسونگ از نظر ابعاد کوچک است، به راحتی می‌توان آن را به کیف کوله‌پشتی کودک، قلاده حیوان خانگی یا دسته کلید متصل کرد. هنگامی که نیاز به ردیابی مکان فرد یا وسیله‌ای باشد که تگ به آن وصل شده، کافی است از طریق گوشی هوشمند، اپلیکیشن مخصوص ردیابی را باز و اطلاعات را مشاهده کرد.

Introducing Samsung Connect Tag Narrowband Network Location Tracker

ردیاب سامسونگ دارای قابلیت geo-fence برای تعیین محدوده جغرافیایی خاص است. به کمک این قابلیت می‌توان محدوده‌ای را مشخص کرد و در صورت خارج شدن کودک، حیوان خانگی یا شیء از محدوده تنظیم‌شده، کاربر از طریق دستگاه هوشمند مطلع می‌شود. مثلا با تنظیم این محدوده، پس از ورود کودک به محوطه مدرسه، یک پیام (notofication) به گوشی هوشمند والدین او ارسال می‌شود. به علاوه، این ردیاب می‌تواند به اکوسیستم ابزارهای هوشمند و وسایل خانگی SmartThings سامسونگ متصل شود. به عنوان نمونه، می‌توان با انجام تنظیمات لازم در این ردیاب، هنگام ورود کاربر به خانه لامپ اتاق و تلویزیون را به صورت خودکار روشن کرد. این تگ با اپلیکیشن Samsung Connect نیز سازگار است و به این ترتیب، کاربر می‌تواند از راه دور ابزارهای هوشمند خود را پیکربندی و کنترل نماید.

این ردیاب دارای امکانی تحت عنوان «مکان مرا ارسال کن» (Send my location) است که به کمک آن به راحتی می‌توان به جزئیات مکانیِ دارنده تگ دسترسی داشت یا تنظیماتی برای ردیابی و ارسال دوره‌ای مکان دارنده تگ انجام داد. همچنین عملکردی برای این تگ در دسترس است که به کمک آن، می‌توان برای یافتن تگ از طریق گوشی هوشمند درخواست داد. این عملکرد به طور نمونه برای زمانی مناسب است که خودرو در یک پارکینگ وسیع پارک شده و دسترسی به آن دشوار است.

ردیاب سامسونگ به طور کلی مشابه ردیاب‌های بلوتوثی نظیر Tile است؛ اگر چه ردیاب‌های بلوتوث وابسته به گوشیِ متصل به شبکه ردیاب هستند و برای گزارش مکان باید در محدوده ردیاب قرار داشته باشند. از این رو، یکی از مشکلات ردیاب‌های بلوتوثی، وابستگی آنها به گوشی هوشمند است. در حال حاضر چندین محصول ردیاب شاخص در بازار وجود دارد. این ردیاب‌های بلوتوثی با اندازه کوچک و قیمت رقابتی، ویژگی‌های جالب توجهی دارند. به عنوان نمونه می‌توان به محصولاتی همچون TrackR اشاره کرد که ردیابی به اندازه یک سکه است، یا ردیاب Lynq که اوایل سال جاری میلادی معرفی شده است. این ردیاب بدون نیاز به وای‌-فای، گوشی هوشمند، اینترنت و نقشه می‌تواند هر فرد را تا شعاع 5 مایلی ردیابی کند. ظاهرا این ردیاب از شبکه نظیر به نظیرِ غیر متمرکز (P2P decentralized) استفاده می‌کند که ترکیبی از فرکانس‌های رادیویی مختلف، یک آنتن مخصوص و چیپ کم‌مصرفِ دوربرد (long-range) را برای یافتن مکان دقیق کاربر به کار می‌گیرد.

Lynq Peer-to-Peer tracker

دستگاه ردیاب Lynq

سامسونگ این تگ را در کنفرانس توسعه‌دهندگان خود که در روزهای 18 و 19 اکتبر در Moscone Center سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود، به نمایش خواهد گذاشت. مطابق اعلام شرکت، Samsung Connect Tag ابتدا در کشور مبدأ یعنی کره جنوبی و در ماه‌های آتی در سایر کشورها عرضه خواهد شد. سامسونگ هنوز اطلاعاتی در خصوص زمان دقیق عرضه و قیمت این ردیاب منتشر نکرده است.  

منبع : Samsung