معرفی MT2625 – نخستین تراشه NB-IoT مدیاتک برای اینترنت اشیا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : سیستم روی تراشه SoC (System on a Chip) ، اینترنت اشیاء IoT ، MediaTek MT2625 ، مدیاتک MediaTek

واحد خبر mobile.ir : احتمالا تا به حال نام "اینترنت اشیا" (IoT) را شنیده‌اید. اینترنت اشیا همان نیروی محرکه کنونی است که باعث شده منازل پر از دیوایس‌های هوشمند شوند. اما این دیوایس‌ها بایستی با یکدیگر در تعامل باشند و استانداردهایی نظیر وای-فای بسیار پرمصرف بوده و نمی‌تواند دیوایس‌های متعدد را به شکل مؤثر پشتیبانی کند. همچنین، شبکه‌های ارتباطی مثل 2G، 3G و 4G ظرفیت آن را ندارند که نیاز میلیاردها دیوایس اینترنت اشیا را تأمین کنند. برای حل این مشکل، راه‌کاری به نام LPWA اندیشیده شد. LPWA (کوتاه‌شده Low-Power Wide-Area به معنی "توان پایین، منطقه وسیع") نوعی از شبکه است که برای تأمین نیازهای ارتباطی روزافزون در سراسر جهان، توسعه یافته و کمپانی تایوانی مدیاتک یکی از پیشتازان این عرصه به شمار می‌رود.

MediaTek Unveils Its First NB IoT SOC called MT2625

مدیاتک یکی از بازیگران کلیدی در زمینه شکل‌دهی و پیاده‌سازی شبکه 3GPP LPWA برای "اینترنت اشیا با پهنای باند باریک" یا NB-IoT است. هدف از توسعه NB-IoT، پشتیبانی از ارتباطات در مقیاس بزرگ، کاهش پیچیدگی تجهیزات و به حداقل رساندن مصرف انرژی به منظور افزایش عمر باتری بوده است. در همین راستا کمپانی مدیاتک در روز پنجشنبه 29 ژوئن 2017 (8 تیر 1396) در وب‌سایت اصلی خود، از تولید یک چیپ‌ست اختصاصی برای اینترنت اشیا خبر داد. این SoC – که MT2625 نام گرفته – نخستین تراشه مدیاتک از نوع NB-IoT محسوب شده و با مشارکت کمپانی چینی China Mobile ساخته خواهد شد. در ادامه بیشتر با مشخصات MT2625 آشنا می‌شویم.

MT2625 – با ابعاد 16×18 میلی‌متر، کوچک‌ترین ماژول NB-IoT است که تاکنون ساخته شده است. به گفته مدیاتک، این تراشه از تمام باندهای فرکانس (از 450 مگاهرتز تا 1.2 گیگاهرتز) پشتیبانی می‌کند. گفتنی است باندهای ارتباطی تراشه جدید از نوع استانداردهای 3GPP R13 (یا NB1) و R14 (یا NB2) بوده و طیف گسترده‌ای از کارکردهای اینترنت اشیا – از جمله کنترل خانه‌های هوشمند، ردیابی لجستیکی و کنتورهای هوشمند – را شامل می‌شود. با این اوصاف، ظاهرا دیوایس‌های مجهز به MT2625 در هر کجای کره زمین، مشکلی از لحاظ عملکرد نخواهند داشت. گفتنی است باندهای مذکور، به منظور پوشش دادن محیط‌های داخلی و هزینه‌های پایین بهینه شده است.

MediaTek Unveils Its First NB IoT SOC called MT2625

اجزای این چیپ‌ست عبارتند از ریزکنترلگر Cortex-M (محصول ARM، با سرعت 104 مگاهرتز)، رَم شبه-استاتیکی یا PSRAM، فلش مموری و واحد مدیریت انرژی یا PMU. مدیاتک برای کاهش هزینه تولید و نیز سرعت بخشیدن به پروسه عرضه این محصول به بازار، تمام اجزای فوق را در پکیجی کوچک جا داده است. چیپ‌ست جدید با تکنولوژی اختصاصی پیشرفته مدیاتک برای مصرف انرژی به تولید رسیده که طبق ادعای شرکت سازنده، این تکنولوژی مصرف انرژی را به قدری بهینه می‌کند که دیوایس‌های اینترنت اشیا می‌توانند سال‌ها با باتری‌های قابل شارژ کار کنند. شاید به همین دلیل باشد که مدیاتک در توصیف تراشه MT2625 از عبارت ultra low power (به معنی "فوق‌العاده کم مصرف") استفاده کرده است.

جری یو (Jerry Yu)، معاون و مدیر داخلی گروه کسب‌وکار سرگرمی‌های خانگی در کمپانی مدیاتک، می‌گوید: «LPWA – با ارائه فرصت‌های فراوان در بازار – می‌تواند پتانسیل اینترنت اشیا را حقیقتا آزاد کند.» وی ضمن اشاره به اینکه مدیاتک نخستین شرکتی است که از استانداردهای 3GPP NB-IoT در تمامی باندهای فرکانس پشتیبانی می‌کند، از تعهد مدیاتک برای ادامه سرمایه‌گذاری در تکنولوژی NB-IoT خبر داد و علت این اقدام را تأمین تقاضای جهانی بازار عنوان کرد. وی افزود، مدیاتک طی سال‌های اخیر، با فراهم کردن تکنولوژی‌های ارتباطی کم‌مصرف، قدرتمند و یکپارچه از یک سو و ارائه پلتفرم‌های توسعه اینترنت اشیا – در هر دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری – از سوی دیگر، در پی آن بوده که توسعه‌دهندگان و سازندگان دیوایس بتوانند دیوایس‌های نوآورانه خود در عرصه NB-IoT را به سرعت وارد بازار نمایند.

MediaTek Unveils Its First NB IoT SOC called MT2625

تراشه جدید مدیاتک، با سیم‌کارت الکترونیک کمپانی China Mobile سازگار بوده و از پلتفرم باز اینترنت اشیای این شرکت – با نام OneNET – پشتیبانی می‌کند. ذکر این نکته هم ضروری است که مدیاتک تنها شرکتی نیست که در زمینه اینترنت اشیا اقدام به تولید چیپ‌ست کرده است؛ کمپانی‌هایی مثل کوالکام (با تولید چیپ‌ست‌های 600E و 410E) و سامسونگ (با تولید تراشه Exynos i T200) از جمله شرکت‌هایی هستند که قبل از مدیاتک، راه‌کارهای خود را در این زمینه ارائه کرده بودند. بعید نیست روزی فرا رسد که دستیارهای دیجیتالی – چون سیری، الکسا، کورتانا و Assistant – بتوانند تمام وسایل منزل ما را کنترل کنند.  

منبع : MediaTek