معرفی نخستین راه‌کار اینترنت اشیاء سامسونگ با برند اکزینوس – Exynos i T200

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/4/1        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : اکسینوس Exynos ، پردازنده Processor ، اینترنت اشیاء IoT ، سامسونگ اکسینوس آی تی 200 Samsung Exynos i T200 ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : در آینده‌ای نچندان دور آنچه امروز به عنوان اینترنت اشیاء یا IoT شناخته می‌شود به احتمال فراوان نحوه استفاده افراد از تمامی وسائل معمول را متحول خواهد ساخت؛ اهمیت IoT را باید در هوشمند سازی اشیاء و توانایی تعامل آنها با انسان‌ها و با یکدیگر جست‌وجو کرد. IoT در حوزه نرم‌افزار با معرفی پلتفرم Android Things شرکت گوگل در مسیر پیشرفت قدم می‌زند و پشتیبانی Android Things روی پروسسور Snapdragon 210 نیز آینده روشنی را در بخش سخت‌افزاری ترسیم می‌کند. شرکت سامسونگ در تاریخ 22 ژوئن 2017 (1 تیر 1396) نخستین راه‌کار اینترنت اشیاء خود با برند اکزینوس موسوم به Exynos i T200 را معرفی کرد. گزینه‌های ارتباطی و راه‌کارهای امنیتی دو ویژگی برجسته قابل ذکر در مورد i T200 را تشکیل می‌دهند.

Samsung Exynos i T200 First Exynos Branded IoT Solution

سری جدید پروسسورهای Exynos i سامسونگ که T200 نخستین ثمره آن به حساب می‌آید بر پایه سال‌ها تجربه سامسونگ در زیر مجموعه System LSI این شرکت است که از مدت‌ها پیش در زمینه چیپ‌ست‌های موبایلی به فعالیت مشغول است. چیپ‌ست‌های Exynos که در ابتدا در سطح بالای بازار و برای گوشی‌های پرچمدار این شرکت در دسترس قرار گرفت آرام‌آرام نه‌تنها به پروسسورهایی چون Exynos 7 Octa 7870 و Exynos 7570 به ترتیب برای رده میانی و پایین بازار ادامه پیدا کرد بلکه اینک راه‌کارهای تازه‌ای همچون Exynos 7 Dual 7270 نیز به عنوان نخستین چیپ‌ست پوشیدنی سامسونگ با فناوری 14 نانومتری در مرحله ساخت به سر می‌برند. بر همین مبنا Exyons i را نیز می‌توان مرحله تازه‌ای از فعالیت بخش ساخت پردازنده در مجموعه سامسونگ تلقی کرد که سبد کالای این برند در مبحث پردازش را تکمیل می‌سازد.

Exynos i T200 محصولی بر پایه فناوری ساخت 28 نانومتری ست که از فرایند تولیدی موسوم به High-K Metal Gate یا HKMG در آن استفاده شده است. این محصول پردازشی به گفته سامسونگ می‌تواند نیازهای آینده در حوزه اینترنت اشیاء را به خوبی تأمین کند و از این بابت راه‌حل کاملا بهینه‌ای به حساب می‌آید. این البته نخستین باری نیست که سامسونگ شانس خود را در حوزه پردازش اینترنت اشیاء امتحان می‌کند و نزدیک به دو سال پیش چیپ دیگری به نام Artik نیز از سوی سامسونگ معرفی شد

در ساختار داخلی T200 از دو هسته میکروکنترلی (MCU) شامل Cortex R4 و Cortex-M0+ استفاده می‌شود که انجام وظایف متنوع بدون نیاز به یک میکروکنترلر خارجی دیگر را تضمین می‌کنند. این چیپ‌ست در زمینه ارتباطی نیز موفق ظاهر شده و شبکه وای‌فای تک بانده (2.4 گیگاهرتز) آن تأییدیه اتحادیه وای‌فای (Wi-Fi Alliance) و سرویس رایانش ابری مایکروسافت (Microsoft Azure) را دریافت کرده است. یک ویژگی ارتباطی جالب دیگر در مورد Exynos i T200 پشتیبانی آن از پروتکل IoTivity از بنیاد ارتباطات آزاد (Open Connectivity Foundation) است که امکان همکاری بی واسطه بین دستگاه‌های IoT مختلف را فراهم می‌آورد.

Samsung Exynos i T200 First Exynos Branded IoT Solution

پس از مبحث ارتباطات، گزینه‌های امنیتی نیز در Exynos i T200 از درجه بالایی از اهمیت قرار دارد. سامسونگ برای اطمینان از حصول بهترین نتیجه در این زمینه از بلاک سخت‌افزاری مدیریتی مشخص و جداگانه‌ای با نام Security Sub-System یا SSS در T200 بهره گرفته که از جمله کارکردهای آن باید به IC امنیتی مجزا برای ذخیره کلید رمزنگاری پروسسور اشاره کرد. این امر در مقایسه با راه‌حل‌هایی که در آنها کلید امنیتی یک بار در ابتدا در دیوایس جای‌گذاری می‌شود درجه بسیار بالاتری از محافظت اطلاعات را ارائه می‌کند.

بن هور (Ben Hur) معاونت بخش بازاریابی System LSI در مجموعه سامسونگ الکترونیکس می‌گوید : « Exynos i T200یک راه‌حل اینترنت اشیاء بهینه‌شده برای برآورده ساختن هردوی نیازهای عملکردی و امنیتی در بازار اینترنت اشیاء است». بن هور در ادامه ضمن اشاره به طیف متنوع راه‌حل‌های Exynos این شرکت، عملکرد این رده را محدود به موبایل ندانسته و از جمله به حوزه وسائل نقلیه و اینترنت اشیاء به عنوان نمونه‌هایی برای گسترش حوزه فعالیت پردازشی سامسونگ اشاره کرده است. 

منبع : Samsung