گزارش IDC از عرضه‌کنندگان گوشی هوشمند در چین طی سه‌ماهه اول 2017- بازگشت هواوی به جایگاه نخست

نمایش خبر

تاریخ : 1396/2/20        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، شیائومی Xiaomi ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : موسسه تحقیقاتی IDC در روز چهار‌شنبه 3 می 2017 (13 اردیبهشت 1396)، گزارش خود را از وضعیت شرکت‌های عرضه‌کننده گوشی هوشمند در چین طی فصل اول 2017 منتشر کرد. بر اساس این گزارش، 104.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در این سه‌ماهه در بازارهای چین عرضه ‌شده است که رشدی نزدیک به یک درصد را نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تا حدودی به سبب موجودی بالای باقیمانده از فصل پیش بوده است. کمپانی اپل در این سه‌ماهه برای پنجمین بار متوالی، شاهد افت سالانه دو رقمی در میزان ارائه گوشی به بازارهای چین بوده است؛ در حالی که شرکت‌های چینی هواوی، OPPO و Vivo سهم بازار خود را افزایش داده‌اند.

idc china smartphone report q1 2017

مطابق گزارش IDC، این سه‌ماهه صرف نظر از عرضه گوشی‌های هوشمند P10 Plus ،P10 و Honor V9 نسبتا آرام سپری شده است. این امر در کنار تاثیر جدی برند Honor به هواوی کمک کرده به جایگاه نخست عرضه اسمارت‌فون در چین باز گردد و پیش از OPPO قرار گیرد.

میزان عرضه اسمارت‌فون‌های اپل در سه‌ماهه اول 2017 کاهش 26.7 درصدی را نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در عین حال، سهم بازار این کمپانی آمریکایی از 11 درصد در فصل چهارم 2016 به 9.2 درصد در سه‌ماهه اول 2017 رسیده است. به علاوه، سهم اپل در سه‌ماهه اول 2017 نسبت به سه‌ماهه اول 2016 نیز 3.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تای شیائوهان (Tay Xiaohan)-- تحلیلگر ارشد بازار در گروه ابزارهای مشتری آسیا/اقیانوسیه مؤسسه IDC-- با اشاره به کاهش سالانه دو رقمی سهم بازار اپل در چین، بر این باور است که مصرف‌کنندگان چینی منتظر عرضه آیفون جدید -- که در دهمین سالگرد تولید این گوشی عرضه می‌شود-- تا پایان سال هستند که این امر باعث بازگشت اپل به جایگاه پیشین خود در بازار گوشی‌های هوشمند چین خواهد شد. به علاوه، به گفته برخی منابع از آنجا که کاربران چینی تمایل به داشتن گوشی‌هایی با نمایشگر 5 یا 5.5 اینچی دارند و صفحه‌نمایش آیفون SE تنها 4 اینچ است، اقبال عمومی به این محصول اپل کاهش یافته است.

Apple iPhone SE

در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، هواوی با عرضه 20.8 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و رشد 25.5 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 20 درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشته است. OPPO با عرضه 18.9 میلیون اسمارت‌فون و داشتن 18.2 درصد از سهم بازار، در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن، Vivo با ارائه 14.6 میلیون گوشی هوشمند و داشتن 14.1 درصد از سهم بازار در مکان سوم قرار دارد. کمپانی‌های اپل و شیائومی به ترتیب با عرضه 9.6 و 9.3 میلیون اسمارت‌فون در مکان‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

idc china smartphone report q1 2017

5 برند برتر تولید‌کننده اسمارت‌فون در چین در سه ماهه اول سال 2017

به گفته شیائوهان، به نظر می‌رسد با وجود سه‌ماهه نخست آرام در چین، در فصل دوم باید ارتقا پی‌درپی بازار را در پیش داشته باشیم؛ چرا که علاوه بر فروش‌های ویژه در وب‌سایت JD.com در ماه ژوئن، تولیدات جدیدی مانند Y53 محصول vivo،  شیائومی Mi 6، میزو E2 و M6S Plus محصول Gionee در این سه‌ماهه عرضه خواهند شد. او در ادامه می‌افزاید که عرضه موفقیت‌آمیز یک مدل پرچمدار ستاره به بازار کافی است تا حجم عرضه‌های یک شرکت‌ را به طور قابل توجهی در مسیر درست به پیش براند. این موضوع را به درستی می‌توان در پرچمدار کلیدی OPPO یعنی R9s نشان داد که نزدیک به نیمی از کل عرضه‌های این کمپانی را به خود اختصاص داده است.

این تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تلاش شرکت‌های چینی برای نوآوری مداوم و پیشی گرفتن از یکدیگر با استفاده از سبد محصولی متنوع ممکن است چندان کارساز نباشد. در واقع این شرکت‌ها می‌توانند با تمرکز منابع خود روی یک یا دو محصول کلیدی، پیامی روشن به بازار ارسال نمایند.

بر اساس این گزارش، نکات کلیدی در بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اول 2017 و پیش‌بینی IDC از وضعیت بازار در سال جاری میلادی به شرح زیر است:

- پنج شرکت برتر در حال حاضر 70 درصد از بازار را در اختیار دارند. IDC پیش‌بینی کرده است که سهم این شرکت‌ها افزایش یابد و شرکت‌های کوچک‌تر نیز به سمت ادغام پیش خواهند رفت. براساس پیش‌بینی IDC، انتظار نمی‌رود تولیدکننده جدیدی که قادر به ایجاد تغییرات قابل توجهی در چشم‌انداز گوشی‌های هوشمند در چین باشد، وارد بازار این کشور شود.

- متوسط قیمت فروش (ASP) گوشی‌های اندرویدی به رشد سه‌ماهه و سالانه خود ادامه خواهند داد. این امر ناشی از آن است که متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های هواوی، OPPO و Vivo افزایش یافته است و مصرف‌کنندگان به دنبال خرید مدل‌های کلیدی پرچمدار این کمپانی‌‌ها هستند. همچنین کاربران به دنبال ارتقای اسمارت‌فون‌های خود برای دستیابی به تجربه کاربری بهتر هستند و این شرکت‌ها مدل‌هایی را ارائه می‌دهند که نیازهای آنان را برآورده می‌سازد. به علاوه، با ارتقای ویژگی‌های محصولات پرچمدار این شرکت‌های چینی مانند مجهز بودن به دوربین‌های دوگانه و نمایشگر‌های OLED ، قیمت این گوشی‌ها افزایش خواهد یافت.

- گوشی‌های هوشمند Honor 8 محصول هواوی، R9s محصول OPPO و X9 محصول vivo محبوب‌ترین مدل‌های این سه کمپانی در این سه‌ماهه بوده‌اند. علاوه بر اقبال ناشی از توصیه افراد مشهور برای استفاده از این مدل‌ها، عامل مهم دیگر برای مطلوبیت این گوشی‌ها، قدرت دوربین‌های آنها است که در تبلیغات بر آن تأکید می‌شود. به علاوه، این مدل‌ها دارای باتری‌هایی با ظرفیت حدود 3000 میلی‌آمپر ساعت هستند که همزمان اهمیت دوربین قدرتمند و طول عمر باتری بالاتر را نشان می‌دهد.

Huawei honor 8

هواوی honor 8

- سازندگان اسمارت‌فون بر گسترش آفلاین خرده‌فروشی خود تمرکز جدی‌تری خواهند کرد. در همین راستا، هواوی متعهد به افتتاح فروشگاه‌های تجربه از نزدیک (experience stores) بیشتری در شهرهای کلیدی شده است. OPPO نیز فروشگاه‌های بیشتری را در شهرهای رده 1 و 2 خواهد گشود. شیائومی که سابقا روی کانال‌های فروش آنلاین تمرکز داشت، برای افتتاح هزار فروشگاه فیزیکی خود، موسوم به Mi Home، طی سه سال آینده در چین برنامه‌ریزی کرده است.

شایان ذکر است که موسسه IDC با اشاره به تخمینی بودن این تحلیل‌ها، در بخش انتهایی این گزارش، داده‌های ارائه‌شده را اولیه دانسته و به همین جهت، احتمال تغییر آنها را به فعالان بازار گوشزد کرده است.  

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا