پتنت اپل برای تعبیه سنسورهای نوری در داخل نمایشگر - آیفون تمام‌صفحه تحقق می‌یابد

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/7/23        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، اپل Apple

واحد خبر mobile.ir : چندی پیش اپل پتنتی را به نام خود به ثبت رساند که به موجب آن تکنولوژی تعبیه حسگر اثر انگشت (و دیگر اجزای حساس به لمس) در زیر نمایشگر را به اپل واگذار می‌کرد. با این کار اپل می‌تواند دکمه home را حذف کرده و آن را به صورت مجازی در خود نمایشگر قرار داده و در نتیجه دیوایس ساده‌تری را (از حیث طراحی) تولید نماید.

در همین راستا کمپانی اپل در روز سه‌شنبه 11 اکتبر (20 مهر 1395) پتنت دیگری را در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) به ثبت رساند.

apple embedding light sensors onto device-displays patent

این پتنت -- که با شماره 9,466,653 و تحت عنوان "دیوایس‌های الکترونیکی با سنسورهای نوری یکپارچه‌شده با نمایشگر" در USPTO به ثبت رسیده -- نشان می‌دهد که اپل قادر است سنسور نور محیطی و احتمالا انواع دیگر سنسورها را مستقیما با صفحه نمایش ترکیب کند. این بدان معناست که برای جای دادن این سنسورها در یک اسمارت‌فون، دیگر نیازی به فضای اضافی نبوده و اپل پتانسیل تولید آیفون 8 تمام‌صفحه را در سال 2017 داشته و می‌تواند شایعات مربوط به آن را به واقعیت تبدیل کند.

وظیفه سنسور نور محیطی آن است که نور صفحه‌نمایش را به صورت خودکار و مطابق با شرایط نوری محیط اطراف تنظیم کند تا مثلا نمایشگر در زیر نور زیاد به وضوح قابل مشاهده بوده و یا در تاریکی، نور آن به اندازه کافی کم باشد تا به چشم فشار نیاید. همه اسمارت‌فون‌های مدرن یک سنسور نور محیطی دارند که معمولا روی حاشیه پیرامونی صفحه و یا در بالا یا پایین صفحه‌نمایش کار گذاشته می‌شود. اما اپل با ثبت این پتنت نشان داد که می‌تواند سنسور نور محیطی را زیر خود نمایشگر قرار دهد و مدعی است که همین تکنیک را می‌توان برای جای دادن سنسور مجاورتی (Proximity sensor) نیز به کار برد. این در حالی است که اپل تا به امروز سنسورهای نور محیطی و مجاورتی را در بالای نمایشگر و نزدیک به اسپیکر آیفون کار گذاشته است.

apple embedding light sensors onto device-displays patent

بنا بر آنچه که در سایت appleinsider آمده، پیشنهاد اپل آن است که سنسورها روی لایه‌های نمایشگر، که قبلا به قابلیت رسانش مورد نیاز برای انرژی مجهز شده‌اند، قرار گیرند. اکثر حالات متصور برای این پتنت بیانگر روشی است که در آن سنسور روی لایه‌ای از نمایشگر در یک پشته صفحه‌نمایش (screen stack) قرار می‌گیرد، چه OLED باشد و چه LCD. برخی دیگر از حالت‌های ممکن برای عملی شدن این پتنت نشان‌دهنده آن است که سنسور در حاشیه نمایشگر دیوایس و در پشت لبه گیرنده‌های حساس به لمس قرار گیرد تا مانع از بروز مشکلات مربوط به حساسیت در لمس شود.

در برخی دیگر از حالات متصور برای پتنت جدید اپل، می‌توان سنسور نور محیطی یا سنسور مجاورت را در منتهی‌الیه لبه یک نمایشگر OLED جای داد که در این صورت سنسور با لایه حساس به لمس مماس خواهد شد. حالت دیگر آن است که دیوایس دارای یک لایه نمایشگر TFT بوده و انواع مختلف سنسورها در داخل آن تعبیه شده باشند. در هر یک از حالات فوق، مجموع مدارهای نمایشگر و سنسور با لایه‌ای شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک محافظت می‌شود.

apple embedding light sensors onto device-displays patent

نکته کلیدی در پتنت جدید اپل، مسأله طراحی است. برخلاف آیفون‌ها، آی‌پدها و مک‌های کنونی که سنسور در بالای صفحه نمایشگر قرار دارد، در هریک از حالات متصور برای این پتنت، سنسور یا سنسورها در داخل خود نمایشگر تعبیه می‌شود. همین امر موجب می‌شود چند میلی‌متر از حاشیه پیرامونی دیوایس کاسته شده و زمینه طراحی و تولید یک دیوایس تمام صفحه به معنای واقعی کلمه فراهم گردد.

ولی این طراحی نیز، خالی از اشکال نخواهد بود. ممکن است بخشی از صفحه‌نمایش که سنسور در آن تعبیه می‌شود، قابلیت لمسی خود را از دست بدهد. البته برای جبران این مشکل می‌توان آن بخش از صفحه را به نمایش اطلاعات غیرتعاملی (مثل زمان و میزان ذخیره باتری) اختصاص داد.

واضح است که کمپانی اپل با ثبت این گونه پتنت‌ها در مسیر تولید نمایشگرهای تمام‌صفحه -- یا در اصطلاح all-screen -- حرکت کرده و با توجه به دست‌یابی به دانش فنی موردنیاز، تنها باید منتظر ماند و دید که آیفون بدون حاشیه پیرامونی چه زمانی به تولید می‌رسد.

در پایان گفتنی است درخواست این پتنت برای اولین بار در سال 2015 به USPTO تسلیم شده بود. مخترعین این طرح نیز عبارتند از: Eric G. de Jong، Anna Katrina Shedletsky و Prashanth S. Holenarsipur. 

منبع : USPTO


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا