همکاری مایکروسافت با کوالکام - ورود اسنپ‌دراگون به دنیای دسک‌تاپ

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/24        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کوالکام Qualcomm ، اسنپ دراگون ، مایکروسافت Microsoft ، ویندوز 10 Windows 10

واحد خبر mobile.ir : "کنفرانس مهندسی سخت‌افزار ویندوز" موسوم به WinHEC، امسال در شهر شنزن چین برگزار شد. در روز پنج‌شنبه 8 دسامبر 2016 (18 آذر) کمپانی‌های مایکروسافت و کوالکام در جریان این کنفرانس اعلام کردند که با همکاری خود قصد دارند پشتیبانی کامل از ویندوز 10 را به پروسسورهای کوالکام بیاورند. بنابراین چیپ‌ست‌های اسنپدراگون، محصول کوالکام، نخستین پروسسورهای مبتنی بر معماری ARM خواهند بود که از ویندوز 10 پشتیبانی می‌کنند. پروسسورهای موبایلی از زمان ساخت نخستین تلفن‌های همراه تاکنون، مسیری طولانی را طی کرده‌اند. وقتی صحبت از بهره‌وری (productivity) به میان می‌آید، قدرت پردازشی که ما امروزه برای پروسسورهای موبایلی به عنوان استاندارد می‌شناسیم، در گذشته‌ای نه چندان دور، برای رایانه‌های رومیزی توانی بسیار بالا به شمار می‌رفت.

qualcomm processor

لذا ورود کوالکام (یکی از پیشروهای ساخت چیپ‌ست) به بازار دسک‌تاپ امری طبیعی تلقی می‌شود.کریستیانو آمون (Cristiano Amon)، معاون اجرایی کوالکام، می‌گوید: «پروسسورهای اسنپ‌دراگون کوالکام، یکی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های پردازشی موبایلی در جهان، از جمله ارتباط Gigabit LTE، پشتیبانی از مالتی‌مدیای پیشرفته، یادگیری ماشینی و قابلیت‌های امنیتی سخت‌افزاری برتر را ارائه می‌کنند.» به گفته آمون، تمام این ویژگی‌ها در حالی در این پروسسورها جمع شده که تراشه‌های مذکور، امکان طراحی دیوایس‌هایی نازک و بدون فن خنک‌کننده را نیز فراهم می‌کنند که این امر تأثیر زیادی در افزایش عمر باتری خواهد داشت. وی در ادامه می‌افزاید: « انتظار می‌رود پلتفرم اسنپ‌دراگون کوالکام، به واسطه سازگاری با اکوسیستم ویندوز 10، از حرکت به سوی رایانش ابری پشتیبانی کرده و تعریف جدیدی از چگونگی استفاده افراد از دیوایس‌های کامپیوتری خود را ارائه نماید.»

collaboration between qualcomm and microsoft to support windows 10 on next generation snapdragon

تری مایرسون (Terry Myerson)، معاون اجرایی گروه ویندوز و دیوایس‌ها در کمپانی مایکروسافت، می‌گوید: «از اینکه با [همکاری] Qualcomm Technologies، ویندوز 10 را به اکوسیستم ARM می‌آوریم، هیجان‌زده‌ایم. ما همچنان به دنبال راه‌هایی هستیم تا [از طریق آنها] مشتریانمان بتوانند هر جا که هستند قدرت خلق داشته باشند. حیات بخشیدن به ویندوز 10 با طیفی از دیوایس‌های نازک، سبک، کم مصرف و همیشه متصل [به اینترنت]، که به پلتفرم اسنپ‌دراگون کوالکام مجهزند، گام بعدی در جهت ارائه نوآوری‌هایی است که مشتریانمان در هر جا و هر زمان عاشق آنها هستند: [قابلیت] لمس، قلم، Windows Hello و بیشتر.»

به گفته هر دو کمپانی، PCهایی که به پروسسورهای اسنپدراگون مجهز بوده و از سیستم عامل ویندوز 10 برخوردارند، در سال 2017 وارد بازار خواهند شد. کوالکام مدعی است که نسل بعدی پروسسورهایش می‌توانند برنامه‌های ویندوز 32 بیتی را از طریق شبیه‌ساز x86، روی ویندوز 10 اجرا کنند. در نتیجه، پروسسورهای اسنپدراگون -- که در حال حاضر عمدتا در دیوایس‌های موبایل به کار می‌روند -- قادر خواهند بود تا اپلیکیشن‌های قدرتمند دسک‌تاپ، نظیر فتوشاپ یا مجموعه آفیس، را نیز اجرا کنند. گفتنی است مایکروسافت در جریان این کنفرانس، برنامه فتوشاپ را روی دیوایسی که به پروسسور اسنپ‌دراگون 820 و سیستم عامل ویندوز 10 مجهز بود، اجرا کرد و حاصل کار بسیار چشمگیر بود.

نکته جالب‌تر آنکه به گفته تری مایرسون، ویندوزی که مایکروسافت برای اجرای آزمایشی در این کنفرانس انتخاب کرده بود، ورژن 64 بیتی ویندوز 10 در ویرایش Enterprise بود و این یعنی مایکروسافت بازارهای SMB و محیط سازمان‌ها را هدف قرار گرفته است. بدین منظور تکنولوژی Continuum مایکروسافت به کار آمده و دیوایس‌های موبایل (اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها) تنها با استفاده از یک داک می‌توانند نسخه کامل ویندوز 10 را اجرا کنند. به طریقی مشابه، مایکروسافت قصد دارد دیوایس‌های موبایل را به تکنولوژی سیم‌کارت‌های eSIM مجهز نماید. با این تکنولوژی دیگر نیازی به اسلات سیمکارت نبوده و گویی سیمکارت در خود دستگاه تعبیه‌ شده است. این تکنولوژی قابلیت برنامه‌ریزی و دوباره‌نویسی دارد، به گونه‌ای که کاربر می‌تواند با یک برنامه‌ریزی ساده از سوی اپراتور، دیوایس خود را در هر شبکه مخابراتی که مایل است فعال کند، بدون آنکه نیازی به درآوردن و تعویض سیمکارت باشد.

collaboration between qualcomm and microsoft to support windows 10 on next generation snapdragon

در حالی که بسیاری از کارشناسان، شانس زیادی برای مایکروسافت در بخش اسمارت‌فون قائل نبودند، بعید نیست که این کمپانی به یکباره تمام دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول کند. مایکروسافت در نتیجه این همکاری پتانسیل ساخت اسمارت‌فونی را خواهد داشت که بتواند علاوه بر اپلیکیشن‌های "پلتفرم یونیورسال ویندوز" -- یا در اصطلاح UWP -- اپلیکیشن‌های ویندوز 32 بیتی را نیز اجرا کند. از آنجا که پروسسورهای ساخت شرکت کوالکام -- که مبتنی بر معماری ARM هستند -- قرار است برنامه‌های ویندوز 32 بیتی را شبیه‌سازی کنند، اسمارت‌فون آینده مایکروسافت -- که احتمالا "Surface Phone" نامیده می‌شود -- از قابلیتی منحصر‌به‌فرد برخوردار بوده و از تمام گوشی‌های هوشمند موجود در بازار متمایز خواهد شد. ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، ماه گذشته در رابطه با وضعیت مایکروسافت در زمینه اسمارت‌فون گفته بود: «نمی‌خواهیم فقط حسادت به داشته‌های دیگران، عامل محرک ما باشد، سؤال این است که، ما چه می‌توانیم بیاوریم؟ من در نگاه به شکل ظاهری هر دیوایس، یا هر تکنولوژی (حتی هوش مصنوعی) به این جنبه توجه دارم». در ادامه نادلا به این نکته اشاره کرد که مایکروسافت همچنان به حضورش در بازار اسمارت‌فون ادامه می‌دهد، اما نه آن بازاری که پیشروهای کنونی آن را تعریف می‌کنند، بلکه تمرکز مایکروسافت روی آن چیزی است که می‌تواند به شکلی منحصربه‌فرد در نهایی‌ترین دیوایس موبایل به سرانجام برساند.

از طرف دیگر کوالکام نیز از این همکاری منفعت‌های زیادی خواهد برد. تاکنون پروسسورهای کوالکام، به جز چند توزیع لینوکس، در هیچ دیوایس دسک‌تاپی به کار گرفته نشده‌اند. لذا اسنپ‌دراگون جدید، نخستین تراشه‌ در نوع خود خواهد بود که تا به امروز یک سیستم‌عامل 64 بیتی متفاوت از اندروید یا iOS را اجرا می‌کند.

مایکروسافت در گذشته ویندوز آرتی را برای معماری 32 بیتی ARM توسعه داده بود، اما به گفته براندون هیل (Brandon Hill)، کارشناس وب‌سایت HotHardware، بر خلاف ویندوز آرتی، این نسخه‌ای کامل از ویندوز 10 است که به گونه‌ای کامپایل شده تا بتواند به طور بومی روی سخت‌افزار اسنپ‌دراگون کوالکام اجرا شود. این بدان معناست که مشتریان فقط به اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز یونیورسال محدود نیستند (مشکلی که در ویندوز آرتی شاهد آن بودیم).  

منبع : Qualcomm


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا