گزارش گارتنر از فروش جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2017 – رشد چینی‌ها، توقف غول‌ها

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/3/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، گارتنر Gartner ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 23 می 2017 (2 خرداد 1396) گزارش خود را از فروش جهانی اسمارت‌فون‌ها در سه‌ماهه نخست سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی سه‌ماهه اول سال جاری میلادی، در مجموع 380 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به کاربران نهایی فروخته شده که این میزان در مقایسه با سه‌ماهه اول سال 2016، حدود 9.1 درصد رشد داشته است.

ظاهرا گرایش خریداران تلفن همراه به این سمت بوده که برای خرید دیوایس‌های بهتر، بیشتر هزینه کنند و همین امر موجب افزایش متوسط قیمت فروش در انواع مختلف اسمارت‌فون شده است.

Gartner Smartphone Market Report Q1 2017

این گرایش، تأثیر مثبتی بر استراتژی تولیدکنندگان چینی – مبنی بر گنجاندن امکانات مطلوب با قیمت‌های مناسب – داشته، به طوری که مجموع سهم سه برند چینی هواوی، Oppo و Vivo از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر، 24 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7 درصد افزایش داشته است.

آنشول گوپتا (Anshul Gupta)، از مدیران تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، در رابطه با فروش شرکت‌های چینی می‌گوید: «سه سازنده نخست چینی با اسمارت‌فون‌های با کیفیت‌شان – که قیمت‌های رقابتی داشته و به ویژگی‌های نوآورانه‌ای مجهزند – فروش ]خوبی[ را رقم می‌زنند. به علاوه، این برندها با کمک بازاریابی تهاجمی و ارتقای فروش [از طریق تبلیغات و ارائه انواع مشوق‌های خرید به خریداران] تا حدی سهم سایر برندها را در بازارهایی نظیر هند، اندونزی و تایلند، از آن خود کرده‌اند.»

Gartner Smartphone Market Report Q1 2017

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب شرکت‌های سازنده در سه ماهه اول سال 2017 از نگاه گارتنر

کمپانی سامسونگ الکترونیکس در سه‌ماهه اخیر با فروش بیش از 78 میلیون دستگاه گوشی هوشمند موفق شد 20.7 درصد از بازار جهانی اسمارت‌فون را در اختیار گرفته و مثل گذشته در رتبه نخست قرار بگیرد. این در حالی است که در سه‌ماهه اول سال 2016، سامسونگ بیش از 81 میلیون گوشی هوشمند را به فروش رسانده بود، لذا در فصل اخیر شاهد افت سالانه 3.1 درصدی برای سامسونگ هستیم. آنشول گوپتا وضعیت کنونی سامسونگ را این گونه توصیف می‌کند: «علی رغم اینکه سامسونگ اعلام کرده ثبت پیش سفارش برای Galaxy S8 و S8 Plus حدود 30 درصد نسبت به [سفارش برای Galaxy S7 و S7 Plus در] سال گذشته افزایش داشته، نبود جایگزینی برای نوت7 و رقابت شدید در بخش اسمارت‌فون‌های ساده، موجب شده‌اند تا سامسونگ دائما در حال از دست دادن سهم بازار باشد.»

Samsung Galaxy S8

سامسونگ گلکسی S8

کمپانی اپل در نخستین فصل از سال 2017 موفق شد 13.7 درصد از بازار اسمارت‌فون را از آن خود کند که این امر حاصل فروش 51.9 میلیون دستگاه آیفون در این بازه زمانی بوده است. اپل در اولین فصل از سال 2016 نیز 51.6 میلیون آیفون را به فروش رسانده بود که با کمی اغماض می‌توان گفت میزان فروش اسمارت‌فون‌های اپل تغییر چندانی نداشته، اما سهم بازار اپل از 14.8 درصد در سه‌ماهه نخست 2016 به 13.7 درصد در سه‌ماهه اخیر کاهش یافته است. به گفته گوپتا، اپل نیز مانند سامسونگ در مواجهه با رقابتی فزاینده از سوی برندهای چینی نظیر Oppo و Vivo قرار داشته و عملکرد این کمپانی آمریکایی در چین، با تهدید بزرگی روبروست.

apple-iPhone 7 iPhone 7 Plus Product Red

اپل آیفون 7 و آیفون 7 پلاس پروداکت رد

کمپانی چینی هواوی با فروش 34.1 میلیون دستگاه اسمارت‌فون در فصل اخیر، 9 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در دست گرفت و خود را به اپل نزدیک‌تر کرد. هرچند بیش از یک سال از عرضه P9 و P9 Plus می‌گذرد، اما هر دوی این دیوایس‌ها همچنان به فروش خوب خود ادامه داده و هواوی را به عنوان یک برند برتر در بازار مصرف‌کنندگان مطرح کرده‌اند. به گفته گوپتا، هواوی به طور پیوسته رتبه سوم جهانی را در بین فروشندگان اسمارت‌فون حفظ کرده، اما هرچه همتایان چینی، خود را به این کمپانی نزدیک‌تر می‌کنند، فشار روی هواوی بیشتر احساس می‌شود.

Huawei P9

یکی از این همتایان، شرکت چینی Oppo است که روز به روز به هواوی نزدیک‌تر می‌شود. Oppo در سه‌ماهه نخست سال 2017، نزدیک به 31 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را به فروش رساند و با کسب 8.1 درصد از بازار جهانی، در رتبه چهارم دنیا و رتبه نخست چین قرار گرفت. عملکرد Oppo در سه‌ماهه اخیر بسیار چشمگیر بوده، چرا که از مقایسه فروش این شرکت در سه‌ماهه اخیر با فروش در سه‌ماهه نخست سال 2016 (یعنی 15.8 میلیون دستگاه اسمارت‌فون)، متوجه می‌شویم که میزان فروش این کمپانی در پایان سه‌ماهه اخیر، 94.6 درصد رشد سالانه داشته است. گوپتا در توصیف عملکرد Oppo می‌گوید: «Oppo با شبکه عظیم خرده‌فروشی‌های حقیقی [ نه صرفا اینترنتی] به تقویت فروش خود ادامه داده و بر حکمرانان کنونی بازار – چون سامسونگ و هواوی – فائق آمده است.» استراتژی Oppo – که پیرامون دوربین، شارژ سریع باتری و فروش غیراینترنتی متمرکز شده – به رشد فروش اسمارت‌فون‌های این شرکت در بازار بین‌المللی کمک زیادی نموده است.

پس از Oppo دیگر کمپانی چینی به نام Vivo قرار دارد (البته هر دو برند، زیرمجموعه کمپانی بزرگ‌تری با نام BBK Electronics هستند). Vivo در سه‌ماهه اخیر، با فروش حدود 26 میلیون دستگاه گوشی هوشمند و کسب سهم 6.8 درصدی از بازار، در رتبه پنجم فروشندگان اسمارت‌فون قرار گرفت. مثل Oppo، این کمپانی نیز رشد سالانه خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد، به این ترتیب که مقایسه فروش 14 میلیون اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2016 با فروش 25.8 میلیون گوشی هوشمند در سه‌ماهه اول 2017، از رشد سالانه 84.6 درصدی حکایت می‌کند. طبق نظر گوپتا، تقاضا برای اسمارت‌فون‌های Vivo در بازارهای نوظهور منطقه آسیا/اقیانوسیه – مثل هند – با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است. گفتنی است، به لطف جاذبه برند Vivo و اسمارت‌فون‌های باکیفیت این شرکت، میزان فروش گوشی‌های هوشمند این برند در هند بیش از 220 درصد رشد داشته است.

Gartner Smartphone Market Report Q1 2017

فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی برحسب سیستم‌عامل در سه ماهه اول سال 2017 از نگاه گارتنر

بازار سیستم عامل اسمارت‌فون در حال حاضر یک بازار دو قطبی بوده و رقابت بین اندروید و iOS است. از بین حدود 380 میلیون گوشی هوشمندی که در سه‌ماهه اخیر به فروش رسیده، 327 میلیون دستگاه مجهز به اندروید، حدود 52 میلیون دستگاه مجهز به iOS و 821 هزار اسمارت‌فون نیز به سایر سیستم عامل‌ها مجهزند. طبق این آمار، 86.1 درصد از اسمارت‌فون‌های به فروش رفته مجهز به اندروید و 13.7 درصد نیز آیفون و دارای iOS هستند. طبق گزارش گارتنر، سیستم عامل اندروید در بازه زمانی یک سال اخیر، 2 درصد رشد داشته است. مقبولیت روزافزون برندهای چینی در بازارهای بین‌المللی – که حاصل تولید اسمارت‌فون‌های باکیفیت توسط کمپانی‌های چینی است – به افزایش سلطه اندروید کمک کرده است. از طرفی، پیش‌بینی می‌شود معرفی Android Go توسط گوگل، به منظور گسترش اندروید به دیوایس‌های رده پایین، در رشد این سیستم عامل، تأثیر به‌سزایی داشته باشد. 

منبع : Gartner