گارتنر اعلام کرد: رشد 2 درصدی هزینه کردن کاربران برای خرید دیوایس‌های الکترونیکی در سال 2017

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/20        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گارتنر Gartner ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی گارتنر در روز پنج‌شنبه 6 آوریل 2017 (17 فروردین 1396) پیش‌بینی خود از میزان هزینه کردن کاربران نهایی برای خرید دیوایس‌ها در سال 2017 را در قالب گزارشی منتشر نمود. طبق این گزارش، مشتریان هم‌اکنون هزینه بیشتری را صرف خرید دیوایس‌های الکترونیکی می‌نمایند، چرا که چندی است کاربران PCها، فراموبایل‌ها و تلفن‌های همراه، دیوایس‌های جدید خود را با متوسط قیمت فروش بالاتری خریداری می‌کنند. همین امر موجب رشد میزان هزینه کردن کاربران نهایی در سال 2017 خواهد شد. گارتنر برآورد کرده که این میزان در سال 2017، با 2 درصد افزایش به 600 میلیارد دلار بالغ خواهد شد (مبنای برآورد، ارزش کنونی دلار آمریکاست). گفتنی است، 67 درصد از این صرف هزینه، برای خرید تلفن‌های همراه خواهد بود.

gartner worldwide end-user spending on devices in 2017 report

همانطور که گفته شد، طبق برآورد گارتنر، متوسط قیمت فروش دیوایس‌های پردازشی و تلفن‌های همراه در سال 2017 با 2 درصد افزایش همراه خواهد بود، که گارتنر این پدیده را به 2 دلیل اساسی نسبت می‌دهد؛ نخست آنکه افزایش قیمت قطعات (به‌ویژه برای رایانه‌های شخصی و تا حدی برای گوشی‌ها)، در سال 2017 نیز ادامه داشته و قیمت نهایی محصولات را بالا می‌برد. دوم آنکه علاقه کاربران به گوشی‌های ارزشمند و با کیفیت بالاتر، بر تمایل آنها نسبت به قیمت‌های پایین، ارجحیت داشته است.

رانجیت اتوال (Ranjit Atwal) مدیر تحقیقاتی گارتنر، معتقد است که حساسیت به قیمت در بازار دیوایس‌ها در سراسر دنیا، روزبه‌روز کمتر می‌شود. مصرف‌کنندگان – چه در بخش مشتریان شخصی و چه در بخش بیزنس‌ها – به جای محصولات ارزان‌تر، به دنبال محصولات بهتری هستند که مناسب سبک زندگی آنها باشد.

هزینه‌ای که کاربران نهایی برای خرید تلفن‌های همراه صرف می‌کنند، در حال رشد است

بنا بر آنچه در گزارش گارتنر آمده، هزینه‌ای که کاربران نهایی برای خرید تلفن‌های همراه در سال 2017 صرف خواهند کرد، تقریبا به 400 میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال 2016، رشدی 4.3 درصدی را نشان می‌دهد. به گفته آنت زیمرمن (Annette Zimmermann)، معاون تحقیقاتی مؤسسه گارتنر، تمایل همگانی کاربران به دیوایس‌های باکیفیت بوده که موجب افزایش متوسط قیمت فروش تلفن‌های همراه شده است. کمپانی‌های روبه‌رشدی چون هواوی و Oppo، سبد محصولات خود را بهبود بخشیده‌اند و همین عامل باعث شده تا کاربران تصمیم بگیرند گوشی‌های ساده خود را با گوشی‌های ساده‌ای که کیفیت بیشتر و امکانات متنوع‌تری دارد، تعویض نمایند. از آنجا که در بازارهای نوظهور جهش به سمت گوشی‌های پیشرفته برای اکثریت افراد ممکن نیست، بیشتر کاربران به خرید گوشی‌های ساده بهتر و باکیفیت‌تر روی می‌آورند.

gartner worldwide end-user spending on devices in 2017 report

میزان هزینه جهانی کاربران برحسب نوع دیوایس از سال 2016 تا 2019 به میلیون دلار

در سال 2016، کمپانی‌های چینی نظیر هواوی، Oppo و BBK گوشی‌های ساده را بیش از پیش در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دادند که در نتیجه این امر، متوسط قیمت فروش گوشی‌های ساده در آن سال، 13.5 درصد افزایش یافت. طبق پیش‌بینی گارتنر، این میزان در سال 2017، حدود 4 درصد دیگر رشد خواهد کرد. به گفته زیمرمن «ما انتظار داریم امسال کاربران همچنان به دنبال گوشی‌های ارزشمندتر باشند، که [همین امر] به افزایش دیگری در متوسط قیمت فروش منجر خواهد شد.» وی خاطر نشان کرد که با توجه به رونمایی اخیر از Samsung Galaxy S8 و همچنین عرضه جدیدترین آیفون اپل در دهمین سالگرد تولید این گوشی، متوسط قیمت فروش اسمارت‌فون‌های رده‌بالا نیز به سیر صعودی خود ادامه خواهد داد. طبق برآورد گارتنر، متوسط قیمت فروش گوشی‌های پیشرفته در آمریکای شمالی، طی سال 2017 تا 4 درصد افزایش خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود عرضه رایانه‌های شخصی، فراموبایل‌ها و تلفن‌های همراه در سال 2017، به 2.3 میلیارد دستگاه برسد، که در صورت تحقق این پیش‌بینی، نسبت به سال 2016 تفاوتی نخواهد داشت.

gartner worldwide end-user spending on devices in 2017 report

میزان عرضه دیوایس به بازار براساس نوع دستگاه از سال 2016 تا 2018 برحسب میلیون عدد

توجه داشته باشید که کلمه فراموبایل (معادل فارسی ultramobile)، به دیوایس‌های پردازشی سبک‌وزن با اندازه متوسط اطلاق می‌شود که طیف آنها از تبلت‌ها تا PCهای باریک و سبک و دستگاه‌های تبدیل‌شونده، گسترده است. در این گزارش، فراموبایل‌ها به 2 دسته تقسیم شده‌اند؛ دسته اول، فراموبایل‌های پیشرفته (pemium)، شامل دیوایس‌هایی مانند MacBook Air و محصولات مجهز به ویندوز 10 که پردازنده‌های آنها منطبق بر معماری Intel x68 است. دسته دوم، فراموبایل‌های ساده و کاربردی (basic and utility) است که تبلت‌هایی چون رده محصولات iPad و iPad mini (محصول اپلGalaxy Tab S2 (محصول سامسونگFire HD (محصول آمازون)، Yoga Tab 3 (محصول لنوو) و Iconia One (محصول ایسر) را در بر می‌گیرد.

apple-ipad 9.7

متوسط قیمت فروش رایانه‌های شخصی – در دو نوع رومیزی و نوت‌بوک – در سال 2017، حدود 1.4 درصد افزایش می‌یابد

در حال حاضر مهاجرت از PC به سایر دیوایس‌ها به اوج خود رسیده، اما پیش‌بینی می‌شد فروش PCها در آینده نزدیک با رشد همراه باشد که احتمالا آن هم تحت تأثیر افزایش قیمت قطعات، با مشکل مواجه خواهد شد. قیمت قطعات، به ویژه DRAM، از ژوئن 2016 به بعد تقریبا 2 برابر شده است. گزارش TrendForce از درآمد بازار جهانی DRAM در سه‌ماهه چهارم سال 2016، تا حدی این مطلب را تأیید می‌کند. در نتیجه، تولیدکنندگان PC تا پایان سال جاری میلادی، قیمت محصولات خود را افزایش خواهند داد. طبق برآورد گارتنر، متوسط قیمت فروش رایانه‌های شخصی در سال 2017، حدود 1.4 درصد رشد خواهد داشت. گفتنی است این میزان از رشد بر مبنای ارزش کنونی دلار آمریکا تخمین زده شده است 

منبع : Gartner


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا