گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016 - ادامه افت اندروید در آمریکا

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/10/27        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز فون Windows Phone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTech در روز چهارشنبه 11 ژانویه 2017 (22 دی 1395) گزارش خود را از میزان فروش و سهم سیستم‌‌عامل‌های گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش، طی این مدت فروش اندروید در بازارهایی چون آمریکا، انگلستان و فرانسه کاهش داشته، اما در مقابل iOS در اکثر مناطق با رشد همراه بوده است. در این بازه زمانی، 55.3 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در ایالات متحده اندرویدی بوده که نسبت به سهم این سیستم‌‌عامل در مدت مشابه سال گذشته (60.4 درصد)، کاهش داشته است. بد نیست بدانیم این ششمین افت متوالی اندروید در آمریکا به شمار می‌رود.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending november 2016

در اوایل سه‌ماهه پایانی سال 2016 -- که به فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نو معروف است -- آیفون 7، آیفون 7 پلاس و آیفون 6s، سه اسمارت‌فونی بودند که بیشترین فروش را در آمریکا داشتند، به طوری که در مجموع حدود 31.3 درصد از گوشی‌های فروخته‌شده، به این سه دیوایس تعلق داشت. Galaxy S7 و S7 edge نیز با کسب سهم 28.9 درصدی از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در ایالات متحده، به ترتیب در رتبه‌های چهارم و پنجم پرفروش‌ترین گوشی‌ها در این کشور قرار گرفتند.

لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur)، مدیر بینش مصرف‌کنندگان در مؤسسه Kantar Worldpanel ، در رابطه با بازار آمریکا می‌گوید: «[اپراتور] Verizon، با ثبت حدود یک چهارم فروش کل اسمارت‌فون‌ها در آمریکا طی دوره "جمعه سیاه"، نقش مهمی را برای تمام برندها، از جمله اپل و سامسونگ، ایفا کرد.» به گفته گوئن‌ور، طرح های تشویقی Verizon برای فروش گوشی‌های رده بالای سامسونگ و اپل، باعث ترغیب مشتریان به خرید شد. از جمله این طرح‌ها آن بود که پس از احراز شرایط خرید و معاوضه گوشی کارکرده با نو، Verizon گوشی‌های آیفون 7، آیفون 7 پلاس و Galaxy S7 را به صورت رایگان به مشتریان عرضه می‌کرد.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending november 2016

با وجود اینکه سهم اندروید طی یک سال گذشته در آمریکا کاهش یافته، گوشی جدید گوگل، Pixel، در این مدت رشد قدرتمندی در بازار ایالات متحده داشته، به طوری که در سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016، سهم گوشی Pixel از بازار آمریکا به 1.3 درصد افزایش یافته که البته بیش از نیمی از فروش این اسمارت‌فون توسط اپراتور Verizon انجام شده است.

ادامه سلطه اندروید بر بازار چین

سهم سیستم‌‌عامل iOS در بازار موبایل چین، از 25.3 درصد در سه‌ماهه پایانی سال 2015، به 19.9 درصد در سه‌ماهه پایانی سال 2016 کاهش یافت. اما به لطف فروش خوب آیفون 7 در چین، iOS نسبت به سه‌ماهه قبل، حدود 2.8 درصد در این کشور رشد داشته است.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending november 2016

تامسین تیمپسون (Tamsin Timpson)، مدیر بینش استراتژیک مؤسسه Kantar در بخش آسیا، می‌گوید: «از آنجا که برندهای داخلی همچنان بازار را در دست دارند، تقریبا 80 درصد از کل اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مناطق شهری چین طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016، اندرویدی بوده‌اند.» به گفته تیمپسون، 25 درصد از مجموع اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در چین، محصول کمپانی هواوی بوده، اما سهم هواوی از بازار در این مدت، در مقایسه با سه‌ماهه منتهی به اکتبر 2016، حدود 3.1 درصد افت داشته است. گفتنی است افت اخیر، تنها دومین افت هواوی در بازه زمانی بیش از 2 سال محسوب می‌شود.

کمپانی Oppo در سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016 حدود 12.9 درصد از فروش اسمارت‌فون در چین را به نام خود ثبت کرد، که در نوع خود فروش قدرتمندی به شمار می‌رود. با توجه به آنکه هواوی در سه‌ماهه دوم سال 2015 توانست اپل و شیائومی را در بازار چین کنار زده و تحولی بزرگ ایجاد کند، شاید بتوان موفقیت اخیر Oppo را نخستین تحول بازار چین پس از سه‌ماهه دوم 2015 نامید. البته ناگفته نماند، علی‌رغم درخشش Oppo، طی سه‌ماهه منتهی به نوامبر 2016، گوشی آیفون 7 با کسب سهم 6.6 درصدی از مجموع اسمارت‌فون‌های فروخته‌شده در مناطق شهری چین، توانست عنوان پرفروش‌ترین گوشی هوشمند در این کشور را از آن خود کند و پس از آن Oppo R9 با سهم 4.7 درصد، در رتبه دوم قرار گرفت.

وضعیت خوب اپل در کشورهای EU5

به دنبال افت ویندوزفون در 5 بازار بزرگ اروپا (بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، موسوم به کشورهای EU5)، سیستم‌‌عامل‌های iOS و اندروید در این بازارها با رشد خوبی همراه شدند. بهترین عملکرد iOS در این منطقه را باید به بازار بریتانیای کبیر نسبت داد؛ جایی که این سیستم‌‌عامل در بازه 12 ماهه منتهی به نوامبر 2016، با 9.1 درصد رشد سهم خود از بازار اسمارت‌فون بریتانیا را به 48.3 درصد رسانده که تقریبا با سهم 49.6 درصدی اندروید از این بازار برابری می‌کند.

kantar worldpanel smartphone os sales for the three months ending november 2016

دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)، مدیر واحد کسب‌وکار در مؤسسه Kantar، می‌گوید: «طی این دوره، اندروید 72.4 درصد از فروش اسمارت‌فون در کشورهای EU5 را تشکیل داد و iOS حدود 24.6 درصد؛ [این یعنی] رشد سالانه قدرتمند برای هر دو اکوسیستم، همزمان با کاهش سهم ویندوز به 2.8 درصد.» به گفته سانه‌بو، طی این مدت اندروید در بازار کشورهای EU5، در قیاس با سه‌ماهه منتهی به اکتبر، متحمل افتی برابر با 2.8 درصد شد، در حالی که فروش قدرتمند آیفون 7، وضعیت iOS را بهبود بخشید. دوره تعطیلات سال نوی میلادی همیشه برای اپل قدرتمند بوده، اما اینکه آیا شیب صعودی تقاضا برای دیوایس‌های جدید در نخستین فصل از سال 2017 ثابت می‌شود یا خیر، هنوز مشخص نیست. 

منبع : Kantar WorldPanel