همکاری سامسونگ و سنهایزر در زمینه فناوری صدای سه‌بعدی در ابزارهای اندرویدی

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1396/2/6        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : Sennheiser ، اندروید Android ، سامسونگ Samsung

واحد خبر mobile.ir : سنهایزر (Sennheiser) یکی از شرکت‌های مطرح در زمینه فناوری‌های صوتی به شمار می‌رود که زمینه اصلی فعالیت آن تولید انواع تجهیزات صوتی با کیفیت بالا، از جمله هدفون، میکروفن و ابزارهای مکالمه است. اخیرا مدیر عامل این کمپانی آلمانی در کنفرانس مطبوعاتی IFA 2017 که در لیسبون پرتغال برگزار شد، از برنامه‌های این شرکت برای تولید صدای سه‌بعدی در ابزارهای مبتنی بر اندروید خبر داد.

آندرئاس سنهایزر (Andreas Sennheiser)، مدیر عامل این کسب‌وکار خانوادگی، ضمن اشاره به سهم بزرگ محصولات اندرویدی در بازار اسمارت‌فون‌ها، به همکاری با سامسونگ در زمینه تولید هدست‌های هوشمند AMBEO برای این دستگاه‌ها اشاره کرد. اکوسیستم AMBEO فناوری سه‌بعدی برای تولید صدا است.

sennheiser partners Samsung to bring ambeo 3d audio tech to android

این فناوری از الگوریتمی اختصاصی برای واقعی‌تر کردن صدای فیلم‌ها و بازی‌ها بهره می‌برد که در آن از یک جفت هدفون دوگوشی برای ضبط صدا استفاده می‌شود. صدای سه‌بعدی که با نام صدای دوگوشی (binaural) نیز شناخته می‌شود، به نوعی فناوری ضبط صدا گفته می‌شود که تجربه صوتی حاصل از آن، تا حد امکان، به آنچه گوش‌ها می‌شنوند نزدیک باشد. برای فهم بهتر فناوری صدای سه‌بعدی، فرض کنید چشمان خود را بسته‌اید و دوستتان در حین صحبت با شما در اطراف اتاق حرکت می‌کند. اما شما با وجود بسته بودن چشمان‌تان می‌توانید دقیقا به محل قرار گرفتن دوست‌تان اشاره نمایید. این امر به دلیل نحوه عملکرد گوش‌ها است که با کمک مغز می‌تواند بر اساس زمان دریافت، بلندی و طنین صدا، منبع دقیق آن را در هر لحظه مشخص سازد. این فناوری را بدین‌ترتیب می‌توان نوع واقعیت مجازی (VR) برای صدا دانست.

سنهایزر در اوایل سال جاری میلادی در نمایشگاه2017 CES از هدفون‌های هوشمند خود با نام Ambeo Smart Surround رونمایی کرد که با کمک میکروفن‌های داخلی (که درون شبکه‌ای فلزی قرار دارند) قابلیت ضبط صدا به صورت سه‌بعدی را دارند. این هدفون‌ها در ابتدا تنها برای گوشی‌های آیفون عرضه شدند، اما اینک شرکت سنهایزر قصد دارد آنها را برای ابزارهای مبتنی بر اندروید نیز ارائه نماید.

sennheiser partners Samsung to bring ambeo 3d audio tech to android

مدیر عامل سنهایزر دلیل همکاری با سامسونگ را اعتبار این شرکت کره‌ای به ویژه در بازار محصولات اندرویدی می‌داند. به علاوه او معتقد است که این همکاری به سازگاری بیشتر میان ابزارهای تولید شده کمک خواهد کرد. البته سنهایزر در کره چندان ناشناخته نیست. این کمپانی بیش از سی سال در بازار کسب‌وکار کره جنوبی سابقه فعالیت دارد. با این حال دو سال پیش اقدام به تاسیس شرکت‌ تابعه‌ای در این کشور نموده است تا فعالیت‌های تجاری رسمی خود را در سئول توسعه دهد.

اندرئاس سنهایزر کره جنوبی را بستر مهمی برای عرضه فناوری‌های جدید می‌داند و معتقد است که این کشور یکی از کشورهای پیشرو در زمینه تکنولوژی به شمار می‌رود. به گفته او «هر روندی که در کره روی می‌دهد، یک یا دو سال بعد در اروپا اتفاق می‌افتد». از دید سنهایزر، صنعت بازی در کره جنوبی بسیار جذاب است و فرصت‌های قابل توجهی را پیش روی صنایع قرار می‌دهد. او در این زمینه می‌گوید: «ما شاهد رشد دو رقمی بازار در منطقه آسیا هستیم. ما در کره در بخش [ارتباط با تولیدکنندگان] حرفه‌ای کاملا قوی هستیم و حدود 90 درصد [شرکت‌های] پخش‌کننده‌ (broadcasters) مشتری ما هستند. اما در سمت مصرف‌کنندگان ضعیف هستیم که تقویت بازار را در این بخش آغاز کرده‌ایم.»

البته هنوز مشخص نیست که این هدفون‌ها با تمام ابزارهای مبتنی بر اندروید سازگار هستند یا آنکه تنها برای گوشی‌های ساخت سامسونگ تولید می‌شوند. اما به هر حال، با توجه به این که اندروید محبوب‌ترین پلتفرم در سراسر جهان است، سنهایزر دیر یا زود برای جذب مشتریانِ بیشتر باید تولید ابزارهایی سازگار با اندروید را به طور عمومی آغاز کند. به علاوه همکاری با سامسونگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی، که در عرصه واقعیت مجازی نیز حضوری فعال دارد، فرصت‌های مطلوبی را در اختیار سنهایزر قرار خواهد داد و به نوعی، محصولات صوتی این کمپانی را به کاربران اندرویدی معرفی خواهد کرد. در کنار این امر، از دید مدیران سنهایزر، رشد واقعیت مجازی موقعیتی مناسب برای فناوری صدای سه‌بعدی است و می‌تواند نیاز به این محصولات را در بازار جهانی به شدت افزایش دهد.

sennheiser partners Samsung to bring ambeo 3d audio tech to android

البته برخی کارشناسان معتقدند که همکاری سنهایزر با شرکتی مانند سامسونگ کمی عجیب به نظر می‌رسد. چرا که سامسونگ برای تولید هدفون‌های خود از همکاری کمپانی آمریکایی Harman (که جدیدا به شرکت‌های تابعه سامسونگ پیوسته است) بهره می‌برد و گلکسی S8 با هدست‌های AKG (از شرکت‌های زیرمجموعه Harman) عرضه خواهد شد. ضمن آنکه سامسونگ در اسپیکرهای گلکسی تب S3 نیز از همکاری با AKG بهره برده است. با این حال، برنامه‌ اعلام‌شده توسط سنهایزر ممکن است نشان‌دهنده رویکردی تازه در شرکت سامسونگ به تأمین‌کنندگان محصولات صوتی باشد.  

منبع : The Korea Herald