پیش‌بینی IDC از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده- عرضه 99.4 میلیون هدست تا سال 2021

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/1        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، واقعیت مجازی Virtual Reality ، واقعیت افزوده Augmented Reality

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز پنج‌شنبه 16 مارس 2017 (26 اسفند 1395) آخرین پیش‌بینی خود را از وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عرضه هدست‌‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تا سال 2021 نزدیک به ده برابر افزایش خواهد یافت و از 10.1 میلیون دستگاه در سال 2016 به حدود 99.4 میلیون دستگاه در سال 2021 خواهد رسید. از جمله عوامل این رشد سریع می‌توان به عرضه ابزارهای جدید، مجموعه در حال گسترش محتوا و قیمت‌های پایین اشاره کرد. این نتایج منجر به پیش‌بینی نرخ رشد مرکب سالانه‌ (CAGR) 58 درصدی در طول پنج سال آینده خواهد شد.

microsoft hololens dev edition kit

هدست واقعیت افزوده Microsoft Hololens

رامون یاماس (Ramon Llamas) مدیر تحقیقاتی گروه واقعیت افزوده و مجازی IDC در رابطه با همین گزارش به گام مهمی اشاره می‌کند که در سال 2016 در بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده برداشته شده است. به اعتقاد او با وجود تقاضای شفاف به ویژه از سوی مشتاقان فناوری، استفاده گسترده‌ کاربران سازمانی در تمام سطوح و همچنین کاربران عادی بازی‌ها و مصرف محتوا امری مسلم است. این شرایط فضا را برای وجوه متعددی از بازار فراهم می‌سازد که در سال‌ها و ماه‌های آتی مورد توجه سازندگان ابزارها، پلتفرم‌ها و ارائه‌دهندگان محتوا و توسعه‌دهندگان قرار خواهند گرفت.

مطابق گزارش موسسه IDC، پیش‌بینی می‌شود که واقعیت مجازی و افزوده برای کاربران سازمانی باعث افزایش بهره‌وری (productivity) گردد. این فناوری همچنین به کارمندان اجازه می‌دهد تا به جای تماشای تصاویر ثابت روی نمایشگرها، داده‌ها را به صورت مستقیم (مثلا به صورت اندام‌های یک انسان) مشاهده کنند و با آنها تعامل داشته باشند. با این فناوری تغییرات و رویه‌ها پیش از انتقال به محیط واقعی کار قابل طرح‌ریزی هستند و از این طریق در دو منبع اصلی سازمانی، یعنی زمان و هزینه صرفه‌جویی خواهد شد. البته در این میان بازارهای عمودی (Vertical Markets یا ارائه‌دهندگان کالاها و سرویس‌های خاص برای نوع ویژه‌ای از مشتریان) از جمله بازار تولید و طراحی، مراقبت از سلامتی، حمل و نقل و صنایع خرده‌فروشی از این امر بیشترین بهره را خواهند برد.

idc augmented and virtual reality 2016 to 2021 prediction

بازار هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2016 و 2021 - عرضه به میلیون عدد

در همین حال، واقعیت مجازی و افزوده تجربه همه‌جانبه‌ای را در مصرف محتوا در اختیار کاربران عادی قرار می‌دهند. امروزه ارائه‌دهندگان محتوا در حال توسعه راهکارهایی برای نوعی از تجربه کاربری هستند که در آن، «گویی شخص واقعا در آنجا بوده است». مثلا کاربر می‌تواند تجربه مستقیم حضور در یک کنسرت، رویدادهای ورزشی، بازی‌های ویدئویی یا دیگر وقایع اجتماعی را در حالی که به راحتی روی مبل خانه خود نشسته است، به دست آورد. به علاوه، بازی کردن از طریق واقعیت مجازی و افزوده، بازیکنان را به فضای بیرونی یا میدان جنگ می‌برد. امری که چندین گام از امکانات امروزی برای بازی روی PC یا صفحه تلویزیون فراتر است.

هرچند هدست‌های واقعیت افزوده از نظر میزان عرضه سهم کوچک‌تری دارند؛ اما IDC پیش‌بینی کرده است که درآمد حاصل از آنها در آینده افزایش خواهد یافت. بر این اساس، درآمد حاصل از هدست‌های واقعیت افزوده از 209 میلیون دلار در سال 2016 به 48.7 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید. در همین حال، درآمد حاصل از هدست‌های واقعیت مجازی از 2.1 میلیارد دلار در سال 2016 به 18.6 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید. در این گزارش پیش‌بینی شده است که سهم بازار کاربری تجاری هدست‌ها نیز تا سال 2021، به 38.5 درصد افزایش یابد. علاوه بر این، تا سال 2021، سهم بازار مصرف‌کننده از 79.9 درصد به 61.5 درصد کاهش خواهد یافت.

idc augmented and virtual reality 2016 to 2021 prediction

پیش‌بینی بازار هدست‌های AR/VR از 2016 تا 2021

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیل‌‌گر ارشد بخش ابزارهای موبایلی IDC، در این زمینه می‌گوید که «با وجود تمام این پیشرفت‌های فناوری، طیف وسیعی از محصولات با قیمت‌های مختلف وجود خواهد داشت». او در ادامه می‌افزاید: «محدوده قیمت هدست‌های واقعیت مجازی از کمتر از 100 دلار تا بیش از 1000 دلار است و هرچند هنوز برای اظهار نظر زود است، اما باید گفت که تجربه‌ قیمت‌های پایین به جای تشویق فناوری، ممکن است، بیشتر بازدارنده این تکنولوژی باشند؛ چرا که آنها پتانسیل آن را دارند تا کاربرانی را که برای نخستین بار با این محصولات مواجه می‌شوند دلسرد سازند».

از سوی دیگر، اوبرانی عقیده دارد که با توجه به پیچیدگی‌های سخت‌افزاری، اغلب هدست‌های واقعیت افزوده قیمتی بیش از 1000 دلار خواهد داشت و به همین جهت، از دسترس کاربران عادی دور خواهند ماند. البته وضعیت بهتر از چیزی است که به نظر می‌رسد، زیرا از عرضه و پذیرش عمومی اکوسیستم واقعیت افزوده تنها چند سال می‌گذرد و هنوز برای بهبود مسیر این فناوری زمان زیادی در پیش است.

کارشناسان IDC دو ماه پیش نیز برآوردی از بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده تا سال 2020 ارائه کرده بودند. در این برآورد پیش‌بینی شده بود که تا سال 2020، معادل 76 میلیون هدست به بازار عرضه خواهد شد.

گزارش فعلی IDC در حالی منتشر شده است که این موسسه چند هفته پیش پژوهشی را منتشر کرد و در آن پیش‌بینی نمود که در سال 2017، ارزش بازار هدست‌های واقعیت مجازی و افزوده به طور مشترک به 13.9 میلیارد دلار خواهد رسید. به گفته تحلیل‌گران IDC، با توجه به استقبال کاربران عادی از بازی‌های مبتنی بر این فناوری، رقابت میان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده حاصلی جز پیروزی واقعیت مجازی نخواهد داشت. البته ظرف مدت دو سال، واقعیت افزوده می‌تواند از طریق بهبود قابل توجه در حوزه‌هایی چون عرضه خدمات بهداشتی، طراحی محصول و استفاده‌های مرتبط مدیریتی از رقیب خود پیشی گیرد. 

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا