گزارش TrendForce از تولید اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست 2017 – افت تولید در همه کمپانی‌ها، به‌جز سامسونگ

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/25        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آمار Statistics ، ترندفورس TrendForce ، گوشی هوشمند Smartphone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، ال جی LG ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، در روز سه‌شنبه 11 آوریل 2017 (22 فروردین 1396) گزارش خود را از میزان تولید جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه نخست سال 2017 منتشر کرد. طبق این گزارش، در سه‌ماهه اول سال 2017، در سراسر جهان 307 میلیون دستگاه گوشی هوشمند به تولید رسیده که این میزان، نسبت به سه‌ماهه قبل از آن 23 درصد افت داشته است. با توجه به اینکه روند تقاضا برای خرید اسمارت‌فون به دلیل تأثیرات فصلی همیشگی، به طور چشمگیری در سه‌ماهه نخست کند شد، تولیدکنندگان اسمارت‌فون، به‌ویژه برندهای چینی، حجم تولید کمتری را برای نخستین فصل از سال 2017 پیش‌بینی کردند. برندهای مطرحی چون سامسونگ، ال‌جی و هواوی، عرضه پرچمدارهای خود در سال جاری میلادی را آغاز کرده‌اند.

samsung galaxy s8

سامسونگ Galaxy S8

گفتنی است امسال دهمین سال تولید آیفون بوده و جدیدترین آیفون اپل قرار است در سومین فصل از سال 2017 به بازار عرضه شود. همین امر موجب شده تا بسیاری از کاربرانی که در انتظار آمدن آیفون جدید به بازار هستند، در حال حاضر اقدام به خرید نکنند. به همین دلیل انتظار می‌رود تقاضای بازار در سه ماهه دوم نیز نسبتا ضعیف باقی بماند. طبق پیش‌بینی TrendForce، فروش اسمارت‌فون تا پایان نیمه نخست سال 2017، تقریبا کم‌فروغ خواهد بود. البته TrendForce برآورد نموده که حجم تولید جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، در قیاس با سه‌ماهه اول، رشد یک رقمی خفیفی را تجربه خواهد کرد.

فروش قدرتمند سری اسمارت‌فون‌های Galaxy J، سامسونگ را به تنها برندی تبدیل کرد که حجم تولید اسمارت‌فون‌هایش در سه‌ماهه اول، با رشد همراه بوده است

نتایج فروش اسمارت‌فون‌های رده‌بالای سامسونگ در سه‌ماهه نخست 2017، کمتر از حد انتظار بوده است. علت این امر آن است که بحران نوت7 هنوز به طور کامل فراموش نشده و زمان بیشتری لازم است تا اعتماد مردم به برند سامسونگ مثل سابق شود. اما با این وجود، سامسونگ در بخش دیوایس‌های میان‌رده و رده پایین، عملکرد خیلی خوبی داشته است. سری گوشی‌های Galaxy J، با قیمت مقرون‌به‌صرفه و عملکرد بالا، روند عرضه اسمارت‌فون‌های سامسونگ را حفظ نموده و نقش به‌سزایی در گسترش حجم تولید اسمارت‌فون‌های این برند داشته است. سامسونگ تنها برندی بود که موفق شد علی‌رغم رکود فصلی بازار در سه‌ماهه نخست، حجم تولید خود را افزایش داده و با در اختیار داشتن 26.1 درصد از سهم بازار، مثل گذشته در رتبه نخست قرار بگیرد.

samsung galaxy j7 prime

سامسونگ Galaxy J7 Prime

سامسونگ اسمارت‌فون Galaxy S8، پرچمدارش در سال 2017، را در سه‌ماهه دوم به بازار عرضه می‌کند. اما انتظار می‌رود این دیوایس پیشرفته سهم محدودی در فروش اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سه‌ماهه دوم داشته باشد، چون همانطور که گفته شد هیاهوی ناشی از عرضه جدیدترین آیفون اپل در سه‌ماهه سوم، تقاضا برای گوشی‌های سایر برندها را تا حدی ضعیف‌تر می‌کند. طبق پیش‌بینی TrendForce، حجم تولید اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سه‌ماهه دوم، نسبت به سه‌ماهه اول، رشدی نخواهد داشت. پرچمدارهای Galaxy S8 و S8+ (در بخش گوشی‌های رده بالا) و دیوایس‌های سری Galaxy J (در بخش اسمارت‌فون‌های میان‌رده تا رده پایین) میزان عرضه گوشی‌های هوشمند سامسونگ در سه‌ماهه دوم را نسبتا پایدار نگه خواهند داشت. TrendForce پیش‌بینی می‌کند که حجم تولید اسمارت‌فون‌های سامسونگ در سال 2017، نسبت به سال قبل از آن، حدود 5 درصد رشد داشته باشد.

trendforce global smartphone production volume q1 2017

برترین برندهای تولید‌کننده اسمارت‌فون در جهان براساس سهم بازار جهانی

حجم تولید تمام دیوایس‌های آیفون در اولین فصل از سال 2017، در مقایسه با سه‌ماهه قبل از آن 36 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41 درصد افت کرده است. اما بد نیست بدانیم در مجموع، فروش آیفون در سه‌ماهه نخست، بهبود یافت. اپل طی این سه‌ماهه، نسخه متفاوتی از آیفون 7 و 7 پلاس را تحت عنوان "PRODUCT Red" به بازار عرضه نمود که به نوعی می‌توان آن را دنباله ورژن "Jet Black" در سال گذشته دانست. به کارگیری رنگ‌های تند – که تاکنون کمتر در اسمارت‌فون‌ها استفاده شده‌اند – با استقبال مشتریان همراه شده و در افزایش سهم بازار اپل بی‌تأثیر نبوده است. این کار موجب شده تا کنجکاوی‌ها درباره عرضه آیفون‌های جدید در دهمین سالگرد تولید این گوشی نیز بیشتر شود.

طبق برآورد TrendForce، اپل در سه‌ماهه دوم چیزی حدود 43 میلیون دستگاه آیفون را به تولید خواهد رساند، که این میزان – در صورت تحقق – نسبت به سه‌ماهه اول، 17 درصد افت را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه اپل خود را برای عرضه آیفون‌های جدید در سه‌ماهه سوم آماده می‌کند، این کمپانی احتمالا حجم تولید مدل‌‌های کنونی آیفون را پایین خواهد آورد.

تأثیر نوسانات فصلی بازار بر میزان تقاضا موجب شد تا حجم تولید اسمارت‌فون‌های ال‌جی در سه‌ماهه اول 2017، نسبت به سه‌ماهه پایانی 2016، حدود 40 درصد کاهش یابد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ال‌جی در نیمه دوم سال 2016، دیوایس رده بالای V20 را به بازار عرضه کرده بود تا بتواند در آستانه سال میلادی جدید و پس از آن، حجم عرضه محصولاتش را بیشتر کند. بنا بر آنچه در گزارش اخیر TrendForce آمده، عرضه قریب‌الوقوع اسمارت‌فون LG G6، میزان عرضه دیوایس‌های ال‌جی را افزایش خواهد داد. طبق برآورد این مؤسسه، حجم تولید اسمارت‌فون‌های ال‌جی در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، مشابه سه‌ماهه دوم سال 2016، به حدود 18 میلیون دستگاه بالغ خواهد شد.

lg g6

LG G6

با توجه به اینکه حجم تولید کمپانی‌های چینی در سه‌ماهه نخست، نسبت به سه‌ماهه قبل از آن، 26 درصد افت نموده، برندهای چینی موجودی قطعات خود را در سه‌ماهه دوم کاهش خواهند داد

تقاضای ضعیف و بلاتکلیفی درباره طرح‌های سوبسیدی شرکت‌های مخابراتی داخلی، بازار اسمارت‌فون چین را در نخستین فصل از سال 2017 تحت تأثیر قرار داد. برندهای مهم چینی در سه ماهه اخیر، هدف‌های متناسب با حجم تولید خود را پایین آورده و میزان خرید قطعات را نیز کاهش دادند چرا که موجودی قطعات آنها برای تولید اسمارت‌فون‌های شان، حدود یک تا دو هفته بیشتر از حد نیاز بود.

با ورود به سه‌ماهه دوم، برندهای چینی اقدام به عرضه جدیدترین دیوایس‌های پرچمدار خود نموده و محصولات قدیمی را با رده محصولات جدید مربوط به سال 2017 جایگزین می‌کنند. به‌علاوه، برندهای چینی به‌خوبی می‌دانند که در حال حاضر بازار تحت تأثیر عرضه آیفون‌های جدید در آینده نزدیک قرار دارد، لذا قصد دارند روند کاهش موجودی قطعات خود را ادامه داده تا با این کار خود را برای بلاتکلیفی‌های بیشتری که احتمالا در حوزه عرضه و فروش رخ خواهد داد، آماده کنند.

trendforce global smartphone production volume q1 2017

برترین برندهای تولید‌کننده اسمارت‌فون در چین براساس سهم بازار

در سه‌ماهه اخیر حجم تولید اسمارت‌فون‌های هواوی نسبت به سه‌ماهه قبل 22 درصد کاهش داشته، اما با این وجود هواوی کماکان در بین برندهای چینی پیشتاز بوده و با در اختیار داشتن 11.4 درصد از سهم بازار جهانی، پس از سامسونگ و اپل در جایگاه سوم قرار دارد. با توجه به اینکه اسمارت‌فون رده بالای P10، که به دوربین دوگانه لایکا مجهز است، رسما در سه‌ماهه دوم وارد بازار خواهد شد، TrendForce پیش‌بینی می‌کند که حجم تولید اسمارت‌فون‌های هواوی در سه‌ماه دوم مجددا با رشد همراه شود. برآورد می‌شود که حجم تولید هواوی در سه‌‌ماهه دوم، با افزایش 16 درصدی نسبت به سه‌ماهه نخست، تقریبا به رقم تولید آیفون‌های اپل در همان بازه زمانی برسد.

در سه‌ماهه اخیر، برندهای چینی OPPO (با سهم 17.6 درصد) و Vivo (با سهم 13.4 درصد) به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم بازار اسمارت‌فون چین قرار گرفتند. هر دو برند از لحاظ حجم تولید، نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2016، حدود 30 درصد افت کرده‌اند. با توجه به ادامه تلاش OPPO و Vivo برای ورود به بازارهای خارج از چین و عرضه دیوایس‌های پیشرفته مقرون‌به‌صرفه، TrendForce پیش‌بینی می‌کند هر دو برند به زودی از حالت کنونی خارج شده و اوضاع آنها بهبود یابد. برآورد می‌شود این دو برند در سه‌ماهه دوم، حجم تولید خود را حدود 20 تا 30 درصد نسبت به سه‌ماهه اول افزایش دهند.

حجم تولید اسمارت‌فون‌های شیائومی طی فصل اخیر، در قیاس با سه‌ماهه چهارم 2016، تغییری نداشته اما آمار و ارقام نشان می‌دهند شیائومی در سه‌ماهه اخیر 12 درصد بیشتر از سه‌ماهه مشابه سال گذشته اسمارت‌فون تولید کرده است. البته این میزان از رشد سالانه چندان هم قابل‌توجه نیست، چرا که رشد سالانه کمپانی‌هایی نظیر هواوی، OPPO و Vivo در پایان سه‌ماهه اخیر، حدود 30 درصد و بیشتر گزارش شده است. با توجه به اینکه شیائومی قصد دارد نسخه جدید سری اسمارت‌فون‌های Mi Note را در سه‌ماهه دوم به بازار عرضه کند، TrendForce پیش‌بینی می‌کند که حجم تولید گوشی‌های هوشمند این کمپانی در دومین فصل از سال 2017، نسبت به فصل اخیر، 10 درصد رشد کند.

xiaomi mi 5s plus

شیائومی Mi 5S Plus

حجم تولید اسمارت‌فون‌های کمپانی لنوو – که در فصل اخیر هیچ محصول جدیدی برای عرضه نداشت – در سه‌ماهه نخست سال 2017، نسبت به سه‌ماهه چهارم سال 2016، حدود 30 درصد کاهش داشته است. همچنین، نتایج سه‌ماهه اخیر حاکی از آنند که تولید لنوو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز 20 درصد کمتر شده است. به همین دلیل سهم این کمپانی از بازار اسمارت‌فون، رو به کاهش است. البته طبق پیش‌بینی TrendForce، لنوو در پایان سه‌ماهه دوم، رشدی تک‌رقمی را در تولید تجربه خواهد کرد.

در پایان این گزارش، TrendForce خاطر نشان می‌کند که همزمان با عرضه جدیدترین پرچمدارها از سوی برندهای چینی، این کمپانی‌ها قادر خواهند بود تا دوباره حجم تولید اسمارت‌فون‌های خود را در سه‌ماهه دوم سال 2017 افزایش دهند. البته ذکر این نکته ضروری است که بازار داخلی چین، از لحاظ رشد به سطح مشخصی رسیده و در حال حاضر این میزان از رشد، چندان بالا و پایین نمی‌شود. علاوه بر این، دیوایس‌های جدید آیفون در دهمین سالگرد تولید این گوشی، علایق فراوانی در بین مردم ایجاد کرده و تقاضای مصرف‌کنندگان را تحت تأثیر خود قرار داده است. به همین دلیل، برندهای چینی در آینده جای کمی برای رشد خواهند داشت. در این میان، برندهایی که هنوز به‌خوبی در بازارهای خارج از چین جا نیفتاده‌اند، در موقعیت به مراتب دشوارتری خواهند بود. 

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا