گزارش هواوی از عملکرد این شرکت در سال 2016 – کندترین رشد سوددهی در 5 سال اخیر

نمایش خبر

تاریخ : 1396/1/14        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گزارش مالی Financial Report ، آمار Statistics ، هواوی Huawei

واحد خبر mobile.ir : کمپانی هواوی در روز جمعه 31 مارس 2017 (11 فروردین 1396) گزارش سالانه خود را از نتایج مالی شرکت در سال 2016 منتشر نمود. طبق این گزارش، هواوی در سال 2016 به درآمدی معادل 521.6 میلیارد یوان چین (حدود 75.1 میلیارد دلار آمریکا) دست یافته که نسبت به سال گذشته، 32 درصد افزایش داشته است. علی‌رغم این افزایش درآمد، سود هواوی در سال 2016 در مقایسه با سال قبل، افزایش قابل توجهی نداشته است. سود خالص این کمپانی در سال 2016 برابر با 37.1 میلیارد یوان (5.3 میلیارد دلار) اعلام شده که نسبت به سود این شرکت در سال 2015، تنها 0.4 درصد بیشتر شده است. طی 5 سال اخیر، این کندترین رشد هواوی در سوددهی به شمار می‌رود.

huawei 2016 annual financial report

به گفته اریک ژو (Eric Xu)، مدیرعامل دوره‌ای هواوی، اینکه تنها درآمد رشد داشته باشد و سود رشدی نکند، قابل تحمل نخواهد بود. گفتنی است، همزمان با تلاش هواوی برای گسترش کسب‌وکار اسمارت‌فون، این شرکت 4.9 میلیارد یوان را صرف هزینه‌های برندسازی نمود که طبق خبرگزاری رویترز، همین عامل سوددهی هواوی در سال 2016 را با مشکل مواجه کرد. در ماه فوریه، خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه یادداشت‌های داخلی در شرکت هواوی، حاکی از فشار شدید برای بهبود وضعیت درآمدها و بازدهی بوده‌اند. همچنین به گفته یکی از رؤسای بخش اسمارت‌فون در این شرکت، عرضه گوشی‌های پرچمدار نتوانست هواوی را به اهداف سودآوری داخلی خود برساند.

eric xu huawei rotating ceo

اریک ژو (Eric Xu)، مدیرعامل دوره‌ای هواوی

اریک ژو از ذکر جزئیات بیشتر درباره اهداف کسب‌وکار کالای مصرفی خودداری نمود و به بیان این نکته اکتفا کرد که حفظ حاشیه سود خالص در حدود 7 درصد، در حال حاضر هدفی منطقی برای این گروه است. گفتنی است، حاشیه سود خالص هواوی از 9.3 در سال 2015، به 7.1 در سال 2016 تنزل یافت.

هواوی در گزارش اخیر به این نکته اشاره کرده که این شرکت در سال 2016 چیزی حدود 76.4 میلیارد یوان (11 میلیارد دلار) را صرف هزینه‌های تحقیق و توسعه نموده است. اریک ژو وضعیت شرکت در سال 2016 را به این شکل توصیف می‌کند: «هواوی در سال 2016 تمرکز استراتژیک خود را حفظ کرد و به رشد قدرتمندی دست یافت. هرچه بشریت به اکتشاف و پیشرفت‌های جدید خود در دنیای دیجیتال ادامه می‌دهد، ]پدیده‌هایی چون[ دیجیتال‌سازی و هوش فزاینده، فرصت‌های کسب‌وکار فراوانی را در اختیار همه صنایع قرار داده و همچنین راه را برای رشدی جدید در صنعت ICT هموار خواهند کرد. به منظور ارزش‌گذاری برای مشتریانمان و رشد کردن به شکل پایدار، مشتری‌مدار باقی مانده و از تحول دیجیتالی در همه صنایع، پشتیبانی می‌کنیم.»

کمپانی هواوی از سه بخش عمده تشکیل شده که عبارتند از: کسب‌وکار مخابراتی یا اپراتوری (Carrier Business)، کسب‌وکار کالای مصرفی (Consumer Business) و کسب‌وکار شرکتی (Enterprise Business).

کسب‌وکار مخابراتی و اپراتوری هواوی در سال 2016، درآمدی در حدود 290.6 میلیارد یوان (41.8 میلیارد دلار) کسب کرد که در مقایسه با سال قبل از آن 24 درصد افزایش داشته است. به گفته هواوی، این افزایش درنتیجه اقدامات زیر به دست آمده است: تمرکز بر تحول دیجیتالی، استفاده حداکثری از فرصت‌های بزرگ در بخش‌های رایانش ابری، ویدئو و اینترنت اشیا و تحول عملیاتی برای مشتریان اپراتوری.

هواوی در کسب‌وکار شرکتی خود، در نتیجه همکاری با شرکایش، موفق شد زیرساخت‌های ICT مورد نیاز برای پشتیبانی از تحول دیجیتالی در صنایع عمودی مهم – از جمله بخش‌های مالی، انرژی، ارگان‌های دولتی و امنیت عمومی – را فراهم کند (صنایع عمودی یا vertical industries به صنایعی گفته می‌شود که در آن کالاها و سرویس‌های خاص برای نوع ویژه‌ای از مشتریان ارائه می‌شود). کسب‌وکار شرکتی هواوی در سال 2016، درآمدی برابر با 40.7 میلیارد یوان (5.9 میلیارد دلار) را برای این شرکت در پی داشت که از رشدی 47 درصدی در این بخش حکایت می‌کند.

هواوی مدعی شده که به لطف محصولات نوآورانه خود و شناخته شدن به عنوان یک برند پیشرفته در ساخت دیوایس‌های الکترونیکی در سراسر جهان، کسب‌وکار کالای مصرفی این شرکت موفق شد در سال 2016 چیزی حدود 139 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازارهای مختلف عرضه کند. طبق گزارش اخیر، رقم درآمد بخش کالای مصرفی هواوی در سال 2016، حدود 179.8 میلیارد یوان (25.9 میلیارد دلار) عنوان شده که در مقایسه با سال قبل از آن، 44 درصد رشد داشته است.

huawei mate 9 porsche design

هواوی Mate 9 Porsche Design

سابرینا مِنگ (Sabrina Meng)، مدیر ارشد مالی هواوی، عواملی چون اندوخته مالی فراوان، ساختار سرمایه‌ای مستحکم و پایدار و انعطاف در برابر خطرات و ریسک‌ها را در موفقیت عملیاتی هواوی در سال 2016 مؤثر می‌داند. وی می‌گوید: «در سال 2017، به منظور حصول اطمینان از رشد قدرتمند، به بهبود بهره‌وری و کیفیت کارکردهای خود ادامه خواهیم داد.» البته طبق پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی TrendForce، هواوی و دیگر سازندگان چینی اسمارت‌فون به منظور خنثی کردن هزینه‌های بالای تولید، چاره‌ای جز افزایش قیمت محصولات خود در سال 2017 نخواهند داشت.

با مقایسه 3 بخش مختلف شرکت، متوجه می‌شویم که درآمد کسب‌وکار کالای مصرفی کمتر از کسب‌وکار مخابراتی هواوی بوده است. به بیان دیگر، می‌توان گفت تمرکز بیشتر این شرکت روی دیوایس‌هایی نظیر اسمارت‌فون‌ها و پوشیدنی‌ها، ظاهرا وضعیت مالی هواوی را با مشکل مواجه کرده است. این خبر خوبی برای طرفداران هواوی نیست. اریک ژو در جایی اعلام کرده که «ما قصد داریم به افزایش بهره‌وری خود توجه بیشتری نموده و سرمایه‌گذاری‌هایی که منجر به تولید ارزش نمی‌شوند را کاهش دهیم.» اینکه قسمت دوم این جمله، اسمارت‌فون‌ها را هم در بر می‌گیرد، هنوز کاملا مشخص نیست، اما آمار 139 میلیونی دیوایس‌های عرضه شده از سوی هواوی در سال 2016، این فرضیه را تا حد زیادی باطل می‌کند.

در هر صورت، هواوی قبلا برای گسترش کسب‌وکار اسمارت‌فون‌های خود ابراز تمایل کرده است؛ بارها شایعاتی شنیده شده مبنی بر اینکه هواوی برای حضور در بازار آمریکا در حال مذاکره با AT&T – از اپراتورهای مهم ایالات متحده – است. با وجود عرضه اسمارت‌فون‌هایی چون Mate 9 و موفقیت نسبی برند honor در آمریکا، هواوی هنوز آن طور که باید و شاید در ایالات متحده جا نیفتاده است.

در پایان گفتنی است، نتایج مالی سال 2016 هواوی، به طور مستقل توسط مؤسسه هلندی KPMG (ارائه‌دهنده خدمات و مشاوره‌های مالی) حسابرسی شده است. ضمن اینکه تبدیل یوان چین به دلار آمریکا در این گزارش بر مبنای نرخ تبدیل در روز 31 دسامبر 2016 (11 دی 1395) صورت گرفته است (هر 1 دلار آمریکا برابر با 6.9448 یوان چین). ناگفته نماند، مبنای محاسبه نرخ رشد در این گزارش نیز، یوان چین است، نه دلار آمریکا.  

منبع : Huawei


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا