پتنت ال‌جی برای تولید گوشی‌ تاشو - گوشی‌های تاشو مُد سال 2017 خواهند بود؟

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/11/1        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : حق اختراع Patent ، اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا USPTO ، مالکیت معنوی Intellectual Property ، صفحه‌نمایش انعطاف‌پذیر Flexible Display ، ال جی LG

واحد خبر mobile.ir : آیا قرار است گرایش بازار اسمارت‌فون‌ها در سال 2017 به سمت گوشی‌های تاشو متمایل شود؟ از شواهد و قرائن می‌توان حدس زد که این‌طور به نظر می‌رسد، چرا که شایعات شنیده‌شده از برخی کمپانی‌ها همگی مؤید این مطلب است. در اواخر سال 2015، سامسونگ درخواست پتنتی را با موضوع گوشی تاشو با قابلیت تبدیل به تبلت ثبت نموده بود. این شرکت کره‌ای چندی پیش نیز پتنتی برای تولید اسمارت‌فون‌های تاشو با نمایشگر انعطاف‌پذیر به ثبت رساند. تاکنون، بیشترین اخباری هم که در این زمینه مخابره شده، حول سری گوشی‌های Galaxy X محصول سامسونگ بوده است (گوشی‌هایی که ظاهرا قابلیت تبدیل شدن به یک تبلت 7 اینچی را خواهند داشت).

lg foldable phone patent

اما باید بدانیم سامسونگ تنها سازنده‌ای نیست که روی گوشی‌های تاشو کار کرده است. اخیرا مایکروسافت نیز پتنتی را به ثبت رسانده و ایده ساخت تبلتی را ارائه داده که با تا شدن از وسط به یک اسمارت‌فون تبدیل می‌شود. همزمان با مایکروسافت، کمپانی ال‌جی هم با ثبت پتنتی مشابه از برنامه احتمالی خود برای تولید یک گوشی هوشمند تاشو خبر داد. این پتنت در روز سه‌شنبه 10 ژانویه 2017 (21 دی 1395) در اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (USPTO) به نام ال‌جی به ثبت رسید. طبق این پتنت -- که با شماره D776,074 و با ادعای "طراحی تزئینی برای یک گوشی موبایل" در USPTO منتشر شده -- ال‌جی یک طراحی تاشو (clamshell design) را در ذهن داشته است. باید توجه داشت که در گوشی‌های تاشوی قدیمی و برخی ایده‌های سامسونگ درباره گوشی‌های تاشو، صفحه نمایش در داخل قرار داشت، به طوری که وقتی دیوایس بسته بود، امکان مشاهده نمایشگر وجود نداشت. اما آن‌طور که در پتنت اخیر ال‌جی نشان داده شده، نمایشگر در قسمت بیرونی دیوایس قرار می‌گیرد، لذا در هر دو حالت باز یا بسته بودن دیوایس، صفحه نمایش پیداست.

lg foldable phone patent

با این اوصاف، وقتی دیوایس در حالت تاشده باشد، در حکم یک اسمارت‌فون است (البته بدون حاشیه پیرامونی)، ولی وقتی تای دستگاه باز می‌شود، می‌توان آن را به عنوان یک تبلت کوچک تلقی کرد.

کمپانی‌های ال‌جی و سامسونگ در سال 2013 همزمان با هم، با تولید گوشی‌هایی با یک انحنای کوچک و در عین حال مشهود، نخستین گام‌ها را به سمت تولید گوشی‌های تاشو برداشتند. در نخستین گوشی خمیده سامسونگ، با نام Galaxy Round، انحنای صفحه از داخل به سمت لبه‌های راست و چپ بود ولی در اولین گوشی خمیده ال‌جی، که G Flex نام گرفت، انحنای صفحه از داخل به سمت بالا و پایین دیوایس دیده می‌شود. در این میان Galaxy Round بیش از اینکه یک گوشی تجاری باشد، به یک نمونه آزمایشی شباهت داشت ولی در مقابل G Flex عملکرد مناسبی در بازار داشت، به طوری که پس از گذشت یک سال و چند ماه، ال‌جی مدل بعدی این اسمارت‌فون را با نام G Flex 2 وارد بازار کرد. البته شایعاتی درباره تولید G Flex 3 نیز شنیده می‌شد، اما با توجه به اینکه در سال 2016 هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد، به احتمال زیاد ال‌جی پروژه مذکور را به کلی متوقف کرده است.

اگر بخواهیم صادقانه با این موضوع برخورد کنیم، چنانچه سامسونگ و ال‌جی در سال جاری میلادی اقدام به تولید دیوایس تاشو نمایند، انتظار می‌رود هر دو از قابلیت تبدیل اسمارت‌فون به تبلت و برعکس برخوردار باشند. سال گذشته طی نمایشگاه Lenovo Tech World نوعی از چنین دیوایس‌ها را شاهد بودیم. در جریان این نمایشگاه، مگان مک‌کارتی (Meghan McCarty)، از فعالان سایت یوتیوب، یک تبلت را در دست گرفت و آن را با تا کردن به یک فبلت تبدیل کرده و همانند یک موبایل عادی در کنار گوش خود قرار داد.

lg foldable phone patent

باید به این نکته اشاره کنیم که هزاران پتنت در دنیا ثبت می‌شود و ایده بسیاری از آنها هیچ‌گاه عملی نمی‌شود، ولی فایده پتنت اخیر آن است که حداقل ما را با ایده ال‌جی برای ساخت گوشی‌های تاشو آشنا می‌کند. درست است که پتنت مذکور به تازگی منتشر شده، اما ظاهرا ال‌جی درخواست این پتنت را 18 ماه پیش به USPTO ارائه کرده بود. با این اوصاف می‌توان احتمال عرضه یک گوشی تاشو توسط ال‌جی را زیاد دانست، چرا که از قرار معلوم این کمپانی تاکنون مدت 18 ماه را صرف کار کردن روی این موضوع کرده است. نکته دیگری که احتمال تولید گوشی تاشوی ال‌جی را قوت می‌بخشد، شایعه دیگری است که می‌گوید ال‌جی قصد دارد تا پایان سال 2017، حدود 100 هزار دیوایس تاشو را به تولید برساند.  

منبع : USPTO