گزارش Kantar Worldpanel از سهم سیستم‌عامل‌ها در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016- ادامه سلطه اندروید

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/22        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کانتار Kantar ، آمار Statistics ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز موبایل Windows Mobile ، ویندوز فون Windows Phone ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقات بازار Kantar Worldpanel ComTech در روز چهارشنبه 9 نوامبر 2016 (19 آبان 1395) گزارش سه‌ماهه سوم خود را از میزان فروش و سهم سیستم‌عامل‌ اسمارت‌فون‌ها منتشر کرد. براساس این گزارش، سهم سیستم عامل iOS در فصل سوم 2016 در بازار ایالات متحده آمریکا رشد خالص 5 درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که کارشناسان Kantar سه‌ماهه سوم ضعیفی را برای اپل پیش‌بینی کرده بودند. سهم سیستم‌عامل اندروید با کاهش 2.5 درصدی در بازار آمریکا 63.4 درصد بوده است. سهم سیستم‌عامل اندروید در همه کشورهای موسوم به EU5 (بریتانیای کبیر، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) افزایش داشته است، اما سهم بازار iOS در آلمان با کاهش 2.5 درصدی به 15 درصد و در مناطق شهری چین با کاهش 4.5 درصدی به 14.2 درصد رسیده است.

مایکروسافت اما در این میان با کاهش قابل توجهی در سهم بازار پلتفرم ویندوز مواجه شده، تا جایی که سهم این سیستم‌عامل در برخی بازارها به صفر رسیده است. جزئیات بیشتری که تحلیلگران موسسه Kantar ارائه کرده‌‌اند به شرح زیر است:

ایالات متحده آمریکا

آخرین داده‌ها از سه‌ماهه سوم منتهی به سپتامبر 2016 حاکی از رشد سالانه سهم سیستم‌عامل iOS در بازار آمریکا است. این رشد حاصل عرضه آخرین مدل گوشی‌های آیفون در ماه سپتامبر بوده است. سیستم‌عامل اندروید با وجود کاهش 2.5 درصدی سهم بازار نسبت به زمان مشابه سال گذشته، همچنان با داشتن 63.4 درصد از سهم بازار پیشتاز است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

به گفته لارن گوئن‌ور (Lauren Guenveur) مدیر بینش مصرف‌کنندگان (Consumer Insight Director) در موسسه Kantar، گوشی‌های هوشمند آیفون 7 و 7 پلاس با تاثیر مستقیم بر بازار، پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در ماه سپتامبر بوده‌اند. فروش قوی آیفون 7 و آیفون 6s با قیمت پایین‌تر --که دومین گوشی پرفروش‌ ماه سپتامبر بود-- در مجموع باعث افزایش 5 درصدی سهم بازار سیستم عامل iOS در آمریکا و دستیابی به 34.2 درصد در سه‌ماهه سوم 2016 شده‌ است.

apple iphone 7 and iphone 7 plus

اپل iPhone 7 و iPhone 7 Plus

اما سیستم‌عامل ویندوز با داشتن 1.9 درصد از سهم بازار آمریکا و کاهش بیش از 50 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم 2015 مواجه بوده است. این کاهش بنا به تحلیل موسسه Kantar به سبب نزدیک شدن بخشی از گوشی‌های قدیمی‌تر مایکروسافت به زمان خروج از چرخه مصرف و عرضه جایگزین‌های محدود برای این محصولات روی داده است.

آمار فروش گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهد که طی سه‌ماهه اخیر، سهم بازار سامسونگ در آمریکا با کاهش سالانه 3.1 درصدی به 33.8 درصد رسیده است. بحران ناشی از انفجار گوشی‌های نوت7 و اقدامات بعدی سامسونگ مانند عذرخواهی از کاربران، جمع‌آوری این گوشی از بازار و در نهایت توقف خط تولید این گوشی‌ ظاهرا تاثیرات محدودی داشته و می‌توان انتظار داشت که مشکلات پیش روی سامسونگ در ماه‌های آتی نیز ادامه داشته باشد. به‌علاوه از آنجا که سامسونگ بزرگترین فروشنده گوشی‌های اندرویدی است، کاهش سهم بازار این کمپانی باعث کاهش سهم پلتفرم اندروید از 65.9 به 63.4 درصد در بازار آمریکا شده است.

سه‌ماهه چهارم مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی در رقابت میان اپل و سامسونگ زمان چالش‌برانگیزتری خواهد بود. تأثیرات انکارناپذیر ناشی از توقف تولید نوت7 بر فروش دیگر محصولات این کمپانی، به‌ویژه گوشی‌هایی با اسامی مشابه (مانند گلکسی اس7 و گلکسی اس7 اج) ظاهر خواهد شد و به کاهش تقاضای این محصولات خواهد انجامید چراکه مشتریان در بسیاری موارد از دانش تخصصی و دقیق برای تفکیک میان این گوشی‌ها بی‌بهره‌ هستند و همه آنها را با یک چشم می‌نگرند. هر چند پیشنهادات ویژه و تخفیفات پایان سال می‌تواند انگیزه خریداران آمریکایی را افزایش دهد و بخشی از بحران فروش این کمپانی را کنترل نماید.

5 کشور مهم اروپا (EU5)

پژوهش‌های موسسه Kantar نشان می‌دهد که سهم بازار پلتفرم ویندوز در پنج کشور مهم اروپا در مجموع 3.8 درصد بوده است که 5.6 درصد کاهش را نسبت به سه‌ماهه سوم 2015 نشان می‌دهد. سهم بازار اندروید در مجموع 76.9 درصد بوده که نشان‌دهنده 5.1 درصد رشد است. همچنین سهم بازار iOS در مجموع بالغ بر 18.9 درصد بوده که حاکی از رشد 0.8 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم 2015 است.

براساس گزارش Kantar در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016، اندروید 55.7 درصد از سهم فروش بازار بریتانیا را در اختیار داشته که نشان از رشد 4.3 درصدی در این بازار است. به‌علاوه، سامسونگ نیز با رشد سهم سالیانه بازار، 30.4 درصد از بازار گوشی‌های هوشمند در بریتانیا را در این سه‌ماهه به خود اختصاص داده است. سیستم‌عامل iOS همانند آمریکا در بریتانیا نیز به لطف عرضه مدل‌های جدید آیفون رشد مناسبی را تجربه کرده است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

به گفته دومینیک سانه‌بو (Dominic Sunnebo)مدیر واحد کسب‌وکار موسسه Kantar در اروپا، آیفون 7 و 7 پلاس در بریتانیای کبیر پرفروش‌ترین گوشی‌های بازار در ماه سپتامبر بوده‌اند و 15.1 درصد از بازار فروش اسمارت‌فون‌ها را در اختیار داشته‌اند. آیفون SE --که در صدر جدول فروش سه‌ماهه دوم 2016 قرار داشت-- در سه‌ماهه سوم 2016 نیز یکی از گوشی‌های پرطرفدار در بریتانیا بوده و 8.5 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که بر اساس گزارش Kantar، سهم بازار این گوشی در آمریکا تنها 3.5 درصد است. در این سه‌ماهه سهم بازار iOS از فروش اسمارت‌فون‌ها، با رشد سالیانه 2.4 درصدی به 40.6 درصد رسیده است.

apple iphone se

اپل iPhone SE

در کنار این دو سیستم‌عامل، سهم بازار پلتفرم ویندوز در بریتانیا کاهش چشمگیری داشته و از 9.8 درصد در فصل سوم 2015 به 3.6 درصد در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016 رسیده است. در ایتالیا نیز همین وضعیت برای ویندوز وجود دارد و سهم بازار این سیستم‌عامل طی سه‌ماهه اخیر به 4.8 درصد رسیده است. این در حالی است که ویندوز در دسامبر سال 2013، 17.1درصد از سهم بازار این کشور را به خود اختصاص داده بود؛ رقمی که در سپتامبر 2015 به 12.6 درصد رسید.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

در همین حال در کشور ایتالیا، هواوی با داشتن 27.3 درصد از سهم بازار در صدر جدول گوشی‌های پرفروش این کشور قرار دارد و رشد سالیانه 15.2 درصدی را تجربه کرده است. پس از هواوی، سامسونگ با داشتن 24.7 درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند در ایتالیا جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. پیش از این سامسونگ با داشتن 40.6 درصد از سهم بازار اسمارت‌فون‌های ایتالیا در جایگاه نخست قرار داشت. به این ترتیب با فروش بالای محصولات این دو کمپانی، سهم بازار اندروید با رشد سالیانه 5.7 درصدی به 82.1 درصد در ایتالیا رسیده است. سیستم‌عامل iOS نیز شاهد رشد مناسبی در این کشور بوده و سهم بازار آن با رشد سالیانه 2.8 درصدی به 12.8 درصد رسیده است.

در اسپانیا، سهم iOS از بازار نسبت به سه‌ماهه سوم 2015 تغییر خاص نداشته و 6.3 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. اما اندروید شاهد رشد 2.6 درصدی بوده و از 90.4 درصد در فصل سوم سال گذشته به 93 درصد در سه‌ماهه اخیر رسیده است. سهم پلتفرم ویندوز از این بازار نیز با افت مواجه شده و از 3 درصد به 0.7 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

برنده بزرگ بازار سیستم‌عامل‌ها در فرانسه iOS بوده که سهم فروش آن با افزایش 5.3 درصدی به 19.9 درصد رسیده است. اندروید نیز رشد 1.9 درصدی را تجربه کرده و سهم بازار آن از 72.3 درصد در سه‌ماهه سوم 2015 به 74.2 درصد در سه‌ماهه اخیر رسیده است. سیستم‌عامل ویندوز در این کشور به مانند دیگر کشورهای بزرگ اروپایی کاهش سالانه قابل توجهی داشته و سهم بازار آن با 7.1 درصد افت، از 12.3 درصد به 5.2 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

پلتفرم ویندوز در کشور آلمان که پیش از این بازار پرقدرتی در زمینه گوشی‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل به شمار می‌رفت و گوشی‌هایی مانند لومیا 930 در آن پرطرفدار بود، در این سه‌ماهه با کاهش تقاضا روبرو شده و سهم بازار آن از 7.6 درصد به 3.3 درصد رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

آیفون و سیستم‌عامل iOS نیز در میان آلمانی‌ها اقبال چندانی نداشته و سهم بازار آن در این کشور با 2.5 درصد کاهش به 15 درصد رسیده است؛ اما اندروید با افزایش سهم بازاری معادل 7.4 درصد، رشد قابل توجهی را در بازار آلمان تجربه کرده است و سهم این پلتفرم را از بازار سیستم عامل‌ها در آلمان به 81.1 درصد رسانده است.

مناطق شهری چین

در مناطق شهری چین اندروید 85.3 درصد از سهم بازار را طی سه‌ماهه سوم 2016 در اختیار دارد که حاکی از رشد سالیانه 7.7 درصدی این پلتفرم است. این وضعیتی است که به لحاظ سهم بازار در سالیان اخیر دومین آمار فروش بالای سیستم‌عامل اندروید محسوب می‌شود.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

در این میان، سیستم‌عامل iOS همچنان شاهد کاهش سهم سالیانه بازار در چین است و در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016 از 19 درصد به 14.2 درصد رسیده است. البته سهم بازار iOS در مقایسه با سه‌ماهه منتهی به آگوست 2016، رشد نسبی داشته است که به نظر می‌رسد به دلیل عرضه آیفون 7 و آیفون 7 پلاس به بازار چین باشد. با وجود محدودیتی که در عرضه آیفون 7 و به‌خصوص آیفون 7 پلاس در چین وجود داشته است، این افزایش نشان می‌دهد که اپل قادر است با عرضه بیشتر، سهم بازار خود را نیز افزایش دهد.

سیستم‌عامل ویندوز هیچ گاه در چین چندان محبوب نبوده است. این پلتفرم در آگوست 2012، حدود 4.7 درصد از سهم بازار چین را در اختیار داشته است. در سه‌ماهه منتهی به سپتامبر 2016، سهم این سیستم‌عامل از 2.9 درصد در فصل سوم سال گذشته به صفر درصد رسیده است. این نخستین بار است که گوشی‌های هوشمند مایکروسافت این وضعیت را تجربه می‌کنند.

به گفته تامسن تیمپسون (Tamsin Timpson) مدیر بینش راهبردیKantar در بخش آسیا، Oppo با داشتن 11.2 درصد از سهم بازار چین و رشد 8.2 درصدی نسبت به سال گذشته، به چهارمین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در مناطق شهری این کشور تبدیل شده است. گوشی R9 محصول این شرکت با پشت سر گذاشتن آیفون 6s، پرفروش‌ترین گوشی در سه‌ماهه اخیر بوده است.

oppo r9 and r9 plus

اوپو R9 و R9 Plus

پژوهش‌های موسسه Kantar رشد سهم بازار اندروید را در کشورهای ژاپن و استرالیا نیز نشان می‌دهد. در استرالیا رشد 3.7 درصدی و ژاپن رشد 1 درصدی اندروید گزارش شده است. بنا بر تحلیل Kantar، در استرالیا سیستم‌عامل iOS رشد 0.3 درصدی نسبت به سه‌ماهه سوم 2015 را تجربه کرده است، در حالی که سهم بازار این سیستم‌عامل در ژاپن نسبت به فصل سوم 2015 کاهش 0.9 درصدی را نشان می‌دهد. ویندوزفون نیز در این دو کشور حضور حاشیه‌ای دارد و در استرالیا کاهش 5.1 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته داشته و در ژاپن نیز سهم این سیستم‌عامل از بازار به نزدیک صفر رسیده است.

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

 

kantar worldpanel smartphone os data q3 2016

البته باید توجه داشت که آمار کاهش یا افزایش سهم بازار بدون توجه به آمار کلی فروش چندان معنادار نخواهد بود. به این ترتیب که اگر فروش کلی گوشی‌های هوشمند در یک کشور کاهش یابد، باید در محاسبه سهم بازار تاثیرات ناشی از این کاهش را نیز لحاظ کرد و در اینجا به طور طبیعی عواملی چون وضعیت کلی اقتصادی و قیمت محصولات اهمیت دوچندانی خواهند یافت.  

منبع : Kantar WorldPanel


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا