گزارش TrendForce از ارتقا بازار پرداخت موبایلی به 780 میلیارد دلار در سال 2017

نمایش خبر

تاریخ : 1395/10/9        نویسنده: آرش افراسیابی
برچسب‌ها : آمار Statistics ، samsung pay ، اپل پی Apple Pay ، android pay ، ترندفورس TrendForce

واحد خبر mobile.ir : سرویس‌های پرداخت موبایلی با مشارکت شرکت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در طی چند سال اخیر ‌رشد قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌‌اند؛ در این میان نقش برخی از این شرکت‌ها همچون گوگل، اپل و سامسونگ در افزایش مقبولیت پرداخت موبایلی در میان کاربران از سایرین کاملا بیشتر بوده و سرویس‌هایی نظیر Android Pay، Apple Pay و Samsung Pay همچنان در صدر گزینه‌های در دسترس در این کلاس قرار دارند. طبق گزارش جدید منتشر شده از موسسه تحقیقاتی TrendForce حجم بازار پرداخت موبایلی در سال آینده بازهم ارتقا یافته و به رقم بی سابقه 780 میلیارد دلار تا پایان سال 2017 می‌رسد. بنا بر این گزارش نوآوری و تنوع دو عامل ایجاد تقاضا و فرصت‌های جدید در این بازار رو به رشد به حساب می‌آید.

trendforce global mobile payment market forecast in 2017

Kelly Hsieh مدیر ارشد تحقیقاتی در موسسه TrendForce در این رابطه می‌گوید: «در میان سازندگان اسمارت‌فون که همچنین در حال توسعه کسب و کار پرداخت موبایلی خود نیز هستند، اپل و سامسونگ دو برندی هستند که نسبت به رقبای خود برتری دارند. گوگل نیز با توجه به اینکه [سیستم‌عامل] اندروید در سطح جهانی از سهم بازار بیش از 50 درصدی برخوردار است از شانسی برای ساخت یک اکوسیستم گسترده‌ پرداخت موبایلی برخوردار است. گوگل اخیرا توسعه جهانی پلتفرم کیف پول دیجیتالی خود [موسوم به] Android Pay را تسریع کرده و در همین ماه دسامبر با اعلام همکاری با کمپانی بزرگ اینترنتی و e-commerce ژاپنی [به نام] راکوتن، گام بزرگی را رو به جلو برداشته است.»

trendforce global mobile payment market forecast in 2017

به گفته Hsieh بازار پرداخت موبایلی کشور ژاپن تقریبا به طور کامل توسط شرکت‌های بومی داخلی احاطه شده و شرایط دشواری برای حضور رقبای خارجی در مقایسه با چین یا آمریکا در این بازار به چشم می‌‌خورد از همین رو پشتیبانی شرکت ژاپنی Rakuten از Android Pay اهمیت استراتژیک بسیار بالایی برای گوگل خواهد داشت. بدین‌ترتیب کاربران Android Pay در ژاپن از این پس به پلتفرم پول مجازی (e-money) راکوتن موسوم به Edy (که در بسیاری از رستورها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای ژاپن مورد استفاده قرار می‌گیرد)، دسترسی خواهند داشت.

گوگل همچنین در حال رایزنی با شرکت سونی برای جای دادن فناوری FeliCa این شرکت درون یک کارت مجهز به IC دارای NFC با قابلیت کارکرد با گوشی‌های هوشمند است. FeliCa راه‌حل پرداخت هوشمند شرکت سونی به حساب می‌آید که براساس RFID عمل می‌کند. فعالیت گوگل برای استحکام اکوسیستم Android Pay این شرکت در ژاپن در سال آینده نیز ادامه یافته و سرویس‌های پرداخت و موسسات مالی دیگر به لیست پشتیبانی گوگل افزوده می‌شوند.

sony felica

در گزارش TrendForce‌ همچنین به پیشرفت‌های بزرگ در سال آینده در مقوله امنیت پرداخت موبایلی اشاره شده است؛ در این زمینه علاوه بر پیشرفت مستمر در به‌کارگیری فناوری‌های سخت‌افزاری مختلف در طراحی چیپ‌های رمزنگاری شده، متدهای تعیین هویت چند مرحله‌ای و الگوریتم‌های رمزگذاری نرم‌افزاری نیز نقش مهمی را در پروسه پرداخت و تبادل امن اطلاعات بر عهده می‌گیرند.

NFC یا ارتباطات برد نزدیک نقشی اساسی در ارتقا و پیشرفت پروسه پرداخت موبایلی ایفا می‌کند. طبق گزارش TrendForce بیش از 60 درصد اسمارت‌فون‌هایی که در سال 2017 به بازار ارائه می‌شوند به این امکان ارتباطی مجهز بوده و با حضور روزافزودن این فناوری در تولیدات شرکت‌های چینی نظیر هواوی، شیائومی و Meizu این روند رو به گسترش خواهد بود. امنیت تبادل دیتا بر مبنای NFC نکته مهم دیگری ست که به گفته Hsieh ارتباط مستقیمی به مقوله کنترل دسترسی یا access control دارد؛ این تحلیلگر TrendForce به اهمیت کنترل دسترسی در دو مقوله نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اشاره می‌کند که در بخش اول در نظر داشتن شرایط اپلیکیشن پرداخت در هنگام ساخت ماژول NFC و در بخش دوم تلفیق انواع مختلف ICهای امنیتی در کنترلر چیپ ضروری خواهد بود. به عنوان نمونه ماژول‌های NFC می‌توانند به سنسورهایی برای تشخیص اثر انگشت، عنبیه چشم و یا حتی رگ‌های خونی (که همانند چشم و اثر انگشت از ترکیب منحصر به فردی برای هر شخص برخوردارند) مجهز شده و با به کارگیری فناوری‌های بیومتریک مختلف، مکانیزم تشخیص هویت چند مرحله‌ای امنی را برای سیستم‌‌های پرداخت مبتنی بر NFC فراهم کنند. از میان این فناوری‌ها در حال حاضر تنها سنسورهای اثر انگشت برای پرداخت از طریق موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به حضور این نوع از حسگرها از قبل در اسمارت‌فون‌ها شرایط مطلوبی برای فراگیر شدن این فناوری از این طریق وجود دارد. طبق پیش‌بینی TrendForce بیش از 50 درصد از گوشی‌های هوشمند وارد بازار شده در سال 2017 به سنسور اثر انگشت مجهز خواهند بود.

trendforce global mobile payment market forecast in 2017

اسکنرهای تشخیص عنبیه چشم (iris scanner) فناوری بیومتریک دیگری هستند که شرکت‌های بزرگ سازنده اسمارت‌فون سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای را برای حضور آنها در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند به کار گرفته‌‌اند؛ این شیوه تشخیص هویت در مقایسه با مکانیزم تشخیص صدا و حتی اثر انگشت از دقت و امنیت بسیار بالاتری برخوردارند و پتانسیل بالایی را برای حضور در مکانیزم پرداخت موبایلی ارائه می‌کند.

samsung galaxy note7 iris scanner

سامسونگ که پیش از این یک بار از این فناوری در ساختار گوشی ناموفق گلکسی Note7 استفاده کرده در بین شرکت‌های فعال در این زمینه با برخورداری از الگوریتم خاصی برای افزایش سرعت و فرایند تشخیص هویت از شرایط مطلوب‌تری برخوردار است. از جمله محدودیت‌های اسکنر عنبیه به جز مسئله سرعت باید به لزوم حضور یک دوربین اینفرارد جداگانه اشاره کرد که هزینه جداگانه‌ای را در پروسه ساخت به سازندگان تحمیل کرده و بنابراین حداقل در آینده نزدیک نمی‌توان انتظار حضور این فناوری در گوشی‌های ارزان قیمت و حتی میان‌قیمت بازار را داشت.  

منبع : TrendForce


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا