گزارش IDC از بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2016 - پوشیدنی‌های ساده، اسمارت‌واچ‌ها را کنار زدند

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/9/22        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch ، گارمین Garmin ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، شیائومی Xiaomi

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 5 دسامبر 2016 (15 آذر 1395) گزارش خود را از وضعیت بازار پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش، با وجود اینکه بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر با افت مواجه شد، در مجموع بازار پوشیدنی‌ها طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3.1 درصد رشد نموده است.

طبق داده‌های آماری ارائه ‌شده از سوی بخش بررسی فصلی دیوایس‌های پوشیدنی در مؤسسه IDC، مجموع ابزارهای پوشیدنی عرضه‌شده به بازارهای جهانی طی سه‌ماهه اخیر، به 23 میلیون دستگاه می‌رسد.

idc wearables market report q3 2016

طی سومین فصل از سال 2016، حدود 85 درصد از بازار پوشیدنی‌ها را پوشیدنی‌های ساده تشکیل دادند. گفتنی است پوشیدنی‌های ساده، که عمدتا بندهای تناسب‌اندام -- یا در اصطلاح fitness bands -- را شامل می‌شوند، طی سه‌ماهه اخیر به رشدی 2 رقمی دست یافته‌اند. به گفته کارشناسان این رشد را می‌توان به عرضه مدل‌های جدیدتر و تعداد روزافزون کاربران نسبت داد. همچنین یکی دیگر از عوامل این رشد را باید در فصل فروش موفقیت‌آمیز این محصولات در تابستان جست‌وجو کرد، که باعث شد مردم به بندهای تناسب‌اندام راغب شده و برای خرید آنها اقدام کنند. با توجه به اینکه در حال حاضر، فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نوی میلادی به اوج خود رسیده، IDC پیش‌بینی می‌کند که شتاب کنونی بازار پوشیدنی‌های ساده تا پایان سال 2016 ادامه داشته باشد. البته احتمال می‌رود آن دسته از پوشیدنی‌های هوشمند که اپلیکیشن‌هایی غیر از اپلیکیشن‌های شرکت سازنده خود را هم اجرا می‌کنند، در آینده نزدیک همچنان با مشکلات خود دست‌ و پنجه نرم کنند.

idc wearables market report q3 2016

پنج کمپانی برتر ارائه‌کننده پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016

همانطور که در گزارش IDC از بازار ساعت‌های هوشمند در سومین فصل از سال 2016 نیز گفته شده بود، اسمارت‌واچ‌ها در حال حاضر در وضعیت خوبی به سر نمی‌برند. در همین راستا، جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، تحلیل‌گر ارشد بخش دیوایس‌های موبایلی IDC، با اذعان به این که هنوز برای قضاوت کمی زود است، از تغییری قابل‌توجه در بازار پوشیدنی‌ها سخن می‌گوید. به گفته وی زمانی تصور می‌شد که ساعت‌های هوشمند بازار پوشیدنی‌ها را قبضه خواهند کرد، اما هم‌اکنون این پوشیدنی‌های ساده هستند که نبض بازار را در دست دارند. سادگی، یک عامل محرک برای این نوع محصولات به شمار رفته و این موضوع در رتبه‌بندی لیست فروشندگان برتر ابزارهای پوشیدنی در سه‌ماهه اخیر به‌خوبی مشهود است؛ جایی که 4 برند از 5 برند برتر محصولات پوشیدنی، به تولید یک دیوایس تناسب‌اندام ساده می‌پردازند. در این میان، اگر از دیدگاه طراحی به موضوع بنگریم، متوجه خواهیم شد که اولویت عمده کمپانی‌ها در ساخت دیوایس‌های پوشیدنی، بحث "مُد" بوده و مقوله تکنولوژی در سایه قرار گرفته است.

به اعتقاد رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تیم تحقیقاتی پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، درست است که پوشیدنی‌های هوشمند در فصل‌های اخیر رونق چندانی نداشته‌اند، اما مطمئنا نمی‌توان گفت دوره این محصولات به پایان رسیده است. به گفته وی، همانطور که سلائق کاربران تغییر می‌کند، نیازهای آنها نیز با گذشت زمان دستخوش تغییر خواهد شد و این فرصتی است که می‌تواند برای پوشیدنی‌های هوشمند فراهم گردد؛ پوشیدنی‌هایی که به چندین کارکرد مجهز بوده و توانایی اجرای اپلیکیشن‌های دیگر (به جز برنامه‌های پیش‌فرض) را نیز دارند (چه پوشیدنی‌هایی که برای مصرف‌کنندگان تولید می‌شوند و چه پوشیدنی‌هایی که برای کاربران حوزه کسب‌وکار طراحی می‌شوند). رامون یاماس بر این باور است که برای دست‌یابی به چنین فرصتی، پوشیدنی‌های هوشمند به چند فاکتور مهم نیاز دارند که عبارتند از: رابط کاربری جذاب‌تر، تجربه کاربری یکپارچه، اتصال بی‌واسطه به اینترنت و اپلیکیشن‌هایی که از موضوع سلامتی و تناسب اندام فراتر رفته و حوزه productivity -- یا در اصطلاح "بهره‌وری" -- شخصی و حرفه‌ای را نیز در بر بگیرند.

idc wearables market report q3 2016

پنج ارائه‌کننده برتر پوشیدنی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016 برحسب تعداد ورود به بازار

وضعیت 5 شرکت برتر فروشنده دیوایس‌های پوشیدنی‌ها در سه‌ماهه سوم 2016

Fitbit

مچ‌بند تناسب اندام Charge HR یکی از محبوب‌ترین محصولات Fitbit به شمار می‌رود. این کمپانی آمریکایی مدت زیادی بود که قصد داشت با تولید مچ‌بندی جدید، محصول محبوب خود را به‌روزرسانی کند، که این اتفاق در سه‌ماهه اخیر و با عرضه Charge 2 محقق شد و Fitbit در سه ماهه سوم سال 2016 توانست یک بار دیگر نام خود را به عنوان پیشروی بازار پوشیدنی‌ها مطرح کند. مدتی است که استراتژی بلند مدت این کمپانی و قیمت سهام آن با انتقادات و نظرات منفی مواجه شده، اما به‌رغم این حواشی، IDC پیش‌بینی می‌کند که Fitbit در کوتاه مدت، به سلطه خود بر بازار پوشیدنی‌ها ادامه دهد. خرید شرکت Coin (سازنده کارت‌های اعتباری هوشمند) توسط Fitbit و پتانسیل این کمپانی برای تولید اسمارت‌واچ، فرصتی را در اختیار Fitbit گذاشته تا از وضعیت تک‌محصولی بودن خارج شده و تنها به عنوان برند محصولات تناسب‌اندام شناخته نشود.

شیائومی

محصول جدید شیائومی به نام Mi Band از قابلیت اندازه‌گیری ضربان قلب برخوردار بوده و قیمت آن از محصولات مشابه رقیب، بسیار پایین‌تر است، لذا اگر کسی بخواهد بدون تحقیق و برنامه‌ریزی قبلی، یکباره به خرید یک دستبند تناسب‌اندام اقدام کند، Mi Band بهترین گزینه خواهد بود. علی‌رغم رشد جهانی شیائومی در سه‌ماهه سوم 2016، این کمپانی بخشی از سهم بازار را از دست داد، زیرا تقریبا سرعت رشد تمام فروشندگان دیگر، از این کمپانی بیشتر بوده است. ناگفته نماند، کمپانی شیائومی در جلب نظر مشتریان در تمام بخش‌های کسب‌وکار خود در خارج از چین، همچنان با مشکل روبرو است.

گارمین

کمپانی گارمین، به عنوان شرکتی که در مقایسه با سایر فروشندگان بازار پوشیدنی‌ها، از سبد محصولاتی متنوع‌تر برخوردار است، توانست رتبه سوم بهترین فروشندگان دیوایس‌های پوشیدنی را در سه‌ماهه اخیر کسب کند. با این وجود، استراتژی و برندسازی این کمپانی روی کاربرانی تمرکز دارد که فقط و فقط به دنبال تناسب اندام بوده و انتظار مهم دیگری از دیوایس پوشیدنی خود ندارند. این کمپانی در سال گذشته با تمرکز بر بسیاری از زنجیره‌های تولید تجهیزات ورزشی و خرده‌فروشی‌های مستقل، موفق شد حضور خود در کانال‌های فروش را گسترش دهد. به‌علاوه، به لطف عرضه محصولات جدیدی چون ساعت هوشمند fenix Chronos، گارمین توانست خود را به عنوان شرکتی که در شناخت مُد روز مهارت دارد، مطرح نماید.

اپل

تصمیم این کمپانی برای عرضه نسل دوم ساعت‌های هوشمند خود در میانه ماه سپتامبر-- برهه زمانی پایان سه ماهه سوم 2016 -- در افت سالانه اپل در بازار پوشیدنی‌ها بی‌تأثیر نبوده است. البته IDC دلیل اصلی افت اخیر اپل را رده محصولات قدیمی و رابط کاربری نه چندان جذاب می‌داند. با وجود اینکه هر دو مشکل فوق در جدیدترین ساعت‌های اپل از بین رفته‌اند، به احتمال زیاد موفقیت اپل در این زمینه به چشم نخواهد آمد، چون همانطور که گفته شد، به طور کلی، بازار جهانی ساعت‌های هوشمند همچنان با چالش مواجه است.

سامسونگ

کمپانی سامسونگ در سه‌ماهه اخیر، دو پوشیدنی جدید را به بازار عرضه کرد. این دو دیوایس عبارتند از یک دستبند تناسب اندام به نام Gear Fit 2 و یک هدفون بی‌سیم به نام Icon X. سامسونگ در قالب طرح اهدای رایگان ابزارهای پوشیدنی به همراه نوت7 و دیگر اسمارت‌فون‌هایش، توانست تعداد بسیاری از این دو پوشیدنی‌ خود را در سراسر دنیا عرضه کند. با وجود اینکه گوشی‌های نوت7 فراخوانده و از بازار جمع شدند، اما به بسیاری از مشتریان این اجازه داده شد تا Gear Fit 2 یا Icon X خود را نگه دارند، لذا این اقدام، رشدی مصنوعی در بازار پوشیدنی‌ها را برای سامسونگ در پی داشت. جدای از طرح اهدای رایگان پوشیدنی‌ها، سامسونگ در سه‌ماهه اخیر توانست عرضه ساعت هوشمند Gear S2 -- به‌ویژه نسخه سیم‌کارت‌خور آن -- را از طریق شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بی‌سیم ادامه دهد.  

منبع : IDC