گزارش IDC از بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016 - عملکرد فوق‌العاده گارمین زیر سایه اپل

نمایش خبر

تاریخ : 1395/8/11        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، پوشیدنی Wearable ، ساعت هوشمند Smartwatch

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز دوشنبه 24 اکتبر 2016 (3 آبان 1395) گزارش خود را از وضعیت بازار ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی منتشر کرد.

بنا بر آنچه در این گزارش آمده، همانطور که برخی کودکانی که در سنین رشد هستند به دردهایی -- موسوم به آلام رشدی -- در دست‌ و پاهای خود مبتلا می‌شوند، بازار جهانی ساعت‌های هوشمند نیز -- که یک بازار نوپا به شمار می‌رود -- در فصل اخیر به چنین مشکلاتی دچار شده که در نتیجه، حجم عرضه این محصولات نسبت به سال گذشته با افت مواجه گشته است.

idc smartwatch market report q3 2016

بخش بررسی فصلی بازار جهانی پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC اعلام کرده که مجموع تعداد ساعت‌های هوشمندی که در سه‌ماهه سوم سال 2016 به بازار عرضه شده، چیزی حدود 2.7 میلیون دستگاه است که این میزان در مقایسه با تعداد اسمارت‌واچ‌هایی که در سه‌ماهه سوم سال 2015 (حدود 5.6 میلیون دستگاه) به بازار عرضه شده بود، از افت سالانه 51.6 درصد حکایت می‌کند. هرچند که این افت بسیار قابل ملاحظه و معنادار است، توجه به این نکته نیز ضروری است که سه‌ماهه سوم سال 2015 نخستین باری بود که اپل‌واچ -- پس از یک دوره عرضه آنلاین محدود -- به صورت گسترده در فروشگاه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گرفت. همچنین، نسل دوم ساعت‌های هوشمند اپل نیز تنها در دو هفته پایانی سومین فصل از سال جاری میلادی به بازار عرضه شد.

رامون یاماس (Ramon Llamas)، مدیر تحقیقاتی تیم پوشیدنی‌ها در مؤسسه IDC، افت شدید در عرضه پوشیدنی‌ها را ناشی از نحوه جهت‌گیری دوباره پلتفرم‌ها و سازندگان می‌داند. به گفته وی، اپل با طراحی watchOS 3، ظاهر و حس و حالی جدید را به این پلتفرم دمید که تنها با عرضه نسل دوم اپل‌واچ در اواخر سپتامبر می‌شد به آن پی برد. تصمیم گوگل مبنی بر عدم عرضه Android Wear 2.0 در سال جاری به دردسری برای شرکای سخت‌افزاری این کمپانی تبدیل شده و آنها را بر سر یک دوراهی قرار داده که دیوایس‌های پوشیدنی خود را قبل از تعطیلات سال نوی میلادی به بازار عرضه کنند یا پس از آن. ساعت هوشمند Samsung Gear S3 -- که در جریان نمایشگاه IFA در سپتامبر 2016 رونمایی شده و انتظار می‌رفت به زودی به بازار عرضه شود -- هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته است. در مجموع این امر موجب شد تا سازندگان موقتا از تولید دیوایس‌های جدید خودداری کرده و برای راضی نگه داشتن مشتریان خود به عرضه همان محصولات قبلی اکتفا نمایند.

idc smartwatch market report q3 2016

پنج کمپانی برتر ارائه‌کننده ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani)، پژوهشگر ارشد IDC در حوزه موبایل، می‌گوید: «بدیهی است که در حال حاضر ساعت‌های هوشمند برای همگان نیستند. [در مورد فروش اسمارت‌واچ‌ها] داشتن یک هدف و مورد استفاده مشخص از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا بسیاری از فروشندگان به خاطر سادگی [تولید] در حال تمرکز روی [پوشیدنی‌های حوزه] تناسب اندام هستند. البته هرچه پیش می‌رویم، تمایز بین تجربه [استفاده از] یک ساعت هوشمند و یک اسمارت‌فون بسیار حائز اهمیت خواهد بود و شاهد آن هستیم که نشانه‌های اولیه این مسأله در قالب یکپارچه‌سازی شبکه دیتای سیمکارت [با اسمارت‌واچ] رو به افزایش بوده و مخاطب‌های تجاری در حال آزمودن این گونه دیوایس‌ها هستند.»

idc smartwatch market report q3 2016

پنج ارائه‌کننده برتر ساعت‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016 برحسب تعداد ورود به بازار

پنج فروشنده برتر ساعت‌های هوشمند

اپل: طی سه‌ماهه اخیر، اپل توانست با عرضه 1.1 میلیون دستگاه اپل‌واچ و در دست داشتن 41.3 درصد از بازار پوشیدنی‌ها، جایگاه خود را به عنوان تولیدکننده پیشرو در بازار جهانی ساعت‌های هوشمند حفظ کند، هرچند که دومین افت بزرگ سالانه در بین دیگر تولیدکنندگان پیشرو نیز در همین مدت به اپل تعلق دارد؛ چرا که تعداد اپل‌واچ‌های عرضه‌شده به بازار در سومین فصل از سال 2015 به 3.9 میلیون دستگاه رسیده بود و این نشان‌دهنده افت 71.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. طی فصل اخیر، عمده اسمارت‌واچ‌های اپل در بازار، همان اپل‌واچ‌های نسل اول بودند و همین امر بود که موجب کاهش عرضه قابل ملاحظه اپل‌واچ در سه‌ماهه اخیر شد. اپل‌واچ‌های سری اول و سری دوم نتوانستند جلوی این افت را بگیرند، ولی می‌توان انتظار داشت که قیمت‌های پایین و تجربه کاربری بهبود‌یافته، اپل را در سه‌ماهه چهارم به جایگاه اولیه خود بازگرداند.

apple watch series 2

Apple Watch Series 2

گارمین: در میان سازندگان برتر محصولات پوشیدنی، کمپانی گارمین، به لطف تولید اسمارت‌واچ‌های مجهز به کیت توسعه نرم‌افزار ConnectIQ و همچنین اضافه نمودن ساعت هوشمند جدیدی به نام fenix Chronos به مجموعه خود، توانست بزرگ‌ترین افزایش عرضه سالانه را به نام خود ثبت کند. گفتنی است این کمپانی با عرضه حدود 600 هزار دستگاه ساعت هوشمند در سه‌ماهه اخیر توانست سهم خود را از بازار ساعت‌های هوشمند به 20.5 درصد رسانده و در مقایسه با 100 هزار دستگاه اسمارت‌واچی که در مدت مشابه سال قبل به بازار عرضه کرده بود، جهشی 324.2 درصدی را رقم بزند که در نوع خود فوق‌العاده است. در حالی که دیگر کمپانی‌ها سعی دارند اسمارت‌واچ‌هایی چندمنظوره را به تولید برسانند، ساعت‌های هوشمند گارمین تنها روی مؤلفه سلامت و تناسب اندام متمرکز شده و اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته برای این اسمارت‌واچ‌ها نیز از همین استراتژی حکایت دارند. حجم بالای اسمارت‌واچ‌های عرضه شده توسط گارمین در سه‌ماهه اخیر باعث شد که این کمپانی بتواند از سامسونگ پیشی گرفته و فاصله خود را با اپل کمتر کند.

garmin fenix chronos watch

گارمین Fenix Chronos

سامسونگ: این کمپانی کره‌ای به لطف فروش قدرتمند اسمارت‌واچ‌های Gear S2 توانست فصل اخیر را کمی بهتر از مدت مشابه سال قبل به پایان برساند. گفتنی است ساعت هوشمند Gear S2 هنوز هم از معدود ساعت‌های هوشمندی به شمار می‌رود که از قابلیت اتصال تمام وقت به اینترنت سیم‌کارت برخوردار است. سامسونگ ساعت هوشمند جدید خود با نام Gear S3 را در دو نسخه فقط مجهز به بلوتوث و نسخه مجهز به قابلیت اتصال به اینترنت سیمکارت طراحی کرده، اما این ساعت‌ها هنوز وارد بازار نشده‌اند. ناگفته نماند کمپانی سامسونگ در فصل اخیر موفق شد 400 هزار دستگاه اسمارت‌واچ را به بازار عرضه کرده و 14.4 درصد از بازار پوشیدنی‌ها را در اختیار خود بگیرد.

samsung gear s3 classic and frontier

سامسونگ Gear S3 مدل کلاسیک و Frontier

لنوو (موتورولا): در میان سازندگان برتر محصولات پوشیدنی، کمپانی لنوو -- با اتمام فروش Moto 360 در هر دو مدل نسل اول و دوم در بسیاری از کانال‌های فروش و کمیاب شدن Moto 360 Sport (که اخیرا وارد بازار شده بود) -- بزرگ‌ترین افت سالانه خود را تجربه کرد. به‌علاوه، سه‌ماهه اخیر اولین باری است که موتورولا اسمارت‌واچ جدیدی را برای فصل چهارم -- که به فصل فروش مصادف با تعطیلات سال نو معروف است -- معرفی نکرده و همین مسأله، افت اخیر این کمپانی را تشدید می‌کند. ناگفته نماند لنوو در سه‌ماهه سوم سال 2015 چیزی حدود 300 هزار دستگاه ساعت هوشمند را وارد بازار کرده بود، اما در سه‌ماهه اخیر با افت سالانه 73.3 درصد، این میزان به 100 هزار دستگاه کاهش یافته است.

motorola moto 360 sport

موتورولا Moto 360 Sport

پبل (Pebble): کمپانی Pebble نخستین بار در سال 2012 با راه‌اندازی یک کمپین در سایت Kickstarter اقدام به تولید ساعت هوشمند نمود. از آن زمان تاکنون این کمپانی انواع مختلفی از ساعت هوشمند Pebble watch را عرضه کرده و در کنار آن رابط کاربری جدیدی -- بر اساس گاه‌شمار (timeline) -- نیز معرفی نموده که البته هیچ‌یک از آنها به موفقیت بزرگی نرسیدند. Pebble به دنبال برگزاری یک کمپین Kickstarter دیگر در اوایل سال 2016، ساعت هوشمند جدیدی به نام Pebble 2 را در اواخر سه‌ماهه سوم وارد بازار کرد. گفتنی است این نخستین ساعت هوشمند Pebble به شمار می‌رود که به سنسور اندازه‌گیری ضربان قلب مجهز بوده و به‌طور کلی روی مقوله تناسب اندام تمرکز دارد. بد نیست بدانیم تعداد اسمارت‌واچ‌های عرضه‌شده توسط Pebble با افتی 54.1 درصدی از حدود 200 هزار دستگاه در سومین فصل از سال 2015 به 100 هزار دستگاه در فصل اخیر کاهش یافته است.

pebble 2 pebble time 2 and pebble core

Pebble 2 همراه با Pebble Time 2 و Pebble Core

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا