پیش‌بینی IDC از عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 4G در سال 2016

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/12        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، آمار Statistics ، نسل چهارم 4G ، گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، آی او اس iOS ، ویندوز فون Windows Phone

واحد خبر mobile.ir : طبق جدیدترین پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی IDC، انتظار می‌رود عرضه جهانی اسمارت‌فون در سال 2016، با 0.6 درصد رشد سالانه، به 1.45 میلیارد دستگاه برسد. هرچند 0.6 درصد، رشدی مثبت به شمار می‌رود، اما نسبت به رشد سالانه 10.4 درصدی در سال 2015، کاهش چشمگیری داشته است. در این میان آمار مربوط به عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 4G متفاوت است. مؤسسه IDC در روز سه‌شنبه 29 نوامبر 2016 (9 آذر 1395) پیش‌بینی خود از میزان عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 4G در سال 2016 را منتشر کرد. طبق برآورد IDC، انتظار می‌رود عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به 4G در سال 2016 به 1.17 میلیارد دستگاه برسد، که این میزان در مقایسه با عرضه 967 میلیون گوشی هوشمند 4G در سال 2015، از رشد 21.3 درصدی حکایت می‌کند.

قسمت زیادی از این رشد در بازارهای نوظهور رقم خورده که شامل منطقه آسیا-اقیانوسیه (به جز ژاپن)، آمریکای لاتین، اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقا می‌شود. گفتنی است در سال 2015 تنها 61 درصد از اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده در این بازارها مجهز به شبکه 4G بودند، در حالی که طبق برآورد IDC این میزان در سال 2016 به حدود 77 درصد افزایش خواهد یافت. میزان عرضه اسمارت‌فون‌های 4G در بازارهای به‌تکامل رسیده -- نظیر ایالات متحده، کانادا، ژاپن و اروپای غربی -- بیشتر بوده و در سال 2015 حدود 85 درصد از اسمارت‌فون‌ها را شامل می‌شده که طبق پیش‌بینی IDC این میزان در سال 2016 به 94 درصد می‌رسد.

ملیساو چاو (Melissa Chaw)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی، در توضیح علت طولانی شدن مدت زمان نفوذ شبکه 4G در بازارهای نوظهور، ضمن اشاره به گران بودن دیوایس‌های 4G، تعرفه‌های گران‌قیمت داده‌های 4G نسبت به 3G را نیز مزید بر علت می‌داند. به گفته وی، در بازارهای کلیدی شاهد تغییر سریع از 3G به 4G هستیم. به عنوان مثال در بازار هند، اپراتور جدیدی به نام Reliance Jio، با انجام اقداماتی چون توزیع رایگان سیم‌کارت‌های 4G و عرضه اسمارت‌فون‌های مجهز به شبکه 4G، با قیمت پایین و برند خود این شرکت، سعی در متحول کردن بازار داشته است.

idc worldwide 4g smartphone shipments report 2016

پیش‌بینی عرضه جهانی اسمارت‌فون در سال 2016 و 2020

موج حرکت به سمت 4G تنها به اسمارت‌فون‌ها محدود نبوده و طبق پیش‌بینی IDC، این جریان می‌تواند بازار در حال کوچک شدن فیچرفون‌ها را هم موقتا رونق دهد. گفتنی است در بازار فیچرفون‌ها -- که به قول IDC در آن، رقابت بر سر قیمت، حتی بیشتر از بازار اسمارت‌فون‌هاست -- مجهز بودن دیوایس به شبکه 4G، یک معیار تعیین‌کننده در فروش محسوب می‌شود. در پیش‌بینی کوتاه‌مدت IDC، فیچرفون‌های مجهز به شبکه 4G، تا زمانی که از قیمت اسمارت‌فون‌ها کاسته شود، حضور پررنگی در بازار خواهند داشت که طبق برآورد IDC، این حضور علاوه بر بازارهای نوظهور، بازارهای به‌تکامل‌رسیده‌ای چون آمریکا را نیز شامل می‌شود.

idc worldwide 4g smartphone shipments report 2016

عرضه جهانی اسمارت‌فون‌ها براساس سیستم‌عامل، سهم بازار و رشد سالیانه (عرضه به میلیون عدد)

رایان ریث (Ryan Reith)، معاون برنامه IDC در بخش بررسی فصلی بازار جهانی دیوایس‌های موبایلی، می‌گوید: «همانطور که انتظار می‌رفت، با نزدیک شدن به فصل فروش مقارن با تعطیلات سال نو، بازاریابی اسمارت‌فون نیز تقریبا در همه مناطق به طور چشمگیری افزایش یافته است.» ریث به عنوان نمونه به گوگل اشاره می‌کند که با هزینه کردن مبالغ هنگفت بازاریابی در آمریکای شمالی و اروپای غربی، سعی در تبلیغ اسمارت‌فون‌های Pixel و Pixel XL داشته است، اما نشانه‌های اولیه از زنجیره تأمین حاکی از آن‌اند که حجم عرضه این گوشی‌ها به قدری نیست که سامسونگ یا اپل را برای سه‌ماهه چهارم تحت تأثیر قرار دهد. البته با توجه به در پیش بودن سال نوی میلادی، این امر می‌تواند دستخوش تغییر شود، اما بسیاری از کارشناسان منتظرند تا ببینند جدیت گوگل در ورود به عرصه تولید سخت‌افزار تا چه حدی خواهد بود.

وضعیت پلتفرم‌ها در سال 2016

اندروید: شکی نیست که سیستم عامل اندروید، محصول گوگل، پلتفرم غالب اسمارت‌فون بوده و تا آینده قابل‌پیش‌بینی نیز به همین شکل خواهد ماند. همچنین، از آنجا که سازندگان گوشی‌های ارزان‌قیمت اندرویدی، از به کارگیری تراشه‌های ارزان جدیدتر و پرسرعت‌تر خودداری می‌کنند، می‌توان گفت اندروید در کانون اصلی رشد مورد انتظار 4G در بازارهای نوظهور قرار گرفته است. اما مهم‌ترین چیزی که در حال حاضر در رابطه با اندروید جای بحث دارد، ورود مستقیم و بی‌واسطه گوگل به عرصه تولید سخت‌افزار است. در حال حاضر نمی‌توانیم به این زودی قضاوت کنیم که آیا این کار تأثیری منفی در روابط گوگل با دیگر سازندگان سخت‌افزار دارد یا خیر، اما این اقدام شبیه تصمیم مایکروسافت برای تولید Surface و ورود به دنیای سخت‌افزار بوده و حداقل روی کاغذ، حرکت اشتباهی در راستای تخریب این رابطه به نظر نمی‌رسد. اما باید توجه داشت که عدم وجود جایگزینی مناسب برای اندروید نیز موضوعی است که به این حرکت گوگل کمک می‌کند.

google pixel and pixel xl

گوگل پیکسل و گوگل پیکسل XL

iOS: همه شواهد و قرائن مؤید این مطلب‌اند که سال 2016 نخستین سالی بوده که عرضه آیفون‌های اپل در هر 4 فصل آن با افت مواجه شده است. درست است که آیفون‌های 7 و 7 پلاس با استقبال کاربران همراه شده‌اند، اما افت فروش سالانه در سه فصل متوالی و افت فروشی که IDC برای فصل چهارم سال 2016 پیش‌بینی می‌کند، نشان از رشد منفی دارد. البته این مسأله به هیچ وجه پایان کار آیفون‌های اپل نبوده و سال 2017 دهمین سال تولید آیفون خواهد بود، بنابراین اپل حتما ایده‌ای پنهانی بزرگ دارد که فعلا آن را رو نکرده است. بعید نیست اپل برای بازگشت به رشد عرضه، در ورژن یا ورژن‌هایی از آیفون که سال آتی به بازار عرضه می‌کند دست به کارهای عجیب زده و چیزهای مختلف را با هم ترکیب کند.

apple iphone 7 and iphone 7 plus

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس

ویندوزفون: در سال 2016 خبر خاصی از پلتفرم موبایل مایکروسافت به گوش نرسید، جز اینکه کمپانی HP با تولید گوشی HP Elite X3 مجددا پا به دنیای اسمارت‌فون گذاشت. طبق برآورد IDC، از آنجا که تعداد شرکت‌های سازنده‌ای که از این پلتفرم پشتیبانی می‌کنند در حال کاهش است، عرضه اسمارت‌فون‌های ویندوزی در سال 2016 حدود 79.1 درصد افت خواهد نمود. شایعاتی مبنی بر تولید اسمارت‌فونی با برند سرفیس (Surface Phone) از سوی مایکروسافت شنیده می‌شود، اما مانعی که مدت‌هاست بر سر یک اکوسیستم موبایلی که حضورش به شدت موردنیاز است، قرار گرفته، همچنان پابرجاست. IDC مسیری دشوار را برای آینده این پلتفرم پیش‌بینی کرده، مگر اینکه مایکروسافت راهی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی پیدا کند.

hp elite x3

HP Elite X3

منبع : IDC


خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا