گزارش IDC از عرضه جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم 2016 - کم‌ترین سهم سامسونگ از بازار در 2 سال اخیر

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/8/18        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : آی دی سی IDC ، گوشی هوشمند Smartphone ، آمار Statistics ، سامسونگ Samsung ، اپل Apple ، هواوی Huawei ، اوپو Oppo ، ویوو Vivo

واحد خبر mobile.ir : مؤسسه تحقیقاتی IDC در روز چهارشنبه 26 اکتبر 2016 (5 آبان 1395) گزارش خود را از بازار جهانی اسمارت‌فون در سه‌ماهه سوم سال 2016 منتشر کرد. طبق این گزارش، فروشندگان اسمارت‌فون در مجموع حدود 362.9 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را در سه‌ماهه اخیر به بازار وارد کرده‌اند. با وجود فراخوان سامسونگ برای تعویض گوشی‌های گلکسی نوت7، حجم عرضه گوشی‌های هوشمند در فصل اخیر نسبت به تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه ‌شده در سه‌ماهه سوم سال 2015 (حدود 359.3 میلیون دستگاه)، 1 درصد افزایش داشته است. ولی میزان عرضه در فصل اخیر در مقایسه با 344.7 میلیون اسمارت‌فونی که در سه‌ماه دوم سال جاری میلادی به بازار عرضه شده بود، 5.3 درصد رشد نموده است.

به گفته ملیسا چاو (Melissa Chau)، مدیر تحقیقاتی IDC در بخش دیوایس‌های موبایل، تأثیر منفی ناشی از فراخوان تعویض گوشی‌های گلکسی نوت7 نتوانست سلطه سامسونگ بر بازار موبایل را در سه‌ماهه اخیر از بین ببرد، ولی باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در درازمدت چه تأثیری روی برند سامسونگ خواهد گذاشت. طبق تشبیه چاو «اگر درخواست تعویض اول برای سامسونگ یک لغزش بوده باشد، دومین درخواست برای تعویض این دیوایس‌ها، سری نوت را کله‌پا کرد.» وی بر این باور است که در بازاری که -- به استثنای گوشی‌های نوت7 -- در حال تکامل است، به نظر می‌رسد برای سازندگانی که به دنبال بهره‌برداری از پرچمدارهای صفحه‌بزرگی چون آیفون 7 پلاس و Google Pixel هستند، آمدن تعطیلات کریسمس کمی زود‌هنگام باشد.

به گفته آنتونی اسکارسلا (Anthony Scarsella)، مدیر تحقیقاتی گروه تلفن‌های همراه در مؤسسه IDC، حال که تولید گوشی‌های نوت7 متوقف شده، سامسونگ و دیگر سازندگان اسمارت‌فون بایستی زمان و هزینه زیادی را صرف آزمایش دیوایس‌های خود کنند تا در آینده از بروز حوادثی اینچنینی جلوگیری شود. فراخوان گوشی‌های نوت7 زنگ خطری است که بدون شک باعث می‌شود پروسه آزمایش و صدور گواهی در آتی سخت‌تر و شدیدتر شود.

idc smartphone market report q3 2016

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016

علی‌رغم رشد سالانه 2 رقمی و 3 رقمی در میزان عرضه اسمارت‌فون توسط کمپانی‌های چینی نظیر هواوی، OPPO و Vivo، ترتیب 5 فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه اخیر در قیاس با سه‌ماهه دوم، تغییری نکرده است. در حالی که سامسونگ و اپل به رقابت خود در صدر جدول ادامه می‌دهند، این شرکت‌های نوظهور چینی موفق شدند دیوایس‌های ارزشمندی را با ویژگی‌های پیشرفته و قیمتی پایین‌تر از گوشی‌های شرکت‌های پیشرو در بازار، به مشتریان ارائه کنند. اسمارت‌فون‌هایی مانند OPPO R9 و Vivo X7 به رقیبانی جدی در داخل چین تبدیل شده‌ و به لطف تبلیغات این گوشی‌ها توسط اسپانسرهای ورزشی، در اروپای غربی نیز به موفقیتی نسبی دست یافته‌اند. اینکه این برندها بتوانند در بازار موبایل آمریکا تأثیرگذار باشند یا خیر، هنوز مشخص نیست و نیاز به زمان دارد اما اگر میل به رشد، اولویت نخست این شرکت‌ها باشد، موفقیت قطعی خواهد بود.

5 کمپانی برتر عرضه‌کننده گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه سوم سال 2016

سامسونگ: سامسونگ در سه‌ماهه اخیر رشد سالانه -13.5 درصد را در عرضه اسمارت‌فون متحمل شده، زیرا طبق گزارش IDC، تعداد گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده توسط این کمپانی، از 83.8 میلیون دستگاه در سومین فصل از سال 2015، به 72.5 میلیون دستگاه در سومین فصل از سال 2016 کاهش یافته است. گفتنی است این موفقیت ادامه‌دار Galaxy S7 و S7 edge بوده که موجب شده تا با وجود داستان انفجار گوشی‌های نوت7، فراخوان تعویض و پیامدهای منفی ناشی از آن، سامسونگ بتواند حجم اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده خود را در سه‌ماهه سوم نیز کم و بیش بالا نگه دارد. به جز پرچمدارهای S7، دیوایس‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر سری Galaxy J نیز، چه در بازارهای توسعه‌یافته و چه در بازارهای نوظهور، به عرضه موفق خود ادامه دادند.

samsung galaxy j7 prime

سامسونگ گلکسی J7 Prime

IDC این عرضه موفق را در نتیجه سبک پرچمدارگونه سری J، ارائه شده با قیمت‌ها و اندازه‌های متنوع می‌داند. گفتنی است سامسونگ در سه‌ماهه اخیر 3.3 درصد از سهم بازار را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از دست داده و سهمش از بازار جهانی موبایل به پایین‌ترین میزان طی نزدیک به 2 سال اخیر (یعنی 20 درصد) رسیده است؛ لذا IDC معتقد است که این کمپانی کره‌ای بایستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن سری نوت را به حالت تعویق درآورده و برای ادامه مسیر طولانی پیش رو و حفظ مشتریانش فعلا به Galaxy S7 و S7 edge امیدوار باشد.

اپل: تزریق آیفون‌های جدید 7 و 7 پلاس به بازارهای جهانی، تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده اپل در سه‌ماهه اخیر را به رقم 45.5 میلیون دستگاه رساند که این میزان در مقایسه با 48 میلیون آیفونی که اپل در سه‌ماهه سوم سال 2015 وارد بازار کرده بود، 5.3 درصد افت داشته است. تقاضا برای آیفون 7 پلاس -- که بیش از حد انتظار بوده -- به تمام شدن موجودی این دستگاه انجامیده، ولی این مشکل در سه‌ماهه چهارم برطرف خواهد شد.

apple iphone 7 and 7 plus jet black

آیفون 7 و آیفون 7 پلاس نسخه Jet Black

گفتنی است اضافه کردن ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر آب، پردازش سریع‌تر، ارتقا مجموعه دوربین و افزایش فضای ذخیره‌سازی، در فروش فراتر از حد انتظار این محصول بی‌تأثیر نبوده است. از قرار معلوم، رنگ مشکی جدید آیفون‌های 7 و 7 پلاس -- موسوم به Jet Black -- نزد بسیاری از اپراتورهای عرضه‌کننده این گوشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها محبوبیت خاصی داشته و با اتمام موجودی این رنگ خریداران برای دریافت گوشی‌های خود بایستی همچنان منتظر بمانند. هرچند سهم اپل از بازار اسمارت‌فون در سه‌ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 0.9 درصد کاهش یافته، اما بنا بر آنچه در گزارش IDC آمده، به دنبال طرح فراخوان تعویض گوشی‌های نوت7 و پیامدهای منفی که در یک ماه اخیر گریبان‌گیر سامسونگ شده، اپل می‌تواند از شرایط موجود نهایت استفاده را کرده و در سه‌ماهه آتی منتظر موفقیت‌های بیشتری باشد.

هواوی: این کمپانی معظم چینی موفق شد با کسب رشد سالانه 23 درصد، میزان عرضه اسمارت‌فون‌های خود را از 27.3 میلیون دستگاه در سومین فصل از سال 2015 به 33.6 میلیون دستگاه در فصل اخیر افزایش دهد. P9، پرچمدار فعلی دو دوربینه هواوی، به‌رغم قیمت بالاتر نسبت به سایر رقیبان، با حفظ شتاب رشد خود در چین کمک شایانی به هواوی نمود. همچنین به لطف فروش خوب اسمارت‌فون V8 در داخل و خارج چین، برند Honor هواوی نیز در فصل اخیر به موفقیت قابل ملاحظه‌ای دست یافت. گفتنی است عرضه گوشی‌های هوشمند هواوی در خارج از چین رشد چشمگیری داشته، چرا که سهم عرضه اسمارت‌فون‌های هواوی در داخل چین، از 60 درصد در سه ماهه سوم سال 2015 به 53 درصد در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی کاهش یافته است.

huawei honor v8

Honor V8

ناگفته نماند هواوی همچنان به عنوان یک برند قدرتمند در اروپا مطرح بوده و مدل‌های P8 و P9 با استقبال خوبی در این قاره مواجه شده‌اند. IDC مدعی شده که نسخه‌های Lite این گوشی‌ها، با مشخصات بالا و قیمت‌هایی پایین، در حال تصاحب سهم سامسونگ و اپل از بازار موبایل اروپا هستند.

OPPO: کمپانی OPPO توانست تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده خود را از 11.4 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2015، به 25.3 میلیون دستگاه در سه‌ماهه سوم 2016 رسانده و در بین پنج فروشنده برتر گوشی‌های هوشمند در فصل اخیر، بیشترین رشد (معادل 121.6 درصد) را به نام خود ثبت کند. به گفته IDC، عملکرد خوب OPPO در داخل چین بیش از هر چیز مدیون عرضه گوشی R9 بوده و موفقیت مستمری را در بازار برای این کمپانی در پی داشته و محبوبیت این گوشی در داخل چین، به کم شدن فاصله این شرکت با هواوی -- که در رتبه سوم قرار دارد -- کمک شایانی نموده است. همچنین 3 برابر کردن میزان عرضه اسمارت‌فون به سایر بازارهای منطقه آسیا/اقیانوسیه (نسبت به مدت مشابه سال گذشته)، نشان‌دهنده آن است که OPPO استراتژی مصممی را برای رشد در پیش گرفته است. OPPO با استخدام کارکنان بیشتر در فروشگاه‌ها به منظور تبلیغ بهتر اسمارت‌فون‌ها، توانست رشد خوبی را طی سه‌ماهه اخیر در کشور هند به دست آورد.

vivo: کمپانی vivo در سه‌ماهه اخیر توانست 21.2 میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به بازار عرضه کند که در مقایسه با تعداد اسمارت‌فون‌های عرضه‌شده توسط این کمپانی در مدت مشابه سال قبل (10.5 میلیون دستگاه)، از دو برابر شدن حجم عرضه یا به عبارت دیگر از رشد 102.5 درصدی حکایت دارد. برنامه vivo برای گسترش نفوذ خود در چین به این شکل بوده که با سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش بازاریابی از طریق تبلیغات تلویزیونی، کاربران تمام کشور -- از شهرهای درجه یک مانند پکن، شانگهای، گوانگ‌ژو و .. گرفته تا شهرهای درجه چندم -- را مورد هدف قرار دهد. همچنین به لطف دیگر فعالیت‌های تبلیغی در چین، vivo به رشد خوبی در داخل کشور دست یافت که IDC بخش اعظم آن را به اسمارت‌فون‌های سری X7 نسبت می‌دهد. پوشش قدرتمند vivo در شهرهای درجه 3 تا درجه 5 چین در سه‌ماهه اخیر، همچنان به موفقیت این کمپانی کمک کرده، اما حضور vivo در خارج از چین نسبتا کم‌رنگ بوده است. البته این کمپانی توانست با افزایش سرمایه‌گذاری در بازاریابی، نفوذ خود را از طریق تبلیغات تلویزیونی در کشور هند بیشتر کند.  

منبع : IDC