معرفی HTC 10 evo، دارای بهترین و بدترین ویژگی‌های آیفون 7

نمایش خبر

تاریخ : 1395/9/6        نویسنده: مسعود بهرامی شرق
برچسب‌ها : گوشی هوشمند Smartphone ، اندروید Android ، HTC 10 evo ، اچ تی سی HTC

واحد خبر mobile.ir : شواهد حاکی از آنند که سال 2016 سال موفقیت‌آمیزی برای HTC بوده است؛ نتایج مالی معقول در پایان سه‌ماهه‌های دوم و سوم و عرضه اسمارت‌فون‌های قابل‌قبول -- چه در بازار گوشی‌های رده‌بالا (مثل HTC 10) و چه در بازار میان‌رده‌ها (مانند Desire 10 pro و Desire 10 Lifestyle) -- و استقبال خوب از هدست واقعیت مجازی HTC Vive، می‌توانند نشانه‌هایی باشند برای بازگشت HTC به دوران اوج خود در سال‌های نه چندان دور.

در این میان، این کمپانی تایوانی به‌تازگی از جدیدترین اسمارت‌فون خود با نام HTC 10 evo رونمایی کرده است.

introducing htc 10 evo

این اسمارت‌فون جدید -- که در آمریکا با نام HTC Bolt وارد بازار خواهد شد -- ظاهرا نتوانسته مثل HTC 10 آنطور که باید و شاید نظر کارشناسان را به خود جلب کند و در برخی موارد با انتقاد تند صاحب‌نظران نیز مواجه شده، تا جایی که مکس پارکر (Max Parker)، کارشناس سایت Trusted Reviews، این گوشی را ترکیبی از قطعات اضافی رها شده در کارخانه HTC می‌داند! در نامگذاری این اسمارت‌فون، کلمه evo بیش از هرچیز واژه evolution -- به معنی تکامل -- را به ذهن می‌آورد، اما HTC 10 evo را به هیچ وجه نمی‌توان نسخه تکامل‌یافته HTC 10 تلقی کرد.

introducing htc 10 evo

HTC 10 evo در ابعاد 153.59 × 77.3 × 8.09 میلی‌متر تولید شده و وزنی معادل 174 گرم دارد. زبان طراحی این گوشی -- که HTC آن را "Sculpted by Light" (حکاکی‌شده به‌وسیله نور) نامیده -- با بدنه‌ای از فلز یک‌تکه شبیه HTC 10 بوده، ولی عریض‌تر شدن نمایشگر در HTC 10 evo از خمیدگی پشت دیوایس کاسته و ظاهری صاف‌تر و به قولی مدرن‌تر به دستگاه بخشیده است. همچنین این گوشی نسبت به HTC 10 (با ضخامت 9 میلی‌متری) نازک‌تر بوده و تراش‌های زده‌شده در اطراف بدنه -- که 3.7 میلی‌متر ضخامت دارند -- باعث شده تا این گوشی نازک‌تر از آنچه هست به نظر بیاید. همچنین، با وجود اینکه HTC 10 evo یک گوشی با صفحه بزرگ به حساب می‌آید، به لطف حاشیه پیرامونی کوچک، در دست گرفتن آن آسان است.

طبق ادعای HTC، این گوشی تست‌های افتادن از فاصله 1.6 متری را با موفقیت پشت سر گذاشته است. به گفته این کمپانی، علاوه بر تست افتادن، این گوشی آزمون‌های دشواری مانند تست خم کردن، خراشیدگی، در آب فرو بردن، تأثیر آب‌وهوا و همچنین تست خوردگی را هم گذرانده است. ناگفته نماند HTC 10 evo با داشتن درجه حفاظت IP57 در برابر گرد و غبار و آب نیز مقاوم بوده و می‌تواند غوطه‌ور شدن از 15 سانتی‌متر تا یک متر را نیز تاب بیاورد.

introducing htc 10 evo

کمپانی HTC در ساخت HTC 10 evo از پنل‌های ال‌سی‌دی از نوع Super LCD 3 استفاده کرده است. درست است که پنل‌های ال‌سی‌دی معمولا به رقبای خود، پنل‌های AMOLED، در زمینه‌هایی مثل کنتراست و زاویه دید نمی‌رسند و رنگ‌های قرمز و نارنجی را آنطور که انتظار می‌رود نشان نمی‌دهند، اما بعضی از افراد هنوز هم این پنل‌ها را به خاطر دقت بالای آنها ترجیح می‌دهند. اندازه صفحه نمایش این گوشی 5.5 اینچ عنوان شده که با توجه به رزولوشن 1440 × 2560 پیکسل (موسوم به QHD)، تراکم پیکسلی 534ppi را به دست می‌دهد. HTC برای محافظت از نمایشگر، از پوشش Corning Gorilla Glass 5.0 استفاده کرده که با وجود استحکام بالا، از حساسیت به لمس صفحه و وضوح نوری آن نمی‌کاهد. به گفته HTC، صفحه نمایش این اسمارت‌فون ضدخش، ضدلک و ضدبازتاب نور بوده و با پشتیبانی شدن از حالت چندپنجره‌ای در رابط کاربری دستگاه، امکان انجام دو عمل متفاوت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ به عنوان مثال کاربر می‌تواند همزمان با جست‌وجو در اینترنت یا چت با دوستان، فیلم هم تماشا کند.

introducing htc 10 evo

دوربین اصلی این گوشی 16 مگاپیکسلی بوده و از امکاناتی چون لرزه‌گیر اپتیکال، فلاش دوگانه ال‌ای‌دی، فوکوس لمسی، تصویربرداری با دامنه دینامیکی بالا به صورت خودکار، فناوری تشخیص چهره و فوکوس خودکار تشخیص فاز برخوردار بوده که این آخری به گفته HTC زمان تمرکز روی سوژه را به 0.3 ثانیه رسانده است. بنابر آنچه در وب‌سایت اصلی HTC آمده، این دوربین از قابلیت‌هایی مانند RAW capture، RAW enhancement و کنترل دستی روی تقریبا تمام تنظیمات دوربین با حالتی به نام Pro mode برخوردار است. امکان تصویربرداری به شیوه long exposure (نوردهی درازمدت) هم در این دوربین پیش‌بینی شده است. ناگفته نماند، این دوربین می‌تواند با وضوح 2160p با سرعت 30 فریم در ثانیه و یا با وضوح 720p با سرعت 120 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کند. دوربین ثانویه HTC 10 evo نیز وضوحی معادل 8 مگاپیکسل داشته و با برخورداری از قابلیت HDR خودکار و حالت پانوراما به گفته شرکت سازنده می‌تواند سلفی‌های باکیفیت و با زاویه باز را به دست دهد.

با وجود اینکه رزولوشن دوربین‌های جلو و عقب در این گوشی ارتقا یافته و دوربین‌های 12 و 5 مگاپیکسلی در HTC 10 جای خود را به سنسورهای 16 و 8 مگاپیکسلی در HTC 10 evo داده‌اند، اما یکی از نقاط ضعف اسمارت‌فون جدید HTC آن است که در بقیه موارد ضعیف‌تر ظاهر شده؛ به عنوان مثال در HTC 10 شاهد فوکوس خودکار لیزری بودیم ولی در HTC 10 evo این قابلیت به فوکوس خودکار تشخیص فاز تنزل یافته است. همچنین در HTC 10 گشودگی دیافراگم لنز دوربین اصلی با ضریب f/1.8 بیشتر از گشودگی آن در HTC 10 evo (با ضریب f/2.0) بوده و لذا عکس‌های گرفته شده با HTC 10 در محیط‌های کم‌نور، روی کاغذ از کیفیت بیشتری برخوردارند. لازم به ذکر است که هرچه ضریب f کمتر باشد، گشودگی دیافراگم لنز بیشتر بوده و تصاویر بهتری در نور کم گرفته می‌شود.

introducing htc 10 evo

اسمارت‌فون HTC 10 evo به چیپ‌ست 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 810 محصول کوالکام مجهز است. این تراشه از 4 هسته پردازشی 1.5 گیگاهرتزی -- منطبق بر معماری پردازنده‌های Cortex-A53 -- و 4 هسته پردازشی 2 گیگاهرتزی -- منطبق بر معماری پردازند‌های Cortex-A57 -- تشکیل شده و از واحد پردازش گرافیکی Adreno 430 بهره می‌برد. حافظه RAM این گوشی 3 گیگابایت و حافظه داخلی آن 32 گیگابایت عنوان شده که با پشتیبانی از کارت حافظه روی کاغذ تا 2 ترابایت دیگر نیز قابل ارتقا خواهد بود.

qualcomm snapdragon 810 logo

از دیگر مواردی که باعث انتقاد کارشناسان به گوشی جدید HTC شده، چیپ‌ست آن است. اسنپدراگون 810 برای نخستین بار در سال 2014 به بازار آمد و کمپانی HTC در سال 2015 از این تراشه در ساخت اسمارت‌فون M9 بهره گرفت. بنابراین 2 سال از ساخت این تراشه می‌گذرد؛ این به آن معنا نیست که اسنپ‌دراگون 810، گوشی جدید HTC را کند کرده، ولی زمانی که مشتری می‌تواند اسمارت‌فون HTC 10، که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان یکی از بهترین اسمارت‌فون‌های تولید‌شده در سال 2016 به شمار می‌رود، را تنها به قیمت کمتر از 500 پوند خریداری کند، پرداخت 450 تا 500 پوند (قیمت احتمالی گوشی جدید) برای خرید HTC 10 evo منطقی نیست. گفتنی است HTC 10 به تراشه پرچمدار اسنپ‌دراگون 820 مجهز بوده و به جای 3 گیگابایت، از 4 گیگابایت RAM برخوردار است. درست است که اسنپدراگون 810 هنوز هم یک تراشه پرسرعت به شمار می‌رود، اما باتوجه به اینکه اندروید خیلی سریع پشتیبانی از SoCهای قدیمی را متوقف می‌کند، پرداخت چنین هزینه‌ای برای یک گوشی با تراشه‌ای قدیمی کار عاقلانه‌ای نیست. نکته دیگر آنکه یکی از ایراداتی که به اسنپ‌دراگون 810 وارد می‌شود، مسأله داغ کردن‌ آن است. به گفته یکی از نمایندگان HTC، روی جنبه‌های ترمودینامیکی این گوشی زیاد کار شده، ولی باز هم هنگام شارژ شدن و انجام بازی‌های سنگین، به شکل قابل‌توجهی گرم می‌شود.

گوشی HTC 10 evo به اسپیکرهای معروف BoomSound مجهزند. HTC مدعی شده که هدفون‌های این گوشی از قابلیتی به نام Adaptive Audio (صدای انطباق‌پذیر) بهره می‌برند. به گفته HTC، این هدفون‌ها قادرند شکل داخلی گوش‌های کاربر را تحلیل کرده و صدا را متناسب با شنوایی فردی هر شخص تنظیم کنند.

introducing htc 10 evo

البته سوای این قابلیت -- که ظاهرا بیشتر جنبه بازارگرمی دارد -- HTC در قسمت صوتی این اسمارت‌فون نیز نتوانست نظر کارشناسان را جلب کند، چرا که در HTC 10 evo با پیروی از رویه اپل در آیفون 7، جک هدفون را حذف کرده است. این حرکت برای بسیاری از کاربران ناخوشایند است چون در این صورت برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای ویدئو، کاربر یا باید از هدفون بی‌سیم بلوتوثی استفاده کند و یا هدفون سیمی خود دستگاه را به پورت USB Type-C در پایین دستگاه متصل کند. استفاده از یک پورت برای 2 کارکرد (شارژ کردن و خروجی صدا) موجب می‌شود تا افراد نتوانند همزمان با گوش دادن به موسیقی از طریق هدفون، گوشی خود را شارژ کنند. این امر به ویژه برای افرادی که مرتب در حال پرواز با هواپیما هستند، چندان خوشایند نخواهد بود. البته با تمام این اوصاف، به نظر می‌رسد عملکرد HTC در این زمینه از اپل بهتر بوده، چرا که کلیه فرآیند پردازش صدا توسط همان مبدل دیجیتال به آنالوگ 24 بیتی و آمپلی‌فایری که در HTC 10 به کار گرفته شده بود، در داخل گوشی انجام می‌شود، نه در هدفون‌ها. این یعنی برخلاف دانگل گران‌قیمت اپل، با خریداری یک رابط ارزان‌قیمت USB Type-C به جک 3.5 میلی‌متری، می‌توان از همان هدفون‌های قدیمی روی این گوشی استفاده کرد.

سیستم عامل این اسمارت‌فون، اندروید 7 نوقا بوده و ساختار منویی آن بر اساس رابط کاربری اختصاصی اچ‌تی‌سی یعنی HTC Sense شکل گرفته است. متأسفانه HTC 10 evo از DayDream (پلتفرم واقعیت مجازی گوگل) پشتیبانی نمی‌کند زیرا این پلتفرم با اسنپ‌دراگون 810 سازگار نیست. باتری اسمارت‌فون HTC 10 evo از نوع داخلی و غیرقابل تعویض بوده و ظرفیت آن معادل 3200 میلی‌آمپر ساعت عنوان شده و به نسخه دوم تکنولوژی شارژ سریع هم مجهز است. اسکنر اثر انگشت نیز روی دکمه home تعبیه شده و به گفته HTC، ظرف 0.2 ثانیه می‌توان از طریق اسکن اثر انگشت گوشی را آنلاک کرد.

introducing htc 10 evo

اسمارت‌فون HTC 10 evo در دو رنگ مشکی Gunmetal و نقره‌ای Glacier به تولید می‌رسد. HTC هنوز قیمت نهایی و زمان عرضه آن را تعیین نکرده ولی آنچه که مشخص است آن است که اسمارت‌فون جدید اچ‌تی‌سی صرفا از طریق وب‌سایت HTC.com به فروش خواهد رسید. 


به روزرسانی - قیمت اچ تی سی 10 ایوو در بازار ایران

گوشی اچ تی سی 10 evo به بازار ایران راه یافته.

شما می توانید با مراجعه به صفحه فروشندگان و قیمت گوشی اچ تی سی 10 evo از قیمت عرضه این گوشی در فروشگاه های گوناگون مطلع شوید.



خرید گوشی موبایل سامسونگ گلکسی آ 55 از دیجی کالا