معرفی نسل جدید شیشه‌های مقاوم صفحه‌نمایش با نام Gorilla Glass 5

نمایش خبر

فهرست اخبار
تاریخ : 1395/5/3        نویسنده: مریم رشنو
برچسب‌ها : کورنینگ Corning ، کورنینگ گوریلا گلس Corning Gorilla Glass ، صفحه نمایش Display

واحد خبر mobile.ir : نسل جدیدی از شیشه‌های مقاوم صفحه‌نمایش با عنوان Gorilla Glass 5 در تاریخ 21 جولای سال جاری میلادی (31 تیر) توسط کمپانی Corning به بازار و مشتاقان محصولات هوشمند معرفی شد. اسمارت‌فون‌ها مهمترین ابزارهای هوشمندی هستند که کاربران برای برقراری ارتباط، ایجاد و ارسال محتوای دیجیتال، گرفتن عکس و ... به کار می‌برند. از این رو به دلیل کاربرد دائمی و فراوان این گوشی‌ها احتمال آسیب‌دیدگی آنها حین انجام کارهای روزانه بسیار زیاد است. مطابق بررسی‌های پژوهشگران کمپانی کورنینگ، ۸۵ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند سالانه دستکم با یک بار افتادن گوشی از دست‌شان مواجه شده‌اند و گوشی‌ِ 55 درصد از کاربران نیز سالیانه حداقل سه بار یا بیشتر به زمین افتاده است.

introducing corning new gorilla glass 5

همین بررسی نشان می‌دهد که 60 درصد از گوشی‌ها از فاصله شانه و کمر افتاده‌اند. این اتفاق عمدتا زمانی رخ می‌دهد که کاربران گوشی را از جیب خود خارج می‌کنند یا از دوربین استفاده می‌نمایند. از این رو انتظار بیشتر استفاده‌کنندگان اسمارت‌فون‌ها این است که با وجود این خطرات ابزار هوشمندشان همچنان سالم بماند.

شیشه‌های محافظ تازه‌ به هدف تامین همین نیاز توسط کمپانی کورنینگ طراحی و تولید شده است. گوریلا گلس 5 ظاهرا ضخامت بیشتری نسبت به نمونه‌های پیشین دارد و علاوه بر محافظت در برابر ضربه‌ها، عملکرد بسیار مناسبی در زمینه شفافیت نوری، حساسیت لمسی و مقاومت در برابر افتادن دارد.

introducing corning new gorilla glass 5

این محصول جدید به صورت شیمیایی مقاوم‌سازی شده و محافظت بیشتری در برابر ضربه‌هایی دارد که به طور روزانه به اسمارت‌فون‌ها وارد می‌شود و در صورت سقوط از ارتفاع 1.6 متری روی سطوح سخت صدمه نخواهد دید. این ارتفاع بر اساس میانگین قد یک انسان متوسط طراحی شده است و نشان می‌دهد که پوشش محافظ جدید افتادن گوشی در اثر کارهای روزانه را به عنوان هدف اصلی مد نظر داشته است. این در حالی است که نسل قبلی پوشش محافظ، یعنی گوریلا گلس 4 که در پاییز سال 2014 معرفی شده بود، علی‌رغم تقویت استحکام پوشش‌ها تنها قادر بود گوشی‌ها را در برابر سقوط از ارتفاع 1 متری محافظت کند. آزمون‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند که نسل جدید شیشه‌های مقاوم محصول کورنینگ در مقایسه با تولیدات دیگر شرکت‌ها 4 برابر در زمینه محافظت بهتر عمل می‌کنند. بر اساس نتایج همین آزمون‌ها که در آزمایشگاه‌های کورنینگ صورت پذیرفته است، گوریلا گلس 5 در 80 درصد سقوط‌ها (سقوط‌ روی صفحه‌نمایش و نه لبه‌ها یا کناره‌های گوشی) از ارتفاع 1.6 متری روی سطوح ناهموار سالم مانده است.

introducing corning new gorilla glass 5

البته شایان توجه است که این آزمایش‌ها با شیشه‌هایی با ضخامت 0.6 میلی‌متر انجام شده است. به همین جهت، از آنجا که کورنینگ شیشه‌های دارای ضخامت 0.4 میلی‌متر را نیز تولید می‌کند، شرکت‌های مادر تولید‌کننده اسمارت‌فون (OEM) که شیشه‌هایی با ضخامت کمتر را انتخاب یا گوشی‌های هوشمندی با استحکام بیشتر تولید می‌کنند، ممکن است در زمینه مقاومت با نتایج متفاوتی روبرو شوند.

این شیشه‌های مقاوم در برابر ضربه از ماده آلومینوسیلیکات قلیایی ساخته می‌شوند و به شکلی طراحی می‌گردند که نازک، سبک و مقاوم باشد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در کنار مقاومت و محافظت در برابر ضربه، شفافیت تصویر و کیفیت لمسی صفحات نیز حفظ شود. ویژگی‌هایی که برای کاربری ابزارهای هوشمند بسیار اساسی هستند و کاربران حساسیت خاصی درباره آنها دارند.

بسیاری از کمپانی‌های تولید ابزارهای هوشمند همچون سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ایسوس، مایکروسافت، ال‌جی، لنوو، اچ‌پی و هواوی از شیشه‌های مقاوم کمپانی کورنینگ در ابزارهای خود بهره گرفته‌اند. کاربردی که نشانه کیفیت و اعتماد به محصولات تولیدی کورنینگ در بازار است.

introducing corning new gorilla glass 5

البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که مقاومت گوشی در برابر ضربه و سقوط تنها به پوشش‌ محافظ صفحه‌نمایش متکی نیست، بلکه طراحی کلی گوشی (به طور مثال ساختار کناره‌های آن) نیز در استحکام و مقاومت آن موثر است. به عنوان نمونه، اگر صفحه‌نمایش به نحو نامناسبی در نسبت به کناره‌های گوشی طراحی شده باشد و یا اجزای دیگرِ گوشی پیوستگی مستحکمی نداشته باشند، محافظت صرف از صفحه‌نمایش فایده‌ای نخواهد داشت.

کورنینگ نخستین بار گوریلا گلس را در نمایشگاه CES در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد. پس از عرضه اولیه این محصول، تنها ۱۰ درصد از تولیدکنندگان گوشی در جهان آن را به کار گرفتند، رقمی که در حال حاضر به حدود ۷۵ درصد رسیده است. راهکار شیشه‌های مقاوم کمپانی کورنینگ در بیش از 1800 مدل از 40 تولیدکننده بزرگ به کار رفته است. به علاوه طی حدود 10 سال گذشته صفحه‌نمایش بیش از 4.5 میلیارد دستگاه به کمک این شیشه‌های مقاوم محافظت شده است.

introducing corning new gorilla glass 5

با وجود آنکه تولید گوریلا گلس ۵ به لحاظ تجاری آغاز شده است و این محصول به صورت کلی در دسترس است، اما شرکت سازنده در ماه‌های آتی جزئیات بیشتری در خصوص آن اعلام خواهد کرد. البته هنوز این محصول جدید در هیچ ابزار هوشمندی به کار گرفته نشده است اما به نظر می‌رسد گوشی‌های هوشمند پرچمداری که تا اواخر سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند، مجهز به این فناوری محافظتی خواهند بود.